Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Reprobates

  • PC 50
Bohužel, stejně jako u Nibiru, sestupná kvalita pokračuje. A přestože jsou Reprobates v některých ohledech lepší a nějaký posun se děje, jako celek však hra působí hůř než její předchůdci. Tvůrci měli pár skvělých nápadů, které se jim ale nepovedlo velmi dobře implementovat.

K velkému zlepšení došlo u animací, jejich návaznosti, a hlavně kvalitě modelů postav. Tento posun je ale dostatečný jen když hru posuzuju mimo kontext všech ostatních her, které v té době vycházely. Na Future Games dobrý, ale v porovnání s jinými hrami pořád nedostatečné.

Na začátku hry jsem měl pocit, že ti nejvíce talentovaní vývojáři z Future Games museli odejít, a hra na mě působila trochu jako pokus o easy money, který nevyšel. Tento pocit ve mně vyvolávala hlavně uměle natahovaná herní doba. Nevím, jestli v tom se mnou budou ostatní souhlasit, ale pro mě byly mnohé pasáže úmorné. Sbírání klacků a kamenů jak v Minecraftu, ale každý kus Adam zvedá 3-4 sekundy. Obzvlášť to člověka nasere, když unese kamení a klacky, ale jen hrst trávy. Šplhání, přeskakování, překračování, jsou všechno činnosti, které přidávají spoustu herního času, a vůbec mě nebavilo čumění na (přes zlepšení) stále špatně navazující animace. Adam pořád přešlapuje, popochází, točí se, odstupuje, obzvlášť když to vypadá nejvíc nepřirozeně. Pořád si schovává ruce do dlaní, kroutí hlavou, ohmatává si pupík, a to všechno přidává herní dobu.

U Nibiru jsem si stěžoval, že se možnosti interakce objevují po časových prodlevách. Tady mě zase štvalo, že nikdy nic nebylo jasně dané. Kombinace předmětů mi nedávaly smysl. Ve třetině hry jsem to vzdal, a začal jsem hrát podle návodu. Uvědomil sem si totiž, že až příliš často chodím po ostrově a absolutně netuším, co se ode mě očekává. Herní pasáže na ostrově jsou bez návodu v podstatě o neustálém cyklickém procházení všech obrazovek, vstupování do všech bungalovů, a modlení se za to, aby se někde najednou objevila postava nebo interaktivní místo, které hru posune dál. Autoři si byli vědomi nedostatků omezeného hracího pole, ale „vyřešili“ to tím, že každý den na ostrově dostane nové úhly kamery na ta samá místa. To ale znamená, že se mění i přechodová místa mezi lokacemi, které se často špatně hledají. Naštěstí je ve hře možnost si je pomocí klávesy E zobrazit.

Otravným prvkem je i energy bar, který teď hlavní postava má. Opět strávíte množství času pitím vody a jezením sušenek, samozřejmě po jedné po 3-4 sekundách. Což musíte zopakovat snad 10x pro plné doplnění. Nikdy nevíte co vám kolik energie sebere. Nikdy nevíte, jestli následující dvojklik sebere energii nebo ne, protože občas si Adam prostě musí srovnat nožičky, couvnout, a pak nesměle vykročit.

Některé dny jsou proloženy nočními můrami, které byly noční můry i pro mě, protože se v nich násobila frustrace z pomalého pohybu, spousty krkolomných a špatně navazujících animací a šíleného backtrackingu. Nejhorší jsou ty rychloklikací minihry, měl jsem hodně blízko k rage quitu.

Stejně jako v Nibiru se sem tam objeví nějaká vtipná hloupost, třeba když se bavíte s chlápkem, který chce ulovit racka, zatímco sami máte živého racka pod kabátem a on na to nereaguje. Nebo když Adam prohlásí, že je bezpečné přestříhnout napájecí šňůru od lampy, protože spínač na lampě je vypnutý. V určitém bodě dojde také k nepochopitelné změně chování jedné postavy, Edwin, který byl celou dobu nápomocný a přátelský se najednou chová jako Hermann. Zmátlo mě to, chvilku jsem si i myslel, že jsem si jména zapamatoval špatně.

Dabing a dialogy jsou asi na stejné úrovni jako Nibiru. Zápory jsou ale jiné. Dabéři už to nepředčítají jako knihu, ale zase dialogy častěji v kontextu situace nedávají smysl. Taky mi občas přišlo, že české znění bylo přeloženo z angličtiny, protože se tam objevují fráze typické při doslovném překládání právě z angličtiny. Nevím, jestli bylo nějak vysvětleno, jak si lidé z různých koutů světa rozumí, ale nepamatuju si, že by se o tom jediná postava zmínila.

Autoři jsou asi docela prasátka, protože mají nutkání neustále zobrazovat ženské postavy tak, aby jim byly vidět kalhotky, a ženské postavy jsou postavené na stereotypech typu držkatá černoška, zlatokopka, a kráska v nesnázích, která si „hraje“ na feministku. Samozřejmě dojde i na typicky česky trapné zobrazení homosexuála.

Líbil se mi námět, který ve mně většinu hry vyvolával zvědavost. Celkově ten koncept hry je dobrý nápad, a nějaké jiné studio z něj mohlo udělat kultovní hru. Reprobates ale ke konci dochází dech, a natahovaná herní doba tomu nepomáhá. Nevím, jaká byla skutečná herní doba, ale hrál jsem to tři dny. Musel jsem si dát pauzy, jinak se to nedalo. Hře by moc prospělo, kdyby byla osekaná o ty nezábavné činnosti. Ve světlých momentech bych ji i jako zajímavý slowburn doporučil, ale na konci musím říct, že tohle průměrný hráč asi nepřežije.

Pro: příběh, dabing, koncept

Proti: provedení, zdlouhavá a otravná hratelnost

+18