Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
uvolněn pro externí trh práce • ČR - kraj Praha

Komentář

Přejít na komentáře

Cosmo's Cosmic Adventure

  • PC 70
Cosmo's cosmic adventure je jednou z prvních her, kterou jsem v životě hrál. V této plošinovce od Apogee dostaneme do ruky malého zeleného ufonka. Jeho rodina letí na do Disneylandu, ale po kolizi s kometou musí rodinné přibližovadlo nouzově přistát na neznámé planetě. Malý Cosmo se zaběhne a při návratu k lodi zjistí, že se rodiče ztratili. Mezi tímto okamžikem a shledáním s rodiči čeká hráče nutnost proběhnout 3x10 levelů, které dobře procvičí jeho reflexy.

Cosmo byl jeden z mnoha shareware produktů firmy Apogee, kdy první epizoda byla zdarma a další dvě bylo možné dokoupit. V dětství jsem znal a dohrál pouze první epizodu. Ta je samozřejmě nejlepší, ale ani druhá a třetí nejsou marné. Dnes jsem hru poprvé dohrál bez cheatů. Když se mi kdysi dostala do ruky plná verze, vzdal jsem kvůli obtížnosti fér hraní u mise 2-10 (podle mě zdaleka nejtěžší z celé hry) a 3-4. Letošní dohrání mi trvalo dva dny. Včera jsem proběhl první epizodu, dnes padly druhá a třetí. Druhou epizodu jsem zřejmě vyhrál díky bugu. Vím z minulého hraní s výpomocí cheatů, že cílem je proskočit ven z podzemí dírou v zemi. Při dnešním dohrání jsem zemřel těsně před koncem levelu, ale po odlétnutí mrtvého Cosma do nebe se spustila závěrečná animace, a tak považuji level za dohraný. Edit 7.1.2021: Level 10-2 dohrán i bez bugu.

I když to není pekelně obtížná hra, oproti Duke Nukem 1+2 v Apogee značně přitvrdili. Což je s podivem, jelikož celá hra je mířena na děti. Oproti Dukovi nemá Cosmo střelné zbraně, má méně životů (3-5 v závislosti na počtu nalezených tajných cheeseburgerů, které zvyšují maximální počet životů, mimochodem nalezl jsem jen 4 ze 6) a hlavně hra oproti Duke Nukem 1 (dvojkou si nejsem jist) obsahuje bezedné jámy. Ani pád do jámy naštěstí nemusí znamenat smrt, protože Cosmo má na obou rukách jakési přísavky připomínající koupelnový zvon, jen v červeném provedení, díky kterým se může přidržovat stěn a pomocí systému skok-úchyt tak vyšplhá do jinak nedostupných míst. Jedná se o nejoriginálnější prvek hry.

Nepřátel je mnoho druhů. K jejich likvidaci používá Cosmo buď osvědčený skok na hlavu, případně může využít časovanou bombu, kterých unese v pomyslném inventáři maximálně devět. Některé potvory přežijí víc skoků na záda, některé nelze prostřednictvím skoku zabít a k eliminaci některých je dokonce třeba několika bomb (maxikvětina chrlící modré koule s očima). Kromě nepřátel na Cosma číhá mnoho pastí - vyskakující bodáky, firebally, propadající se plošinky, prostě standardní plošinovková výbava.

Jelikož je hra určená pro děti, je značně pestrobarevná, což je někdy až na škodu. Některé obrazovky jsou příliš řvavé. To ale neznamená, že grafiku kritizuji. Naopak se mi odjakživa líbila a je zázrak, co dokázali v Apogee vykouzlit v 16barevné EGA grafice. Nejvíc se mi líbily úvodní přírodní levely, level 1-4 s bouřkou a poslední dva levely odehrávající se ve futuristickém městě. Hra je doprovázena zvuky a poměrně slušnou herní hudbou a jde o první hru, u které jsem v životě nějakou hudbu vůbec zaznamenal (zvuková karta nebývala v 90. letech standardní výbavou PC).

A jak se to hraje? Hra není těžká a tuhý odpor klade pouze v případě, chce-li hráč vysbírat všechny body a zabít všechny nepřátele. V některých levelech je snad možné postupovat postupným čištěním levelu, ale u těch pozdějších ve 2. a 3. epizodě jsem preferoval rychlý průběh levelem s tím, že nepřátelům jsem se raději vyhýbal. Ono to u některých ani jinak nešlo. Například obří skákající červená "věc" vyžaduje sedm skoků na hlavu a za eliminaci je nula bodů a jedna hvězda. Tak proč se trápit? Cosmo je zábavná plošinovka cílená na dětské publikum a ačkoliv je mírně obtížnější, není to nic, co by běžný uživatel nedokázal za pár dní dohrát.

Pro: Přísavky, velké množství nepřátel a předmětů ke sbírání, pěkná grafika, lze ukládat mezi levely.

Proti: Některé příliš divoké barevné kombinace, skoky víry, otravné bonusové levely po každém sudém odehraném kole.

+24