Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Blair Witch

  • PC 80
Blair Witch je zajímavě rozporuplná hra. Na Steamu má spíše kladná hodnoceni. Zde, ačkoliv je to poměrně drobný vzorek, zatím ani ne 70 %. Tím to ale nekončí, Games.cz hře věnoval hodnocení 8/10 a iDNES 50 %, a to s velmi nelichotivým titulkem. Na IMDB najdeme v současné době hodnocení 6.7 hvězdiček, a celkově byli zahraniční recenze taky různorodé.
Já rozumím, víceméně, oběma stranám této mince, ale nakonec jsem se rozhodl jít tímto směrem, protože nepovažuji hru za tak špatnou, aby si méně než zelené hodnocení zasloužila. Nakonec, Observer jsem dal 70 %, a Blair Witch je skutečně o třídu, možná o dvě, lepší hra stejného žánru, a cokoliv méně by nebylo fér.

Na začátek bych řekl pár podřadných chyb. Tedy takových, které se dají ignorovat, ale zmínit se musí. Za prvé špatná optimalizace, ostatně jak bývá zvykem. Není to ale zas takové peklíčko, jak by mohlo být. Hra mi v pohodě jela na 30fps s vyšším grafickým nastavením, což je fajn. Na 60fps to ani nezkoušejte, pokud nemáte prototyp počítače od NASA. Nejen, že to nedosáhne ani za nic té šedesátky, ale ještě vám to rozžhaví grafickou kartu tak, že by na ní šla smažit vejce. Polovina stačí a hře to nijak neubírá.
Optimalizace souvisí s portem na PC, a co bývá další problém s porty? Ano, ovládání. Hele, není to tak zlé, ale ta konzolovina tam je vidět, a chvilku trvalo, než jsem zvykl. Hledání předmětů v inventáři, a hlavně nalezených dokumentů, působí však velmi neprakticky, a celkově myslím, že kdyby hra byla přímo dělaná pro počítače, celé toto rozhraní mohlo být o dost lepší.

Tyto drobné chyby Blair Witch snadno vykupuje svými hlavní taháky a několika maličkostmi.
Za prvé vaším NPC parťákem v podobě pejska, kterého si navíc můžete na začátku drobně upravit, aby vám byl k srdci bližší. Jeho možnosti jsou objektivně omezené, ale celkově je vaší součástí a tvoří velkou část herního zážitku.
Mně osobně se velmi líbil příběh. Zajímavé je to hlavně proto, že je vlastně poměrně obyčejný až klišoidní. Ale nějak to funguje, a vyvolalo to ve mně zájem. Zpětně si uvědomuji, že jsem měl několik teorií, které hra vyvrátila. Jiné potvrdila. A něco stále visí ve vzduchu. Já mám tohle zkrátka rád, a pokud to hra nabídne, jsem ztracen. Nutno říct, že to nemusí sednout každému, což ve finále přidává buď body nahoru nebo to ještě více pohřbívá.
Je nutné se před koupí zeptat, jestli máte rádi mystery a nejasnosti. Pokud ano, mělo by to být něco pro vás.
Miloval jsem mobil ve hře. Navodil pocit, že je člověk vážně v devadesátkách a líbilo se mi, jak tvoří spojení s vnějším světem. Metaforicky to je vlastně uvěznění ve vlastní mysli, a proniknutí ven, i když třeba jen skrz jednu osobu. Ale hlavní je, že si můžete změnit obrázek a vyzvánění!

Horrová stránka hry je jako vždy velmi subjektivní. Zjistil jsem, že čím starší hráč, tím hůře horrory hodnotí. Proč? Protože se zkrátka nebojí, a když se nebojí, je to špatný horror. Vůbec k tomu nepřipočítává vlastní otrlost. Blair Witch je rozhodně horrorovka, a to navíc správně udělaná, protože nesází většinou na jumpscary ale na atmosféru, a díky stínům a pohybům lesa se daří vybudovat skvělou paranoiu.
Ve hře jsou nepřátelé, které můžete buď ničit pomocí světla, nebo se kolem nich plížit. Mnoho hráčů by považovali za lepší, kdyby ve hře nebyli nebo byli implantování jinak. Já si to nemyslím, ono to docela funguje tak jak to je. Zcela jistě se však jedná o výzvu jen, pokud se snažíte nikoho během hry nezabít. Jinak je to snadné.

Práce s červenými kazetami, které dovedli měnit realitu, byla zábavná, ale celkově mám dojem, že dost nevyužitá. Tohle souvisí s jedním z hlavních problémů hry – délkou. Hra je krátká, a některé prvky pořádně nevyužívá. Ke konci na víc dochází k natahování, aby neměl člověk pocit, že úplně vyhodil peníze z okna. I tak podle mě ale chtějí tvůrci za hru zbytečně moc. Kdo je bez viny, ať hodí kamenem, a mě je jasné, že do té hry vážně dali svá srdce. Ale 30 euro? Nezdá se mi to. Na druhou stranu, ono těchto horrorů je nesmírně málo, a z něčeho ty společnosti žít musí.

Mimochodem, skutečně by mi nevadilo natahována, poslední část hry. Ono to bylo i poměrně zajímavé. Zásadní nešvar spočívá v nepřátelích v této lokaci. Ti nově reagují agresivně na světlo, takže musíte chodit po slepu. To je samo o sobě dost frustrující. Naprostou novou úroveň tomu přidává ale fakt, že hlavní hrdina si nesmyslně spojil baterku s kamerou, takže se nemůžeme řídit jen podle nočního vidění kamery, jak to kdykoliv předtím šlo. Je to absurdní a bizardní krok, kterým tvůrci chtěli ztížit závěr hry, ale který absolutně nedává smysl.

Hra nabízí celkově dva hlavní konce, a několik skrytých změn. „Dobrý“ konec je nesmírně neintuitivní k dosažení, k čemuž tvůrce asi vedlo hlavně to, abyste při prvním hraní narazili na ten špatný. To je poměrně v pořádku. Horší je, že když dosahujete dobrého konce, hra je o něco těžší ale fakticky nedochází k žádným změnám až do finále. Já si všiml jen jedné, a to jak se nerozpadla malovaná figurka. Jinak jsou dialogy i průběh stejné, a to skutečně bolí a považuji to za největší minus Blair Witch. Nevadilo by krátká délka, kdyby nabídli alespoň trochu odlišný průběh.

Je asi tedy pochopitelné, proč ke hra rozporuplná. Pokud se někomu trefí do noty, je snadné ignorovat její chyby. Pokud se někomu nelíbí ani gameplay, ani příběh, ani mystery, atd… je hra celkově vzato asi dost špatná. Mně to však přišlo jako celek zábavné, a proto jsem ochotný menší i větší chyb odfiltrovat. Jediným zásadním mínusem pro mě zůstává přepísknutá cena hry.

Jinak, čarodějnici tu nezmiňuji hlavně proto, že Blair Witch jako vždy není o Blair Witch. A nikdy nebyla.

Pro: Bullet, hudba, prostředí, easter eggy, atmosféra

Proti: Optimalizace, délka, nelogický aspekt v poslední části hry, nevyužití plného potenciálu

+22