UFO: Enemy Unknown nebo-li X-COM: UFO Defense je hra, u které jedno jméno nestačilo, proto má jména dvě. Dvou různých jmen bylo použito zřejmě ke zmatení nepřítele - tedy nováčka. K němu je hra opravdu neúprosná. Dvě jména pak na googlu při vyhledávání informací situaci nezlehčují. Aby toho nebylo málo, je tu ještě novější X-COM: Enemy Unknown, který google vyhledává přednostně. Kdo by dnes taky hledal informace ke hře z roku 1994, že?
Když Vás však ani tohle všechno neodradí, dostanete se ke klenotu, který je i dnes přes svou pochopitelnou technickou zastaralost schopen poskytnout hodiny kvalitní zábavy. Budování své vlastní základny určené k boji proti neznámému nepříteli, sestřelování nepřátelských lodí, průzkumné a záchranné mise, výzkum a z něj plynoucí viditelný a citelný pokrok - to vše je zpracováno na jedničku.
I když hra se svým nabízeným množstvím možností může z počátku působit nepřehledně a obtížně, po pochopení jejích základních mechanismů zjistíte, že zde platí poměrně jasná a jednoduchá pravidla.
Trpělivost růže přináší a zde to platí bez výjimky, občas tedy není na škodu rozmístit vojáky do krytu a pouze vyčkávat, popřípadě využívat postradatelné vojáky jako průzkumníky. Téměř není nutné plnit mise v noci, které se mi hned při prvním rozehrání staly osudnými, jelikož mě nepřátele rozstříleli dřív, než jsem se k nim dostal a vůbec je spatřil. Taky je dobré si uvědomit, že se nepřátelé dají likvidovat na dost velkou vzdálenost a opět tedy není nutné k nim vysílat všechny vojáky do bezprostřední blízkosti.
Hra nabízí různé strategické a taktické možnosti, jak s ohledem na využití dostupného vybavení, tak s ohledem na terén. Umělá inteligence nepřátel je však téměř neexistující - emzáci spolu nijak nespolupracují a v podstatě se jen volně pohybují po mapě, dokud nenaleznou cíl. Vhodným krytím a trpělivostí se tak dá prakticky vždy eliminovat to, že Vás emzák spatří dřív, než Vy jeho.
Berličkou hry je pak mind control, kdy vedoucí emzáci jsou schopni ovládnout mysl slabších vojáků a přetáhnout je na svou stranu. Bohužel toho mohou využívat i přes zdi, bez viditelnosti Vašich vojáků, což se mi zrovna dvakrát nepozdávalo. Tyto schopnosti se však mohou později naučit i Vaši vojáci, já jich ale moc nevyužíval, protože mi to přišlo, jako kdybych cheatoval.
Hru tak i přes její stáří vřele doporučuji všem, kterým zbyla aspoň kapka trpělivosti. Zezačátku je jí potřeba, jakmile se však do toho dostanete, nebudete litovat. 7. místo na poli nejlépe hodnocených her zde na databázi mluví za vše.
Když Vás však ani tohle všechno neodradí, dostanete se ke klenotu, který je i dnes přes svou pochopitelnou technickou zastaralost schopen poskytnout hodiny kvalitní zábavy. Budování své vlastní základny určené k boji proti neznámému nepříteli, sestřelování nepřátelských lodí, průzkumné a záchranné mise, výzkum a z něj plynoucí viditelný a citelný pokrok - to vše je zpracováno na jedničku.
I když hra se svým nabízeným množstvím možností může z počátku působit nepřehledně a obtížně, po pochopení jejích základních mechanismů zjistíte, že zde platí poměrně jasná a jednoduchá pravidla.
Trpělivost růže přináší a zde to platí bez výjimky, občas tedy není na škodu rozmístit vojáky do krytu a pouze vyčkávat, popřípadě využívat postradatelné vojáky jako průzkumníky. Téměř není nutné plnit mise v noci, které se mi hned při prvním rozehrání staly osudnými, jelikož mě nepřátele rozstříleli dřív, než jsem se k nim dostal a vůbec je spatřil. Taky je dobré si uvědomit, že se nepřátelé dají likvidovat na dost velkou vzdálenost a opět tedy není nutné k nim vysílat všechny vojáky do bezprostřední blízkosti.
Hra nabízí různé strategické a taktické možnosti, jak s ohledem na využití dostupného vybavení, tak s ohledem na terén. Umělá inteligence nepřátel je však téměř neexistující - emzáci spolu nijak nespolupracují a v podstatě se jen volně pohybují po mapě, dokud nenaleznou cíl. Vhodným krytím a trpělivostí se tak dá prakticky vždy eliminovat to, že Vás emzák spatří dřív, než Vy jeho.
Berličkou hry je pak mind control, kdy vedoucí emzáci jsou schopni ovládnout mysl slabších vojáků a přetáhnout je na svou stranu. Bohužel toho mohou využívat i přes zdi, bez viditelnosti Vašich vojáků, což se mi zrovna dvakrát nepozdávalo. Tyto schopnosti se však mohou později naučit i Vaši vojáci, já jich ale moc nevyužíval, protože mi to přišlo, jako kdybych cheatoval.
Hru tak i přes její stáří vřele doporučuji všem, kterým zbyla aspoň kapka trpělivosti. Zezačátku je jí potřeba, jakmile se však do toho dostanete, nebudete litovat. 7. místo na poli nejlépe hodnocených her zde na databázi mluví za vše.
Pro: strategické a taktické možnosti, výzkum, pokrok, hudba, atmosféra
Proti: 2 názvy hry, technická zastaralost, nepřívětivá pro začátečníky, AI nepřátel, mind control