Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Martha is Dead

  • PC 70
Martha is Dead se mi dostala do rukou čistě náhodou. Předchozí prvotinu od studia LKA "Town Of Light" mi prozatím stále leží v knihovně ale nedostal jsem se k ní. Proto tato hra byla takovým mou první šipkou do vody. Nevěděl jsem, co od toho očekávat ba i jak moc detailně zpracované některé prvky jsou.

Začnu teda grafikou. Hra sama o sobě nabízí spuštění i pro RTX / DX12 vykreslování a veškeré další grafické serepetičky. Já bohužel zůstal na středních detailech, neb by se můj PC uškvařil (i s tím médiem měl trochu občas problém). Během doby co hra vyšla, tak se již vydalo několik opravných patchů. Ať už na grafiku či jiné chyby. Musím uznat, že hru poladili a nenalezl jsem tam nějaké chyby, které při launch day kdysi byly. Hra nabízí fotorealistickou grafiku, kde si vývojáři v některých situácích až moc do detailů vyhráli. Trochu jsem tušil, do jakých vod se pouštím, ale že by to byl až takový gore galore jsem teda fakt nečekal. Na druhou stranu je krásné vidět, co ty nové herní enginy už dokáží vykreslit.

Zasazení a atmosféra byly klíčové důvody pro pozitivní recenzi. Nacházíme se ve válce spustošené Itálii, konkrétně v Toskánsku. Chvílemi jsem si říkal, jestli nehraji prequel ke Kmotrovi. Lokace byly nádherně zpracované a atmosféra venkova mě opravdu nadchla. Krom ní teda i hororové sekvence. Vždy jste poznali, že je něco zle, když jste slyšeli brnkat rozladěné ukulele, které nikdy nehrálo do rytmu.

Forma vyprávění z první osoby (Guilie) v originálním dabingu je opravdu vydařené. Dokázalo mne to vtáhnout do děje, jen sem a tam občas byla nějaká ta díra, kterou jsem musel přeskakovat a předstírat, že jsem jí neviděl. Přišlo mi to poněkud na sílu zamotané (a možná to taky bylo i kvůli tomu, že jsem nesplnil úplně všechny vedlejší úkoly). Každopádně občas vás hra hodila do sandboxu, kdy i přes to, že jste měli určený úkol, tak jste nemohli najít onen spouštěč či předmět. Občas se to spustilo i náhodně (například úkol s vránou) ale za mě osobně, když už vás hra takhle od začátku tahá za ručičku, mi to přišlo hodně kontraintuitivní.

Vyvrcholení příběhu bylo trochu na mě poněkud uspěchané a forma vyprávění se změnila v pořádnou nudu. Zrovna v bodě, kdy hra nabrala setsakramensky rychle tempo, tak vývojáři sáhli po záchranné brzdě. Nebo lepší přirovnání, ukázali nám obraz, který má způsobit šok, jenže formou jak jí představili bylo hrané loutkové divadlo (doslova). Chápu, že to přidává trochu ten insight do postavy, za kterou hrajeme ale když už, tak mohli využít potenciál enginu jako v gore scénách.

A já tu hru nenechám. Příjde mi, že tvůrci se nemohli rozhodnout, jestli udělají hororovku, nebo simulátor života na venkově. Nemohu si pomoct, ale některé funkce a minihry byly spíš zdržovací než poznávací. Ze začátku si sice řeknete, wow, tohle je vlastně dobrý ale zjistíte, že za 2-3 hodinky vás to začne poněkud deptat. K některým minihrám se ani nedostanete protože budete mít co dělat, abyste to dohráli.

No... suma sumárum. Pokud máte rádi walking simulátory s hororovým podtextem, nevadí vám gore a rádi nasáváte atmosféru, tak je to hra přesně pro Vás. Není vůbec zlá jen nepočítejte s nějakým přelomovým příběhem. Zvratů je tam sice dost ale forma podávání příběhu je celkem chaotická.

Pro: Realistická grafika, atmosféra, zasazení, dabing

Proti: Chaoticky postavený přednes zvratů v příběhu, některé minihry vás začnou nudit už napodruhé (i když jde o ukázku, jak věci fungují).

+12