Konečně nadešel dlouho očekávaný moment, kdy si můžeme zahrát zbrusu nový díl závodní série Forza Horizon. Tato série se vyznačovala menší rozlohou mapy vykoupenou kvalitou designu a neotřelého zasazení. Série akcentuje lásku k hudbě, která neodmyslitelně patří do motoristického světa. V neposlední řadě se vývojáři odvážně pouští do příběhu, a zatímco v závodní sérii „NFS“ je příběh nanejvýš směšný, tak u nové Forzy je opět zajímavý, nijak nerušivý a občas i vtipný. Jak dopadl nový díl?
Výběr lokace většinu hráčů překvapil. Nejspíše zde byla od řad fanoušků jistá počáteční nevole, neboť se očekávalo zasazení v Japonsku, myslím si však, že prostředí mapy jasně ukázalo, že dokáže nabídnout více než předchozí díly. Džungle, roviny, hornatiny, pláže či sopku, otevřený terén nebo pouště, se kterými přichází písečná bouře. Prostředí je opravdu nádherné, pro mě osobně až překvapivě. Vesničky jsou malebné a opravdu připomínají mnohé lokace ze seriálu Narcos. Vjedete-li do hor, ocitnete se na místech, kde vesnice krásně kopírují terén, a vy cítíte tu výšku, stísněnost i pocit jisté reálnosti. Jistě mnozí hráči po dohrání hlavního příběhu zapojí volanty, a budou přiměřenou rychlostí a dobrými způsoby jezdit po mapě. V porovnání s předchozím zasazením se mi však prostředí tak nezamlouvá, malebnost anglického venkova lze překonat snad severo-západní americkou.
Začátek pátého dílu jako by z oka vypadl dílu předcházejícímu. Úvodní animace v doprovodu hudby s lehkým mexickým nádechem je dobrá, nikterak dlouhá ani otravná. Ale jak to u této série bývá, krátké cutscény jsou příjemné, někdy milé někdy vtipné, hráč nemá tendenci odejít od počítače nebo přeskočit animaci. Hned ze startu si virtuální jezdec vyzkouší několik vozidel. Docela brzy se odemykají nové možnosti. Příjemným přírůstkem do aktivit je třeba focení u konkrétních bodů. Nedlouho po plnění různých vedlejších aktivit i těch hlavních závodů se začíná na mapě objevovat přehršel značek. Patřím k lidem, kterým nevadí veliké množství úkolů a závodů, pravdou však je, že nelze mluvit o plynulém přísunu obsahu, nýbrž o nadbytečném zahlcování, které opravdu obtěžuje. Nedojedete ani čtvrtinu nově otevřených závodů, a už se vám otevírá mnoho dalších možností.
Bohužel musím podotknout, že samotné závody se po čase začnou opakovat, a docela citelně poznáte podvádění AI. Vždy jsem u této závodní série očekával férovost, ta mi byla dávána do čtvrtého dílu. V pětce mám menší motivaci se snažit, tohle bych očekával spíše u „konkurence“, neboť je to dost otravná a demotivující součást závodů. Opravdu mě nebaví, že podávám svůj životní výkon, a soupeři jsou mi za zadkem. Udělám chybu, hned mě předjedou, čímž ztrácím možnost výhry… téměř vždy. Navíc, AI se drží vždy u sebe, také mi to nepřijde oslnivé. Závod má tři fáze, v té první auta vystartují nepřirozeně rychle, téměř je nelze předjet, v druhé fázi postupně předjíždíte další oponenty, v třetí fázi obvykle vyhráváte. Sem tam, jako kdyby o osudu vítězství bylo rozhodnuto, vás první dvě auta nepustí před sebe, můžete se snažit jak chcete. Je to paradoxní, ale závody jsou na této závodní hře to nejméně zajímavé.
Od čtvrtého dílu se nic nezměnilo. Levelování postavy je identické, různé akrobatické či jízdní styly zase přinášejí body za které si hráč může otevřít perky mající vliv na užitek auta. Každé auto má ve velké míře rozdílné perky. Jedno vyšperkované auto bude dávat extrémně mnoho bodů za šílenosti na silnici, jiné zase bude více odměňovat za závody. Tady nebylo co změnit, stejně tuto funkci mám rád.
Mám pocit, že vývojáři naznačovali větší změny, které se nekonají. Ano, můžete projet písečnou bouří, která potrápí nejednoho řidiče, ne-li snad všechny, ale to je dost málo na to, abych byl nadšený. Naštěstí hra nabídne během hraní nové úkoly. Mám pocit, že se jedná o předchozí díl na sound engine steroidech. Bohužel, kvalitu hudby si neudrželi, rádia mě vůbec neoslovila… ale to je otázkou vkusu. Uživatelské prostředí je totožné, ikony a celkový chod hry taktéž. Hráč zažije silný pocit, že se spíše jedná o DLC než plnohodnotné pokračování. Je škoda, že vývojáři nevěnovali mnohem více času na odlišení se od jiných dílů.
Grafická stylizace je taktéž totožná, a v některých momentech, kdy projíždíte otevřenou krajinou pod nedalekými pahorkatinami zjišťujete nehezkou pravdu. Textury ne a ne se vykreslit v plné kvalitě. Obávám se, že je tomuto tak schválně, a místo toho, abyste sledovali krásně ostrou texturu hory, sledujete ostrou vegetaci na vyblité zemině. Od hry z roku 2021 bych očekával mnohem lepší grafiku. Budu si ale sám oponovat, na druhou stranu to uvítají hráči s horším železem, a na 4K rozjedou hru za doprovodu krásného množství FPS.
Také bych uvítal lépe zpracovanou kolizní fyziku. Chápu, že kvůli licencím se auto nebude do detailu deformovat, co ale nechápu, je tupé odskočení po nárazu. Hned na úvod jsem narazil do motorky a namísto toho, aby se motorka zhroutila na zem nebo se přinejmenším otočila a sjela z cesty, tak nepřirozeně vypružila mimo silnic, a v to naprosto přímé trajektorii. Když narazím do auta, také nevidím přesvědčivou práci kolizní fyziky. Někdy mám strach narazit do protihráče, neboť bych ho možná ještě popohnal do předních linií.
Progres postavy je i v tomto díle nudný, nevyvážený, a když hráč něco dostane, nepociťuje takovou touhu získanou věc okamžitě prohlédnout. Je škoda, že levelování je spíše o čísle než o tom, že se hráč těší na další level. Očekával bych přinejmenším postupné navyšování bonusů – třeba by hráč ze startu mohl řídit všechna auta, ale auta nejvyšší třídy by řídil daleko hůře a vyžadovalo by to větší skill hráče. Postava by se ve hře pak učila jízdním skillům, a uměle by se obtížnost jízdy zmenšovala. Stejně tak bych viděl nákup aut tak, že by se veliká část aut otevřela v nižší cenové politice s každou další úrovní. Chybí zde praktická ukázka, proč se snažit o další úrovně.
Docela mě mrzí, že hra má stále stejné chyby, až to budí podezření, že autoři opravdu neměli snahu něco změnit a nový díl přinesl jenom jinou mapu. Mizející AI auta jsou pěstí na oko, mizející spoluhráči jsou k vzteku. Oproti předchozímu dílu mi mizející spoluhráči přijdou jako mnohem častějším problémem. Když jedu závod, někdy je tam má registrační značka, někdy ne. Co ale je ve všech autech stejné je můj zvolený klakson. Těch společných chyb se čtverkou je až nápadně hodně, což jenom dokazuje chybějící invenci.
Ve výsledku se pořád jedná o skvělou hru. Její problém tkví ve srovnávání s přechozím dílem, žádné „Wow“ už nepřichází. Málo inovací a totožný průběh hraní dojem ze hry kazí. Když se hráč ponoří do hry a opravdu má chuť si zajezdit, nebo dělat vedlejší úkoly či drtit rychlostní radary, užije si stejně či více než ve čtverce. Hezky se kouká na záznamy ze hry, rozhodně je to nejenom hráčsky zajímavá hra, ale je i dost fotogenická. Myslím si, že nejeden hráč duší fotografa bude neustále mačkat klávesu po aktivování fotografického režimu.
Hru s klidným svědomím doporučuji, jste-li nováčkem v této sérii, nic výše uvedeného vám nebude kazit zážitek ze hry. Samozřejmě švindl AI je dost nepříjemný a vadivý, i tak zažijete krásný bezpočet hodin. Ke hře se budete vracet po vlnách stejně tak, jak tomu bylo u čtvrtého dílu. Obávám se sice, že u pětky to bude častějším jevem, vzhledem k menší repetetivnosti, i tak si hru každý z nás užije. Jen škoda, že soundtrack je mnohem horší a méně vyvážený, svou skladbu jsem si našel, ale na úvodní skladbu od Odeszy to nemá. Jen doplním, že mám docela strach o tuto herní sérii v režii současného herního studia. Když si člověk projede jejich fóra, tak neodpovídají, nekomunikují na supportu, nepřidávají nic, co by hráči chtěli a ani moc neopravují bugy. Nová auta jsou také jenom recyklací z dřívějších dílů.
Hola mexico
Výběr lokace většinu hráčů překvapil. Nejspíše zde byla od řad fanoušků jistá počáteční nevole, neboť se očekávalo zasazení v Japonsku, myslím si však, že prostředí mapy jasně ukázalo, že dokáže nabídnout více než předchozí díly. Džungle, roviny, hornatiny, pláže či sopku, otevřený terén nebo pouště, se kterými přichází písečná bouře. Prostředí je opravdu nádherné, pro mě osobně až překvapivě. Vesničky jsou malebné a opravdu připomínají mnohé lokace ze seriálu Narcos. Vjedete-li do hor, ocitnete se na místech, kde vesnice krásně kopírují terén, a vy cítíte tu výšku, stísněnost i pocit jisté reálnosti. Jistě mnozí hráči po dohrání hlavního příběhu zapojí volanty, a budou přiměřenou rychlostí a dobrými způsoby jezdit po mapě. V porovnání s předchozím zasazením se mi však prostředí tak nezamlouvá, malebnost anglického venkova lze překonat snad severo-západní americkou.
Rápido, závody čekají
Začátek pátého dílu jako by z oka vypadl dílu předcházejícímu. Úvodní animace v doprovodu hudby s lehkým mexickým nádechem je dobrá, nikterak dlouhá ani otravná. Ale jak to u této série bývá, krátké cutscény jsou příjemné, někdy milé někdy vtipné, hráč nemá tendenci odejít od počítače nebo přeskočit animaci. Hned ze startu si virtuální jezdec vyzkouší několik vozidel. Docela brzy se odemykají nové možnosti. Příjemným přírůstkem do aktivit je třeba focení u konkrétních bodů. Nedlouho po plnění různých vedlejších aktivit i těch hlavních závodů se začíná na mapě objevovat přehršel značek. Patřím k lidem, kterým nevadí veliké množství úkolů a závodů, pravdou však je, že nelze mluvit o plynulém přísunu obsahu, nýbrž o nadbytečném zahlcování, které opravdu obtěžuje. Nedojedete ani čtvrtinu nově otevřených závodů, a už se vám otevírá mnoho dalších možností.
Bohužel musím podotknout, že samotné závody se po čase začnou opakovat, a docela citelně poznáte podvádění AI. Vždy jsem u této závodní série očekával férovost, ta mi byla dávána do čtvrtého dílu. V pětce mám menší motivaci se snažit, tohle bych očekával spíše u „konkurence“, neboť je to dost otravná a demotivující součást závodů. Opravdu mě nebaví, že podávám svůj životní výkon, a soupeři jsou mi za zadkem. Udělám chybu, hned mě předjedou, čímž ztrácím možnost výhry… téměř vždy. Navíc, AI se drží vždy u sebe, také mi to nepřijde oslnivé. Závod má tři fáze, v té první auta vystartují nepřirozeně rychle, téměř je nelze předjet, v druhé fázi postupně předjíždíte další oponenty, v třetí fázi obvykle vyhráváte. Sem tam, jako kdyby o osudu vítězství bylo rozhodnuto, vás první dvě auta nepustí před sebe, můžete se snažit jak chcete. Je to paradoxní, ale závody jsou na této závodní hře to nejméně zajímavé.
Kopie čtvrtého dílu… bohužel
Od čtvrtého dílu se nic nezměnilo. Levelování postavy je identické, různé akrobatické či jízdní styly zase přinášejí body za které si hráč může otevřít perky mající vliv na užitek auta. Každé auto má ve velké míře rozdílné perky. Jedno vyšperkované auto bude dávat extrémně mnoho bodů za šílenosti na silnici, jiné zase bude více odměňovat za závody. Tady nebylo co změnit, stejně tuto funkci mám rád.
Mám pocit, že vývojáři naznačovali větší změny, které se nekonají. Ano, můžete projet písečnou bouří, která potrápí nejednoho řidiče, ne-li snad všechny, ale to je dost málo na to, abych byl nadšený. Naštěstí hra nabídne během hraní nové úkoly. Mám pocit, že se jedná o předchozí díl na sound engine steroidech. Bohužel, kvalitu hudby si neudrželi, rádia mě vůbec neoslovila… ale to je otázkou vkusu. Uživatelské prostředí je totožné, ikony a celkový chod hry taktéž. Hráč zažije silný pocit, že se spíše jedná o DLC než plnohodnotné pokračování. Je škoda, že vývojáři nevěnovali mnohem více času na odlišení se od jiných dílů.
Grafická stylizace je taktéž totožná, a v některých momentech, kdy projíždíte otevřenou krajinou pod nedalekými pahorkatinami zjišťujete nehezkou pravdu. Textury ne a ne se vykreslit v plné kvalitě. Obávám se, že je tomuto tak schválně, a místo toho, abyste sledovali krásně ostrou texturu hory, sledujete ostrou vegetaci na vyblité zemině. Od hry z roku 2021 bych očekával mnohem lepší grafiku. Budu si ale sám oponovat, na druhou stranu to uvítají hráči s horším železem, a na 4K rozjedou hru za doprovodu krásného množství FPS.
Také bych uvítal lépe zpracovanou kolizní fyziku. Chápu, že kvůli licencím se auto nebude do detailu deformovat, co ale nechápu, je tupé odskočení po nárazu. Hned na úvod jsem narazil do motorky a namísto toho, aby se motorka zhroutila na zem nebo se přinejmenším otočila a sjela z cesty, tak nepřirozeně vypružila mimo silnic, a v to naprosto přímé trajektorii. Když narazím do auta, také nevidím přesvědčivou práci kolizní fyziky. Někdy mám strach narazit do protihráče, neboť bych ho možná ještě popohnal do předních linií.
Progres, který neodměňuje
Progres postavy je i v tomto díle nudný, nevyvážený, a když hráč něco dostane, nepociťuje takovou touhu získanou věc okamžitě prohlédnout. Je škoda, že levelování je spíše o čísle než o tom, že se hráč těší na další level. Očekával bych přinejmenším postupné navyšování bonusů – třeba by hráč ze startu mohl řídit všechna auta, ale auta nejvyšší třídy by řídil daleko hůře a vyžadovalo by to větší skill hráče. Postava by se ve hře pak učila jízdním skillům, a uměle by se obtížnost jízdy zmenšovala. Stejně tak bych viděl nákup aut tak, že by se veliká část aut otevřela v nižší cenové politice s každou další úrovní. Chybí zde praktická ukázka, proč se snažit o další úrovně.
Stejné chyby
Docela mě mrzí, že hra má stále stejné chyby, až to budí podezření, že autoři opravdu neměli snahu něco změnit a nový díl přinesl jenom jinou mapu. Mizející AI auta jsou pěstí na oko, mizející spoluhráči jsou k vzteku. Oproti předchozímu dílu mi mizející spoluhráči přijdou jako mnohem častějším problémem. Když jedu závod, někdy je tam má registrační značka, někdy ne. Co ale je ve všech autech stejné je můj zvolený klakson. Těch společných chyb se čtverkou je až nápadně hodně, což jenom dokazuje chybějící invenci.
Hra, která však nezklame
Ve výsledku se pořád jedná o skvělou hru. Její problém tkví ve srovnávání s přechozím dílem, žádné „Wow“ už nepřichází. Málo inovací a totožný průběh hraní dojem ze hry kazí. Když se hráč ponoří do hry a opravdu má chuť si zajezdit, nebo dělat vedlejší úkoly či drtit rychlostní radary, užije si stejně či více než ve čtverce. Hezky se kouká na záznamy ze hry, rozhodně je to nejenom hráčsky zajímavá hra, ale je i dost fotogenická. Myslím si, že nejeden hráč duší fotografa bude neustále mačkat klávesu po aktivování fotografického režimu.
Hru s klidným svědomím doporučuji, jste-li nováčkem v této sérii, nic výše uvedeného vám nebude kazit zážitek ze hry. Samozřejmě švindl AI je dost nepříjemný a vadivý, i tak zažijete krásný bezpočet hodin. Ke hře se budete vracet po vlnách stejně tak, jak tomu bylo u čtvrtého dílu. Obávám se sice, že u pětky to bude častějším jevem, vzhledem k menší repetetivnosti, i tak si hru každý z nás užije. Jen škoda, že soundtrack je mnohem horší a méně vyvážený, svou skladbu jsem si našel, ale na úvodní skladbu od Odeszy to nemá. Jen doplním, že mám docela strach o tuto herní sérii v režii současného herního studia. Když si člověk projede jejich fóra, tak neodpovídají, nekomunikují na supportu, nepřidávají nic, co by hráči chtěli a ani moc neopravují bugy. Nová auta jsou také jenom recyklací z dřívějších dílů.
Pro: Prostředí, množství aut, velká porce obsahu
Proti: Nemotivující levelování, zvuky některých aut, podvádějící AI, vývojáři a jejich komunikace