Nemůžu si pomoct. Série FAR CRY je moje srdcovka, z níž jsem hrál všechny díly včetně datadisků a DLCs a všechny jsem si nadmíru užil. Ke každému z dílů jsem však měl i určitou dávku výtek, které mě více či méně obtěžovaly v hratelnosti. U nejnovějšího dílu jsem vnímal z hráčské komunity rozporuplné reakce a kritiku toho, že už jede opravdu ze setrvačnosti a přišel by vhod větší posun v tom, co hra nabízí. K FC 6 jsem tedy přistupoval s obavami, že moje oblíbená série začíná stagnovat. Po více než 40 hodinách hraní (a dohrání hlavního příběhu) však musím s úlevou a potěšením konstatovat, že šestý díl série z mého pohledu (upozorňuji, že skalního fanouška) vybrousil skoro všechny nedostatky k dokonalosti. Nejprve tedy začnu tím, že vyjmenuji zápory, kterých je z mého pohledu v nejnovějším díle pramálo, a pak se pustím do vysvětlování kladů.
Je pravda, že grafika by si už zasloužila silnější boost. Prostředí Yary je krásné a barevně bohaté, ani to ale nedokáže zakrýt, že se jedná o umně udělanou berličku - grafika totiž funguje už roky na stejném enginu a v některých momentech je to silně vidět - ať už je to při pohybu nepřátel, vody, či vozidel. Nedostatky grafiky skrývá právě přepastelizovaná grafika, i přesto ale lze nedostatky viditelně vidět. Další výtkou je AI nepřátel - v pátém díle byl celkem posun, že se nepřátelé přesouvali na základě vašeho postupu, tady mi ale přišel určitý regres - nepřátelé byli pomalejší, předvídatelnější, a ani fakt, že jich na vás běhají fakt hordy to nezakryje.
Další neduh (a bohužel stále více prorustající všemi hrami) je šílená monetizace produktu (ať už ve formě DLC či skinů), i bez plateb se to však dá - počítejte ale s tím, že buď budete šíleně grindit, nebo holt budete mít jen pár zbraní a s nimi pojedete celou hru (můj případ).
Abych se ale dostal i k těm proklamovaným kladům - předně, snad poprvé v dějinách série zde opravdu funguje příběh. Hlavní postava je skvěle zakomponovaná do prostředí, interaktivní, její motivy jsou jasné, nedějí se zde již ohrané Far Cry twisty (vaši spojenci jsou vlastně taky zmetci) a nedochází k tomu, že by příběh končil nešťastně. Co fakt silně oceňuju je pak systém craftění a skillení, kterým je série FC proslulá. V tomto díle vše funguje rychleji a pryč je tak zdlouhavé sbírání všech možných předmětů, abyste si vůbec mohli vyrobit základní zbraň (a paleta originálních zbraní, které si můžete nad rámec těch klasických vytvořit, je fakt veliká).
Co je vyloženě luxusní je soundtrack a dabing. To, že vaše hlavní postava dokonce v autě za jízdy písničky z rádia zpívá, je pecka, která jen dokresluje a podtrhuje atmosféru. Dalším výrazným plusem je orientace v mapě - pryč jsou otravné šipky na silnici za jízdy či nemožnost rozkrytí míst, která jste ještě nenavštívili - mapa je mnohem přehlednější, interaktivnější a kompas ukazující trasu vám nenarušuje pocit z jízdy. No a poslední a dost silný klad je ten, že se můžete plynule soustředit na hlavní příběh - pryč jsou tak nutné výplně v podobě vedlejších misí, bez kterých se vám další příběhová mise nanačte a vy se neposunete dál - jasně, vedlejších aktivit je tu hafo a jsou více či méně zábavné a je na vás, kolik času jim chcete věnovat, avšak pokud chcete sledovat pouze hlavní linku (která sama o sobě vystačí fakt na dlouho), máte tu možnost a nic vás vtom nebude rušit. Hra přináší také spoustu zábavných miniher ve formě kohoutích zápasů či deskovek.
Když to tedy shrnu, z mého pohledu skalního fanouška se jedná o nejlepší díl série, který vybrousil všechny předešlé neduhy a k tomu, aby byl perfektní, ho tak sráží především zastaralý engine. FC 6 mi dává přesně to, co od něj chci, a nemám vůbec potřebu mu to kritizovat. Pokud bych chtěl hru s jinými mechanikami a principy, jdu do jiné FPS. Naopak se mi líbí, že se nesnaží převzít systémy z jiných her, které ji nejsou vlastní a ty na sílu roubovat do gameplaye (narozdíl od jiných her, viz např. craftění v COD MW II, které tam (u tak klasické lineární FPS) za mě nemá co dělat a bylo to v příběhu vyloženě na sílu a otravné). Rozhodně tento díl nepřišel s žádnou revolucí nebo posunem (a je fakt, že zakomponování některých nových mechanik by hro mohlo posunout zase o kus dál), ale to, co fungovalo, ještě vylepšil a naopak nedostatky vybrousil. Za mě tedy čistá radost, ale pro ty, kterým tato série nevoní, nebo chtějí větší změny, se doporučuji šestému dílu rovnou vyhnout.
Je pravda, že grafika by si už zasloužila silnější boost. Prostředí Yary je krásné a barevně bohaté, ani to ale nedokáže zakrýt, že se jedná o umně udělanou berličku - grafika totiž funguje už roky na stejném enginu a v některých momentech je to silně vidět - ať už je to při pohybu nepřátel, vody, či vozidel. Nedostatky grafiky skrývá právě přepastelizovaná grafika, i přesto ale lze nedostatky viditelně vidět. Další výtkou je AI nepřátel - v pátém díle byl celkem posun, že se nepřátelé přesouvali na základě vašeho postupu, tady mi ale přišel určitý regres - nepřátelé byli pomalejší, předvídatelnější, a ani fakt, že jich na vás běhají fakt hordy to nezakryje.
Další neduh (a bohužel stále více prorustající všemi hrami) je šílená monetizace produktu (ať už ve formě DLC či skinů), i bez plateb se to však dá - počítejte ale s tím, že buď budete šíleně grindit, nebo holt budete mít jen pár zbraní a s nimi pojedete celou hru (můj případ).
Abych se ale dostal i k těm proklamovaným kladům - předně, snad poprvé v dějinách série zde opravdu funguje příběh. Hlavní postava je skvěle zakomponovaná do prostředí, interaktivní, její motivy jsou jasné, nedějí se zde již ohrané Far Cry twisty (vaši spojenci jsou vlastně taky zmetci) a nedochází k tomu, že by příběh končil nešťastně. Co fakt silně oceňuju je pak systém craftění a skillení, kterým je série FC proslulá. V tomto díle vše funguje rychleji a pryč je tak zdlouhavé sbírání všech možných předmětů, abyste si vůbec mohli vyrobit základní zbraň (a paleta originálních zbraní, které si můžete nad rámec těch klasických vytvořit, je fakt veliká).
Co je vyloženě luxusní je soundtrack a dabing. To, že vaše hlavní postava dokonce v autě za jízdy písničky z rádia zpívá, je pecka, která jen dokresluje a podtrhuje atmosféru. Dalším výrazným plusem je orientace v mapě - pryč jsou otravné šipky na silnici za jízdy či nemožnost rozkrytí míst, která jste ještě nenavštívili - mapa je mnohem přehlednější, interaktivnější a kompas ukazující trasu vám nenarušuje pocit z jízdy. No a poslední a dost silný klad je ten, že se můžete plynule soustředit na hlavní příběh - pryč jsou tak nutné výplně v podobě vedlejších misí, bez kterých se vám další příběhová mise nanačte a vy se neposunete dál - jasně, vedlejších aktivit je tu hafo a jsou více či méně zábavné a je na vás, kolik času jim chcete věnovat, avšak pokud chcete sledovat pouze hlavní linku (která sama o sobě vystačí fakt na dlouho), máte tu možnost a nic vás vtom nebude rušit. Hra přináší také spoustu zábavných miniher ve formě kohoutích zápasů či deskovek.
Když to tedy shrnu, z mého pohledu skalního fanouška se jedná o nejlepší díl série, který vybrousil všechny předešlé neduhy a k tomu, aby byl perfektní, ho tak sráží především zastaralý engine. FC 6 mi dává přesně to, co od něj chci, a nemám vůbec potřebu mu to kritizovat. Pokud bych chtěl hru s jinými mechanikami a principy, jdu do jiné FPS. Naopak se mi líbí, že se nesnaží převzít systémy z jiných her, které ji nejsou vlastní a ty na sílu roubovat do gameplaye (narozdíl od jiných her, viz např. craftění v COD MW II, které tam (u tak klasické lineární FPS) za mě nemá co dělat a bylo to v příběhu vyloženě na sílu a otravné). Rozhodně tento díl nepřišel s žádnou revolucí nebo posunem (a je fakt, že zakomponování některých nových mechanik by hro mohlo posunout zase o kus dál), ale to, co fungovalo, ještě vylepšil a naopak nedostatky vybrousil. Za mě tedy čistá radost, ale pro ty, kterým tato série nevoní, nebo chtějí větší změny, se doporučuji šestému dílu rovnou vyhnout.
Pro: příběh, soundtrack, atraktivní prostředí Yary, efektivnější a rychlejší systém craftění a skillení, postavy, hlavní charakter Dani Rojas, orientace v mapě, možnost soustředit se plynule na hlavní příběh, minihry
Proti: "inteligence" NPCs, občas pocit prázdné mapy, zastaralejší grafika, monetizace