Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Far Cry: New Dawn

  • PC 50
Far Cry New Dawn je sice samostatnou hrou, ale je hodně podobná pátému dílu, na který i navazuje.

Uběhlo několik let po konci posledního dílu, všechno šlo do kytek (doslova), protože svět se rychle probudil k životu, všude začala růst tráva, stromy, květiny a navrátili se i přeživší lidé, a jak už to tak u série Far Cry bývá, jedna strana je plná dobráků, druhá strana záporáků. Ale pozor, je zde i třetí strana! Ale o tom až níže.

Grafika se od předchozího dílu příliš nezměnila, nicméně obviňovat vývojáře s tím, že nemají dostatek fantazie, a proto kopírují mapu z pátého dílu není úplně na místě. Ano, mapa z pátého dílu zde skutečně je, ale spousta míst je změněna k nepoznání, zhroucených, skrytých pod hlínou a pískem, nebo prostě přestavených. Nutno podotknout, že svět je dle očekávání daleko pustější, ale i přesto jsou zde místa, která stojí za to prozkoumat. Grafika jako taková je velice pěkná a ač nejsem zastáncem těchto "růžových apokalyps", tak nemohu vývojářům upřít to, že se jim to povedlo převést do hry docela pěkně.

Ozvučení je podobné tomu z pětky, pokud si budete chtít rozšířit množství hudby v rádiu, budete muset plnit postranní úkol se sbíráním přehrávačů. Myslím, že podobný úkol byl i ve FC5, není na škodu, ale i tak mohlo být v základu daleko více hudby. Dabing je také povedený na jedničku, ale mám zde první zásadní výtku. Hlavní postavu nikdo nenaučil mluvit! A tak posloucháte ty "krásné" monology všude okolo, na které si postavy odpovídají víceméně samy. Je to divné ve hře z roku 2019... A zvláštní také je, že se překladu dočkala pouze část hry, ale aspoň, že jsou přeložené dialogy a tedy příběh. Jen škoda těch nepřeložených deníčků, které příběh doplňují.

Co se týče hratelnosti, hra mě bavila daleko více než díl pátý, snad i díky plynulejšímu příběhu o pouhých 22 hlavních misích a 8 vedlejších. Ve výsledku jsem si říkal, že je škoda, když jich autoři nepřidali více.
Hratelnost je zábavná, opět je možnost hrát jak stealth, tak rambo styl, ale stealth nefunguje úplně na sto procent. Nezřídka se mi stávalo, že na mě začal štěkat pes i přes to, že jsem byl vzdálený přes dvě patra budovy a ani se nehnul, čímž samozřejmě začali ostatní pátrat a brzy spustili alarm.
Mnozí vytýkají hře znovudobývání již dobytých pevností. Zpočátku to znělo hrozně, po zapnutí hry se mi ten nápad líbil, ale ve výsledku jsem od něj očekával daleko více než jen to, že místo obsadí silnější nepřátelé a přidá se více alarmů. Škoda, je to pak silně stereotypní. To samé platí i o novince v podobě expedic, které jsou zajímavým oživením hratelnosti, ale znovu si je asi zapne málokdo. Zvláště když musíte poslouchat stále dokola ty stejné hlášky typu: "Jsem rád, že jsi na naší straně" apod.
Nicméně samotné dobývání na první pokus je pro mě osobně zábavné.
Dalším oživením hry je přidání různých obtížností nepřátel (1-3 hvězdičková a elitní), na něž musíte vypracovávat nejen sebe, ale i vylepšovat svou skrýš s názvem Prosperity. K tomu je zapotřebí sbírání lihu, dostupného v pevnostech a cisternách. Zde musím podotknout, že není potřeba všechny pevnosti vyrabovat xkrát, ale nevyhnete se tomu, aby některé byly vyrabovány víckrát, pokud nebudete chtít číhat na to, až se někde zjeví cisterna.
Co se týče ostatních prvků hratelností, zůstávají víceméně při starém. Střílení mi docela sedlo, ovládání vozidel označuji jako jedno z nejlepších, leč jsem občas měl problém vidět přes kapotu vozidla, a celkově má hrá příjemný spád.

Příběh označuju za jeden z nejhorších v sérii, už z trailerů byla vidět lacinost dvojčat, která se bohužel potvrdila. Horší záporáky už jsem dlouho neviděl a rozhodnutí na konci hry, jestli jednu z nich necháte přežít, nebo ne mi přišlo poměrně zbytečné vzhledem k tomu, o jak nesympatické postavy se jedná. Možná je mohly přiblížit tzv. intermission (mezimise), ale ty byly pouze z pohledu kamery sledující pár vteřin záběrů, které jen potvrdily celkový dojem z nich. A závěrečný boss fight proti nim byl dost otravný.
Naopak příběh nabere zajímavý spád s objevením Josepha Seeda z pátého dílu a Nového ráje vedeného Ethanem, ale opět ho hra nevyužije dostatečně. Celkově by bylo potřeba více misí, které by tento potenciál využily, ale hlavně jinak napsaných a propracovanějších záporáků. Nějaký ten jeden zásadnější zvrat v ději vás už pak nepřekvapí. Výtka směřuje i k Josephovi, který zde už mele z posledního a zcela tak zabíjí svou perfektně zahranou roli v pátém díle.
Celková herní doba se pohybuje pod 10 hodin, záleží na tom, jak rychle budete získávat XP body, abyste měli dostatek schopností, zdraví a zbraní na dokončení dalších misí v příběhu.

Technickou stránku hry musím pochválit až na jednu drobnost. A to mizející auta, často se mi stalo, že jsem se vzdálil byť jen 20 metrů od skupinku aut vystřílených od nepřátel a auta byla pryč. Jinak nemám, co bych hře po technické stránce vytknul. Šlape jak hodinky a neobjevil jsem jediný bug, zásek či jinou chybu, která by mi hraní znemožnila.

SHRNUTÍ:
FC: New Dawn působí, jako by si autoři chtěli vyzkoušet, zda tato tematika obstojí. A ona by obstála, nebýt neskutečně trapných a bezcharakterních záporáků, hodně slabého a krátkého příběhu a nutnosti znova dělat něco, co už bylo uděláno třeba dvakrát (dobývání pevností) jen proto, abyste se mohli hnout v příběhu.
Na druhou stranu přichází hra se zajímavým, byť pro mne osobně méně žádoucím, barvitým pojetím apokalypsy, novinkami v oblasti nepřátel, expedicemi a také ukončením dějové linky z pátého dílu.
Pochválit pak musím i grafickou, velice vydařenou, stránku hry, kdy se autoři nebáli si pohrát s fantazií, a zejména i stránku technickou, která šlape jako hodinky, což se v dnešní době vidí čím dál tím méně.

Pro: Návaznost na pátý díl, postapo svět, herní doba, hratelnost, stavba a vylepšování pevnosti, zvraty, vozidla, technický stav

Proti: Příliš barevný postapo svět, záporáci, postavy, příběh, hlavní postava nemluví, částečná lokalizace, znovudobývání, expedice, obtížnosti nepřátel,

+9