Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Wishbringer

  • PC 85
Wishbringer je jednou ze tří textových adventur, které Infocom zařadil do kategorie Introductory. Jedná se o adventury cílené na začínající hráče. Nováčky měly uvést do mechanik textových adventur, aniž by je zatížily přespříliš obtížnými hádankami. Pravda je, že Wishbringer je první adventura od Infocomu, kterou se mi podařilo dohrát na plný počet bodů bez návodu a výraznějšího tápání během pár hodin (odhaduji tak maximálně 10-15). Na druhou stranu je třeba říct, že tu stále můžete mnohokrát zemřít, hru musíte dokončit v časovém limitu a můžete se dostat mnohokrát do slepé uličky, protože nebudete mít u sebe předmět, který zrovna potřebujete, a to z toho důvodu, že jste ho museli odložit kvůli otravně omezenému inventáři nebo protože jste ho zkrátka špatně použili.

Obtížnost hádanek ovšem tvůrce hry, Brian Moriarty (a mj. i autor Looma), vyřešil velmi dobře. K cíli vedou dvě cesty: buď můžete pro překonání hádanky využít přesně vymezené přání kouzelného kamene Wishbringer (jehož historie je formou pohádky pěkně odvyprávěna v manuálu) nebo musíte použít náročnější způsob, a to standardní logické řešení hádanky založené na kombinaci předmětů a větším průzkumu lokací (přičemž pouze za tento druhý způsob se vám navyšují body, kterých je celkově 100). Ani samotné přání kamene není ale zcela přímočaré. Nejprve musíte totiž Wishbringer najít, a potom budete pro každé ze sedmi přání potřebovat ještě jeden další předmět (deštník, podkovu atp.). Výsledkem je, že hraní není zas tak triviální, jak by se mohlo zdát, obzvláště v kombinaci s výše uvedenými zákeřnostmi, ke kterým musíte připočíst i to, že se většina hry odehrává ve vašem městě po večerce, a pokud vás chytne hlídka, skončíte ve vězení.

Cílem hry je přitom vysvobodit unesenou kočku Chaos majitelky kouzelného krámku, které jakožto pošťák doručíte dopis s žádostí o výkupné. A výkupným má být právě kámen Wishbringer. Ve chvíli, kdy se pak ocitnete opět na zápraží obchůdku, se vaše poklidné městečko promění. Z pošty se stane temná věž a vy budete na dříve obyčejných místech narážet na pohádkové prvky. Tato mechanika je opravdu poutavá a je zábavné porovnávat jednotlivé lokace před a po proměně.

Vedle dobrého příběhu přispívá ke kvalitě hry také fakt, že lokací ani předmětů není tolik a autor mohl tedy více diskové paměti věnovat popisům různých interakcí. Hra tak oproti jiným hrám od Infocomu nepůsobí stroze. Je naopak ve své nápaditosti poměrně efektivní ve vykreslování atmosféry, což považuji za obrovské plus a důvod, proč ji hodnocením řadím hned za A Mind Forever Voyaging.

Na závěr bych ještě uvedl, že byť je Wishbringer vsazen do světa Zork, tak se jeho lore týká naprosto minimálně, a pokud hrajete sérii chronologicky, tak po Spellbreakerovi můžete rovnou pokračovat Beyond Zork, aniž přijdete o jakékoli návaznosti. O co však přijdete zcela jistě, je jedna z nejkouzelnějších her, které Infocom vytvořil.

Vlastní Mapa vytvořená v programu Trizbort. Použitý interpret: Windows Frotz.
+13