Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
uvolněn pro externí trh práce • ČR - kraj Praha

Komentář

Přejít na komentáře

Mutation of J.B.

  • PC 55
Mutation of J.B. part II - Ladea je podle mě nejlepší československou adventurou do vytvoření Posla Smrti. Hra popisuje odboj rebelantské skupiny Ladeánců proti vzpurnému generálovi Xernovi, který se rozhodl stát neomezeným vládcem planety tím, že si vybudoval nedobytnou pevnost a zároveň chtěl odstranit nic netušícího planetárního patriarchu, který ve své slepé důvěře nenaslouchal varování odbojové skupiny, že je jeho život v ohrožení. Součástí rebelů je i Johnny Burger, bývalý pozemšťan, nyní tvor částečně zmutovaný do podoby prasete. Jeho cílem je vysvobození uneseného profesora, který mu tuto podobu přičaroval, a který jediný je schopen Johnnyho proměnit zpět v člověka. Hra vykazuje velkou inspiraci hrami ze série Space Quest, prostředí planety Ladea mi nejvíc připomíná poslední díl ze série Space Quest 6: Roger Wilco in the Spinal Frontier a zejména jeho Polysorbate LX. Hra je plynulá, inventáře postav (kromě Johnnyho nás autoři překvapí ještě jednou hratelnou postavou) jsou většinou příjemně prázdné a nelogických problémů je minimum. Tomuto dílu jednoznačně patří nálepka skvělé hry a hodnocení 70%. Bohužel Mutation of J.B. není jen Ladea. Ale zpět na začátek...

Někdy těsně po roce 2000 jsem byl na výměnném pobytu v Hamburku. Kromě střevní chřipky jsem si odvezl jako suvenýr ještě pár originálních her, kterých se můj západní spolužák chtěl zbavit. Jedna z nich byla právě německé vydání této hry. Na CD obalu se skvělo logo distributora Topware, na samotném CD byla doporučená cena 49,95 DM. Hra to totiž dotáhla ze slovenských luhů a hájů až na bájný západ a minimálně jedna kopie se tehdy v Německu prodala. Thomas byl toho důkazem. Je pravděpodobné, že hra neměla big box, protože uvádění ceny přímo na CD box nebylo úplně standardní. Zřejmě hra vyšla jako budgetový titul, tomu by odpovídala i nižší cena. Jinak se jednalo o první slovenskou namluvenou adventuru mohutně hypovanou časopisem Riki. Hru jsem nainstaloval do Dos Boxu z originálního média, ale bohužel jsem se dočkal bugu v podobě nenačtení jedné obrazovky (tepláreň - suburbs), tedy na stejném místě, kde jsem skončil již před několika lety.

Hra ve slovenském vydání obsahuje pět standardních tlačítek (multifunkční "použij" je tentokrát v permanenci a to je jedině dobře), namluvené dialogy a povedený hudební doprovod. Namluvení bohužel nebylo z nejkvalitnějších, mnohdy šumělo, případně nebyl text slyšet přes neztlumitelnou hudbu. Hudba se mi ale jinak líbila, povedené syntetizátorové elektro nerušilo při hraní. Je zajímavé, že na rozdíl od slovenské verze německá verze titulky obsahovala (autoři se na východě báli titulky implementovat, aby jim hru někdo hned nevyripoval). VGA grafika je povedená, pixelhunting není nijak tragický, některé aktivní předměty se dokonce občas zalesknou. Hra není špatná co do animací. Jediná slabina je chůze postav, které bruslí po podkladu. Vypadá to celkem komicky. Ale jinak je to po technické stránce opravdu profesionálně provedená adventurní práce.

Dosud to vypadá jako skvělý kus herní historie, to by však nesměla hra obsahovat první část odehrávající se na Zemi, která je co do hratelnosti i příběhu totální průšvih. Johnny Burger přijíždí na dva týdny prázdnin k bratranci Jonathanovi, který však není přítomen. Místo něj se objeví šílený vědec profesor Foogl nabízející Johnnymu 1.000 Sk za hodinovou fušku. No neberte to. Mimochodem v německé mutaci byla platba 500 DM. Předpokládám, že západní děti by kvůli ekvivalentu 1.000 Sk ani nevstaly z postele. Pokus se ale nezdaří zásahem ufonů, kteří unesou profesora, zatímco Johnny se částečně promění na prase.

První část hry je špatná. Mnoho od samého začátku přístupných obrazovek, plný inventář předmětů (v jeden moment jsem jich napočítal 24, ale mohlo jich být i víc), nevíme příliš, co se po nás chce a Johnny sám také mnoho nepomáhá, protože při kombinacích jen opakuje 2-3 varianty na "to nejde". Palec nahoru v první části dávám jen za grafiku, která připomíná Maniac Mansion: Day of the Tentacle. Příběhově je to myš-maš. Ano, i dvě myši se tam objeví. Hra obsahuje šíleného profesora, ufony, únos, prase... Já chápu, že tehdy frčela Akta X, ale toto je absurdní. A zpětně vzato mi přijde, že hlavní problém herních studií v česko-slovenských luzích a hájích nebyl nedostatek peněžních prostředků, ale nedostatek kvalitního scénáře. Prostě se provedl brainstorming za doprovodu výparů z konopí, všechny nápady se zapsaly a uplácal se z nich "příběh".

Těsně před polovinou hry mi padla čelist na hruď. A to nemyslím nijak v dobrém. Johnny právě vysvobodil jednoho z ufonů a ten mu osvětloval pozadí příběhu. Že jde o jakousi válku dvou mimozemských ras (Krynnů a Frektoidů) a že rasa Frektoidů z Ladei (ta kladná) v boji používá jakousi jinou rasu (Frektodony), která je silná, ale hloupá. Aby se z nich stali lepší vojáci, použili na ně ladeánští vědci přístroj na zvýšení IQ. Po jeho použití ale většina z nich do 10 let zemřela. Proto se od používání přístroje upustilo (popsáno jako milosrdenství), aby prý celá rasa kannonenfutru nevymřela. Nyní se však nepřátelská hrozba vrátila, proto je potřeba vyrobit další postradatelné vojáky. Upřímně, z takového příběhu je mi na zvracení a jen málokdy se mi stalo, aby pro mě byla ve hře nějaká kladná rasa natolik odporná jako Ladeánci. Mimochodem na konci se toto vůbec nevyřešilo. Johnny se vrátil domů, přeměnil se zpět, ale osud oné rasy postradatelných vojáků zůstal otevřen.

Celá hra se mi hodnotí strašně špatně. Druhá polovina je skvělou zábavnou adventurou, ale bohužel se k ní člověk musí doslova prokousat přes složitou a nezáživnou první polovinu. Moc bych za to nedal, že většina hráčů hru po několikadenním martyriu bez návodu v Coollake zahodila a povedenou druhou polovinu nikdy neviděla. A to je škoda, protože teprve druhá půlka ukazuje, že i bratři na Slovensku uměli v 90. letech programovat hry.

Pro: Druhá polovina hry, grafika, hudba.

Proti: Katastrofální první polovina hry, problémy s dabingem (není slyšet přes hudbu nebo šumí).

+17