Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

UFO: Enemy Unknown

  • PC 95
Hraju OpenXcom (více info zde) ..

Matka, otec, dědeček i babička tahových strategií, kde ovládáte skupinu vojáčků. Málokterý čtyřicátník tuhle hru nezná. A málokterý mileniál ji kdy hrál. Za mého mládí, když jsem ještě neměl počítač, jsme ji chodili hrát o pátcích s mým kamarádem do práce k jeho tátovi, který pracoval ve statistickém ústavu. Nechápu co tam tenkrát ti chlápkové dělali, když tam měli na disketách výkvět tehdejšího herního výběru. UFO bylo spolu se Scorched Earth první dvě *moderní počítačové hry, které jsem hrál (na péé-céé, do té doby jsem hrál pouze nemoderní hry na zx spektru).

UFO asi nemá cenu představovat. Jste ve vedení celosvětové organizace XCOM, která bojuje proti hrozbě mimozemských vetřelců, kteří dělají bordel na zemi (kradou, terorizujou, znásilňují, občas někoho sežerou nebo rozpitvaj, neplatí lístky za parkování, nedodržují pravidla letového provozu, jsou velmi ne-estetičtí a nepoužívají deodorant). Vaší zbraní jest odvaha mezinárodního teamu nejlepších vojáků, mozky nejlepších vědců a šikovné ruce teamu inženýrů, kteří jsou schopni zhmotnit nejdivočejší vynálezy zrodivší se z v laboratořích vědeckého teamu, který se neúnavně dnem i nocí snaží prolomit mimozemské patenty (mají-li nějaké) a po vzoru staré dobré Číny je okopírovat. Samozřejmě máte k ruce ještě nejlepší světové stíhačky a přepravní stroje a veliký arzenál zbraní pro pozemní kontingenty vašich vojáků. Boj proti mimozemské selance se defakto odehrává na 3 úrovních.

* V geostrategickém režimu, kdy máte přehled o celé planetě, zde stavíte základny a snažíte se pokrývat jejich radarovým signálem části obydleného světa, vaše stíhačky zde pronásledují mimozemské lodě (průzkumníky, bitevníky, transporty) a vedou s nima boj - ačkoliv je lepší je spíše stínovat a počkat až si sami sednou na zem, neb lépe je získat nepřátelskou loď v co nejlepším stavu, radši než sestřelenou hromadu kouřících trosek. Patří sem ještě mapy a statistiky, jak se vám vede v té které části světa a jak jsou s vaší prací donátoři XCOMu, které představují jednotlivé státy, spokojeni. Na rozdíl od novějších inkarnací můžete mít naráz ve vzduchu množství stíhaček z různých základen. Stíhačky mají několik módů chování a útoků při souboji s nepřítelem, dochází jim realisticky palivo, potřebují realistickej čas na opravy poškození a přezbrojování, lze je přesouvat mezi jednotlivejma základnama, apod.

* Další hlavní režim je správa základny (resp. základen). Stavíte a budujete různá zařízení, spravujete vaše sklady a inventář jednotlivejch základen. Řešíte velikost ubikací, různý výzkum na každé se základen i různou výrobu a spravujete složení a vybavení jednotlivejch teamů vašeho protiemzáckého komanda. Předměty můžete přepravovat mezi základnama a každá základna má svojí posádku. Dokonce v pozdější fázi má každá základna jiný design a jinou úlohu. Budete mít hlavní vědeckou základnu, výrobní základny, radarové a raketové základny. Samozřejmě s herní dobou vzrůstá i množství micromanagementu, já ale jako milovník strategií chrochtám blahem. Ta hloubka a ty strategické možnosti jsou úžasné.

* Poslední hlavní režim je strategickej mod, kdy řídíte výsadek hrdinů a hrdinek při samotné akci proti emzákům. Na výběr máte množství zbraní a vybavení a množství různých taktických postupů. Mise jsou noční i denní, hratelné i nehratelné. UFO a emzáci neodpouští. Kliknete konec kola a na začátku dalšího je 2/3 vašeho teamu transformováno na popel nebo hromady biologického odpadu během jediného kola tahu ufounů. Nepřátelé nejsou protivníky do počtu, kteří vylepšují statistiky vašeho teamu. Každý nepřítel je smrtící a nebezpečný a vždy hodně znamená, pokud jdete dobývat UFO, které přistálo, a které jste nesestřelili a nebo dočistit vrak a sesbírat co nepodlehlo zkáze. V prvním případě čekejte tuhej boj a mnohdy mise, ze kterých se musíte stáhnout a poslat třeba i klidně další team z jiné základny (pokud neholdujete save scummingu). Po boji je běžné mít padlé a zranění se léčí klidně desítky dnů. Při samotné přípravě na výsadek hraje velkou roli skladba teamu, takže je obvyklé, že rotujete množství vojáků na základě jejich zkušenosti a zkušené velitele a veterány držíte spíše v pozadí.

Přemýšlím, jestli byla jiná doba. Byli jsme asi skromější a méně nároční ? Kecám. Nebyli! UFO je totiž naprostým opakem. UFO má obrovské množství herních mechanik, obrovskou hloubku a dalo by se říct i obrovskou složitost a vysokou obtížnost. Nedá se to srovnat se současnou generací XCOM her, které jsou navržené tak, aby byly přístupné, snadno jste se do nich dostali, nebyly moc obtížné. Ne, tohle je maso jak za starejch časů. Dáte-li si obtížnost vyšší než 2/5, skončíte nasekáni do konzerv mimozemských mazlíčků a nebo v mimozemských řetězcích rychlého občerstvení mezi dvěma půlkami housky. Co je teda ten rozdíl  oproti současné generaci ? Tahle hra není přístupná pro každého, není lehká, neodpouští, není zjednodušená. Do dnešního trendu by nezapadla, protože představuje esenci čistého anti-kasuáru. Pokud nemáš skill a vlohy velitele, jsi mrtvej. I na nejlehčí obtížnost. Obrovskou roli hraje co potkáte. Rozhodně tu neplatí, že máte vždycky šanci. Lodí emzáků je několik tříd a pokud potkáte a necháte dosednou malého průzkumníka, tak je naprosti diametrálně jiná taktika než pokud se vůbec odvážíte dobývat sestřelenej bitevník

Abych to shrnul. Herně a mechanismama je tohle mistrovské dílo, které předčí drtivou vetšinu konkurence z tohodle žánru. Jediné, co se dá vytknout je zastaralá grafika, ale jinak *naprosto* nic. Znovu zdůraňuju, hrajte OpenXcom, nikoliv původní hru z roku 94.

koment v1.0.0 (Sorry Jabe, asi tam mam chyby ...)
+18