Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Jirka • 38 let • archivář • Hradec Králové (ČR - kraj Královéhradecký)

Komentář

Přejít na komentáře

L.A. Noire

  • PC 90
Tato hra byla vlastně první, kterou jsem si na Steam koupil, bylo to v dubnu 2013. Ihned jsem jí rozehrál, ale můj tehdejší notebook nebyl schopen hru nějak plynule utáhnout, takže jsem udělal asi 2 úvodní, spíše tutoriálové případy, a hru odložil na neurčito. Vrátil jsem se k ní v roce 2018 a vesele si hrál zhruba někam do poloviny (skoro na konec vražd) a pak jsem z nějakého důvodu hru nepustil týden, dva týdny a možná to taky znáte, jak se ta doba prodlužovala, tak jsem měl stále menší touhu jí hrát, až jsem jí opět odložil k ledu. Letos v lednu jsem jí rozehrál znovu a dostal se zhruba do stejného místa jako minule a co se nestalo, zase jsem jí odložil a pokračoval až na konci října a tentokrát, tentokrát se mi ji konečně podařilo dokončit, ba co víc, je to určitě nejlepší hra, co jsem letos hrál. To se jednoduše pozná tak, že jsem na ni myslel i během dne při běžných činnostech a to se mi opravdu stává tak maximálně jednou ročně. Proč jsem jí ale třikrát odkládal? Sám jsem si tu otázku několikrát položil a stále nemám uspokojivou odpověď, ale zkusím jí najít třeba v tomhle komentáři.

Hra mě dostala hned svým vizuálem, takové ty vybledlé barvy a ponurá nálada města, občas prostoupená neonovou reklamou, a všudypřítomnou městskou dopravou mě chytla za mé nostalgické srdce. Nikdy jsem žánr noir nějak nevyhledával, viděl jsem jen pár filmů, ale i tak si dovolím tvrdit, že tento kousek je svým pojetím určitě jedním z nejvýznamnějších děl tohoto uměleckého směru. Hra by se dala rozdělit na 2 poloviny (jak jsem to ostatně udělal i já hned dvakrát svým nedohráním). Ta první je o seznámení s Colem Phelpsem, bývalým vojákem a poté schopným policistou a hlavně s detektivní prací a jednotlivými často velmi nápaditými případy. Příběh je tu spíše jen naznačován. V druhé polovině se stane řešení případů často jen rutinou (ale i tady je několik případů, které jsou opravdu pamětihodné) a roztáčí se příběh Phelpse, lidí kolem něj, ale i světa velkého zločinu v celém Los Angeles.

Příběh je ostatně pro mě tím největším tahákem. Ano, hra je proslulá svou prací s lidskými obličeji, mimikou a gesty, za které sbírala zasloužená uznání, ale bez kvalitního příběhu by tento zázrak moderní techniky byl jen pěknou hříčkou. Ano, jsou tam hluchá místa, ale i běžný rozhovor v autě s kolegou morousem měl hlavu a patu a krásně dokresloval jejich vztah, ale i dobu ve které žili. A ano, pro mě nejslabší místo v té několikrát zmiňované půlce hry, kdy vlastně veškerý herní obsah přešlapuje na místě. Zde bych se přimlouval za nějaký scénáristický zásah, ale kdo tento krizový bod překoná, tak bude opravdu odměněn.

Hra má slabší jízdní model, auta se snad kromě maximální rychlosti neliší, jsou to rychlé plechové krabice, které jen čekají až se střetnou s nějakým nebojácným vozem v protisměru a pak je k vidění tupý náraz, kdy aspoň může odlétnout kapota, nebo kolo. Okolní řidiči také moc inteligence nepobrali, zatáčí a pořádně se nerozhlídnou a když si náhodou všimnou blížícího nebezpečí, tak prostě vprostřed křižovatky zastaví a nehoda je nevyhnutelná. Je ale skvělé, že hra obsahuje skoro stovku různých aut, některé jsou si tedy velmi podobná, ale několik z nich, především sporťáků, je pastvou pro oči. S ježděním se mi pojí ještě jedna věc. Snad poprvé jsem nebyl v nějaké městské akci schopen se naučit herní mapu nazpaměť, celé L.A. je spletí pravoúhlých ulic a navzájem si podobných domů kolem a nějaké význačné body, aby člověk pohledal. Je mi sympatické, že je mapa vlastně reálnou podobou dobového Los Angeles, což samozřejmě oceňuji, ale hratelnostně to pro mě bylo trochu limitující. Další důležitý aspekt, střelba, je na můj vkus taky hodně arkádová, neměl jsem z ní dobrý pocit, jako v jiných hrách (první dvě Mafie jsou na tom v tomhle ohledu daleko lépe, ale to v rámci těch aut taky).

Kromě oceňovaných rozhovorů a výslechů je nejdůležitější částí hry vyšetřování zločinů a to je prostě skvělé. Prvotní ohledání místa činu je pokaždé plné očekávání a mírného napětí a to paradoxně k tomu, že je to nejklidnější část hry, kdy člověka nikam nic netlačí. Některé případy, ač třeba v kontextu celé hry nepatřily k těm nejdůležitějším, jsou vtipně a chytře vystavěné např. prasečí krev, falešné espézetky, nebo továrna na polévku, a budu na ně dlouho vzpomínat. Ona vlastně celá hra funguje jako takový retro seriál, jeden hodinový případ denně před spaním je ideální dávkování.

No a celé vyznění hry? Je to počin, který přesahuje hranice oboru, není to jen hra, je to do velké míry i umělecké dílo a kulturní reflexe doby relativně nedávné a zároveň ohromně vzdálené. Je to výlučný kousek, který se rodí tak jednou za 10 let, vlastně se ani nedivím, že vývojáři z Team Bondi po vydání vyhlásili krach, protože za hrou je vidět plno "krve, potu a slz" a za mě i lásky a nadšení. Ten konec je správně hrdinský a vlastně úplně obyčejný a to je na tom to nádherné.

Pro: dobová atmosféra konce 40. let se vším všudy, zajímavé případy, mimika postav, bohatý vrstevnatý příběh

Proti: špatný jízdní model, obyčejná střelba, táhlý a nemastný prostředek hry

+29