Ze dvou posledních velkých sérií od Bioware her u mě vždycky s přehledem vítězil Mass Effect. Z prvního Dragon Age s podtitulem Origins jsem moc odvařený nebyl. Fajn zábava, ale vcelku generický fantasy setting, MMOčkoidní souboják a ovládání, stejně jako občas trochu zbytečně roztahané lokace tak trochu po vzoru klasických RPG a menší důraz na filmovost - to vše DAO v mých očích řadilo kvalitativně pod úroveň zmiňované sci-fi série. DLC Awakening s lepším tahem na branku fungovalo o dost lépe, ale koncept téměř k dokonalosti dotáhl až díl druhý, který ovšem zase pro změnu trpěl jinými problémy. Z příběhového hlediska mi ale sedl z celé série svým komorním zasazením, přízemnější zápletkou, skvělými parťáky a vtipnými dialogy úplně nejvíc.
No a pak tu máme Inquisition. Díl, na kterém pracoval velký 300členný tým a který sliboval velké věci. A bohužel je to také díl, kde se poprvé naplno projevily čachry machry uvnitř Bioware. Je to krásné, je to velké, je to ambiciozní, ale je to hotové tak nějak napůl. Tvůrci si vzali příliš velké sousto. Výsledné dojmy je prakticky totožné s těmi, které ve mně zanechal Mass Effect: Andromeda - jen s tím rozdílem, že Andromeda má o něco zábavnější souboják. A příběh. Inquisition je bohužel co do příběhu jedna velká nuda. Nemá to tempo, nemá to až na pár epických scén žádné zajímavé momenty a příběhové questy mi v drtivé většině případů splývaly s těmi vedlejšími, byť jsou od open world map většinou hozeny bokem. Ale hlavně, je jich děsně málo. Kdyby nebyly ve hře velké otevřené vedlejší lokace, kterými však hráč navíc nemusí vůbec projít, tak je za pár hodin hotovo. Ve hře jsem strávil ohromných 130 hodin a jestli tam bylo 20 hodin příběhu, tak možná ještě přeháním.
Companioni a jejich příběhy jsou fajnově napsané, ale i ty jsou dost osekané. Trochu mi tam chyběly charismatické ženské postavy, ale ty bohatě vynahradila moje inkvizitorka Joanne. :) Mužské postavy jsou výrazně zajímavější, zejména Cole je z filozofického hlediska nesmírně originální postava. A vrací se i sympaťák Varric se svou Biancou. Ovšem na tak dlouhou hru a na poměry Bioware je interakcí s parťáky na můj vkus prostě zoufale málo. A i z hlediska celkového writingu uměl původní tým prostě výrazně lépe.
A věcí, co mě tam docela štvalo, bylo víc:
Co do animací je to ojebané úplně na dřeň a tvůrci prakticky všechno vypráví skrze neskutečná KVANTA textů v podobě knih a svitku. To není úplně to, co od Bioware hry chci a očekávám.
I to málo naanimovaného, co tam je, je co do provedení děsně clunky a kvůli starým konzolím ještě navíc locknuté na 30 fps.
Veškerá většina rozhovorů probíhá bez filmové kamery, animací a mimiky. Pouze na sebe 2 postavy čumí a hýbají rty. Plnohodnotné animace existují jen pro několik příběhových a loyalty missions momentů. Divím se, že si na to hráči stěžovali až v Andromedě.
Jednotlivé světy jsou, stejně jako v předchozích dílech, úplně statické a MMOčkoidně mrtvé, ale tentokrát to v kombinaci s fest hezkou grafikou působí jako pěst na oko. Ten svět mnohdy nepůsobí uvěřitelně, bohužel.
Vedlejší questy jsou většinou jen generický bordel a story-driven na nich není prakticky nic.
Podivný a občas až vyloženě špatný je i zvukový mix. Jednak nevyvážená hlasitost dabingu, ale především mix ruchů, který s tím, co se na obrazovce děje (nebo spíš neděje a hráč si to musí představovat) moc nekoresponduje. V některých příběhových misích se má na pozadí jakože odehrávat monstrózní bitva, jenže reálně se tam, krom uměle působící smyčky ruchu bitevní vřavy vloženého na pozadí, neděje vůbec nic. Stejně tak je to s hlučícími davy, které hráč ve hře slyší, ale nikdy nevidí.
Schéma všech otevřených map je jak z dílny Ubisoftu - jeden či dva hlavnější questy, kotel fetch questů, magické trhliny k uzavření, několik táborů, astrarium puzzly, shards collectibly a drak na závěr. Stále dokola. Chybí tomu pestrost.
Nevím jestli je to mou starou herkou, která nemá SSD disk, ale technický stav je dost hrozný. Úmorně dlouhé loadingy, propady snímků, neustálé doskakování assetů - zejména na Skyholdu. Jako kdyby Frostbyte engine (nebo můj disk) tu hru nestíhal. Hra má tendenci se zastavovat a několikrát jsem i proletěl skrze nedočtené textury ven z mapy (ač jednou jsem díky tomu našel na Skyholdu alespoň easter egg).
Nepřátelé nemají viditelně označený lvl, lokace jakbysmet. Abych věděl, kam mám vlastně jít, musel jsem si najít přehled na internetu. Proč?
Po zhruba 30 hodinách už nemá hra čím pořádně překvapit.
Ale i přes výše uvedená negativa mě Inquisition jako akční RPG v otevřeném světě fest chytl. I když jsou jednotlivé otevřené mapy převážně jen přehlídkou různých fetch questů, je radost je prozkoumávat, postupně čistit a dozvídat se více o lore světa. Tvůrci naštěstí měli alespoň celkem rozum a není v nich moc zbytečného backtrackingu a taky se tu neděje to, co se dělo v Andromedě, a to že by mě někdo posílal z lokace do lokace skrze loadingy neustále sem a tam. Jakmile jsem vyčistil celou lokaci, byl prostě konec a šlo se na další. Dá se v tom ztratit na opravdu dlouhé hodiny a hezky to i odsýpá.
Hinterlands je jednoznačně nejhezčí a největší - i proto, že to je jediná otevřená mapa využitá pro významnější kus příběhu, Crestwood má fajn nápad s přehradou a potopenou vesnicí. Poté už nápady trochu dochází a projeví se i mírná únava z opakovaně použitého podobného schématu u všech map. Noční putování roztahanou pouští v Hissing Wastes bylo zdaleka nejhorší a to i navzdory tomu, že měla tahle mapa zajímavou myšlenku s trpasličím městem, které si postupně vzal písek. Opět si nešlo nevzpomenout na Andromedu a na impozantní moment s objevením obřího vraku vesmírné lodi v poušti. Obdobně nevyužitý potenciál vcelku originálního nápadu - obojí se stalo jen kulisou pro primitivní fetch questy.
Bavil mě ten svět, bavil mě exploring, bavil mě loot, i když jsem měl po celou dobu hraní trochu problém, že jsem byl neustále nadlevelovaný a málokterá odměna pro mě byla skutečně užitečná. Jako celek se to hraje fajn, byť nemůžu se zbavit pocitu, že s větší péčí by Dragon Age: Inquisition mohl být opravdu krásná devítková hra. Tvůrci chtěli nebo možná dostali za úkol udělat velké RPG, na které ale nestačili a výsledek působí polovičatě. Hodně věcí je tam zábavných a pořád z toho v některých chvílích smrdí starý dobrý poctivý Bioware tak, jak jsem ho měl vždycky rád. Jen je ho tam, s ohledem na všechno ostatní, trochu málo.
No a pak tu máme Inquisition. Díl, na kterém pracoval velký 300členný tým a který sliboval velké věci. A bohužel je to také díl, kde se poprvé naplno projevily čachry machry uvnitř Bioware. Je to krásné, je to velké, je to ambiciozní, ale je to hotové tak nějak napůl. Tvůrci si vzali příliš velké sousto. Výsledné dojmy je prakticky totožné s těmi, které ve mně zanechal Mass Effect: Andromeda - jen s tím rozdílem, že Andromeda má o něco zábavnější souboják. A příběh. Inquisition je bohužel co do příběhu jedna velká nuda. Nemá to tempo, nemá to až na pár epických scén žádné zajímavé momenty a příběhové questy mi v drtivé většině případů splývaly s těmi vedlejšími, byť jsou od open world map většinou hozeny bokem. Ale hlavně, je jich děsně málo. Kdyby nebyly ve hře velké otevřené vedlejší lokace, kterými však hráč navíc nemusí vůbec projít, tak je za pár hodin hotovo. Ve hře jsem strávil ohromných 130 hodin a jestli tam bylo 20 hodin příběhu, tak možná ještě přeháním.
Companioni a jejich příběhy jsou fajnově napsané, ale i ty jsou dost osekané. Trochu mi tam chyběly charismatické ženské postavy, ale ty bohatě vynahradila moje inkvizitorka Joanne. :) Mužské postavy jsou výrazně zajímavější, zejména Cole je z filozofického hlediska nesmírně originální postava. A vrací se i sympaťák Varric se svou Biancou. Ovšem na tak dlouhou hru a na poměry Bioware je interakcí s parťáky na můj vkus prostě zoufale málo. A i z hlediska celkového writingu uměl původní tým prostě výrazně lépe.
A věcí, co mě tam docela štvalo, bylo víc:
Co do animací je to ojebané úplně na dřeň a tvůrci prakticky všechno vypráví skrze neskutečná KVANTA textů v podobě knih a svitku. To není úplně to, co od Bioware hry chci a očekávám.
I to málo naanimovaného, co tam je, je co do provedení děsně clunky a kvůli starým konzolím ještě navíc locknuté na 30 fps.
Veškerá většina rozhovorů probíhá bez filmové kamery, animací a mimiky. Pouze na sebe 2 postavy čumí a hýbají rty. Plnohodnotné animace existují jen pro několik příběhových a loyalty missions momentů. Divím se, že si na to hráči stěžovali až v Andromedě.
Jednotlivé světy jsou, stejně jako v předchozích dílech, úplně statické a MMOčkoidně mrtvé, ale tentokrát to v kombinaci s fest hezkou grafikou působí jako pěst na oko. Ten svět mnohdy nepůsobí uvěřitelně, bohužel.
Vedlejší questy jsou většinou jen generický bordel a story-driven na nich není prakticky nic.
Podivný a občas až vyloženě špatný je i zvukový mix. Jednak nevyvážená hlasitost dabingu, ale především mix ruchů, který s tím, co se na obrazovce děje (nebo spíš neděje a hráč si to musí představovat) moc nekoresponduje. V některých příběhových misích se má na pozadí jakože odehrávat monstrózní bitva, jenže reálně se tam, krom uměle působící smyčky ruchu bitevní vřavy vloženého na pozadí, neděje vůbec nic. Stejně tak je to s hlučícími davy, které hráč ve hře slyší, ale nikdy nevidí.
Schéma všech otevřených map je jak z dílny Ubisoftu - jeden či dva hlavnější questy, kotel fetch questů, magické trhliny k uzavření, několik táborů, astrarium puzzly, shards collectibly a drak na závěr. Stále dokola. Chybí tomu pestrost.
Nevím jestli je to mou starou herkou, která nemá SSD disk, ale technický stav je dost hrozný. Úmorně dlouhé loadingy, propady snímků, neustálé doskakování assetů - zejména na Skyholdu. Jako kdyby Frostbyte engine (nebo můj disk) tu hru nestíhal. Hra má tendenci se zastavovat a několikrát jsem i proletěl skrze nedočtené textury ven z mapy (ač jednou jsem díky tomu našel na Skyholdu alespoň easter egg).
Nepřátelé nemají viditelně označený lvl, lokace jakbysmet. Abych věděl, kam mám vlastně jít, musel jsem si najít přehled na internetu. Proč?
Po zhruba 30 hodinách už nemá hra čím pořádně překvapit.
Ale i přes výše uvedená negativa mě Inquisition jako akční RPG v otevřeném světě fest chytl. I když jsou jednotlivé otevřené mapy převážně jen přehlídkou různých fetch questů, je radost je prozkoumávat, postupně čistit a dozvídat se více o lore světa. Tvůrci naštěstí měli alespoň celkem rozum a není v nich moc zbytečného backtrackingu a taky se tu neděje to, co se dělo v Andromedě, a to že by mě někdo posílal z lokace do lokace skrze loadingy neustále sem a tam. Jakmile jsem vyčistil celou lokaci, byl prostě konec a šlo se na další. Dá se v tom ztratit na opravdu dlouhé hodiny a hezky to i odsýpá.
Hinterlands je jednoznačně nejhezčí a největší - i proto, že to je jediná otevřená mapa využitá pro významnější kus příběhu, Crestwood má fajn nápad s přehradou a potopenou vesnicí. Poté už nápady trochu dochází a projeví se i mírná únava z opakovaně použitého podobného schématu u všech map. Noční putování roztahanou pouští v Hissing Wastes bylo zdaleka nejhorší a to i navzdory tomu, že měla tahle mapa zajímavou myšlenku s trpasličím městem, které si postupně vzal písek. Opět si nešlo nevzpomenout na Andromedu a na impozantní moment s objevením obřího vraku vesmírné lodi v poušti. Obdobně nevyužitý potenciál vcelku originálního nápadu - obojí se stalo jen kulisou pro primitivní fetch questy.
Bavil mě ten svět, bavil mě exploring, bavil mě loot, i když jsem měl po celou dobu hraní trochu problém, že jsem byl neustále nadlevelovaný a málokterá odměna pro mě byla skutečně užitečná. Jako celek se to hraje fajn, byť nemůžu se zbavit pocitu, že s větší péčí by Dragon Age: Inquisition mohl být opravdu krásná devítková hra. Tvůrci chtěli nebo možná dostali za úkol udělat velké RPG, na které ale nestačili a výsledek působí polovičatě. Hodně věcí je tam zábavných a pořád z toho v některých chvílích smrdí starý dobrý poctivý Bioware tak, jak jsem ho měl vždycky rád. Jen je ho tam, s ohledem na všechno ostatní, trochu málo.
Pro: hratelnost, exploring, grafika, zábavný looting, pár epických momentů, někteří companioni, hudba, možná stále trochu generický, ale velmi bohatý lore
Proti: zbytečně ambiciózní, leč nedodělané, kvantita na úkor kvality, MMOčkoidně statické, příběhově slabé, málo dialogů, ojebané animace, kvanta průměrných textů, nedobrá práce s ruchy, optimalizace