Remake se povedl a je evidentní, že si na něm dali záležet. Hra sice byla vyvíjena dle předlohy, ale vývoj začal od nuly. Nová grafika, nový zvuk, nový dabing, nové nebo upravené lokace, nové mise a další. Z hlediska vývoje se jedná o novou hru a při hraní jsem neměl pocit, že hraji starý titul v nové grafice. Dead Space tak lze jednoznačně doporučit, ovšem vzhledem k některým problémům nemusí být od věci počkat na další updaty které snad vyladí výkon, nebo rovnou na nižší cenu.
Základ herní náplně je stejný, zrovna tak jako druhy nepřátel. Upgradování výbavy je zjednodušené, řada zbraní je účinnější. Úplnou novinkou je "intensity director", jakýsi systém který může spustit nečekané události. Toto poznáte hlavně v již prošlých pasážích, protože se tam budou stále objevovat obludy, nicméně může se to projevit třeba jen zamlženou chodbou kde uvidíte pouze pár metrů před sebe.
Ishimura je teď postavená jako jedna velká mapa a mezi některými lokacemi lze přecházet i bez tramvaje. Mnohé pasáže jsou výrazně změněné, některé jsou úplně nové a v lokacích bez gravitace byl implementován systém volného pohybu. Většina lokací je oproti původní hře temnější a to o hodně, některé jsou úplně bez světla.
Hlavní kampaň se veze po téměř identických kolejích, ale některé věci probíhají jinak a jsou doprovázeny novými dialogy. V příběhu figurují prvky které se objevily až v druhém díle (např. Earth Gov). Do toho přibylo pár vedlejších misí a v režimu New Game + můžete získat alternativní konec. Samotné finále bohužel probíhá téměř stejně jako v původně hře a patří mezi nejslabší pasáže.
Po cestě budete potkávat dveře nebo bedny ke kterým potřebujete přístupové povolení (získáváte postupem hry). Tímto odpadl systém z původní hry kde jste si některé dveře mohli otevřít pomocí modulů jinak určených k upgradu výbavy. Obvykle tam jenom dostanete munici, ale občas najdete i nějaký text nebo audio log, případně vylepšení zbraní. No a samozřejmě tam na vás často bafnou nepřátelé.
Zásadní problém herní náplně vidím v tom, že nejvyšší obtížnost je Hard, která mi i tak přijde lehčí než si pamatuju. I bez upgradů jste schopni schytat slušný výprask a po upgradech se mi už vůbec nestalo, že bych někde zhebl. Množství peněz, munice a lékárniček je příliš štědré. I základní RIG má velký inventář a v pozdějších upgradech je přímo obrovský. Samotní nepřátelé jsou méně agresivní a občas jakoby zmatení (myslím, že mají nastavené nějaké prodlevy než budou moct zaútočit). Ačkoli se nejedná o vyloženě snadnou hru, v této podobě bych ji jen těžko považoval za survival horor. Nějaký management inventáře neexistuje, nestalo se mi že bych ho zaplnil. Zrovna tak se mi nestalo, že bych musel v obchodech spekulovat jestli prodám lékárničky a koupím munici, nebo budu šetřit na lepší RIG. Během bojů jsem kinetický modul používal spíš jen pro zábavu, munice jsem měl vždy nadbytek.
V původní hře se po dokončení kampaně odemkla "Impossible" obtížnost. Ta ubrala munice, lékárniček i peněz. Ze zabitých nepřátel jste nikdy nedostali dost munice na zabití dalšího a někdy jste nedostali vůbec nic. Tato obtížnost dělala nepřátele agresivnější a umožnila jim se snažit uhýbat vaší střelbě. V remaku sice stále Impossible obtížnost existuje, ale jedná se v podstatě o Hardcore mód z DS2 a 3, kdy celková obtížnost je totožná s Hard, akorát máte jen jeden život. Jediná cesta jak si hru ztížit je odebrat některé upgrady výbavy (v menu pro upgrade lze všechna vylepšení restartovat). Ani tak se ale nedá dostat k původnímu zážitku a vývojáři dle všeho přidání vyšší obtížnosti neplánují.
Po grafické stránce se tento remake nemá za co stydět, ale nepotěší náročností a některé může pozlobit výkon. Škála nastavení detailů je velice malá a ke všemu nelze snížit textury (8GB VRAM se zdá být minimum pro 1440p). Když jsem zkoušel rozdíl mezi nejnižšími a nejvyššími detaily, udělalo to snad jen nějakých 15FPS. Nevěřím, že se ten výkon nedá zlepšit.
Co mnohé taky nepotěší je nemožnost nastavit FOV, nicméně je tu alespoň možnost vypnout efekty které třesou s kamerou (mohou vést k nevolnosti). Někteří hráči hlásí celkové problémy, tedy že mají podstatně nižší FPS než by měli a často naráží na nesnesitelný stutter. Osobně (3060ti) mi hra jela docela slušně. I přes relativně častý krátký stutter se jednalo o zcela hratelný zážitek. Výjimkou bylo úplné finále, kde bylo sekání příšernější než samotný boss.
Pro současnou střední třídu grafik je velice prospěšné zapnout DLSS nebo FSR. Implementace není nejlepší a rozdíl v detailu textur je znatelný. I tak bych to v jakékoli jiné hře považoval za akceptovatelné, zvlášť když DLSS 2.5.1 v Quality přemění 50-60FPS na 90-100. Tady v Dead Space je všude tma a ten rozdíl ve většině scén málokdy poznáte pokud ho specificky nehledáte.
Digital Foundry už vydali velmi užitečnou analýzu výkonu a mimo jiné se tam zabývají i těmi texturami v DLSS, jde tomu pomoci přes Profile Inspector https://www.youtube.com/watch?v=MvQl7EDPRC4
Zvuk je úžasný a zcela pohlcující. Všechny lokace zní živě, pořád slyšíte jak systémy lodi pracují, prostředí je plné aktivních prvků které vydávají nějaké zvuky. Orientace v prostoru je špičková, na stereo sluchátkách skvělý zážitek. Hlasitost je nevím proč docela nízká, musel jsem na zesilovači zvýšit zisk.
Hned po spuštění hry se rovnou načte poslední uložená pozice, takže z hlavního menu už vás nečeká žádná načítací obrazovka, skočíte rovnou do hry. Po načtení savů se občas nevím proč aktivoval angle snapping. Problém však zmizí v okamžiku kdy zamíříte zbraní. Někteří hlásí problémy s poškozenými savy, což může vést k problémům jako mizející postavy či předměty nezbytné k postupu. Něco podobného existovalo i v původní hře, tak se asi nechali inspirovat. Doporučuji si proto ukládat na střídačku do dvou pozic.
Menu integrovaná do prostředí jsou sice pořád tak super jako v původní hře, ale v rámci remaku mohli vymyslet lepší způsob jak je ovládat s klávesnicí a myší. Je tady kvůli nim příliš mnoho nastavení kláves. No a hlavní nabídka je docela nešikovná, koncentrovaná do malé části obrazovky a je nutno hodně scrollovat.
Hra vyžaduje instalaci EA klienta. Tato praktika mě strašně vytáčí - po spuštění hry přes ikonu na ploše mi najednou vyskočí tři okna plus samotná hra.
Základ herní náplně je stejný, zrovna tak jako druhy nepřátel. Upgradování výbavy je zjednodušené, řada zbraní je účinnější. Úplnou novinkou je "intensity director", jakýsi systém který může spustit nečekané události. Toto poznáte hlavně v již prošlých pasážích, protože se tam budou stále objevovat obludy, nicméně může se to projevit třeba jen zamlženou chodbou kde uvidíte pouze pár metrů před sebe.
Ishimura je teď postavená jako jedna velká mapa a mezi některými lokacemi lze přecházet i bez tramvaje. Mnohé pasáže jsou výrazně změněné, některé jsou úplně nové a v lokacích bez gravitace byl implementován systém volného pohybu. Většina lokací je oproti původní hře temnější a to o hodně, některé jsou úplně bez světla.
Hlavní kampaň se veze po téměř identických kolejích, ale některé věci probíhají jinak a jsou doprovázeny novými dialogy. V příběhu figurují prvky které se objevily až v druhém díle (např. Earth Gov). Do toho přibylo pár vedlejších misí a v režimu New Game + můžete získat alternativní konec. Samotné finále bohužel probíhá téměř stejně jako v původně hře a patří mezi nejslabší pasáže.
Po cestě budete potkávat dveře nebo bedny ke kterým potřebujete přístupové povolení (získáváte postupem hry). Tímto odpadl systém z původní hry kde jste si některé dveře mohli otevřít pomocí modulů jinak určených k upgradu výbavy. Obvykle tam jenom dostanete munici, ale občas najdete i nějaký text nebo audio log, případně vylepšení zbraní. No a samozřejmě tam na vás často bafnou nepřátelé.
Zásadní problém herní náplně vidím v tom, že nejvyšší obtížnost je Hard, která mi i tak přijde lehčí než si pamatuju. I bez upgradů jste schopni schytat slušný výprask a po upgradech se mi už vůbec nestalo, že bych někde zhebl. Množství peněz, munice a lékárniček je příliš štědré. I základní RIG má velký inventář a v pozdějších upgradech je přímo obrovský. Samotní nepřátelé jsou méně agresivní a občas jakoby zmatení (myslím, že mají nastavené nějaké prodlevy než budou moct zaútočit). Ačkoli se nejedná o vyloženě snadnou hru, v této podobě bych ji jen těžko považoval za survival horor. Nějaký management inventáře neexistuje, nestalo se mi že bych ho zaplnil. Zrovna tak se mi nestalo, že bych musel v obchodech spekulovat jestli prodám lékárničky a koupím munici, nebo budu šetřit na lepší RIG. Během bojů jsem kinetický modul používal spíš jen pro zábavu, munice jsem měl vždy nadbytek.
V původní hře se po dokončení kampaně odemkla "Impossible" obtížnost. Ta ubrala munice, lékárniček i peněz. Ze zabitých nepřátel jste nikdy nedostali dost munice na zabití dalšího a někdy jste nedostali vůbec nic. Tato obtížnost dělala nepřátele agresivnější a umožnila jim se snažit uhýbat vaší střelbě. V remaku sice stále Impossible obtížnost existuje, ale jedná se v podstatě o Hardcore mód z DS2 a 3, kdy celková obtížnost je totožná s Hard, akorát máte jen jeden život. Jediná cesta jak si hru ztížit je odebrat některé upgrady výbavy (v menu pro upgrade lze všechna vylepšení restartovat). Ani tak se ale nedá dostat k původnímu zážitku a vývojáři dle všeho přidání vyšší obtížnosti neplánují.
Po grafické stránce se tento remake nemá za co stydět, ale nepotěší náročností a některé může pozlobit výkon. Škála nastavení detailů je velice malá a ke všemu nelze snížit textury (8GB VRAM se zdá být minimum pro 1440p). Když jsem zkoušel rozdíl mezi nejnižšími a nejvyššími detaily, udělalo to snad jen nějakých 15FPS. Nevěřím, že se ten výkon nedá zlepšit.
Co mnohé taky nepotěší je nemožnost nastavit FOV, nicméně je tu alespoň možnost vypnout efekty které třesou s kamerou (mohou vést k nevolnosti). Někteří hráči hlásí celkové problémy, tedy že mají podstatně nižší FPS než by měli a často naráží na nesnesitelný stutter. Osobně (3060ti) mi hra jela docela slušně. I přes relativně častý krátký stutter se jednalo o zcela hratelný zážitek. Výjimkou bylo úplné finále, kde bylo sekání příšernější než samotný boss.
Pro současnou střední třídu grafik je velice prospěšné zapnout DLSS nebo FSR. Implementace není nejlepší a rozdíl v detailu textur je znatelný. I tak bych to v jakékoli jiné hře považoval za akceptovatelné, zvlášť když DLSS 2.5.1 v Quality přemění 50-60FPS na 90-100. Tady v Dead Space je všude tma a ten rozdíl ve většině scén málokdy poznáte pokud ho specificky nehledáte.
Digital Foundry už vydali velmi užitečnou analýzu výkonu a mimo jiné se tam zabývají i těmi texturami v DLSS, jde tomu pomoci přes Profile Inspector https://www.youtube.com/watch?v=MvQl7EDPRC4
Zvuk je úžasný a zcela pohlcující. Všechny lokace zní živě, pořád slyšíte jak systémy lodi pracují, prostředí je plné aktivních prvků které vydávají nějaké zvuky. Orientace v prostoru je špičková, na stereo sluchátkách skvělý zážitek. Hlasitost je nevím proč docela nízká, musel jsem na zesilovači zvýšit zisk.
Hned po spuštění hry se rovnou načte poslední uložená pozice, takže z hlavního menu už vás nečeká žádná načítací obrazovka, skočíte rovnou do hry. Po načtení savů se občas nevím proč aktivoval angle snapping. Problém však zmizí v okamžiku kdy zamíříte zbraní. Někteří hlásí problémy s poškozenými savy, což může vést k problémům jako mizející postavy či předměty nezbytné k postupu. Něco podobného existovalo i v původní hře, tak se asi nechali inspirovat. Doporučuji si proto ukládat na střídačku do dvou pozic.
Menu integrovaná do prostředí jsou sice pořád tak super jako v původní hře, ale v rámci remaku mohli vymyslet lepší způsob jak je ovládat s klávesnicí a myší. Je tady kvůli nim příliš mnoho nastavení kláves. No a hlavní nabídka je docela nešikovná, koncentrovaná do malé části obrazovky a je nutno hodně scrollovat.
Hra vyžaduje instalaci EA klienta. Tato praktika mě strašně vytáčí - po spuštění hry přes ikonu na ploše mi najednou vyskočí tři okna plus samotná hra.
Pro: Po herní stránce povedené, velmi příjemné audio i vizuály
Proti: Chybí původní nejvyšší obtížnost, vysoké HW nároky, stutter, možné potíže s výkonem