Scorn se zdál jako příliš moc dobrá hra pro ty ujetý z nás, který baví Giger a Beksinski. A jako...jo, znělo to až moc dobře.
Přibližně ta úvodní hodinka je naprosto fantastická. Procházíte extrémně "dobře" stylizovaný prostředí. V hlavě se vám střídá odpor s oceněním tohodle nechutnýho úmění. První puzzle je skvěle morbidní. Celkem jednoduchá věc, ale perfektně zapadá do celýho světa a jeho funkčnosti. Pak se dostanete za první akt, získáte první zbraň a nějak celý se to sesype na tom, že se autoři zrovna rozhodli udělat survival horor. Sice skoková změna žánru, ale tak nějak jsem se s tím sžil i když jsem byl hoooodně nasranej.
Největší průser je, že téměř zničili to, co fungovalo skvěle. Nemuselo se dělat víc. Nemuseli jsme bojovat s nepřáteli, kteří jsou absolutně bez nápadu. Musím jim sice nechat, že zbraně jsou skvěle udělaný, ale to je hovno platný, když gunplay a souboje stojí za prasklej párek. Tenhle systém je jednoduše už zastaralej. Obíhat koridor okolo nepřátel, protože nemáte munici, může fungovat pouze pokud máte nepřátele, kteří pro vás skutečně představují nějakým způsobem děsivou hrozbu. Musíte mít pocit, že přežíváte fakt jen horko těžko. Něco takovýho se dá tvořit hlavně pomocí level designu a dobře rozvržených možností doplňování munice. Nesmíte to být ani moc, ani málo.
Ve Scornu to nefunguje. Prostředí je sice jedinečný a svým způsobem pro určitou cílovku atraktivní, ale nic to nemění na faktu, že ten level design je slabota. Jednotlivý koridory vypadají příliš stejně. Pokud máte trošku horší orientační (ne)smysl, tak jste v hovnech a budete bloudit. To ve stejných kulisách přivodí nepříjemnou náladu. Začnete si všímat jednotlivých chyb. Začnete přemýšlet o herních mechanismech trochu víc. Najednou uvidíte, že jako gameplayová hra je Scorn vlastně na tom dost špatně. Tehdy se to ve mně zlomilo. Scorn mě sral. Svojí vysokou cenovku si nemá čím obhájit. Poloviční cena by byla fér, ale tohle?
Tak fajn. Máme jedinečný prostředí, skvěle nadesignovaný zbraně a perfektní atmosféru. Tohle všechno ale nestačí k tomu, aby to hře vystřelilo skvělej gameplay.
Teď si dáme tak trochu investigativní koutek. Já si osobně Scornu blíže všiml až přibližně měsíc před vydáním. Zaznamenal jsem, že kdysi jsem viděl oznámení, ale nevěnoval jsem tomu pozornost. Za tu dobu se toho dost posralo. Autoři slíbili něco, co hráči nedostali ani omylem (otevřený svět například). Na steamu má hra v popisu přímo lživou reklamu (není to open world, je to lineární jak hajzl, nezískáváte další skilly...). Hra je financovaná Microsoftem, takže prachy určitě měli (sice si to uvědomili, až když jim teklo do bot, ale i to se počítá). Měli dostatek času na vývoj. Vydali concept art book, kde jsou lokace, který ve hře nejsou. Marketingově vedený gameplay videa ukazovaly skvělý gunplay. Nestalo se tak. Mohl bych klidně pokračovat, ale chtěl jsem pouze uvést, že se něco posralo a měli by jste si před koupí trochu autory a jejich sliby proklepnout.
Jen ještě krátce k tolik probíraný délce hry. Aby bylo jasno, tak mě vůbec nesere, když je hra krátká. Není nic špatnýho na dobře dávkovaný hře. Skrz herní dobu dokáže udržet plnou pozornost hráče a plně se mohou autoři zaměnit na detailně vypracovaným požitku. Scorn to jen tak mimochodem nedává.
Ve výsledku jsem rád za jedinečnost a hlavně atmosféru. Za dospělý děj, který je otevřený vlastní interpretaci. Těch usmolených 75% jsem dal z velký většiny kvůli atmosféře. Kdybych měl ale Scorn popsat jedním slovem? Průser.
Přibližně ta úvodní hodinka je naprosto fantastická. Procházíte extrémně "dobře" stylizovaný prostředí. V hlavě se vám střídá odpor s oceněním tohodle nechutnýho úmění. První puzzle je skvěle morbidní. Celkem jednoduchá věc, ale perfektně zapadá do celýho světa a jeho funkčnosti. Pak se dostanete za první akt, získáte první zbraň a nějak celý se to sesype na tom, že se autoři zrovna rozhodli udělat survival horor. Sice skoková změna žánru, ale tak nějak jsem se s tím sžil i když jsem byl hoooodně nasranej.
Největší průser je, že téměř zničili to, co fungovalo skvěle. Nemuselo se dělat víc. Nemuseli jsme bojovat s nepřáteli, kteří jsou absolutně bez nápadu. Musím jim sice nechat, že zbraně jsou skvěle udělaný, ale to je hovno platný, když gunplay a souboje stojí za prasklej párek. Tenhle systém je jednoduše už zastaralej. Obíhat koridor okolo nepřátel, protože nemáte munici, může fungovat pouze pokud máte nepřátele, kteří pro vás skutečně představují nějakým způsobem děsivou hrozbu. Musíte mít pocit, že přežíváte fakt jen horko těžko. Něco takovýho se dá tvořit hlavně pomocí level designu a dobře rozvržených možností doplňování munice. Nesmíte to být ani moc, ani málo.
Ve Scornu to nefunguje. Prostředí je sice jedinečný a svým způsobem pro určitou cílovku atraktivní, ale nic to nemění na faktu, že ten level design je slabota. Jednotlivý koridory vypadají příliš stejně. Pokud máte trošku horší orientační (ne)smysl, tak jste v hovnech a budete bloudit. To ve stejných kulisách přivodí nepříjemnou náladu. Začnete si všímat jednotlivých chyb. Začnete přemýšlet o herních mechanismech trochu víc. Najednou uvidíte, že jako gameplayová hra je Scorn vlastně na tom dost špatně. Tehdy se to ve mně zlomilo. Scorn mě sral. Svojí vysokou cenovku si nemá čím obhájit. Poloviční cena by byla fér, ale tohle?
Tak fajn. Máme jedinečný prostředí, skvěle nadesignovaný zbraně a perfektní atmosféru. Tohle všechno ale nestačí k tomu, aby to hře vystřelilo skvělej gameplay.
Teď si dáme tak trochu investigativní koutek. Já si osobně Scornu blíže všiml až přibližně měsíc před vydáním. Zaznamenal jsem, že kdysi jsem viděl oznámení, ale nevěnoval jsem tomu pozornost. Za tu dobu se toho dost posralo. Autoři slíbili něco, co hráči nedostali ani omylem (otevřený svět například). Na steamu má hra v popisu přímo lživou reklamu (není to open world, je to lineární jak hajzl, nezískáváte další skilly...). Hra je financovaná Microsoftem, takže prachy určitě měli (sice si to uvědomili, až když jim teklo do bot, ale i to se počítá). Měli dostatek času na vývoj. Vydali concept art book, kde jsou lokace, který ve hře nejsou. Marketingově vedený gameplay videa ukazovaly skvělý gunplay. Nestalo se tak. Mohl bych klidně pokračovat, ale chtěl jsem pouze uvést, že se něco posralo a měli by jste si před koupí trochu autory a jejich sliby proklepnout.
Jen ještě krátce k tolik probíraný délce hry. Aby bylo jasno, tak mě vůbec nesere, když je hra krátká. Není nic špatnýho na dobře dávkovaný hře. Skrz herní dobu dokáže udržet plnou pozornost hráče a plně se mohou autoři zaměnit na detailně vypracovaným požitku. Scorn to jen tak mimochodem nedává.
Ve výsledku jsem rád za jedinečnost a hlavně atmosféru. Za dospělý děj, který je otevřený vlastní interpretaci. Těch usmolených 75% jsem dal z velký většiny kvůli atmosféře. Kdybych měl ale Scorn popsat jedním slovem? Průser.
Pro: atmosféra, jedinečnost, estetika, šílený závěr, vzhled zbraní, celkem ok puzzly, odvážný děj
Proti: gameplay, level design, lži autorů, vysoká cena, skokový pozměnění žánru, nepřátele bez nápadu, dementní závěrečný bossfight, survival element nefunguje,