Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
33 let • ČR - kraj Liberecký

Komentář

Přejít na komentáře

Grand Theft Auto: Vice City Stories

  • PS2 30
Tak tohle byl opravdu průšvih. Svoji chronologickou pouť světem GTA jsem logicky začal dílem odehrávajícícm se nejdříve, ale opravdu to nemohlo začít hůř. První díl ságy vyšel na PSP a PS2 a vzhledem k absenci druhého analogu u PSP byla volba emulace jasná.

Předem zdůrazňuji, že před napsáním komentáře jsem odehrál docela dost Vice City, abych se ujistil, že nejsem jen zmlsaný a že tohle není GTA standard. Ne, není. Jen VCS je zprasené.

Začnu průšvihem č. 1 - technickou stránkou. Samozřejmě jsem si našel hack, aby hra jela v 60 FPS. Pominu-li to, že to bylo 60 FPS s dost častými záseky, tak některé mise mají časovač vázaný na framerate, a tak když jsem podesáté nebyl schopen udělat misi s VZV, zkusil jsem to při 30 FPS a voala, napoprvé splněno. Od té doby jsem hrál zbytek hry na odporných 30 FPS, které ani tak nebyly stabilní. Druhým problémem jsou modely. Ano, vím, že je to původně z PSP, ale vyšlo to jako hra na PS2, tak proč jsou modely na úrovni her před rokem 2000? Opravdu, těch polygonů je šíleně málo. A animace? V podstatě nejsou. Zapomeňte na jakýkoliv náznak filmovosti při cutscénách. Postavy jen stojí, hýbou pusou. Naprosto odfláklé. LOD hrozný. Vykreslovací vzdálenost hrozná. A na závěr to nejlepší - post process. Ano, jde vypnout, ale člověk se tím připraví o bloom kolem neonů, což je na něm to jediné pozitivní. Zapomeňte na Flatout 2, první Dirt a jiné hry pověstné postprocesem. V Rockstaru někoho napadlo, že bude fajn dát kolem každého objektu nahoru nalevo ducha. Ano, prostě každý objekt má ducha. Nevím, co to má simulovat, ale je to hnus. Do toho trocha toho rozmazání a máme tu bezkonkurenčně jednu z nejhůř vypadajících 3D grafik. No nic, jedeme dál.

Jízdní model je hrozný. Oproti VC je město ve VCS smrštěné, ulice jsou užší, a tak jsou auta na nich víc nahuštěna. A prokličkovat mezi nimi je nemožné. Zdůrazňuji, že jsem hrál na Xbox ovladači. Vůbec si to neumím představit na tom sranda analogu u PSP. Ovládání vozidel z nějakého důvodu hodně pomohlo, když jsem v emulátoru nastavil 300% OC původního procesoru v PS2. Možná se tím snížila nějaká latence ovládání, od té doby jsem byl schopen se po ulicích jakž takž pohybovat. A že se po nich budete pohybovat hodně, protože je to klasické GTA, kdy prohra v misi znamená zase někam jet přes celé město, projít všema custscénama atd. atd.

A to ovládací schéma? Manuální míření? Držet R2 a stisknout L3, to je přece logický! Ovládací schéma je strašný a nejde změnit. Střelba z auta do strany? Křížek pro plyn, L2 pro možnost pohledu do strany, pravej joy do strany a do toho všeho kolečko pro střelbu. Sorry, ale neposral se tady někdo?

Combat je klasickej lock and shoot. Úplně o ničem. A to mě dostává k tomu největšímu průšvihu, a to je game design. Strašné, prostě strašné. Ano, pár misí je vcelku nápaditých a fajn, ale většina je čiré utrpení. Ze začátku hry se to tak nejeví, ale postupně se to zhoršuje do obludných rozměrů. Někoho v Rockstaru totiž napadlo, že je zábava nahnat vás do arény a tam několik minut spawnovat nepřátele po vzoru Serious Sama. Ne, není to zábava. Je to úplně dementní, nesedí to ani k té hře. Však to není žádná scifi blbina s obludama, má se to odehrávat na planetě zemi, ve skutečném městě a konkrétním čase. A takových frustrujících nápadů je hra plná. Game design je prostě průser a já absolutně něchápu, jak mohl tohle někdo pustit do světa. Jak jsem psal nahoře, odehrál jsem pak i část VC a ty mise jsou tam úplně normální. Tak proč je to ve VCS, které nota bene mířilo na handheld, kde je ovládání obecně obtížnější, takové, netuším.

Ve hře je i nějaká možnost kupovat kšefty a budovat impérium. Já to chtěl mít co nejdřív za sebou, takže jsem se tomu nevěnoval a pro dokončení příběhu to naštěstí není skoro potřeba. A ten příběh, to je asi jedno z mála pozitiv. Není to nic epického s úvodem, statí a závěrem, ale do Vica se dá docela vcítit a projít si jeho cestu, na které potká dost zapamatovatelných postav, je docela fajn. Škoda, že ačkoliv dialogy v cutscénách znějí vcelku normálně, tak v samotné hře jsou pak tak absurdně komprimované. DVD má 4,7 GB, tak proč má romka něco přes 1 GB? Audio v normální kvalitě by se vešlo...

Shrnutí... VCS je opravdu špatná hra, a to samozřejmě i s přihlídnutím k platformě. Na to, jak to vypadá, to aspoň mohlo jet defaultně na 60 FPS. A taky pro zajímavost - v roce 2007 vyšlo krom VCS třeba... Crysis :-D Špatný jízdní model, špatné ovládání, strašný game design. Solidní je příběh a tu a tam nějaká mise. Zpravidla nějaký honička za doprovodu Electric Eye. I létací mise ušly. Pokud si chcete projít všechna GTA tak jako já, můžete to zkusit přetrpět. Pokud si chcete jen tak něco zahrát, tomuhle se určitě vyhněte. Každopádně hrajte v emulátoru. Bez save states by to byl čirý masochismus.

Pro: Solidní příběh, sympatické postavy, létací mise, radio Vrock

Proti: Technická stránka, ovládání, jízdní model, nepřesvědčivé smrsklé město a hlavně příšerný game design

+8 +10 −2