O této hře jsem se dozvěděl pouhý měsíc před jejím plánovaným vydáním. Adventury jsou dnes na okraji zájmu, protože jsou ve srovnání s například FPS nebo závodními hrami pomalejší, méně akčnější a vyžadují více logického uvažování. Já ale jako stará škola stále ještě pokukuji po hrách, které mají především kvalitní příběh. Hra jednoho hráče totiž rozhodně není mrtvá, ač zejména herní mainstream v kombinaci s mladými hráči tvrdí opak. Po přečtení prvotních informací a zhlédnutí snad dvou trailerů jsem neváhal ani vteřinu a tento český projekt bez váhání podpořil.
Příběh hry nás zavede do role Daniela. Nepříliš sympatický chlápek ve středním věku se vydává hledat svoji ztracenou dceru do míst, kam se kdysi zapřísáhl už nikdy nevrátit. Po sjezdu ze silnice, zastavení před závorou a snaze o její zvednutí se náhle utrhne ze stromu větem a... Po jejím pádu přímo na auto může vše začít. Čekají vás kilometry putování nádhernou českou krajinou plné logických hádanek, přemýšlení, hledání informací, postupů a podobně. Zpočátku hra působí jako simulátor procházení luhy a háji. Prostředí je zpracováno vskutku věrohodně a při vašem hledání se dostanete i na skutečná místa, která v České republice najdete. Například hrad Cimburk, Pravčickou bránu, různé skalní vyhlídky z jihomoravských lesů a podobně. Krajina je zpracována opravdu na výbornou a při vaší cestě se dostanete na místa jako je hřbitov, tábořiště, podzemní bunkr, elektrárnu, mosty přes potoky a podobně. Vedle putování po lesích je dalším klíčovým prvkem šplhání po skalách, někdy trochu otravné. Samozřejmostí je interakce s vámi vybranými předměty, přičemž některé použijete jen jednou, jiné opakovaně a některé musíte skombinovat s jinými a vytvořit z nich nový předmět potřebný pro postup dále.
Nečekejte snadný koridor, hra vás nebude vodit za ručičku a ukazovat vám, kudy máte jít. Své znalosti zde opráší ti, co v dětských letech jezdili na tábory, chodili do skauta a podobně. Budete se tedy pohybovat po turistických trasách, jejichž značky naleznete na stromech, skalách, rozcestnících, mapách na klíčových stanovištích a podobně. Jedinou vaší pomůckou zpočátku bude chytrý telefon a mapa v něm. Klíčem k orientaci ve hře a neztrácení se tak bude především váš orientační smysl. Co se autorům rozhodně povedlo je bylinkářství - tedy sběr bylin a dále sběratelské předmětů. Byliny využijete na tvorbu lektvarů nutných pro leckdy správný postup ve hře a sběratelské předměty, které osobně v ostaních hrách ignoruji, mě zde víc než potěšily. Sbíráte například QR kódy vámi navštívených míst, skautské odznaky, táborové písně a v neposlední řadě čistíte les od poházených papírků od bonbónů. Častokrát mě ve hře přepadly vzpomínky z dětských let, které jsem strávil ve skautském oddíle a v temnějších herních pasážích jsem si připadal jako na stezce odvahy. Atmosféra hry je to, co mě u ní udrželo od začátku až do konce bez velkých pauz. Dalším faktorem je skvělá folková a táborová hudba a dále ozvučení reagující na změny prostředí. Postupem času navíc hra začne nabírat na temnotě. Zpočátku hezké prostředí začne působit chladně až hororově a postavy, které jste v lese potkaly, se vůči vám budou chovat jinak. Jak putujete dál a dál, dříve malebná česká krajina začně notně uvadat a ve finále budete stát na kraji úplně jiného světa.
Nejedná se o klasický horor, ale spíš o filmově zpracovanou adventuru s prvky dramatu a občas hororovými vložkami. Hra se rozhodně povedla a nedokážu uvěřit, že na ní pracovali pouze dva a na jejím konci tři lidé. Kvalita příběhu je nesmírná, hra je dělaná naplno a především srdcem. Není to zabijácká adventura jako například Gooka, kde něco v polovině příběhu zapomenete sebrat, hra vám o tom neřekne a po několika hodinách se zaseknete ve slepé uličce o které samozřejmě nevíte a dál hledáte něco, co neexistuje. Musím ale přiznat, že u některých úkolů jsem se i jako stará hráčská škola zapotil a uvědomil si, jak jsou některé dnešní zejména AAA hry neskutečně primitivní a dělají z hráčů nemyslící stáda. Someday vám nedá nic zadarmo, ale zase vás nebude dusit jako přísedící u maturitní zkoušky. Chce to jen nebýt líný přemýšlet a obrnit se trpělivostí. Hra byla po třech letech přepracována ve spolupráci s Bohemia Interactive a nese označení Director's Cut. Byla vylepšena grafika, přidán nový hudební doprovod, lokace, hádanky, odměny a turistická mapa oblasti. Hra se stala plynulejší a bloudění po lese bylo zredukováno na minimum. Autoři mě dokonce vyslyšeli a umožnili funkčnost klávesy ESC v menu. Navíc hra nepotřebuje kdovíjak výkonnou grafiku, nebo byla optimalizována. Vystačíte si totiž úplně v pohodě s kartou o 4 GB RAM. Přibyly i další jazykové mutace ve formě titulků. Jedinou chybou pro mě stále jsou protivníci. Vidí vás i když vy je nevidíte a jakmile vás zmerčí, velice špatně se jim utíká. A o chybějícím českém dabingu nemluvě, s ním by to byla minimálně devadesátková hra. Někomu nemusí sednout nesympatická postava Daniela, ale to už je holt součást příběhu. Hra působí jako solidní dvanáctidílný thriller a zaslouží si alespoň jedno opáčko. Navíc musím ještě vyčistit oblast od všech papírků od bonbonů...
Příběh hry nás zavede do role Daniela. Nepříliš sympatický chlápek ve středním věku se vydává hledat svoji ztracenou dceru do míst, kam se kdysi zapřísáhl už nikdy nevrátit. Po sjezdu ze silnice, zastavení před závorou a snaze o její zvednutí se náhle utrhne ze stromu větem a... Po jejím pádu přímo na auto může vše začít. Čekají vás kilometry putování nádhernou českou krajinou plné logických hádanek, přemýšlení, hledání informací, postupů a podobně. Zpočátku hra působí jako simulátor procházení luhy a háji. Prostředí je zpracováno vskutku věrohodně a při vašem hledání se dostanete i na skutečná místa, která v České republice najdete. Například hrad Cimburk, Pravčickou bránu, různé skalní vyhlídky z jihomoravských lesů a podobně. Krajina je zpracována opravdu na výbornou a při vaší cestě se dostanete na místa jako je hřbitov, tábořiště, podzemní bunkr, elektrárnu, mosty přes potoky a podobně. Vedle putování po lesích je dalším klíčovým prvkem šplhání po skalách, někdy trochu otravné. Samozřejmostí je interakce s vámi vybranými předměty, přičemž některé použijete jen jednou, jiné opakovaně a některé musíte skombinovat s jinými a vytvořit z nich nový předmět potřebný pro postup dále.
Nečekejte snadný koridor, hra vás nebude vodit za ručičku a ukazovat vám, kudy máte jít. Své znalosti zde opráší ti, co v dětských letech jezdili na tábory, chodili do skauta a podobně. Budete se tedy pohybovat po turistických trasách, jejichž značky naleznete na stromech, skalách, rozcestnících, mapách na klíčových stanovištích a podobně. Jedinou vaší pomůckou zpočátku bude chytrý telefon a mapa v něm. Klíčem k orientaci ve hře a neztrácení se tak bude především váš orientační smysl. Co se autorům rozhodně povedlo je bylinkářství - tedy sběr bylin a dále sběratelské předmětů. Byliny využijete na tvorbu lektvarů nutných pro leckdy správný postup ve hře a sběratelské předměty, které osobně v ostaních hrách ignoruji, mě zde víc než potěšily. Sbíráte například QR kódy vámi navštívených míst, skautské odznaky, táborové písně a v neposlední řadě čistíte les od poházených papírků od bonbónů. Častokrát mě ve hře přepadly vzpomínky z dětských let, které jsem strávil ve skautském oddíle a v temnějších herních pasážích jsem si připadal jako na stezce odvahy. Atmosféra hry je to, co mě u ní udrželo od začátku až do konce bez velkých pauz. Dalším faktorem je skvělá folková a táborová hudba a dále ozvučení reagující na změny prostředí. Postupem času navíc hra začne nabírat na temnotě. Zpočátku hezké prostředí začne působit chladně až hororově a postavy, které jste v lese potkaly, se vůči vám budou chovat jinak. Jak putujete dál a dál, dříve malebná česká krajina začně notně uvadat a ve finále budete stát na kraji úplně jiného světa.
Nejedná se o klasický horor, ale spíš o filmově zpracovanou adventuru s prvky dramatu a občas hororovými vložkami. Hra se rozhodně povedla a nedokážu uvěřit, že na ní pracovali pouze dva a na jejím konci tři lidé. Kvalita příběhu je nesmírná, hra je dělaná naplno a především srdcem. Není to zabijácká adventura jako například Gooka, kde něco v polovině příběhu zapomenete sebrat, hra vám o tom neřekne a po několika hodinách se zaseknete ve slepé uličce o které samozřejmě nevíte a dál hledáte něco, co neexistuje. Musím ale přiznat, že u některých úkolů jsem se i jako stará hráčská škola zapotil a uvědomil si, jak jsou některé dnešní zejména AAA hry neskutečně primitivní a dělají z hráčů nemyslící stáda. Someday vám nedá nic zadarmo, ale zase vás nebude dusit jako přísedící u maturitní zkoušky. Chce to jen nebýt líný přemýšlet a obrnit se trpělivostí. Hra byla po třech letech přepracována ve spolupráci s Bohemia Interactive a nese označení Director's Cut. Byla vylepšena grafika, přidán nový hudební doprovod, lokace, hádanky, odměny a turistická mapa oblasti. Hra se stala plynulejší a bloudění po lese bylo zredukováno na minimum. Autoři mě dokonce vyslyšeli a umožnili funkčnost klávesy ESC v menu. Navíc hra nepotřebuje kdovíjak výkonnou grafiku, nebo byla optimalizována. Vystačíte si totiž úplně v pohodě s kartou o 4 GB RAM. Přibyly i další jazykové mutace ve formě titulků. Jedinou chybou pro mě stále jsou protivníci. Vidí vás i když vy je nevidíte a jakmile vás zmerčí, velice špatně se jim utíká. A o chybějícím českém dabingu nemluvě, s ním by to byla minimálně devadesátková hra. Někomu nemusí sednout nesympatická postava Daniela, ale to už je holt součást příběhu. Hra působí jako solidní dvanáctidílný thriller a zaslouží si alespoň jedno opáčko. Navíc musím ještě vyčistit oblast od všech papírků od bonbonů...
Pro: příběh, grafická stránka, detaily zpracování krajiny a její rozmanitost, nenáročnost na grafiku, skutečné monumenty, změny atmosféry během hraní, dějové zápletky, interakce s dalšími postavami a předměty, logické hádanky, sběratelství
Proti: nesympatický hlavní hrdina, chování a síla nepřátel, chybějící český dabing