Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Brain Lord

  • SNES 75
Brain Lord je akční adventura/RPG, která vyšla v roce 1994 exkluzivně na konzoli Super Nintendo. Kvůli pohledu shora, velkému důrazu na dungeony a občasným logickým hádankám bývá občas přirovnávána k The Legend of Zelda: A Link to the Past. Ale kromě těchto podobných aspektů se jedná o zcela jiný typ hry, který se především jinak hraje.

Jedním z největších rozdílů je to, že Brain Lord je narozdíl od Zeldy více zaměřený na RPG prvky. Váš hrdina má tři základní statistiky (zdraví, útok a obrana), které se mu vylepšují po sebrání srdce (zdraví) nebo speciálních lektvarů (útok, obrana). Kromě toho může využívat asi osm různých kouzel podporujících především útok a pět typů zbraní (meč, sekera, řemdih, bumerang a luk). Zbraně a kouzla ovšem nevyužívá na řešení hádanek, ale čistě k boji. V neposlední řadě můžou hrdinu doprovázet víly. Ty se ukrývají ve speciálních drahokamech, které lze nalézt v dungeonech, nebo zakoupit ve městě u obchodníka. K dispozici je celkem sedm víl, které hrdinovi kupříkladu vylepší útočné nebo obranné vlastnosti, osvětlí tmavé prostory nebo útočí na nepřátele některým elementem (oheň, led, blesk). Nejvíce budete asi využívat vílu, která vaší postavě průběžně doplňuje zdraví. Víly se mohou v průběhu hry vylepšovat sbíráním zvláštních modrých koulí, které náhodně vypadávají z nepřátel. Zpočátku vám tedy bude víla doplňující zdraví obnovovat jeden dílek života přibližně každých patnáct vteřin, ale pokud si ji dostatečně vylepšíte, zkrátí se interval jen na nějaké tři vteřiny.

Ve hře vás čeká celkem pět rozsáhlých dungeonů. Rozsáhlých v tomto případě rozumějte i několikahodinových. Naštěstí bývá na začátku každého patra socha, u které lze nejen uložit váš postup, ale k jakékoliv soše se lze ihned teleportovat pomocí předmětu warp gate. V průběhu hry naleznete i několik kouzelných zrcadel, které se po zabití vašeho hrdiny automaticky použijí a ihned obnoví zdraví na maximum. Takže tu máme hru, kde lze nalézt spoustu uzdravovacích předmětů, vílu, která po vylepšení prakticky neustále obnovuje zdraví, zrcadlo, které po zabití ihned oživí hrdinu s plným zdravím, ukládací sochy na začátku každého patra dungeonu a předmět, který vás přenese ke kterékoliv soše. Teď si asi říkáte, že Brain Lord musí být strašně jednoduchý. Ale to je omyl. VELKÝ OMYL!

Problémem nejsou ani tak nepřátelé. Někteří jsou sice celkem otravní, ale ne natolik, aby vážným způsobem ohrozili váš život. Prvním prvkem, který zásadně zvyšuje obtížnost je rozlehlost jednotlivých pater a množství uzamčených dveří. Ke konci hry se dostanete do chvíle, kdy bude ve vašem inventáři i pět různých klíčů a dveře, které jsou jimi uzamčeny, jsou rozesety po všemožných koutech dvou pater. A počítejte s tím, že ke každým dveřím se budete muset propracovat přes nějakou náročnou pasáž. Popisky u jednotlivých klíčů sice v prvních dvou dungeonech naznačují, kde by se daly použít, ale v pozdějších fázích na tuto nápovědu můžete zapomenout. Nejvíce vám ovšem budou zpestřovat život různé plošinkové pasáže. Kromě toho, že se většina plošinek samozřejmě pohybuje, se setkáte s tím, že se na ně budete muset přesně trefit (hra netoleruje skok na okraj plošinky) například z ledového povrchu, z povrchu, kde se podlaha pohybuje různými směry nebo třeba mizí pod nohama. A trefit se na plošinku, která se pohybuje zleva doprava z dvojdílku, který míří odshora dolů, ale především každé dvě vteřiny zmizí, načež se váš hrdina propadne do nicoty, je vážně vopruz. Aby toho nebylo málo, tahle pasáž je na konci obrazovky, kde je podobných vychytávek hned několik a pokud spadnete dolů, tak si všechno pěkně od začátku zopakujte. Když se něco takového stane už pošesté, to už nervičky začnou pracovat. A to stále ještě není všechno. Jakmile se na obrazovce objeví větší množství nepřátel nebo cokoliv, co chrlí oheň, klesne frame rate přibližně na polovinu a skákání se tak stává ještě mnohem náročnějším.

Největší libůstku si ovšem autoři schovali do posledního dungeonu. Tady naleznete hned čtyři místnosti, v nichž budete procházet bludiště v naprosté tmě (nefunguje zde ani světelná víla). Jediné, co uvidíte, budou vaši protivníci a siluety dveří. Poslední a nejrozsáhlejší bludiště jsem i s návodem dělal skoro půl hodiny. Věřte mi, že v tu chvíli jsem Brain Lord upřímně a z celého srdce nenáviděl. Kdyby to nebylo těsně před úplným koncem, zůstal by Brain Lord nedohrán. Souboje s bossy zmíním jen okrajově. Na vaši postavu čekají dohromady čtyři souboje a jsou celkem těžké (nejtěžší je podle mě hned ten první, kdy ještě máte málo zdraví a nemáte léčící vílu). Kvůli všem výše vypsaným těžkostem doporučuji případným zájemcům hrát Brain Lord s návodem a v emulátoru umožňujícím quicksave a quickload, protože jinak u téhle hry zešedivíte. I tak se můžete těšit na zhruba desetihodinové dobrodružství.

K příběhu se nemá cenu nějak obšírněji vyjadřovat. Prostě takové klišé, které je zakončeno tradiční záchranou světa. Rád bych ale napsal něco málo k logickým hádankám. Ty jsou v podstatě dvojího druhu. Buď mačkání tlačítek podle nějakého zadání (asi pětkrát za celou hru) a nebo mnohem častější umísťování kamenů a koulí na tlačítka. Rozdíl je ten, že kameny se vždy posouvají o jeden dílek, zatímco koule jedou až do doby, než do něčeho narazí. Hádanky nejsou moc náročné, ale nabízejí příjemné zpestření mezi neustálými boji a otravným přeskakováním plošinek.

Brain Lord je sice méně známá, ale velice solidní akční adventura/RPG, která určitě stojí za povšimnutí. Obtížnost sice není nejvyšší, ale některé pasáže jsou opravdu brutální a vyzkouší trpělivost každého hráče. Proto se divím, že zrovna já jsem tuhle hru dokázal dohrát.

Pro: Dobrý mix akční adventury a RPG, hádanky příjemně zpestřují hru, vylepšování víl

Proti: Bludiště ve tmě, brutální plošinkové pasáže, časté poklesy frame rate

+10