Shaun! Uh, I mean Espen! Espen! Where are you? Espen!!§§
Musím říct, že jsem z Through the Woods docela rozladěnej. Na jednu stranu mě to jako lehce hororový walking simulator, kde se hráč v roli hysterické matky snaží na jakémsi snově působícím ostrově uprostřed jezera inspirovaném severskou mytologií nalézt ztraceného syna docela zamlouval. Celým dějem se prolíná jednak motiv ztráty blízké osoby, ale taky něco fantaskního. Tohle neznámo mě táhlo dál a při dlouhých procházkách temnými lesy s baterkou v ruce si nešlo nevzpomenout na mého oblíbeného Alana Wakea... z Wishe.
Rozumím tomu, že je to hra vycházející ze studentského prototypu, který byl následně s podporou Kickstarteru dodělán a plnohodnotně vydán. Nelze ale přehlédnout fakt, že z toho ten šílenej budget smrdí na sto honů. Počínaje grafikou, která vypadá střídavě docela ok (v noci, protože... tma) a střídavě strašně hnusně. Je to na mnoha místech nezačištěné (poletující objekty, rozjeté textury, díry), s naprosto ohavnými výhledy na 2D sprity. Vizuálu neodpovídá ani optimalizace, kdy pro plynulý chod je minimálně nutnost vypnout odlesky. A úplně to samé platí i pro dabing - místy ok, místy jak kdyby postavy mluvily po telefonu a nahrané to bylo kalkulačkou. Animace jsou taky kapitola sama pro sebe. Vývojáři měli navíc potřebu dělat všechno v prostředí děsně hrbolaté a tak se už tak toporná hrdinka neustále o něco zasekává, kroutí se, podivně poskakuje a nebo se rovnou na truc vystřelí z mapy.
Fun fact: první a část druhé kapitoly jsem se strašně podivoval nad tím, proč to sakra vypadá táák strááášně hnusně. Ať jsem dělal, co jsem dělal, stejně mi voda v nočním jezeře nepřirozeně zářila jako kdyby byla radioaktivní. Na chvíli jsem se smířil s tím, že se asi jedná o nějaký podivný tvůrčí záměr, ale nakonec mi to stejně nedalo a mrknul jsem se na Steamu do diskuze, kde si na to řada hráčů také stěžovala a to hned v několika vláknech naráz. Jeden z vývojářů se tam dokonce snažil odpovídat, ale sám byl naprosto bezradný: že prý se tvůrčí tým už rozutekl jinam, on sám není programátor a poslední update asi roz*ebal u hry shadery. Řešením, které tam posléze kdosi nadhodil, bylo spuštění takové té pro Unity typické konfigurační appky, kde bylo nutné nastavit, nezávisle na nastavení grafiky přímo ve hře, kvalitu detailů na max. Proč tohle není možné přímo ve hře, netuším. Prostě Unity. --- To jen tak, třeba se to někomu bude hodit.
Pokud ale pominu technickou stránku, tak to na studentský projekt není úplně špatné. Poměrně dlouhé procházení lesem a hledání různých zápisků mě celkem bavilo. Ruchy lesa utváří solidní atmosféru a tma dokáže zakrýt mnohé. Hlavní hrdinka s baterkou v ruce do ticha sympaticky funí a pomlaskává, což taky dopomáhá k vytvoření pocitu jakéhosi intimča a napětí. A asi aby to courání nebyla úplná nuda, sem tam dochází střetům s nepřáteli, což mě někdy bavilo více (troll), ale někdy absolutně vůbec (jakési uječené banshees) - zejména proto, že AI, dá-li se to tak nazvat, je tu vyloženě strojová, neskutečně tupá a je schopna zatarasit cestu tak, že prostě neexistuje šance projít dál a je nutný restart checkpointu. Ty jsou ale naštěstí rozmístěné s rozmyslem.
Příběh má své fajn momenty, není jich moc a s nemastným neslaným koncem trochu vyšumí do prázdna, ale motivuje ke hraní. Mysteriózní atmosféra severských mýtů to taky umí potahat a kdo má rád procházky tajemnými lesy, může se u toho nakonec velmi příjemně pobavit. Vlastně se až divím čím to, že mě to i navzdory nízkým produkčním kvalitám nakonec takhle chytlo.
Musím říct, že jsem z Through the Woods docela rozladěnej. Na jednu stranu mě to jako lehce hororový walking simulator, kde se hráč v roli hysterické matky snaží na jakémsi snově působícím ostrově uprostřed jezera inspirovaném severskou mytologií nalézt ztraceného syna docela zamlouval. Celým dějem se prolíná jednak motiv ztráty blízké osoby, ale taky něco fantaskního. Tohle neznámo mě táhlo dál a při dlouhých procházkách temnými lesy s baterkou v ruce si nešlo nevzpomenout na mého oblíbeného Alana Wakea... z Wishe.
Rozumím tomu, že je to hra vycházející ze studentského prototypu, který byl následně s podporou Kickstarteru dodělán a plnohodnotně vydán. Nelze ale přehlédnout fakt, že z toho ten šílenej budget smrdí na sto honů. Počínaje grafikou, která vypadá střídavě docela ok (v noci, protože... tma) a střídavě strašně hnusně. Je to na mnoha místech nezačištěné (poletující objekty, rozjeté textury, díry), s naprosto ohavnými výhledy na 2D sprity. Vizuálu neodpovídá ani optimalizace, kdy pro plynulý chod je minimálně nutnost vypnout odlesky. A úplně to samé platí i pro dabing - místy ok, místy jak kdyby postavy mluvily po telefonu a nahrané to bylo kalkulačkou. Animace jsou taky kapitola sama pro sebe. Vývojáři měli navíc potřebu dělat všechno v prostředí děsně hrbolaté a tak se už tak toporná hrdinka neustále o něco zasekává, kroutí se, podivně poskakuje a nebo se rovnou na truc vystřelí z mapy.
Fun fact: první a část druhé kapitoly jsem se strašně podivoval nad tím, proč to sakra vypadá táák strááášně hnusně. Ať jsem dělal, co jsem dělal, stejně mi voda v nočním jezeře nepřirozeně zářila jako kdyby byla radioaktivní. Na chvíli jsem se smířil s tím, že se asi jedná o nějaký podivný tvůrčí záměr, ale nakonec mi to stejně nedalo a mrknul jsem se na Steamu do diskuze, kde si na to řada hráčů také stěžovala a to hned v několika vláknech naráz. Jeden z vývojářů se tam dokonce snažil odpovídat, ale sám byl naprosto bezradný: že prý se tvůrčí tým už rozutekl jinam, on sám není programátor a poslední update asi roz*ebal u hry shadery. Řešením, které tam posléze kdosi nadhodil, bylo spuštění takové té pro Unity typické konfigurační appky, kde bylo nutné nastavit, nezávisle na nastavení grafiky přímo ve hře, kvalitu detailů na max. Proč tohle není možné přímo ve hře, netuším. Prostě Unity. --- To jen tak, třeba se to někomu bude hodit.
Pokud ale pominu technickou stránku, tak to na studentský projekt není úplně špatné. Poměrně dlouhé procházení lesem a hledání různých zápisků mě celkem bavilo. Ruchy lesa utváří solidní atmosféru a tma dokáže zakrýt mnohé. Hlavní hrdinka s baterkou v ruce do ticha sympaticky funí a pomlaskává, což taky dopomáhá k vytvoření pocitu jakéhosi intimča a napětí. A asi aby to courání nebyla úplná nuda, sem tam dochází střetům s nepřáteli, což mě někdy bavilo více (troll), ale někdy absolutně vůbec (jakési uječené banshees) - zejména proto, že AI, dá-li se to tak nazvat, je tu vyloženě strojová, neskutečně tupá a je schopna zatarasit cestu tak, že prostě neexistuje šance projít dál a je nutný restart checkpointu. Ty jsou ale naštěstí rozmístěné s rozmyslem.
Příběh má své fajn momenty, není jich moc a s nemastným neslaným koncem trochu vyšumí do prázdna, ale motivuje ke hraní. Mysteriózní atmosféra severských mýtů to taky umí potahat a kdo má rád procházky tajemnými lesy, může se u toho nakonec velmi příjemně pobavit. Vlastně se až divím čím to, že mě to i navzdory nízkým produkčním kvalitám nakonec takhle chytlo.
Pro: atmosféra, chytlavá hratelnost, severská mytologie, dostatečně motivující příběh, lákavý cover
Proti: nízký budget a nezkušenost vývojářů je z toho cítit fest ->nevyrovnaná technická kvalita prakticky úplně všeho - od grafiky, přes ozvučení a dabing, až po optimalizaci