Na Spidermana jsem se hodně těšil, už jen z důvodu, že na to "létaly" příznivé recenze ze všech stran, dobře to vypadalo, do jisté míry si to bralo inspiraci ze série s Batmanem a byl to prostě Spiderman. Mé dojmy jsou ale nakonec poměrně rozporuplné.
Začněme grafickou stránkou hry, kterou nelze srovnávat se staršími díly, je zde zřejmé, že rozpočet byl mnohem vyšší, tým na hru připravenější, času bylo více a ambice narostly také někam dál než jen k tomu rychle vydat hru, která doprovodí film, jako tomu bylo v případě posledních Amazing Spider-manů. Po grafické stránce tak nelze hře zas tak moc vytknout, a upřímně nějaké pohoršování nad realistickými odrazy kaluží atd. mi přijde poměrně zcestné. Naopak mě v tomhle hledisku spíše zamrzela celková prázdnota města a jeho nevýraznost. Jako jediná výraznější místa si pamatuji laboratoř, Central Park a Times Square. Ovšem nemohu porovnat, jak moc realisticky se povedlo zachytit celou část New Yorku. Druhá výtka patří k živosti města, kde tam sice nějací ti lidé a nějaká ta auta jsou, ale jaksi bez života, směřujíce odněkud nikam a pořád se motajíce v kruhu jak zbloudilé myši. Alespoň že na Spideyho obvykle reagují, ať už potleskem, focením nebo alespoň uhýbáním.
Zvuková stránka je poměrně dobrá, byť z hudební stránky mi v hlavě nic neuvízlo, tak dabing je velice zdařilý, hlášky Petera jsou vtipné a dialogy obvykle podařené.
Po stránce hratelnosti a příběhu pro mě přichází ta největší rozporuplnost. Otevře se před Vámi zdánlivě velké město (respektive část New Yorku), které se postupně začne zaplňovat aktivitami a úkoly, ať už hlavními či vedlejšími. K tomu zde jsou postupně dávkováni různí zajímaví záporáci, s nimiž se můžete utkávat a posílat je zpět za mříže. Jednou si také uděláte výlet mimo město do nedaleké věznice, ale...
Hratelnost příběhových misí je docela fajn, někam se dostanete, většinou tichým postupem zlikvidujete protivníky nebo je obejdete a při nejhorším se s nimi poperete, abyste něco zjistili, zničili, ukradli nebo něčemu zabránili. V tomto napomáhá i střídání misí Spideyho, Petera, Milese a Mary, které tomu dodávají na různorodosti.
O vedlejších misích už se toho tak moc dobrého říct nedá, a jsou spíše jen, často vtipnou, jindy poměrně uvěřitelnou výplní světa. Tak například chytání holubů napříč New Yorkem je při prvních dvou misích i docela zábavné a člověk se pobaví, ale když už to děláte posedmé, tak se dostavuje otázka: "A proč to dělat tolikrát a pořád stejně dokola?" Některé z misí jsou pak zábavnější než jiné.
Samotné aktivity jdou tak trochu v Ubisoft stylu, aneb zaplníme mapku několika pevnostmi, sklady a nevím, čím vším ještě, kam musíte proniknout a utkat se šesti vlnami nepřátel. Kdyby to alespoň šlo udělat potichu, ale místo toho jste nuceni se nejpozději ve druhé vlně vrhnout do boje. A takhle je to zase minimálně desekrát, stále to samé dokola. A když Vás náhodou porazí, tak hezky od první vlny.
A nejhorší na tom asi je i to, že se jejich dobytím vlastně nic nezmění. Možná získáte kostým, možná budete mít dobrý pocit, ale město, krom občasného komentáře Jamese či Vaši policejní kolegyně, na to nijak nereaguje. Stejně tak na pronásledování kriminálníků v ulicích New Yorku. Ano, pak tam přestanou být zločiny tak četné, ale vážně? V každé čtvrti udělat takových situací 5? Kor když se dokola opakuje model nějakých tří-čtyř možností (porazit protivníky v ulici, zastavit zloděje, pronásledovat auto, zachránit rukojmí).
A takhle vlastně funguje celá hra. Jedinou změnu do toho celého přináší vývoj Spideyho schopností, který činí souboj o něco zábavnější, byť pořád po čase stereotypní. Navíc v porovnání s Batmanem, kde jste bojovali např. s deseti zločinci najednou a pak jste se posunuli dál, se Vám může stát, že jich budete muset porazit třeba troj- až čtyřnásobek. A to na té zábavě nepřidá. A když už porazíte nějakého toho lumpa, ani nemáte možnost se na něj jako na jakousi trofej jít podívat do vězení, jako tomu bylo v posledním Arkham. Jsou to možná detaily, ale dodaly by hře na jisté uvěřitelnosti a motivaci ten kriminalitou prolezlý Spidermanovský New York vyčistit.
Po technické stránce hra funguje skoro na jedničku, loadingy jsou většinou rychlé, hra sice asi dvakrát spadla, ale naštěstí existují checkpointy, které umožnily pokračovat bez nutnosti opakovat delší pasáže. S bugy, glitchy jsem se nesetkal, před pohybem Spidermana napříč městem smekám klobouk a dokonce i ovládání zvládli autoři velice dobře.
Shrnutí:
Nedokážu se ubránit porovnání s Arkham sérií, byť je mi jasné, že je to teprve první díl a bude snad docházet ke zlepšování. Musím pochválit velmi pěknou vizuální stránku, dabing, postavy, záporáky, ba i souboje s nimi a samotný soubojový systém, stejně jako pohyb napříč poměrně velkou mapou. Naopak jsem se nemohl zbavit jisté nechuti nad opakováním neustále stejných aktivit, které byly dávkovány až nadměrným množstvím, a také až přílišným důrazem na bojování s větším množstvím nepřátel než je hratelnostně zdravé. A doufám, že do příště se povede autorům zapracovat také na živosti města a celkové dynamičnosti hratelnosti jako takové.
Začněme grafickou stránkou hry, kterou nelze srovnávat se staršími díly, je zde zřejmé, že rozpočet byl mnohem vyšší, tým na hru připravenější, času bylo více a ambice narostly také někam dál než jen k tomu rychle vydat hru, která doprovodí film, jako tomu bylo v případě posledních Amazing Spider-manů. Po grafické stránce tak nelze hře zas tak moc vytknout, a upřímně nějaké pohoršování nad realistickými odrazy kaluží atd. mi přijde poměrně zcestné. Naopak mě v tomhle hledisku spíše zamrzela celková prázdnota města a jeho nevýraznost. Jako jediná výraznější místa si pamatuji laboratoř, Central Park a Times Square. Ovšem nemohu porovnat, jak moc realisticky se povedlo zachytit celou část New Yorku. Druhá výtka patří k živosti města, kde tam sice nějací ti lidé a nějaká ta auta jsou, ale jaksi bez života, směřujíce odněkud nikam a pořád se motajíce v kruhu jak zbloudilé myši. Alespoň že na Spideyho obvykle reagují, ať už potleskem, focením nebo alespoň uhýbáním.
Zvuková stránka je poměrně dobrá, byť z hudební stránky mi v hlavě nic neuvízlo, tak dabing je velice zdařilý, hlášky Petera jsou vtipné a dialogy obvykle podařené.
Po stránce hratelnosti a příběhu pro mě přichází ta největší rozporuplnost. Otevře se před Vámi zdánlivě velké město (respektive část New Yorku), které se postupně začne zaplňovat aktivitami a úkoly, ať už hlavními či vedlejšími. K tomu zde jsou postupně dávkováni různí zajímaví záporáci, s nimiž se můžete utkávat a posílat je zpět za mříže. Jednou si také uděláte výlet mimo město do nedaleké věznice, ale...
Hratelnost příběhových misí je docela fajn, někam se dostanete, většinou tichým postupem zlikvidujete protivníky nebo je obejdete a při nejhorším se s nimi poperete, abyste něco zjistili, zničili, ukradli nebo něčemu zabránili. V tomto napomáhá i střídání misí Spideyho, Petera, Milese a Mary, které tomu dodávají na různorodosti.
O vedlejších misích už se toho tak moc dobrého říct nedá, a jsou spíše jen, často vtipnou, jindy poměrně uvěřitelnou výplní světa. Tak například chytání holubů napříč New Yorkem je při prvních dvou misích i docela zábavné a člověk se pobaví, ale když už to děláte posedmé, tak se dostavuje otázka: "A proč to dělat tolikrát a pořád stejně dokola?" Některé z misí jsou pak zábavnější než jiné.
Samotné aktivity jdou tak trochu v Ubisoft stylu, aneb zaplníme mapku několika pevnostmi, sklady a nevím, čím vším ještě, kam musíte proniknout a utkat se šesti vlnami nepřátel. Kdyby to alespoň šlo udělat potichu, ale místo toho jste nuceni se nejpozději ve druhé vlně vrhnout do boje. A takhle je to zase minimálně desekrát, stále to samé dokola. A když Vás náhodou porazí, tak hezky od první vlny.
A nejhorší na tom asi je i to, že se jejich dobytím vlastně nic nezmění. Možná získáte kostým, možná budete mít dobrý pocit, ale město, krom občasného komentáře Jamese či Vaši policejní kolegyně, na to nijak nereaguje. Stejně tak na pronásledování kriminálníků v ulicích New Yorku. Ano, pak tam přestanou být zločiny tak četné, ale vážně? V každé čtvrti udělat takových situací 5? Kor když se dokola opakuje model nějakých tří-čtyř možností (porazit protivníky v ulici, zastavit zloděje, pronásledovat auto, zachránit rukojmí).
A takhle vlastně funguje celá hra. Jedinou změnu do toho celého přináší vývoj Spideyho schopností, který činí souboj o něco zábavnější, byť pořád po čase stereotypní. Navíc v porovnání s Batmanem, kde jste bojovali např. s deseti zločinci najednou a pak jste se posunuli dál, se Vám může stát, že jich budete muset porazit třeba troj- až čtyřnásobek. A to na té zábavě nepřidá. A když už porazíte nějakého toho lumpa, ani nemáte možnost se na něj jako na jakousi trofej jít podívat do vězení, jako tomu bylo v posledním Arkham. Jsou to možná detaily, ale dodaly by hře na jisté uvěřitelnosti a motivaci ten kriminalitou prolezlý Spidermanovský New York vyčistit.
Po technické stránce hra funguje skoro na jedničku, loadingy jsou většinou rychlé, hra sice asi dvakrát spadla, ale naštěstí existují checkpointy, které umožnily pokračovat bez nutnosti opakovat delší pasáže. S bugy, glitchy jsem se nesetkal, před pohybem Spidermana napříč městem smekám klobouk a dokonce i ovládání zvládli autoři velice dobře.
Shrnutí:
Nedokážu se ubránit porovnání s Arkham sérií, byť je mi jasné, že je to teprve první díl a bude snad docházet ke zlepšování. Musím pochválit velmi pěknou vizuální stránku, dabing, postavy, záporáky, ba i souboje s nimi a samotný soubojový systém, stejně jako pohyb napříč poměrně velkou mapou. Naopak jsem se nemohl zbavit jisté nechuti nad opakováním neustále stejných aktivit, které byly dávkovány až nadměrným množstvím, a také až přílišným důrazem na bojování s větším množstvím nepřátel než je hratelnostně zdravé. A doufám, že do příště se povede autorům zapracovat také na živosti města a celkové dynamičnosti hratelnosti jako takové.
Pro: Grafika, pohyb po městě, soubojový systém, postavy a jejich střídání, dabing, příběh, záporáci, stealth, vychytávky, vylepšování Spideyho
Proti: Opakující se aktivity, pasivní město, někdy až příliš mnoho nepřátel v jednom souboji