FIFA 21 má podobně jako každý rok hodně much. Nemám ale rád, když někdo píše, že je to stejný ročník jako loni, že nejsou žádné změny nebo že jde jen o aktualizaci soupisek. Je to prostě fotbal, tak nevím, zda od toho někdo čeká jetpacky, střelné zbraně, nebo co by přesně bylo považováno za "změnu". A už i tady v diskusi čtu, že je to to samé jako FIFA 20 a ten samý člověk napíše, že se hraje jen na protiútoky. Takže si to rozebereme, trošku detailněji... FIFA 20 na protiútoky opravdu stavěná nebyla. Stačí se podívat na jakýkoliv zápas zkušených hráčů. Vždy šlo o obléhanou, kde horší hráč z protiútoku udeřil jen velmi těžko. Takže bych rád tohle tvrzení o "stejné jako FIFA 20" popřel (respektive ho dotyční popírají sami), abychom se dobrali trošku objektivního pohledu. Píšu to jako člověk, co nemá problém každý rok odehrát 1000-2000 zápasů i více a téhle hře si troufám tvrdit, že velmi dobře rozumím. Teď už ale šup pryč od mého rozhořčení nad tím, že se každoročně objevuje až moc kritiků, kteří neobjeví pokročilé mechaniky a nejsou ochotní hře věnovat dost času, ale mají jasný verdikt plynoucí spíše z neznalosti, než opravdových nedostatků hry.
Vezmeme to hezky od začátku, ať to máme pohromadě. Jak píše Vedus, cover art je odporný, udělaný snad v malování. EA asi vypršela licence na fotošop Takže první dojem když vám tohle dorazí domů je prostě hrozný. Co ale po zapnutí?
Nejdřív mrkněme na jednotlivé režimy:
Kariéra nabízí rovnou několik novinek a tou nejdůležitější je jednoznačně interaktivní simulátor, díky němuž konečně můžete zasahovat do zápasů i když je simulujete. Měníte taktiky, střídáte hráče a nebo i přímo naskočíte do zápasu v libovolné minutě. Tohle je hodně fajn přídavek, za který bych EA pochválil, ale ne zase moc, protože tohle má být standard už deset let. Dál se musíte starat o tréninky a udržování zápasové praxe, kterou paradoxně hráčům dává i trénink (LOL). A taky se musíte starat o morálku v klubu, což děláte papouškováním odpovědí, kterými vychválíte své hráče do nebes i když vlastně předvádějí bídu. S morálkou totiž budou mít výrazně vyšší hodnocení. Celkově je v kariéře dost věcí trošku hloupých (jde ale především o principy - rozšiřovat značku pořízením úplně zbytečných hráčů je krásný příklad) ale pokud se tyhle principy vylepší, dává se kariéra na celkem dobrou cestu.
Volta - tentokrát nenabízí žádný rádoby supervypiplaný příběh, jen jednoduchou ukázku v podobě asi hodinku a půl trvající cesty na velký turnaj, kde si zahrajete s hvězdami světového fotbalu minulosti. Jinak se můžete soustředit čistě na online a budování týmu. Tady naštěstí bez mikrotransakcí. Celkově je zábavnější a svižnější než minulý rok.
FUT - náhodný generátor peněz pro EA pořád funguje stejně dobře. Je náročný na peněženku i nervy, ale stejně ho většina komunity s radostí bude hltat a hrát dlouhodobě. Zase od píky budujete svůj tým a letos jsou rozdíly tak značné, že bez finanční investice to budete mít v začátku sezóny fakt těžké, dlouhodobým hraním ale rozdíly přece jen smažete. (jo a pokud chete nějaký ten pack luck, doporučuju do hry jít každý rok s novým účtem, těm to totiž padá výrazně lépe, EA se totiž snaží hráče nalákat k tomu, aby u FUTka vydrželi, zatímco pravidelní hráči ostrouhají, máme s kamarády celkem dobře otestováno, že neaktivní účty a účty úplně nové po svém návratu/nastoupení do hry ve většině případů dostanou mega drop, o kterém si my dlouholetí hráči můžeme nechat jen zdát. Přidává se kooperační hraní Rivals a Squad battles, což je super přídavek, pokud máte s kým hrát. Jo a taky mizí nenáviděné kondice, takže vás už v podstatě nic nebude zdržovat od hraní v plné palbě, což je fajn.
Teď k hratelnsoti:
Obránci jsou fakt špatní. Jakože hodně. Chovají se nelogicky, propouštějí balóny, které jim chodí vyloženě pod nohama a vypouštějí souboje, které by vyhráli. Dalo by se říct, že jsou tak nějak rozbití a budou potřebovat trošku upravit, aby se dalo mluvit o příjemném zážitku ze hry. Na to se u EA nedá moc spolehnout, ale uvidíme, co udělá next-gen. Největší nedostatky obránců - poziční hra, pomalé schopnosti reakce na změnu směru (mnohem horší než loni i když naopak změny směru jsou letos rychlejší) a špatná dovednost zachycování přihrávek. Na statistikách přitom moc nezáleží, zažil jsem s top obránci i bídáky třetí kategorie.
Přihrávky, přepínání hráčů, zákroky - tady je další průšvih jako hrom. Spousta věcí, ve kterých vám hra jistým způsobem pomáhá, vám letos bude hru spíše kazit. Nahrávky místo na křídlo s klidem pošle hra na vašeho krajního obránce (který je za vámi), po jemném ťuknutí na tlačítko nahrávky vám vyšle dělovou nahrávku přes půl hřiště místo na hráče, kterého jste zamýšleli 5 metrů od vás. Asistence stínování vás v některých momentech brutálně zpomalí a nemůžete kvůli ní už reagovat na soupeřův pohyb. Bez zaplých asistencí se ale bohužel příliš v online neobejdete.
Do útočné hřy se přidává několik novinek a těmi největšími jsou manuální náběhy, díky nimž můžete určit přesný směr, kam bude útočící hráč nabíhat. Skvělé pro rozbití soupeřovy obrany, ale chce to chvíli cviku, takže já osobně zatím používám docela málo. Druhá stěžejní novinka je agile driblink - nerealisticky vypadající, bleskový pohyb s míčem, který vám umožní objejít kteréhokoliv obránce, ale musíte ho správně provést a to není jednoduché. Za mě hratelnostně určitě plusko, ale je to fakt až moc do očí bijící.
No a pak je tu hrozný kolizní systém, animace srážek a rozhodčí. Tohle se EA zase moc nepovedlo. Kosa zezadu není mnohdy ani faul, srážky absolutně bez míče, které vás připraví o možnost nahrát se neřeší a celkově se budete cítít opravdu jako skuteční fotbalisti, kteří se bezmocně domáhají odpískání faulu i když vědí že je to marné. Aspoň, že se přidalo tlačítko na odmítnutí výhody po faulu. Další věc, co už měla ve hře být deset let. Když se hráči srazí, zůstávají v sobě často zaklesnutí, nemotorně se přeskakují a přepadávají přes sebe, takže to vypadá spíš jako groteska a vy se k míči prostě nedostanete. Frustrující.
Tohle slovo vlastně shrnuje zážitek z letošní fify, protože kvůli bránění si kolikrát připadáte vyloženě bezmocní. Uvidíme, jak se hra posune s budoucími patchi. Většinou to bývá spíš k horšímu, takže moc radši nečekám.
Jinak řečeno: režimy obecně fungují dobře, hratelnost zatím dost hapruje a sráží potenciálně dobrý fotbalový titul
Vezmeme to hezky od začátku, ať to máme pohromadě. Jak píše Vedus, cover art je odporný, udělaný snad v malování. EA asi vypršela licence na fotošop Takže první dojem když vám tohle dorazí domů je prostě hrozný. Co ale po zapnutí?
Nejdřív mrkněme na jednotlivé režimy:
Kariéra nabízí rovnou několik novinek a tou nejdůležitější je jednoznačně interaktivní simulátor, díky němuž konečně můžete zasahovat do zápasů i když je simulujete. Měníte taktiky, střídáte hráče a nebo i přímo naskočíte do zápasu v libovolné minutě. Tohle je hodně fajn přídavek, za který bych EA pochválil, ale ne zase moc, protože tohle má být standard už deset let. Dál se musíte starat o tréninky a udržování zápasové praxe, kterou paradoxně hráčům dává i trénink (LOL). A taky se musíte starat o morálku v klubu, což děláte papouškováním odpovědí, kterými vychválíte své hráče do nebes i když vlastně předvádějí bídu. S morálkou totiž budou mít výrazně vyšší hodnocení. Celkově je v kariéře dost věcí trošku hloupých (jde ale především o principy - rozšiřovat značku pořízením úplně zbytečných hráčů je krásný příklad) ale pokud se tyhle principy vylepší, dává se kariéra na celkem dobrou cestu.
Volta - tentokrát nenabízí žádný rádoby supervypiplaný příběh, jen jednoduchou ukázku v podobě asi hodinku a půl trvající cesty na velký turnaj, kde si zahrajete s hvězdami světového fotbalu minulosti. Jinak se můžete soustředit čistě na online a budování týmu. Tady naštěstí bez mikrotransakcí. Celkově je zábavnější a svižnější než minulý rok.
FUT - náhodný generátor peněz pro EA pořád funguje stejně dobře. Je náročný na peněženku i nervy, ale stejně ho většina komunity s radostí bude hltat a hrát dlouhodobě. Zase od píky budujete svůj tým a letos jsou rozdíly tak značné, že bez finanční investice to budete mít v začátku sezóny fakt těžké, dlouhodobým hraním ale rozdíly přece jen smažete. (jo a pokud chete nějaký ten pack luck, doporučuju do hry jít každý rok s novým účtem, těm to totiž padá výrazně lépe, EA se totiž snaží hráče nalákat k tomu, aby u FUTka vydrželi, zatímco pravidelní hráči ostrouhají, máme s kamarády celkem dobře otestováno, že neaktivní účty a účty úplně nové po svém návratu/nastoupení do hry ve většině případů dostanou mega drop, o kterém si my dlouholetí hráči můžeme nechat jen zdát. Přidává se kooperační hraní Rivals a Squad battles, což je super přídavek, pokud máte s kým hrát. Jo a taky mizí nenáviděné kondice, takže vás už v podstatě nic nebude zdržovat od hraní v plné palbě, což je fajn.
Teď k hratelnsoti:
Obránci jsou fakt špatní. Jakože hodně. Chovají se nelogicky, propouštějí balóny, které jim chodí vyloženě pod nohama a vypouštějí souboje, které by vyhráli. Dalo by se říct, že jsou tak nějak rozbití a budou potřebovat trošku upravit, aby se dalo mluvit o příjemném zážitku ze hry. Na to se u EA nedá moc spolehnout, ale uvidíme, co udělá next-gen. Největší nedostatky obránců - poziční hra, pomalé schopnosti reakce na změnu směru (mnohem horší než loni i když naopak změny směru jsou letos rychlejší) a špatná dovednost zachycování přihrávek. Na statistikách přitom moc nezáleží, zažil jsem s top obránci i bídáky třetí kategorie.
Přihrávky, přepínání hráčů, zákroky - tady je další průšvih jako hrom. Spousta věcí, ve kterých vám hra jistým způsobem pomáhá, vám letos bude hru spíše kazit. Nahrávky místo na křídlo s klidem pošle hra na vašeho krajního obránce (který je za vámi), po jemném ťuknutí na tlačítko nahrávky vám vyšle dělovou nahrávku přes půl hřiště místo na hráče, kterého jste zamýšleli 5 metrů od vás. Asistence stínování vás v některých momentech brutálně zpomalí a nemůžete kvůli ní už reagovat na soupeřův pohyb. Bez zaplých asistencí se ale bohužel příliš v online neobejdete.
Do útočné hřy se přidává několik novinek a těmi největšími jsou manuální náběhy, díky nimž můžete určit přesný směr, kam bude útočící hráč nabíhat. Skvělé pro rozbití soupeřovy obrany, ale chce to chvíli cviku, takže já osobně zatím používám docela málo. Druhá stěžejní novinka je agile driblink - nerealisticky vypadající, bleskový pohyb s míčem, který vám umožní objejít kteréhokoliv obránce, ale musíte ho správně provést a to není jednoduché. Za mě hratelnostně určitě plusko, ale je to fakt až moc do očí bijící.
No a pak je tu hrozný kolizní systém, animace srážek a rozhodčí. Tohle se EA zase moc nepovedlo. Kosa zezadu není mnohdy ani faul, srážky absolutně bez míče, které vás připraví o možnost nahrát se neřeší a celkově se budete cítít opravdu jako skuteční fotbalisti, kteří se bezmocně domáhají odpískání faulu i když vědí že je to marné. Aspoň, že se přidalo tlačítko na odmítnutí výhody po faulu. Další věc, co už měla ve hře být deset let. Když se hráči srazí, zůstávají v sobě často zaklesnutí, nemotorně se přeskakují a přepadávají přes sebe, takže to vypadá spíš jako groteska a vy se k míči prostě nedostanete. Frustrující.
Tohle slovo vlastně shrnuje zážitek z letošní fify, protože kvůli bránění si kolikrát připadáte vyloženě bezmocní. Uvidíme, jak se hra posune s budoucími patchi. Většinou to bývá spíš k horšímu, takže moc radši nečekám.
Jinak řečeno: režimy obecně fungují dobře, hratelnost zatím dost hapruje a sráží potenciálně dobrý fotbalový titul
Pro: simulátor v kariéře, FUT co-op, lepší Volta, ofenzivní inovace
Proti: Bránění a asistence ve hře, kolizní systém a fauly, ve FUT velké rozdíly mezi hráči, nelogické věci v kariéře