Druhá hra od Future Games, která se dostala na můj počítač byla Ni.Bi.Ru. Po vynikajícím Poslovi smrti jsem měl obrovská očekávání, bohužel ne všechno se povedlo k mému spokojení.
Na adventuře je pochopitelně nejdůležitější příběh. Jedná se sice o remake původní hry Posel Bohů, tu jsem ale nikdy nehrál a proto byl příběh této hry pro mě při prvním hraní zcela nový. Ačkoliv byl trošku kratší než jsem očekával a bohužel ne tak kvalitní jako u Posla, tak mě při hraní hodně bavil, minimálně první polovina byla hodně povedená. Později to šlo bohužel s kvalitou trochu dolů. Celkem mě pobavily i easter eggy s odkazy na předchozí hry Future Games.
Trošku ale zamrzí, že některé věci působily nedodělaným dojmem (např. když hráč získá zpět ukradené sošky rozluštěním kombinace na kufříku, tak není vidět otevření kufříku, pouze hlas hrdiny prozradí, že tam ty sošky jsou. Jak se ale potom dostal nepozorovaně z hotelu, to už je velké tajemství. Stejně tak, jak se dostal nepozorovaně nebo beztrestně ze štoly). A taky nejsem úplně spokojený s koncem, kde není moc vysvětleno to tajemno, za kterým se celou hru ženeme. Prostě záporák po zvednutí koule umírá a to je všechno. Martin tu kouli potom bez problému sebere a odveze do Francie na hrob.
Co mě na adventurách baví, jsou hádanky a puzzly. Tady jich je sice jenom pár, ale na délku hry je jejich počet adekvátní. Co si tak vzpomínám, tak spousta lidí mělo problém s kuličkami, to naštěstí není můj případ, protože jsem jako dítě měl podobný hlavolam doma, takže jsem měl dobře naučený postup, jak kuličky přesouvat podle mých potřeb.
Graficky hra působí krásně i dnes, i když si vývojáři zjednodušili práci tím, že se na některé lokace podíváme ve dne i v noci, ale proč ne. Horší je to s animacemi. Pohyby hlavní postavy Martina celkem ujdou, ale používání předmětů někdy vypadá hůř, stejně tak jako pohyby vedlejších postav. Opět jsem spokojený s dabingem a jsem rád, že se autoři vyvarovali chyby z Posla Smrti, kde dali dvěma příběhově významným postavám stejného dabéra.
Co musím hře vytknout je častý pixelhunting. Hlavně v kombinaci s tím, že daný předmět nejprve vůbec není aktivní, ale zaktivní se až po čase. Dále se mi několikrát stalo, že jsem chtěl provést nějakou akci, která z příběhu jasně plyne, ale nešlo to, protože Martin musel prohledat nějaký předmět ještě jednou. A taky mi chyběla možnost běhu hlavního hrdiny, no alespoň že odchod z lokace byl při dvojkliku okamžitý a nemuselo se tedy čekat, až tam postava dojde.
Jeden příspěvek v diskusi tvrdí, že Posel Smrti i Ni.Bi.Ru trpí ústupkem kritiky českých hráčů a já s ním souhlasím a nejspíš to tak bude i v mém případě. Přeci jen to jsou jedny z nejlepších českých vážně pojatých adventur a v době vydání byly prostě skvělé. Ni.Bi.Ru možná není perfektní hrou, ale i tak je zábavná a hlavně bez významnějších zákysů.
Na adventuře je pochopitelně nejdůležitější příběh. Jedná se sice o remake původní hry Posel Bohů, tu jsem ale nikdy nehrál a proto byl příběh této hry pro mě při prvním hraní zcela nový. Ačkoliv byl trošku kratší než jsem očekával a bohužel ne tak kvalitní jako u Posla, tak mě při hraní hodně bavil, minimálně první polovina byla hodně povedená. Později to šlo bohužel s kvalitou trochu dolů. Celkem mě pobavily i easter eggy s odkazy na předchozí hry Future Games.
Trošku ale zamrzí, že některé věci působily nedodělaným dojmem (např. když hráč získá zpět ukradené sošky rozluštěním kombinace na kufříku, tak není vidět otevření kufříku, pouze hlas hrdiny prozradí, že tam ty sošky jsou. Jak se ale potom dostal nepozorovaně z hotelu, to už je velké tajemství. Stejně tak, jak se dostal nepozorovaně nebo beztrestně ze štoly). A taky nejsem úplně spokojený s koncem, kde není moc vysvětleno to tajemno, za kterým se celou hru ženeme. Prostě záporák po zvednutí koule umírá a to je všechno. Martin tu kouli potom bez problému sebere a odveze do Francie na hrob.
Co mě na adventurách baví, jsou hádanky a puzzly. Tady jich je sice jenom pár, ale na délku hry je jejich počet adekvátní. Co si tak vzpomínám, tak spousta lidí mělo problém s kuličkami, to naštěstí není můj případ, protože jsem jako dítě měl podobný hlavolam doma, takže jsem měl dobře naučený postup, jak kuličky přesouvat podle mých potřeb.
Graficky hra působí krásně i dnes, i když si vývojáři zjednodušili práci tím, že se na některé lokace podíváme ve dne i v noci, ale proč ne. Horší je to s animacemi. Pohyby hlavní postavy Martina celkem ujdou, ale používání předmětů někdy vypadá hůř, stejně tak jako pohyby vedlejších postav. Opět jsem spokojený s dabingem a jsem rád, že se autoři vyvarovali chyby z Posla Smrti, kde dali dvěma příběhově významným postavám stejného dabéra.
Co musím hře vytknout je častý pixelhunting. Hlavně v kombinaci s tím, že daný předmět nejprve vůbec není aktivní, ale zaktivní se až po čase. Dále se mi několikrát stalo, že jsem chtěl provést nějakou akci, která z příběhu jasně plyne, ale nešlo to, protože Martin musel prohledat nějaký předmět ještě jednou. A taky mi chyběla možnost běhu hlavního hrdiny, no alespoň že odchod z lokace byl při dvojkliku okamžitý a nemuselo se tedy čekat, až tam postava dojde.
Jeden příspěvek v diskusi tvrdí, že Posel Smrti i Ni.Bi.Ru trpí ústupkem kritiky českých hráčů a já s ním souhlasím a nejspíš to tak bude i v mém případě. Přeci jen to jsou jedny z nejlepších českých vážně pojatých adventur a v době vydání byly prostě skvělé. Ni.Bi.Ru možná není perfektní hrou, ale i tak je zábavná a hlavně bez významnějších zákysů.
Pro: Příběh, hádanky, grafika
Proti: Animace, pixelhunting