XCOM: Enemy Unknown je slušná hra. Ze začátku jsem byl nadšený, ale ke konci mi to přišlo jako spíše zklamání.
Co se mi líbilo
* Můžete si opět prožít UFO v moderním enginu.
* Během prvního hraní, zejména v začátku, můžete mít ten napjatý, úzkostlivý pocit, že všechno jde do háje, mimozemšťané mají navrch, je tu tolik otázek a tak málo odpovědí, vaši vojáci umírají po trapných omylech, atd. Má to výtečnou atmosféru.
* Je to zábava. Je to UFO, takže je zábavné potkávat nové typy mimozemšťanů, zabít je nebo si nechat nakopat prdel, pak je vyslýchat nebo provádět pitvy, objevovat nové technologie. Zejména, pokud hru hrajete poprvé.
* Filmečky a komentář pomáhají dotvořit atmosféru (když je vidíte poprvé) a dobře zapadají do hry.
* Hra je zjednodušená, takže se do ní dá lehce dostat, nemá strmou učící křivku.
* Herní engine není příliš náročný a postavy vypadají zblízka poměrně pěkně (na obrazovce, kde je vybavujete do akce).
* Vzhled vojáků jde výrazně upravovat, takže si je můžete vytvořit dobře rozeznatelné a zapamatovatelné.
* Počet vojáků na bojišti je omezen na 4-6, což je dobře, protože to urychluje herní kola (oproti 12 vojákům v původním UFO: Enemy Unknown).
Co se mi nelíbilo
* Dokud plníte "prioritní" úkoly (dějovou linku) hned jakmile můžete, tak je hra napínavá a obtížná. Ale jakmile zjistíte, že tyto mise nemusíte plnit hned a nic zlého se nestane (hra nemá časový limit), tak můžete začít plnit obecné úkoly, vycvičit si vojáky, a hra se stane jednodušší a ztratí své kouzlo.
* Příběh hry je celkem krátký a nudný. Není zde uspokojivé zakončení, nedozvíte se nic zásadního o mimozemšťanech, jejich motivacích, prostě nic. Velké zklamání.
* Obecné úkoly nejsou moc pestré - zabij všechny emzáky (90% úkolů), zachraň lidi, eskortuj člověka, zastav bombu. Příběhové mise používají úplně ten stejný mustr. Příliš se to opakuje.
* Je zde několik prostředí, ale ne za tak mnoho - les, bar/obchod/něco, město. Kvůli grafické prezentaci hry nemá prostředí mnoho detailů, takže působí nevýrazně a v konečném důsledku všechny stejně. Není zde žádná poušť, sníh, oceán, hory, zajímavé budovy, atd, které by to zpestřily.
* Uživatelské rozhraní je velmi neohrabané. Je zjevně orientované na konzole, používání klávesnice a myši je nepříjemné (ani s myší nemůžete mít věci jako volně rotující kameru, jen otáčení o 90° - je to jak ovládat emulátor gamepadu pomocí myši). Ale i když gamepad použijete (a já to udělal), není to o mnoho lepší - výběr některých možností trvá dlouho, fixní kamera neustále zavazí, a důležité ovládání je nedostupné zrovna když ho potřebujete (Chcete otočit pohledem při házení granátem? Nene. Chcete snadno porovnat sílu dvou různých zbraní, aniž byste dokola zapínali a vypínali režim míření? Nehrozí). Přepínání mezi vojáky probíhá v nějakém nedeterministickém pořadí a působí, jako by vám dělalo naschvály. Není zde možnost, jak všem akceschopným vojákům nastavit hlídku (overwatch), musíte to pokaždé manuálně nastavovat u každého jednotlivě.
* Indikátory vzdálenosti a rozsahu jsou naprosto mimo, což je vysoce frustrující. Je téměř nemožné říct, jestli vaše raketa zasáhne nepřítele nebo ne, horší indikátor výbuchu jsem ještě neviděl. Často se stane, že mimozemšťan je poblíž kraje oblasti výbuchu (ale pořád uvnitř), a není zasažen, protože ukazatel vám lhal. To samé se stává s lékárničkami - přiběhnete k někomu přesně na vzdálenost ukazatele, abyste ho vyléčili, ale nemůžete, protože jste moc daleko, ukazatel lhal. Opět to samé se zachraňováním lidí, atd. V této hře podobná chyba znamená něčí smrt, a dost vás naštve, když to způsobí rozbité uživatelské rozhraní.
* Souboje byly zjednodušeny, což se mi moc nelíbí (akční body jsou prostě lepší systém), ale úplně proti tomu neprotestuji. Ale aspoň by to mělo dávat smysl, což aktuálně nedává. Pokud mám dvě akce, takže mohu běžet a střílet, nebo běžet a léčit, nebo běžet a přebít, nebo běžet a běžet, tak proč nemohu střílet a běžet, nebo léčit a běžet, nebo přebít a běžet? Nebo léčit a přebít? Je to prostě hloupé.
* Zbloudilé kulky nemohou nikoho jiného zranit. Takže pokud máte 6 vojáků těsně vedle sebe a emzák vystřelí po prostředním a nestrefí se, nikdy nezasáhne žádného jiného vojáka. A naopak, vy nestrefíte jiného emzáka. Hloupé.
* Další nesmyslná mechanika je, že mimozemské zbraně můžete získat, jen když mimoně omráčíte, ale ne, když je zabijete. Není tam ani procentuální šance, prostě jen binární ano/ne. Hratelnostně by to nebyl velký rozdíl, kdybyste měli malou šanci získat zbraně neporušené i po zabití nepřítele, a působilo by to mnohem přirozeněji. Aktuální přístup působí jako umělé omezení.
* Musíte si zapamatovat jména vašich vojáků, protože ukazatele třídy se neobjeví hned po přepnutí na vojáka, ale až po krátké stylové animaci. Což se velmi nehodí, pokud zrovna hledáte svého těžkooděnce/útočníka/odstřelovače atd, strašně to zpomaluje. Musíte si zapamatovat jméno, to se zobrazí okamžitě.
* Krycí systém je pěkný, ale občas i když se někomu dostanete zjevně do boku, tak je pořád krytý, protože tam je něco jako 1° zbývající v jeho krytí. Linie pohledu je ještě rozbitější, často někoho nevidíte, i když je naprosto zjevné, že ho vidět musíte. To se stává často při výškových rozdílech. Jakmile vylezete nahoru, tak je velmi těžké vidět někoho na zemi, i když je třeba jen 1 políčko od vás.
* Sestřelování UFA (minihra) je prostě nudná. Tady vývojáři propásli šanci udělat z toho více, než jen akci pro vojáky.
* Vývoj zbraní ve hře je nuda. Šedá zbraň -> červená zbraň -> zelená zbraň. Čísla se zvednou, žádná nová funkcionalita. Co třeba přidat zajímavou zbraň? S tou vší mimozemskou technologií není nic lepšího než laser a plasma, které jen obarví výstřel?
* Estetika/barevná paleta hry je slabá. V uživatelském rozhraní je všechno do modra, takže se vám bude těžko rozeznávat jedna ikona od druhé, jsou příliš podobné. V bojovém prostředí je všechno tmavé/ve stínu, takže vaše vojáky nerozeznáte podle zbroje/zbraní/barvy vlasů, všichni vypadají stejně - tmavé siluety. Umělci zde neodvedli dobrou práci - rozhraní se špatně používá a hra nevypadá pěkně.
* Hra je bohužel plná chyb, i dlouho po vydání. Některé hru rozbíjejí. Například nemůžete hrát na PC s gamepadem, protože se pak nedá otáčet glóbem. Na netu jsou stovky stížností, lehce nalezitelné, ale opravené to není. Musíte si ručně upravit konfigurační soubory, abyste to spravili. Jakmile máte více než 100 uložených pozic, začnou se špatně řadit, a bude se vám v nich špatně orientovat. To opravdu nikdo hru neotestoval s více než 100 pozicemi, vážně? Takže abyste se tomu vyhnuli, musíte držet počet pozic pod 100, mazat je ve správci souborů (ve hře byste na tom strávili mládí), zatímco Steam a hra běží (jinak se vám nasynchronizují zpátky). Ve hře je spousta chyb, když nahrajete souboj - např. postavy dostanou akční body, i když by neměli. Hodně mě překvapuje, kolik očividných chyb tam je, a nejsou opravené.
* Při startu hry jedou nepřeskočitelná videa, takže čekáte půl minuty místo několika sekund.
Hru mohu doporučit, pokud chcete jednoduchý, poněkud osekaný zážitek a nevadí vám potýkat se s uživatelským rozhraním a chybami. Ale hra mi nepřišla tak výjimečně skvělá, jak by celosvětové uživatelské hodnocení napovídalo.
Celkové hodnocení: Dobrá / Výborná
(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2015 v angličtině na Steamu).
Co se mi líbilo
* Můžete si opět prožít UFO v moderním enginu.
* Během prvního hraní, zejména v začátku, můžete mít ten napjatý, úzkostlivý pocit, že všechno jde do háje, mimozemšťané mají navrch, je tu tolik otázek a tak málo odpovědí, vaši vojáci umírají po trapných omylech, atd. Má to výtečnou atmosféru.
* Je to zábava. Je to UFO, takže je zábavné potkávat nové typy mimozemšťanů, zabít je nebo si nechat nakopat prdel, pak je vyslýchat nebo provádět pitvy, objevovat nové technologie. Zejména, pokud hru hrajete poprvé.
* Filmečky a komentář pomáhají dotvořit atmosféru (když je vidíte poprvé) a dobře zapadají do hry.
* Hra je zjednodušená, takže se do ní dá lehce dostat, nemá strmou učící křivku.
* Herní engine není příliš náročný a postavy vypadají zblízka poměrně pěkně (na obrazovce, kde je vybavujete do akce).
* Vzhled vojáků jde výrazně upravovat, takže si je můžete vytvořit dobře rozeznatelné a zapamatovatelné.
* Počet vojáků na bojišti je omezen na 4-6, což je dobře, protože to urychluje herní kola (oproti 12 vojákům v původním UFO: Enemy Unknown).
Co se mi nelíbilo
* Dokud plníte "prioritní" úkoly (dějovou linku) hned jakmile můžete, tak je hra napínavá a obtížná. Ale jakmile zjistíte, že tyto mise nemusíte plnit hned a nic zlého se nestane (hra nemá časový limit), tak můžete začít plnit obecné úkoly, vycvičit si vojáky, a hra se stane jednodušší a ztratí své kouzlo.
* Příběh hry je celkem krátký a nudný. Není zde uspokojivé zakončení, nedozvíte se nic zásadního o mimozemšťanech, jejich motivacích, prostě nic. Velké zklamání.
* Obecné úkoly nejsou moc pestré - zabij všechny emzáky (90% úkolů), zachraň lidi, eskortuj člověka, zastav bombu. Příběhové mise používají úplně ten stejný mustr. Příliš se to opakuje.
* Je zde několik prostředí, ale ne za tak mnoho - les, bar/obchod/něco, město. Kvůli grafické prezentaci hry nemá prostředí mnoho detailů, takže působí nevýrazně a v konečném důsledku všechny stejně. Není zde žádná poušť, sníh, oceán, hory, zajímavé budovy, atd, které by to zpestřily.
* Uživatelské rozhraní je velmi neohrabané. Je zjevně orientované na konzole, používání klávesnice a myši je nepříjemné (ani s myší nemůžete mít věci jako volně rotující kameru, jen otáčení o 90° - je to jak ovládat emulátor gamepadu pomocí myši). Ale i když gamepad použijete (a já to udělal), není to o mnoho lepší - výběr některých možností trvá dlouho, fixní kamera neustále zavazí, a důležité ovládání je nedostupné zrovna když ho potřebujete (Chcete otočit pohledem při házení granátem? Nene. Chcete snadno porovnat sílu dvou různých zbraní, aniž byste dokola zapínali a vypínali režim míření? Nehrozí). Přepínání mezi vojáky probíhá v nějakém nedeterministickém pořadí a působí, jako by vám dělalo naschvály. Není zde možnost, jak všem akceschopným vojákům nastavit hlídku (overwatch), musíte to pokaždé manuálně nastavovat u každého jednotlivě.
* Indikátory vzdálenosti a rozsahu jsou naprosto mimo, což je vysoce frustrující. Je téměř nemožné říct, jestli vaše raketa zasáhne nepřítele nebo ne, horší indikátor výbuchu jsem ještě neviděl. Často se stane, že mimozemšťan je poblíž kraje oblasti výbuchu (ale pořád uvnitř), a není zasažen, protože ukazatel vám lhal. To samé se stává s lékárničkami - přiběhnete k někomu přesně na vzdálenost ukazatele, abyste ho vyléčili, ale nemůžete, protože jste moc daleko, ukazatel lhal. Opět to samé se zachraňováním lidí, atd. V této hře podobná chyba znamená něčí smrt, a dost vás naštve, když to způsobí rozbité uživatelské rozhraní.
* Souboje byly zjednodušeny, což se mi moc nelíbí (akční body jsou prostě lepší systém), ale úplně proti tomu neprotestuji. Ale aspoň by to mělo dávat smysl, což aktuálně nedává. Pokud mám dvě akce, takže mohu běžet a střílet, nebo běžet a léčit, nebo běžet a přebít, nebo běžet a běžet, tak proč nemohu střílet a běžet, nebo léčit a běžet, nebo přebít a běžet? Nebo léčit a přebít? Je to prostě hloupé.
* Zbloudilé kulky nemohou nikoho jiného zranit. Takže pokud máte 6 vojáků těsně vedle sebe a emzák vystřelí po prostředním a nestrefí se, nikdy nezasáhne žádného jiného vojáka. A naopak, vy nestrefíte jiného emzáka. Hloupé.
* Další nesmyslná mechanika je, že mimozemské zbraně můžete získat, jen když mimoně omráčíte, ale ne, když je zabijete. Není tam ani procentuální šance, prostě jen binární ano/ne. Hratelnostně by to nebyl velký rozdíl, kdybyste měli malou šanci získat zbraně neporušené i po zabití nepřítele, a působilo by to mnohem přirozeněji. Aktuální přístup působí jako umělé omezení.
* Musíte si zapamatovat jména vašich vojáků, protože ukazatele třídy se neobjeví hned po přepnutí na vojáka, ale až po krátké stylové animaci. Což se velmi nehodí, pokud zrovna hledáte svého těžkooděnce/útočníka/odstřelovače atd, strašně to zpomaluje. Musíte si zapamatovat jméno, to se zobrazí okamžitě.
* Krycí systém je pěkný, ale občas i když se někomu dostanete zjevně do boku, tak je pořád krytý, protože tam je něco jako 1° zbývající v jeho krytí. Linie pohledu je ještě rozbitější, často někoho nevidíte, i když je naprosto zjevné, že ho vidět musíte. To se stává často při výškových rozdílech. Jakmile vylezete nahoru, tak je velmi těžké vidět někoho na zemi, i když je třeba jen 1 políčko od vás.
* Sestřelování UFA (minihra) je prostě nudná. Tady vývojáři propásli šanci udělat z toho více, než jen akci pro vojáky.
* Vývoj zbraní ve hře je nuda. Šedá zbraň -> červená zbraň -> zelená zbraň. Čísla se zvednou, žádná nová funkcionalita. Co třeba přidat zajímavou zbraň? S tou vší mimozemskou technologií není nic lepšího než laser a plasma, které jen obarví výstřel?
* Estetika/barevná paleta hry je slabá. V uživatelském rozhraní je všechno do modra, takže se vám bude těžko rozeznávat jedna ikona od druhé, jsou příliš podobné. V bojovém prostředí je všechno tmavé/ve stínu, takže vaše vojáky nerozeznáte podle zbroje/zbraní/barvy vlasů, všichni vypadají stejně - tmavé siluety. Umělci zde neodvedli dobrou práci - rozhraní se špatně používá a hra nevypadá pěkně.
* Hra je bohužel plná chyb, i dlouho po vydání. Některé hru rozbíjejí. Například nemůžete hrát na PC s gamepadem, protože se pak nedá otáčet glóbem. Na netu jsou stovky stížností, lehce nalezitelné, ale opravené to není. Musíte si ručně upravit konfigurační soubory, abyste to spravili. Jakmile máte více než 100 uložených pozic, začnou se špatně řadit, a bude se vám v nich špatně orientovat. To opravdu nikdo hru neotestoval s více než 100 pozicemi, vážně? Takže abyste se tomu vyhnuli, musíte držet počet pozic pod 100, mazat je ve správci souborů (ve hře byste na tom strávili mládí), zatímco Steam a hra běží (jinak se vám nasynchronizují zpátky). Ve hře je spousta chyb, když nahrajete souboj - např. postavy dostanou akční body, i když by neměli. Hodně mě překvapuje, kolik očividných chyb tam je, a nejsou opravené.
* Při startu hry jedou nepřeskočitelná videa, takže čekáte půl minuty místo několika sekund.
Hru mohu doporučit, pokud chcete jednoduchý, poněkud osekaný zážitek a nevadí vám potýkat se s uživatelským rozhraním a chybami. Ale hra mi nepřišla tak výjimečně skvělá, jak by celosvětové uživatelské hodnocení napovídalo.
Celkové hodnocení: Dobrá / Výborná
(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2015 v angličtině na Steamu).