Osobně bych neřekl, že se jedná o jednu z nejlepších her vůbec, spíše o jednu z nejlepších her ve svém žánru. Odkojen AoE 2 jsem Stronghold poprvé hrál teprve někdy před 2 lety a nestačil se divit. AoE 2 proti této strategii právem působí jako chudý příbuzný. Skvěle propracovaná ekonomika, hospodářství a vojenská část hry, to je to co mě dostalo vedle oku lahodícímu grafickému zpracování. Tahle hra je hlavně geniální v tom jak je její propracovanost jednoduchá, žádná kvanta nic neříkajících ikonek, pojmů apod. vše je jednoduché a přehledné a přitom propracované.
Je potřeba se strat o příjem do pokladny, o potřeby svých poddaných, rozmnožovat zástupy svých oveček, neustále do své sýpky lifrovat kvanta potravin všeho druhu a nakonec zajistit dostatečnou sílu ke své obraně či útoku. Vzpomínám si jak jsem byl vyvalenej když mi správce svým britským přízvukem oznámil, že mi byl ukraden skoro všechen chleba, pochcípaly mi krávy či nálet kobylek na mou úrodu a vše v době maximálního rozmachu, kdy byla spotřeba enormní. Případy kdy skoro celé město lehlo popelem kvůli absenci studní byly také k pokukání. Těžba surovin, pěstování plodin všeho druhu k následnému zpracování, to vše je nádherně promakané a přehledné, město zkrátka žije, každý má svou úlohu a úkol, výjimkou jsou snad jen nemakačenkové válející se u ohně co čekají na přidělení povolání. Líbí se mi ten život v celém městě, nesmrskává se jen na odnesení hroudy zlata nebo košíku jahod do pár metrů vzdálené budovy jako v AoE, jelikož nelze stavět budovy jen tak cik cak jak se to zlíbí. Každá surovina má svou danou pouť městem než se promění v něco užitečného, např. kráva na farmě kromě sýra dá i kůži poté co jí koželužník porazí a stáhne, vyrobí zbroj a společně s kuší, pro kterou jsou nutné další suroviny je teprve možné rekrutovat vojáka. A tak je to s každou surovinou. Stavba opevnění a budov je rychlá a přehledná, a to je to co bych možná vytkl, vše je co se týče staveb instatní, žádné stavení budov od základů po finální vzhled, ale okamžité umístění budovy což mi úplně nesedí, jelikož mě baví sledovat ten shon než se budova postaví např. po vzoru Settlers.¨
Vojenská část hry je také kvalitní, od pěšáka s kopím, který je úplně k prdu dobrý tak akorát na porážku nebo výkop příkopu přes ultimátní rytíře kráčející jak terminátoři po obléhací stroje nebo pasti nalíčené na cizí armádu, zde bych vyzdvihl svůj oblíbený olej, nic nekřičí tak hezky jako armáda vojáků na rozpáleném oleji. Tady bych zkritizoval snad jen absurdní systém kdy vojáci nabíhají na vaše pozice z míst označených značkou, překvapení ze zálohy se tedy nedočkáte. Zvuky, decentní hudba a grafika jsou jak už jsem řekl naprosto výborné, miluju zvuk zabodnutých šipek v rytířské zbroji : ) Bitvy mají grády, a účastní se jich stovky a stovky vojáků.
Od té doby co jsem hrál Stronghold se můj pohled na AoE2 lehce změnil, ale hrát tyto hry v opačném pořadí, asi bych se na AoE2 díval naprosto jinak.
Je potřeba se strat o příjem do pokladny, o potřeby svých poddaných, rozmnožovat zástupy svých oveček, neustále do své sýpky lifrovat kvanta potravin všeho druhu a nakonec zajistit dostatečnou sílu ke své obraně či útoku. Vzpomínám si jak jsem byl vyvalenej když mi správce svým britským přízvukem oznámil, že mi byl ukraden skoro všechen chleba, pochcípaly mi krávy či nálet kobylek na mou úrodu a vše v době maximálního rozmachu, kdy byla spotřeba enormní. Případy kdy skoro celé město lehlo popelem kvůli absenci studní byly také k pokukání. Těžba surovin, pěstování plodin všeho druhu k následnému zpracování, to vše je nádherně promakané a přehledné, město zkrátka žije, každý má svou úlohu a úkol, výjimkou jsou snad jen nemakačenkové válející se u ohně co čekají na přidělení povolání. Líbí se mi ten život v celém městě, nesmrskává se jen na odnesení hroudy zlata nebo košíku jahod do pár metrů vzdálené budovy jako v AoE, jelikož nelze stavět budovy jen tak cik cak jak se to zlíbí. Každá surovina má svou danou pouť městem než se promění v něco užitečného, např. kráva na farmě kromě sýra dá i kůži poté co jí koželužník porazí a stáhne, vyrobí zbroj a společně s kuší, pro kterou jsou nutné další suroviny je teprve možné rekrutovat vojáka. A tak je to s každou surovinou. Stavba opevnění a budov je rychlá a přehledná, a to je to co bych možná vytkl, vše je co se týče staveb instatní, žádné stavení budov od základů po finální vzhled, ale okamžité umístění budovy což mi úplně nesedí, jelikož mě baví sledovat ten shon než se budova postaví např. po vzoru Settlers.¨
Vojenská část hry je také kvalitní, od pěšáka s kopím, který je úplně k prdu dobrý tak akorát na porážku nebo výkop příkopu přes ultimátní rytíře kráčející jak terminátoři po obléhací stroje nebo pasti nalíčené na cizí armádu, zde bych vyzdvihl svůj oblíbený olej, nic nekřičí tak hezky jako armáda vojáků na rozpáleném oleji. Tady bych zkritizoval snad jen absurdní systém kdy vojáci nabíhají na vaše pozice z míst označených značkou, překvapení ze zálohy se tedy nedočkáte. Zvuky, decentní hudba a grafika jsou jak už jsem řekl naprosto výborné, miluju zvuk zabodnutých šipek v rytířské zbroji : ) Bitvy mají grády, a účastní se jich stovky a stovky vojáků.
Od té doby co jsem hrál Stronghold se můj pohled na AoE2 lehce změnil, ale hrát tyto hry v opačném pořadí, asi bych se na AoE2 díval naprosto jinak.
Pro: grafika, zvuky, geniálně jednoduchá propracovanost, bitvy
Proti: pevná místa útoku, možná výraznější dobová hudba