Space Quest 1 VGA jsem poprvé dohrál Léta Páně 2015. Do dnešních dní jsem si pamatoval pouze frustrující obtížnost a fakt, že téměř na každé obrazovce vás něco může zabít. Po šesti letech jsem se ke hře vrátil a zjistil, že mne paměť neklamala.
Navzdory pověsti SQ jako komické série je první díl vcelku vážným sci-fi. Výzkumná loď Arcada, na které jako Roger Wilco uklízíte, je přepadena nepřátelským válečným křižníkem. Posádka je povražděna a Roger jako jediný přeživší má standardní cíl - útěk a záchrana vlastní tělesné schránky. Tento úkol bude později rozšířen o záchranu "života, vesmíru a vůbec". Ono prosté "přežít" se ukáže býti celkem problematickým a různé varianty obrazovek "game over" jsou častým návštěvníkem hráčova monitoru.
Asi nejsem tím pravým hardcore hráčem, ale hra mi přišla spíše frustrující než zábavná. SQ1 obsahuje hned dva časové limity, které ve hrách ze srdce nesnáším, což je v kombinaci s častou smrtí výbušný koktejl brnkající na nervy. Hned první kapitola - útěk z lodi Arcadia - mne rozpálila doběla, když jsem měl na třech obrazovkách hledat nehlásící se tlačítko 2x2 pixely skryté mezi jinými tlačítky a vyhýbat se při tom invazním jednotkám. Nakonec jsem použil videonávod, ale ono zmáčknutí tlačítka nebylo jednoduché, ani když jsem přesně věděl, kde je. Chápu všeobecně vřelé přijetí hry Loom, kde nelze zemřít, byť si právě z této vlastnosti hry vystřelila Sierra v SQ4. Nakonec se ukáže, že je hra velice krátká - první kapitolu na lodi Arcada vystřídají dvě sídla na pouštní planetě (z toho jedno podzemní) a následuje zakončení hry na nepřátelském křižníku Deltaur. Nic víc hra nenabízí.
Abych jen nehaněl, hra neobsahuje mnoho předmětů a jejich použití je s přihlédnutím ke sci-fi prostředí přísně logické. Tímto srdečně zdravím Lucas Arts, oni už budou vědět. Minimálně jeden úkol je možné splnit dvěma způsoby, i když ten druhý nemám vyzkoušený. Pobavilo tlačítko, které hra nedoporučuje stisknout. Já naopak jeho stisknutí doporučuji, jen je dobré si předtím uložit pozici.
Hra byla kompletně předělána do VGA, což hratelnosti výrazně pomohlo, i když co do grafiky o pár měsíců starší King's Quest 5 ukazuje oběma Space Questům z roku 1991 (SQ 1 VGA, SQ 4) záda tak o parník a půl.
Dají-li Bohové, chtěl bych v příštích týdnech zkusit projet celou sérii. Půjdu nyní proti proudu. A také nerad stírám začátek legendární série, navíc od mého oblíbeného vydavatele, ale hru považuji pouze za průměrnou adventuru.
Navzdory pověsti SQ jako komické série je první díl vcelku vážným sci-fi. Výzkumná loď Arcada, na které jako Roger Wilco uklízíte, je přepadena nepřátelským válečným křižníkem. Posádka je povražděna a Roger jako jediný přeživší má standardní cíl - útěk a záchrana vlastní tělesné schránky. Tento úkol bude později rozšířen o záchranu "života, vesmíru a vůbec". Ono prosté "přežít" se ukáže býti celkem problematickým a různé varianty obrazovek "game over" jsou častým návštěvníkem hráčova monitoru.
Asi nejsem tím pravým hardcore hráčem, ale hra mi přišla spíše frustrující než zábavná. SQ1 obsahuje hned dva časové limity, které ve hrách ze srdce nesnáším, což je v kombinaci s častou smrtí výbušný koktejl brnkající na nervy. Hned první kapitola - útěk z lodi Arcadia - mne rozpálila doběla, když jsem měl na třech obrazovkách hledat nehlásící se tlačítko 2x2 pixely skryté mezi jinými tlačítky a vyhýbat se při tom invazním jednotkám. Nakonec jsem použil videonávod, ale ono zmáčknutí tlačítka nebylo jednoduché, ani když jsem přesně věděl, kde je. Chápu všeobecně vřelé přijetí hry Loom, kde nelze zemřít, byť si právě z této vlastnosti hry vystřelila Sierra v SQ4. Nakonec se ukáže, že je hra velice krátká - první kapitolu na lodi Arcada vystřídají dvě sídla na pouštní planetě (z toho jedno podzemní) a následuje zakončení hry na nepřátelském křižníku Deltaur. Nic víc hra nenabízí.
Abych jen nehaněl, hra neobsahuje mnoho předmětů a jejich použití je s přihlédnutím ke sci-fi prostředí přísně logické. Tímto srdečně zdravím Lucas Arts, oni už budou vědět. Minimálně jeden úkol je možné splnit dvěma způsoby, i když ten druhý nemám vyzkoušený. Pobavilo tlačítko, které hra nedoporučuje stisknout. Já naopak jeho stisknutí doporučuji, jen je dobré si předtím uložit pozici.
Hra byla kompletně předělána do VGA, což hratelnosti výrazně pomohlo, i když co do grafiky o pár měsíců starší King's Quest 5 ukazuje oběma Space Questům z roku 1991 (SQ 1 VGA, SQ 4) záda tak o parník a půl.
Dají-li Bohové, chtěl bych v příštích týdnech zkusit projet celou sérii. Půjdu nyní proti proudu. A také nerad stírám začátek legendární série, navíc od mého oblíbeného vydavatele, ale hru považuji pouze za průměrnou adventuru.
Pro: Solidní sci-fi příběh, kombinace předmětů jsou logické, akční část lze přeskočit bez ztráty herních bodů.
Proti: Smrt číhá všude, krátké.