Pátý díl je podle mého názoru král série, který nebyl dodnes překonán a osobně pochybuji, že ještě někdy překonán bude. Vývojáři z EA Canada po sérii arkádových závodů ikonických sporťáků zejména z let 90. notně zariskovali a vsadili na realističtější model chování vozů a pouze jednu automobilku. O to propracovanější ale hra v obou zaměřeních je. Hru jsem si pořádně užil až v roce 2001, jelikož tátův starý PC měl problém hru rozchodit na 3dfx Voodoo Banshee. Toto mi vyřešil přechod z Windows 98 na Windows XP, respektive s největší pravděpodobností aktualizace ovladačů grafické karty.
Hra obsahuje dva pilotní herní režimy - Evolution (dále jen Evoluce) a Factory driver (dále jen Tovární jezdec). Začal jsem trochu překvapivě Továrním jezdcem a nutno říct, že tento režim notně potrápil moji trpělivost a mé řidičské dovednosti. Jakožto mladý nezkušený bažant nastoupíte do firmy Porsche udělat kariéru továrního jezdce. Čeká vás asi třicet úkolů, kdy zatopíte nejednomu modelu od Porsche tím, že s ním budete například projíždět slalom mezi kužely, provádět otočky o 360 stupňů, 180 stupňů a další věci. Budete třeba i závodit proti svým kolegům z práce. Tovární jezdec je okořeněný dialogy práve s nimi. Jedni jsou přívětiví (zejména ti starší) a slušní a druzí (ti mladší) často přehnaně ambiciózní a neustále do vás rejou. Zajímavým prvkem byl například odvoz ředitele společnosti na vlak, samozřejmě velmi rychle, protože onen vlak odjížděl v řádech minut. Nakonec jsem všechny úkoly zdolal a dostal se na pozici hlavního testovacího jezdce.
Druhý mód Evoluce je defakto více než zdařilý klon Kariéry ze čtyřky. Představuje encyklopedii značkou Porsche, kdy budete závodit od nejstarších veteránů někdy z let 50. až po v době vydání hry nejmodernější 911. Co jsem víc než uvítal byl návrat úsekových závodů z jedničky. Sice pouze v podobě jednoho úseku a ne tří, ale i tak jsem byl víc než uspokojen. Devět tratí nese jména dle skutečných míst (například Normandie, Pyreneje, Korsika, Schwarzwald, Alpy a další) a zbylých pět tvoří varianty závodních okruhů skrz Monako. Jak postupujete evolucí, máte přístup k rychlejším a rychlejším vozům až nakonec dosáhnete na onu tehdy nejmoernější 911. Evoluce prochází třemi epochami. Klasickou, kde budete řídit právě veterány, Zlatou, kde dostanete do vínku nejikoničtější modely z let 70.-90. a nakonec Modení, kde vás čekají ty nejnadupanější Porsche z let 90.. Na konci každé epochy dostanete šanci získat prémiový vůz, obvykle závodní prototypy. Je proto třeba jen vyhrát závod. Obtížnost šla výrazně nahoru. Auta hodně smykují a často si kvůli řízení zadokolek nevystačíte s automatickou převodovkou. Celou hru jsem odjezdil s manuální převodovkou a před zatáčkami si přibrzdil, podřadil. Jako při řízení auta ve skutečnosti. Samozřejmostí je tuning vozidla. Až na několik málo spoilerů ke konkrétním typům aut zde ale hraje prim vylepšování zejména výkonu. A to velmi propracovaně v podobě nakupování lepšího karburátoru, klikové hřídele, odpružení, pneumatik a dalších. A po nakoupení je nezbytná i jejich instalace. Auto poté pojede mnohem rychleji a toto je nutné pro konkurenceschopnost s ostatními jezdci. Demolice zde byla také posunuta na vyšší úroveň. Stačilo jednou narazit ve vysoké rychlosti a bylo po závodě. Auto sice stále jelo, ale zatáčení bylo vyloučené a maximální rychlost výrazně snížena.
Když se zamyslím nad nedostatky hry, napadá mě jen jeden. Můžete řídit jen vozy automobilky Porsche, což někomu vadit může, ale osobně toto beru naopak jako velikou výhodu. Škoda, že EA na podobné téma již nenavázali. Vlastně ještě dvě neduhy ve hře jsou, ale jde spíš o takové malé díry. Pokud se vám nebude dostávat peněz, stačí nakoupit pár ojetých a vybouraných vozů, opravit je a prodat je s lehce nadstřelenou cenou. Obvykle se vždy najde zájemce a můžete si takto vydělat hodně velikou částku. A úplně poslední pihou na kráse je bug, kdy v případě karambolu po ukončení hry odchodem do Windows přímo ze závodu se do hry lze vrátit, a to před zvoraný závod. Může vás to stát akorát startovné, jde-li o první závod z dané skupiny. Kromě těchto třech případů jsem si nevšiml ničeho dalšího hru výrazně kazícího. Vlastně mně ani nevadilo vyřazení módu honění se s policií. S tou budete soupeřit během Továrního jezdce. Hudební doprovod opět fantastický. Funk, elektro, nebo house. Prostě stejné dobové pošušňáníčko podobné tomu ve čtyřce. Takže závodům a nakopání zadku Dylanovi zdar.
Hra obsahuje dva pilotní herní režimy - Evolution (dále jen Evoluce) a Factory driver (dále jen Tovární jezdec). Začal jsem trochu překvapivě Továrním jezdcem a nutno říct, že tento režim notně potrápil moji trpělivost a mé řidičské dovednosti. Jakožto mladý nezkušený bažant nastoupíte do firmy Porsche udělat kariéru továrního jezdce. Čeká vás asi třicet úkolů, kdy zatopíte nejednomu modelu od Porsche tím, že s ním budete například projíždět slalom mezi kužely, provádět otočky o 360 stupňů, 180 stupňů a další věci. Budete třeba i závodit proti svým kolegům z práce. Tovární jezdec je okořeněný dialogy práve s nimi. Jedni jsou přívětiví (zejména ti starší) a slušní a druzí (ti mladší) často přehnaně ambiciózní a neustále do vás rejou. Zajímavým prvkem byl například odvoz ředitele společnosti na vlak, samozřejmě velmi rychle, protože onen vlak odjížděl v řádech minut. Nakonec jsem všechny úkoly zdolal a dostal se na pozici hlavního testovacího jezdce.
Druhý mód Evoluce je defakto více než zdařilý klon Kariéry ze čtyřky. Představuje encyklopedii značkou Porsche, kdy budete závodit od nejstarších veteránů někdy z let 50. až po v době vydání hry nejmodernější 911. Co jsem víc než uvítal byl návrat úsekových závodů z jedničky. Sice pouze v podobě jednoho úseku a ne tří, ale i tak jsem byl víc než uspokojen. Devět tratí nese jména dle skutečných míst (například Normandie, Pyreneje, Korsika, Schwarzwald, Alpy a další) a zbylých pět tvoří varianty závodních okruhů skrz Monako. Jak postupujete evolucí, máte přístup k rychlejším a rychlejším vozům až nakonec dosáhnete na onu tehdy nejmoernější 911. Evoluce prochází třemi epochami. Klasickou, kde budete řídit právě veterány, Zlatou, kde dostanete do vínku nejikoničtější modely z let 70.-90. a nakonec Modení, kde vás čekají ty nejnadupanější Porsche z let 90.. Na konci každé epochy dostanete šanci získat prémiový vůz, obvykle závodní prototypy. Je proto třeba jen vyhrát závod. Obtížnost šla výrazně nahoru. Auta hodně smykují a často si kvůli řízení zadokolek nevystačíte s automatickou převodovkou. Celou hru jsem odjezdil s manuální převodovkou a před zatáčkami si přibrzdil, podřadil. Jako při řízení auta ve skutečnosti. Samozřejmostí je tuning vozidla. Až na několik málo spoilerů ke konkrétním typům aut zde ale hraje prim vylepšování zejména výkonu. A to velmi propracovaně v podobě nakupování lepšího karburátoru, klikové hřídele, odpružení, pneumatik a dalších. A po nakoupení je nezbytná i jejich instalace. Auto poté pojede mnohem rychleji a toto je nutné pro konkurenceschopnost s ostatními jezdci. Demolice zde byla také posunuta na vyšší úroveň. Stačilo jednou narazit ve vysoké rychlosti a bylo po závodě. Auto sice stále jelo, ale zatáčení bylo vyloučené a maximální rychlost výrazně snížena.
Když se zamyslím nad nedostatky hry, napadá mě jen jeden. Můžete řídit jen vozy automobilky Porsche, což někomu vadit může, ale osobně toto beru naopak jako velikou výhodu. Škoda, že EA na podobné téma již nenavázali. Vlastně ještě dvě neduhy ve hře jsou, ale jde spíš o takové malé díry. Pokud se vám nebude dostávat peněz, stačí nakoupit pár ojetých a vybouraných vozů, opravit je a prodat je s lehce nadstřelenou cenou. Obvykle se vždy najde zájemce a můžete si takto vydělat hodně velikou částku. A úplně poslední pihou na kráse je bug, kdy v případě karambolu po ukončení hry odchodem do Windows přímo ze závodu se do hry lze vrátit, a to před zvoraný závod. Může vás to stát akorát startovné, jde-li o první závod z dané skupiny. Kromě těchto třech případů jsem si nevšiml ničeho dalšího hru výrazně kazícího. Vlastně mně ani nevadilo vyřazení módu honění se s policií. S tou budete soupeřit během Továrního jezdce. Hudební doprovod opět fantastický. Funk, elektro, nebo house. Prostě stejné dobové pošušňáníčko podobné tomu ve čtyřce. Takže závodům a nakopání zadku Dylanovi zdar.
Pro: neuvěřitelně detailně propracovaná historie vozů Porsche, mód evoluce a tovární jezdec, manuální převodovka, realistické chování vozů, detailní tuning výkonu, hudební doprovod
Proti: pouze vozy Porsche, neomezený rozpočet peněz, ukončením hry přímo ze závodu vymažete daný závod