Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Euro Truck Simulator 2

  • PC 95
Nejsem zrovna moc stavěný na automobilové simulátory, tudíž demo, které hra Euro Truck Simulator 2 na Steamu nabízela, bylo pro mě spíše ve stylu obyčejné testovací jízdy, na kterou zcela jistě velmi brzy zapomenu. Jenže zahrát si hru, jejíž hlavními aktéry jsou polepy nazdobená osobní auta, čtyřkolky a podobná vozítka, kde soutěžím převážně o to, kdo je rychlejší, je něco úplně jiného než nasednout do robustního nákladního tahače, připnout návěs s různým typem velkoobjemového zboží a na chvilku si připomenout a splnit dávný klukovský sen. Možná právě tento sen sehrál onu klíčovou roli, že jsem den po Štědrém dni vyměnil demo za plnou hru a od té doby ji téměř nenechal vychladnout. A proč? Šlo jen o splnění onoho klukovského snu? Nejen to.  

Hra vyniká velkým příklonem k realitě, nebo alespoň já to tak vnímal. První věcí, která mi tento pocit umocňovala, je skvělá zvuková stránka, především pak autentické nazvučení samotných tahačů, z nichž každý má svůj typický brum, který zní podle subjektivního vkusu buď příjemně (za mě jednoznačně Scania Topline a Mercedes-Benz New Actros) a zakázka tak odsýpá víc než pohodově, nebo narazíte na poněkud dýchavičné motory tahačů (zejména DAF nebo Iveco), kvůli nimž se naopak těšíte, až zakázku dojedete.  

Samotná volba jednotlivých zakázek, díky nimž procestujete opravdu velkou část Evropy, je nepřeberná a mezi převážené náklady patří nejčastěji např. použité plasty, pohonné hmoty, různé druhy potravin a postupně pak také i těžší a objemnější náklady, z nichž bych jmenoval třeba podvozek lokomotivy, kolový nakladač apod., u nichž se zvolený tahač solidně zapotí a nutí tak hráče vydělané peníze za jednotlivé zakázky investovat nejen do tahačů a vlastních návěsů různého druhu, ale také i do výkonnějšího motoru tahače a prioritně pak do převodovky, díky níž tahač zvládá větší a těžší náklady s větší vervou. A jakmile připojíte návěs k tahači, který na vás v místě zakázky čeká, popř. použijete vlastní, začíná cesta, během níž je všechno jako živé. Jsou to nejčastěji dálnice s poměrně hustým provozem aut, kde mj. potkáváte řadu svých „kolegů“ převážejících náklady, které vás mohou do jisté míry inspirovat při volbě budoucích zakázek, dále pak vás občas nemile překvapí objížďky kvůli dopravním nehodám či zastavení provozu z důvodu přistání vrtulníku. Jak jsem napsal, tohle všechno dělá roli profesionálního řidiče mnohem uvěřitelnější, avšak není to zcela vše. Hráč se totiž nepasuje pouze do role řidiče, nýbrž postupně i do živnostníka, který transportní firmu vlastní a zároveň také zaměstnává i další řidiče, kteří mu pomáhají díky zajímavým výdělkům firmu solidně rozvíjet a jak jsem již napsal, investovat tak do lepších a výkonnějších tahačů a do jejich různorodých vylepšení včetně nákupu návěsů na přepravu konkrétních druhů nákladů, tj. např. do cisteren, klanicových návěsů apod. Tím to ale přece jen nekončí, jelikož kvůli úspěšnosti je možné finanční zisky investovat i do nových garáží v různých koutech Evropy s nákupem dalších tahačů a návěsů pro další nové zaměstnance.  

Pokud jsem se zmínil o samotných cestách, kudy hráč jezdí, nejčastěji je to opravdu dálnice, jejichž síť je nejhustší v Německu a Rakousku, naopak třeba v Litvě a Lotyšsku, kde jsem já jezdil nejraději, si je možné užít o něco více vesnic a delších táhlejších rovinek, které je tahačem s návěsem radost brázdit.  

Co je ovšem ve hře doslova lahůdkou, je pro mě jednoznačně DLC s názvem Special Transport, které hru rozšiřuje o zakázky, při níž hráč převáží nadrozměrný náklad. Tady jde již o trochu větší zkoušku, jak dobře hráč zvládne roli profesionálního řidiče transportujícího náklad, který díky svým rozměrům i váze jednak nutně vyžaduje pomalejší jízdu a jednak i prověří, jak hráč zvládne průjezdy a vytočení přes užší místa, kde musí být obzvlášť obezřetný a přesný.  

A nějaká negativa? Zdálo by se, že jich je podle mých řádků mizivé procento, přesto bych ale rád pár z nich přece jen vypíchl.

První se týká syndromu únavy řidiče, který se sice dá v menu hry deaktivovat a proti němuž jako takovému nemám připomínek. Spíše mi vadil fakt, že tuto únavu mohu překonat pouze odpočinkem, nebo-li spánkem řidiče, díky němuž ovšem u dané zakázky ztratím nemálo času a zejména ty urgentní pak mohou být opožděné a tím hůře odměněné. Proč to nevyřešit jednodušeji a řidiči nedopřát rychlé kafe na benzínce, které je časově zdaleka nejkratší?  

Druhou a zároveň poslední negativní věc jsem zpočátku uvádět nechtěl, ale přece jen se zmíním. Tím jsou strnulé výrazy ostatních řidičů a nulová animace těchto postav, zejména pak v situacích, kdy dojde k nějaké dopravní kolizi a oni tak tupě zírají před sebe. Je mi sice jasné, že o těchto mimikách hra na rozdíl od ostatních žánrů opravdu není, ale přidat alespoň kroucení hlavou, event. klepání si na čelo by určitě potěšilo nejen mě.  

Co dodat? K dnešnímu dni mám ve hře odehráno 400 hod., které pro mě nejsou zdaleka konečné, a po dosažení úrovně č. 63 je více než zřejmé, že Euro Truck Simulator 2 se stal pro mě doslova herní drogou. Hru sice určitě vystřídám i dalšími tituly, ale i po této nemalé herní době zatím všechno nasvědčuje tomu, že s ní hned tak nepřestanu.
+30