Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

American Truck Simulator

  • PC 80
Léta páně 2015 si mohl všímavý fanoušek všimnouti prvního alpha videa z prostředí amerického jihozápadu. Vskutku, dychtivost vystřídalo vystřízlivění. Již během chvíle bylo jisté, že autoři pocházejí z Evropy, neboť Amerika v jejich představě byla značně odlišná od reality – byla velmi evropská. Rozjezdu nepomohla ani skutečnost, že SCS k ATS přistupoval dosti vlažně, jako k experimentu, kde si vyzkoušeli nové technologie a nové map designové standarty. Kde se nachází hra dnes? A stojí za to si ji koupit?

Ve jménu evoluce  

Zpočátku byl American Truck simulátor takový otloukánek. Pro Američany a Australany zbožné přání, pro zbytek světa, kde jezdí EU verze trucků, bylo ATS jen malým nevydařeným bratrem velikého Euro Trucku. Sic si pamatuji na veliká očekávání malého procenta herní komunity, plodem bylo dřívější vydání hry, ale prvotní reakce nebyly zrovna plné nadšení. Z nepochopitelného důvodu bylo rozhodnuto, že měřítko mapy bude pro ATS mnohem horší. A tak vznikla mapa, kde během chvíle přejel LA, San Francisco nebo Redding. Před lety jeden konkurenční titul přitom představil truckovou hru s americkou mapou v měřítku 1:10, což bylo pro hráče luxus, kterého se těžko vzdává. Navíc nabídl lepší vykreslování a stále dodnes nabízí pocit velikosti hor, plání i převýšení.
Nedlouho poté se vývojáři rozhodli změnit měřítko mapy, byť si myslím, že Americe by slušel ještě lepší poměr. Z počáteční snahy mapdesignérů dělat každou zatáčku, se postupem času vyklubalo pochopení, že je někdy lepší přivřít oči, a tu silnici narovnat nebo udělat větší oblouk oproti reálné předloze. Sláva! To byly první kroky ke zlepšení pocitu z jízdy. Bylo zcela běžné, že vše se nacházelo v blízkosti silnice – scenérie byla téměř nalepená na silnici, což uškodilo celkovému pocitu velikosti. Byť i stále existuje blízká scenérie, není to již tak hrozné. Evoluce musí nastat v enginu, ale i tak se designéři snaží.
Postupem času přibyl FMOD, který není firmou zcela využit, ale moderská komunita skvěle tuto šanci uchopila, a tak dala vzniknout řadě neskutečně znějících zvuků. V neposlední řadě se také změnilo osvětlení hry.

Jak hra vypadá

V tomto ohledu se hra naprosto změnila. Z ošklivého káčátka připomínající spíše Evropu, se stala věrnější podoba Ameriky. Ačkoliv stále necítím ty silné pocity z velikosti krajiny, z nekonečnosti a z výšky hor, tak je to veliký posun k lepšímu. Na rovinu, ETS nabízí věrnější podobu Evropy, ale ATS nabízí neskutečnou rozmanitost. Hornaté státy, jako je třeba Montana nebo Colorado, vám nabídnou krásné serpentiny se skvělými výhledy. Za dvacet minut můžete projíždět velkými planinami, a během zlaté hodiny jsou nekonečná pole naprosto úchvatná. Pro mě je to závan něčeho nového, a i po tisíci hodinách hraní mě mapa stále baví. Sice bych uvítal větší množství méně důležitých silnic, ale i základní infrastruktura je dostatečně pokryta. Tu silnice v horách, tam dálnice s městským obchvatem.
Samotná města nejsou vůbec špatná, a ačkoliv se do centra velikých měst hráč příliš nedostane, vždy se rád z blízka podívá. Existují však nápady, že by SCS mohlo jít cestou nesourodého měřítka – města by byly vytvářeny v jiném měřítku než zbytek mapy. Je pravdou, že o chlup větší města by nevadila. I tak hráč stráví průměrně pět minut v každém městě. Horší je, když je to kvůli semaforům. Rozumím tomu, že kdyby celé město nabídlo zelenou vlnu, že se hráč ve městě vůbec nezdrží, na mě to však působí dosti rušivě. Téměř s pravidelností každý další semafor bude ukazovat červenou, a tak maloměsta, kde je samá křižovatka, vás budou dráždit v méně klidných momentech. Byl bych pro změnu, že by existovalo hned několik šablon – někdy by město nabídlo zelenou vlnu alespoň na několik semaforů, někdy na celý průjezd, a někdy by červená zastavila hráče téměř na každé křižovatce. Takto už víte, že se ve městě zdržíte na každém semaforu a moc se vám do města nebude chtít vjet.
Nedílnou součástí atmosféry je osvětlení scény. Historie zažila šílenosti – od naprosto červeného mlžného oparu, přes nudnou šeď, až po současnou příjemnou světelnou expozici. Musím se však přiznat, že v jedné betě mi seděla mírná přeexponovanost v dopoledních časech více. Hráč se nemohl podívat na betonovou silnici, neboť jej oslňovala. Je škoda, že vývojáři intenzitu svitu a odrazivosti ubrali, neboť nyní nemám takový pocit, že by se krajina ve světle „topila“. Cesta ke dokonalosti je daleká, ale již není škaredá.
Oku není lahodivá počítačově vytvořené textury, ale v jednom celku hra vypadá poměrně konzistentně a nerušivě. Ano, hra si zaslouží fotorealistické textury, ale to je hudba vzdálené budoucnosti a prozatím to hře nijak výrazně neubírá. Nemohu se však ubránit pocitu, že některé mobilní truckové hry mají grafiku v některých aspektech mnohem lepší. Je to škoda. Samozřejmě existují mody, ale jen vývojáři by dokázali změnit vzhled hry úpravou enginu. Nutno dodat, že v počítači vytvořené textury silnic nejsou příliš krásné a ani detailní. Mody jsou bohužel často nevkusné a nenabízí o moc lepší zážitek.

Obsah není vše? 

Po vydání hráče trápila jedna otázka – bude někdy více obsahu? Právě ta počáteční nejednoznačnost herního studia, zdali budou v ATS pokračovat, vzbuzovala jisté obavy. S příchodem hry měli hráči čtyři kamiony, 3-4 státy a vlastně nic dalšího. Nyní, v posledních letech se situace naštěstí změnila, a tak každým rokem mohou hráči uvítat další kamiony, přívěsy nebo mapový přírůstek. Vývoj ATS se solidně rozjel a hned v tomto ohledu chci budoucí hráče ujistit, že se nemusí bát o naprostý nezájem ze strany vývojáře. V posledních měsících lze také zpozorovat, že se vývojáři snaží přidat nové průmyslové řetězce do hry. Není tomu tak dávno, kdy herní komunita zcela rozhořčena požadovala rozmanitější řetězce.
Oproti ETS je zde daleko méně možností, s čím jezdit. Nyní to vypadá na malou revoluci a pozitivně očekávám, že zboží bude mnohem rozmanitější. Pro začínající hráče se to může jevit jako nesmysl, ale věřte, že po dlouhé době hraní nechcete stále jezdit s potravinami do jednoho a toho samého obchodu. Jednou chcete jet s paletami, podruhé zase s krávami, a pak si vzít lopatku větrné elektrárny někam do vzdálených míst.
Pro nováčky hra nabízí plno zajímavých věcí, ale.. Ekonomická stránka hry je špatná – netrvá dlouho, a hráč si vydělá na své truckové impérium. Po prvních nákupech trucků a zaměstnání lidí budete mít nekonečný příjem peněz. Motivace začne rychle klesat. Peníze není za co utrácet, a vedení firmy je tak jednoduché, že není potřeba se o nic starat. Také šablona A – B je postupem času nudná. Někdy by chtěl hráč zajet s přívěsem do B i C. Samotný gameplay je čistě o jízdě. Simulační prvky zde téměř nejsou. Spánek, palivo a rychlost jízdy, to je vše, co je zde zastoupeno.
Technická stránka věci je velmi důležitá – bohužel se čeká na vylepšení zastaralého enginu. Cesta společnosti se mi úplně nelíbí. Nezáleží jenom na herní mapě, na její velikosti, ale také na tom, zdali je na ní co dělat. Věřte mi, hra je velmi uklidňující záležitostí, ale je potřeba do ní vměstnat nové výzvy. Lepší počasí, roční období, stopaře, lepší simulaci, možnost vystoupit a projít se po blízkém okolí. Možnost otevřená okénka je sice na první pohled zbytečností, ale přidává to na pocitu z jízdy. Stejně tak by člověk chtěl někdy zastavit, vystoupit a jít se blíže podívat na scenérii. Jen tak obejít kamion, zdali je vše v pořádku v kontrastu s okolím se budete cítit malí. Kontrasty musí být, hra je příliš často nenabízí.
Těch věcí je plno. Hra je i tak příjemně hratelná, a na první stovky hodin může nabídnout zábavu z objevování veliké mapy. Postupem času si hráč musí změnit priority a vytvořit si svůj vlastní příběh za tím vším. Důvodů, proč hru hrát, je s postupujícími hodinami stále méně.

Pro: Rozmanitost krajiny, veliká mapa

Proti: Zastaralý engine, horší grafika, horší zvuky motorů, divná barevná paleta hry

+19