Po letech jsem se vrátil k první Kyrandii. Jako dítě jsem ji nikdy nehrál, takže jsem ochuzen o velkou dávku nostalgie. Při hraní Malcolma jsem tento třetí díl považoval za nejlepší z celé série. Nyní jsem si ledacos připomněl a asi tuším, proč byl první díl u nás historicky tolik hrán a oblíben. Kyrandia je vskutku zvláštní trilogie. Každý díl má jiného hrdinu, každý díl je jiný žánr. A první Kyrandia je pohádka.
Ostrov Kyrandia je v ohrožení. Zlý šašek (jester) Malcolm utekl ze zajetí a šíří zkázu po celém ostrově. Je specialistou na zkamenění, ale nebrání se ani výbuchům a celkově je na šaška magicky velice dobře vybaven. Hlavní hrdina hry Brandon přichází do domu svého dědečka, ale jde pozdě. Z dědečka je kamenná socha. Zanechal po sobě pouze dopis, ale i tento pergamen nám toho mnoho nesdělí. Je totiž prázdný. Přesto ho Brandon bere s sebou a jeho doručením adresátovi začíná Brandonova cesta k záchraně ostrova a k dosažení osobní velikosti.
Po pár úvodních hádankách hra značně přitvrdí a cca v půlce hry se nachází ono tolik nenáviděné Serpent's Grotto, kde kromě prvního setkání Brandona s jeho Nemesis Malcomem dochází i k speleologické návštěvě jeskynního komplexu, kde tma samotná zabíjí. Mapování bludiště určitě vyžaduje velkou dávku trpělivosti, a tak jsem vzal zavděk zpracovanou mapou jeskyně staženou z internetu.
Celou hrou nás provází pohádkový příběh, který drží dobře pohromadě a udrží hráčovu pozornost až do konce hry. Grafika odpovídá době svého vzniku a do pohádky se hodí. Některé obrazovky jsou lepší, jiné slabší. Hudba není nijak zázračná, ale k atmosféře hry se dobře hodí. A koneckonců hodnocení hudby je hodně o osobních preferencích a vkusu. Ze hry jsem si pamatoval minimum humoru a jisté sucharství Brandona, ale zpětně vzato měl několik dobrých hlášek. Hlavní pozornost kamer na sebe nicméně strhává Malcolm, není typickým démonickým záporákem, ale cestu byste mu asi zkřížit nechtěli. A umí to s noži.
Slabinou hry je minimum NPC a dialogy s nimi není možné nijak ovlivnit. Nepotěší omezený inventář. Hra obsahuje dead endy a Brandon může v průběhu hry zemřít, takže určitě se vyplatí ukládat do více slotů.
Po dohrání celé trilogie v průběhu posledních dvou měsíců uděluji první Kyrandii stejné hodnocení jako Malcolmovi. I když porovnání není úplně jednoduché. Pro jedničku hovoří pohádkové prostředí a uzavřený příběh. Malcolm naopak vítězí hláškami a délkou hry. Co do frustrujících úkolů si obě hry nemají co vyčítat, i když džungle ze třetího dílu na body poráží Brandonovu jeskyni.
První Kyrandia je v zemích koruny České určitý kult. Nepochybně byly, jsou a budou na herním trhu lepší adventury, ale Brandonovo dobrodružství má něco do sebe a jak hráč do příběhu postupně proniká, získává motivaci k Malcolmovu pádu. Malcolm dokáže vzbuzovat emoce a koneckonců o ty jde u dobrého příběhu především.
Ostrov Kyrandia je v ohrožení. Zlý šašek (jester) Malcolm utekl ze zajetí a šíří zkázu po celém ostrově. Je specialistou na zkamenění, ale nebrání se ani výbuchům a celkově je na šaška magicky velice dobře vybaven. Hlavní hrdina hry Brandon přichází do domu svého dědečka, ale jde pozdě. Z dědečka je kamenná socha. Zanechal po sobě pouze dopis, ale i tento pergamen nám toho mnoho nesdělí. Je totiž prázdný. Přesto ho Brandon bere s sebou a jeho doručením adresátovi začíná Brandonova cesta k záchraně ostrova a k dosažení osobní velikosti.
Po pár úvodních hádankách hra značně přitvrdí a cca v půlce hry se nachází ono tolik nenáviděné Serpent's Grotto, kde kromě prvního setkání Brandona s jeho Nemesis Malcomem dochází i k speleologické návštěvě jeskynního komplexu, kde tma samotná zabíjí. Mapování bludiště určitě vyžaduje velkou dávku trpělivosti, a tak jsem vzal zavděk zpracovanou mapou jeskyně staženou z internetu.
Celou hrou nás provází pohádkový příběh, který drží dobře pohromadě a udrží hráčovu pozornost až do konce hry. Grafika odpovídá době svého vzniku a do pohádky se hodí. Některé obrazovky jsou lepší, jiné slabší. Hudba není nijak zázračná, ale k atmosféře hry se dobře hodí. A koneckonců hodnocení hudby je hodně o osobních preferencích a vkusu. Ze hry jsem si pamatoval minimum humoru a jisté sucharství Brandona, ale zpětně vzato měl několik dobrých hlášek. Hlavní pozornost kamer na sebe nicméně strhává Malcolm, není typickým démonickým záporákem, ale cestu byste mu asi zkřížit nechtěli. A umí to s noži.
Slabinou hry je minimum NPC a dialogy s nimi není možné nijak ovlivnit. Nepotěší omezený inventář. Hra obsahuje dead endy a Brandon může v průběhu hry zemřít, takže určitě se vyplatí ukládat do více slotů.
Po dohrání celé trilogie v průběhu posledních dvou měsíců uděluji první Kyrandii stejné hodnocení jako Malcolmovi. I když porovnání není úplně jednoduché. Pro jedničku hovoří pohádkové prostředí a uzavřený příběh. Malcolm naopak vítězí hláškami a délkou hry. Co do frustrujících úkolů si obě hry nemají co vyčítat, i když džungle ze třetího dílu na body poráží Brandonovu jeskyni.
První Kyrandia je v zemích koruny České určitý kult. Nepochybně byly, jsou a budou na herním trhu lepší adventury, ale Brandonovo dobrodružství má něco do sebe a jak hráč do příběhu postupně proniká, získává motivaci k Malcolmovu pádu. Malcolm dokáže vzbuzovat emoce a koneckonců o ty jde u dobrého příběhu především.
Pro: Ucelený pohádkový příběh o souboji dobra a zla.
Proti: Absence dialogů. Sbírání automaticky generovaných předmětů "do zásoby" v kombinaci s omezeným inventářem. Jeskyně.