Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Han22

Han22

Martin Halilovič • 43 let • Brno (ČR - kraj Jihomoravský)

Komentář

Přejít na komentáře

Fallout: New Vegas

  • PC 100
28 dní. Tak dlouho mi trvalo dohrát New Vegas, ke kterému jsem sedl prakticky ihned po dohrání Fallout 3. A hrál jsem ho svým zběsilým stylem, kdy kromě chození do práce, spaní a občas nákupu a jídla jsem utnul všechny ostatní aktivity. Tak strašně moc mě ta hra i napotřetí pohltila a snad žádnou hru jsem nehrál tak dlouho. Za tu dobu jsem prošel celou mapu skz na skrz, prošmejdil každou skulinku včetně 4 DLCček, splnil každý aspoň trošku nezáporný quest a zkusil všechny konce. Na konci (s modem) jsem končil na 60. úrovni s 604 tisíci zátkami. A troufám si napsat kacířskou myšlenku, že New Vegas je stejně dobrý, možná i lepší než první dva díly. 

U New Vegas nemá smysl moc psát o technické stránce či ovládání. Základ je z 99% stejný jako ve Fallout 3. Přibylo či změnilo se pár maličkostí, SPECIAL, perky, mapa, pipboy fungují stejně. VATS doznal drobné úpravy - soupeři se v něm hýbou. Pokud na Vás rushuje pět nepřátel, dva-tři dokážete sestřelit, ale minimálně dva se Vám dostanou na tělo, pokud nevyužíváte strategické couvání. A když jsem u zbraní, jedna z výtek. Zatímco u zbroje opět platí, že až se dostanete k energozbroji Bratrstva, nemá cenu hledat dál, zbraně mě zklamaly. Je ji tu doslova tuna, ale za celou hru jsem nenašel spolehlivou energetickou zbraň. Účinky plazmovky (včetně té unikátní) či laserového rotačáku byly drasticky sníženy, většina sci-fi udělátek je nespolehlivá. A tak jsem po mnoha odbočkách prošel hru prakticky od třetiny s fantastickou odstřelovačkou "Puška průzkumníka z Gobi", která je přesná, má dostřel a se správnými perky zlikviduje headshotem ve VATS 90% nepřátel na jednu ránu. 

Grafika je technicky stejná, ale prostředí je hezčí. Mohavská poušť je laděná do žluta, místy má až westernovou atmosféru se všemi těmi chatrčemi a zapadákovy a zářící Vegas viditelné na míle daleko je úchvatné. Změnilo se i prostředí. Díky bohu zmizely metra, zmizely monumentální a nepřehledné jeskyně. Namísto nich jsou většinou menší a jednodušší jeskyně, ve kterých se skrývá vždy něco zajímavého. A zmizely megalomanské baráky se třemi prostředími po 2-3 poschodích. Pokud takový najdete, jsou většinou prostředím nějakého fantastického questu. 

Místo toho se vrátily osady. Hned ta první je zapadákov, kde můžete splnit několik vedlejších úkolů, další Vás zavedou někam jinam a je tu jeden hlavní určující osud. Přesně jako v prvních dílech haleluja! A takových osad najdete spoustu, budete se do nich vracet, pomáhat lidem, budovat si reputaci a hlavně Vaše skutky jsou vidět, lidi si o nich povídají a volby nejsou tak jednoznačné. Příklad? Dorazíte do Primmu, vyčistíte ho od gangsterů, splníte pár úkolů a co dál? Dosadíte zpět šerifa co uplatňoval vlastní pojetí zákona což ho dostalo do vězení? Nebo předáte správu NCR, která zajistí zákony a bezpečí, ale uvalí na město daně? Kromě karmy a reputace u osad máte reputaci i u frakcí a tady se teprve autoři rozjeli. 

V Mohavské pustině jsou samozřejmě i monstra. Je jich dost, některé brutálně nepříjemné (kazadoři!), každé má svoji "základnu" a legendární bestii. Nechybí různé party nájezdníků (s jednou se můžete spřátelit), kriminálníci a samozřejmě se objeví i ghoulové a supermutanti. Ale důraz je kladen na lidi. Hlavním hrdinou je bezejmenný Kurýr, který měl doručit platinový čip do Vegas, ale byl přepaden, střelen do hlavy a zaživa pohřben, než ho zachránil jeden robot a jeden doktor. Jak putujete pustinou za čipem a svým vrahem poznáváte a měníte svět. Jsou tu divocí Chánové, na starém letišti sídlí Granátníci kteří se svými děly rozmetají každého kdo se pokusí přiblížit. Bratrstvo oceli je zalezlé, xenofobní a izolované, nechybí tu Následovníci Apokalypsy vždy ochotni pomoc. 

Hlavní mocnosti jsou ale jinde. Za dobro je tu NCR, která se od doby druhého dílu rozrostla. Snaží se o princip demokracie republiky, jejich vojáci bojují marné zoufalé bitvy a jejich příběhy jsou jak z těch nejlepších válečných filmů. A nad nimi přes veškerou snahu dobrých lidí občas bují byrokracie, neschopnost, korupce, prospěchářství a vznáší se stín jednoho masakru. 

Legie jsou fanatici útočící z druhé strany řeky, inspirovaní starým Římem, vedeni Caesarem. Ti se uvedou vypálením jednoho městečka a dalšími zvěrstvy, ženy jsou zde méněcenné, bují tu otroctví. Jsou jednoznačným zlem, ale přitom Caesar mluví celkem rozumně a jejich území jsou na rozdíl od území NCR bezpečná pro normální, zákony Legie dodržující lidi. 

A když se dva perou, třetí se směje - ve Vegas je tajemný pan Majitel, který s armádou respekt budících sekuritronů a třemi mafiánskými rodinami (každá se svým tajemstvím) ovládá město a jen tak se nezávislosti nevzdá. 

A tak chodíte mapou, objevujete, plníte questy. Některé naprosto vynikající (celý start ghúlů do vesmíru), jiné táhnoucí se přes celou hru (sbírání hvězdných zátek Sarsparilly). Snažil jsem se neubližovat, jednat cestou vyššího dobra, diplomacie, ale někdy je to opravdu pekelné rozhodnutí (krádeže vody a vražda) a jednou jsem si musel stáhnout mod (Vault vs. zemědělci), tu volbu jsem nedal. Je tu 8 společníků, někteří s příběhy na hraně geniality (Boone) a u každého Vás čeká rozhodnutí jak se jejich osud bude vyvíjet. Samozřejmě nechybí Vaulty s vynikajícími příběhy, kde by občas byl hřích jen naznačovat. 

Co dál? Vrátily se šlapky a sex, vrátil se gambling - v kasinech můžete vyhrát jackpot (a být poté vyhozeni). Je tu spousta humoru, spousta odkazů hlavně na druhý díl (třetí díl se ignoruje - logicky, protože se odehrává na druhé straně USA). Na začátku není moc vybavení, trpíte nedostatkem všeho a je těžké zbohatnout, na druhou stranu obchodníků je konečně spousta a konečně mají také peníze! Třikrát sláva!  A ještě drobný tip. Vyplatí se přibližně sledovat quest line a kolem ní si volně objevovat, hlavně na začátku. Hra Vás sice nenutí, ale já třeba hned na začátku kousek uhnul přímo do údolí plného obřích radškorpionů, což mě stálo skoro všechny zásoby. A když jsem se vydal do městečka mimo "šipku" našel jsem důl plný páračů, se kterými jsem měl co dělat i o 20 úrovní poté. 

Občas to všechno samozřejmě hapruje. Některé bugy jsou menší (šéf Bratrstva odmítající mluvit), některé horší (obří dveře na konci se neotevřou). Většina z toho se dá spravit jedním ze stovek konzolových příkazů, zaseknutí se vyřeší pomocí "tcl" na procházení zdí, kterým můžete dělat i letecký průzkum, pokud jako já marně hledáte podle mapy nějakou zapadlou jeskyni. A občas jsem byl línej a pomohl si konzolovým teleportem k postavě, když se mi nechtělo probíhat přes 20 nekonečných loadovacích obrazovek. 

A na konci navzdory všem volbám si můžete vybrat sérii questů, které vedou ke 4 různým koncům. Přidáte se k Legii či NCR? Nebo vyslyšíte volání pana House? Nelíbí se Vám ani jedno? Nic Vám nebrání to všechno zkusit urvat pro sebe, což je paráda, která se málokdy vidí v RPG. Odměnou Vám bude dokonalé outro, kde uvidíte osudy lidí, osad i frakcí, které jste cestou potkali a také jeden ze 4 hlavních konců, kde ani jeden není bez chybičky. 

Fallout New Vegas je prostě fantastický. Stejně jako v prvním či druhém díle jste to Vy, který ovlivní rovnováhu a osud celé oblasti a ke konci Vám to postavy a hra dává patřičně najevo. To celé v mnohem hlubším příběhu, než nabídly první dva díly. 

PS: A ještě pár slov k jednotlivým DLC, postupně tak jak jsem je hrál, v každém z nich jde o postavy, které jsou zmiňované i v hlavní hře. 

Dead Money: Tak tohle mi dalo zabrat! Ocitáte se bez vybavení v hororové vesnici, přivolání šíleným bývalým paladinem Bratrstva Elijahem, který se snaží dostat do 200 let zavřeného kasina. Jsou tu tři výborně napsaní společníci, unikátní systém obchodování s automaty (recepty k tomu co potřebujete musíte najít). Parádní atmosféra, ale pekelná obtížnost. Rudý mrak co žere životy jak o závod, rádia/reproduktory které musíte najít a vypnout/zničit než Vám odpálí výbušný obojek, oživující se ghoulové a nezranitelné hologramy. Měl jsem co dělat, ale bavil se skvělým survival hororem. 

Honest Heart: Pohodička z travnaté divočiny. Objevujete na otevřené mapě většinou malé lokace, plníte úkoly pro dva kmeny a bojujete s brutálním třetím kmenem. V počítačích po jeskyních je rozeset asi nejlepší vedlejší příběh z celé hry, příběh Randalla Clarka a jeho přežívání v divočině po pádu atomovek. A čeká Vás morální volba - budete naslouchat misionáři Danielovi který volí ústup, nebo Upálenému, bývalému Caesarovu legátovi, který se změnil, ale stále vidí řešení v boji? Slušná pohoda. 

Old World Blues: Čeká Vás uzavřené údolí jako ze starého sci-fi filmu. Plné prastarých technologií, opuštěných laboratoří, originálních a občas přetěžkých nepřátel (lobotomiti, autonomní obleky, roboškorpioni). Je tu odhalení spousty technologií i monster v hlavní hře i dalších DLC, naprosto parádní sídlo se spoustou umělých inteligencí které postupně vylepšujete. A příběh plný humoru o pětici mozků, které Vás vyšlou zastavit šestý ďábelský... a který končí parádním twistem. Asi nejlepší DLC. 

Lonesome Road: Tady se vydáte do pustiny odhalit střípky vlastní minulosti a jejího provázání s dalším kurýrem, světem znechuceným Ulysseem. Tuzí nepřátelé, víceméně koridorová akce, kterou navíc komplikuje děsivě nepřehledné prostředí plné ruiny, spadlých baráků a které je architektonickým peklem. Asi nejslabší DLCčko, ale atomovky, pocit opravdového postapa a odhalování střípků z minulosti to i tak drží nad průměrem.
+32