Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Stray

  • PC 90
Stray je pro mne podobným zjevením jako RDR2. Tím nemyslím, že bych chtěl tyto hry porovnávat vůči sobě, protože si samozřejmě stěží mohou být ještě víc vzdálenější. Nicméně myslím to tím způsobem, že obě jsou tématicky mimo moje osobní preference. U RDR2 to je divoký západ, což je období, které mne nikdy moc nebavilo. U Stray je to to, že hlavní hrdina hry je kočka.  V realitě ke kočkám nijak neinklinuji, navíc s partnerkou máme raději opeřené zvířectvo, ke kterému jsou kočky přirození nepřátelé. Nicméně obě hry si mne dokázaly chytit nakolik, že nešlo se odtrhnout a obě byly pro mne skvělý herní zážitek.

Hra není nijak rozsáhlá, obsahuje pouze minimum vedlejších úkolů, které jsou založeny na tom, aby hráč celou lokaci prošel a našel nějaké předměty. Lokace mohou na první pohled působit ohromné, ale hráč při prozkoumávání zjistí, že se brzy vrátí dokola, nicméně díky kočičí abilitě šplhání dostávají lokace zajímavý prostor – směrem vzhůru. Hlavně lokace ve slumech je v tomto ohledu skvěle vydařená. Hlavní mise (příběh) jsou poměrně lineární, a i když obsahují prvky hledání a hádanek, tak ty jsou opravdu velmi (až extrémně) lehké. Příběh není sám o sobě nijak složitý, a až na pár překvapivých momentů hráč celkem dobře odhadne, co se bude dít dál. I když autoři si mohli moment se smrtí průvodce B-12 odpustit, myslím, že tenhle myšlený útok na city hra vůbec nepotřebovala. 

Grafická stránka hry je velmi povedená, i když je na ní občas znát, že to není dílo obřího studia. Některé prvky postrádají dodatečné detaily, což by mne ale ani nevadilo. Na grafice mne vadily nejvíc dvě věci – prolínání předmětů skrz, hlavně B-12 často končil ve zdi, ze které na mne mluvil, či při ukládání/vylétání z pouzdra prostě prošel skrz okolní předměty. Druhou věcí, už technického rázu, bylo, že hra v různých momentech dropovala FPS až na slideshow. Prakticky celou dobu jsem měl stabilních 60FPS (locknuto na můj 60Hz monitor), nicméně prostě v určitých místech padaly FPS snad až do jednotek. Na netu existuje obrovské množství všemožných tipů, jak tomu u Stray předejít, takže ta hra na to zřejmě prostě trpí, ať už obecně, či v kombinaci s některým HW.

Zvuk je naprosto v pohodě, autoři teda měli trochu ulehčenou práci, protože hlavní postava toho přirozeně moc nenamluví (ale tady je to tak nějak očekávané, na rozdíl od mlčících lidský postav, že jo, Ucho a další?), a ostatní postavy používají jen vymyšlené žvatlání, a vše se odehrává pomocí textových tabulek. Hudba naprosto dokonale zapadá do atmosféry.

A u atmosféry zůstanu, protože ta je právě naprosto dokonalá. Futuristické postapokalyptické místo plné humanoidních robotů žijících své životy je skvělý nápad a ještě lépe provedený. Temná místa prosvětlená barevnými neony vypadají prostě úžasně, a hráče baví dostupné možnosti prozkoumávat. Stejně tak odlehlejší či zamořené prostory, i když o dlouhé hale s hromadou obřích očí nějak nevím, co si úplně myslet. 

Zároveň také nevím, co si myslet o úplném závěru hry, který končí tak otevřeně, jak jen může. Nevidíme, jestli hlavní hrdina nalezne zpět svoji smečku, či vystoupení robotího národa z uzavření, nebo pohled dál do světa za hranou izolace. Napadají mne dvě varianty, co autoři zamýšleli. Buď hráči domysli si to sám, což nemám rád, protože to ukazuje nedostatečnou fantazii tvůrců a já chci aby mi příběh podali tak, jak ho zamýšleli oni. Druhá varianta je, že otevřenost je připravena pro napojení dalšího dílu a pokračování příběhu, což by bylo naopak super.  

Nebudu to dál nijak komplikovat. Stray je skvělý herní zážitek, který vyniká nad ostatními hrami neotřelým nápadem a prostředím, tvořícím skvělou atmosféru. Přeskočit z generického Far Cry 6 na tuto hru bylo perfektním osvěžením.
+22