Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
umělec na volné noze • ČR - kraj Praha

Komentář

Přejít na komentáře

World of Warcraft

  • PC 80
WoW je velice rozporuplná hra, která i přes všechny svoje nedostatky dokáže k PC připoutat obrovské množství lidí.

Úspěch této hry byl dán už od samého začátku, protože žádná jiná firma, tak jako Blizzard, se nemohla pochlubit opravdu masívní hráčskou základnou, kterou si díky svým předchozím titulům vydobila a bylo to jen otázkou času, kdi tito lidé připoutají do světa Warcraftu další a další hráče.

Je to sice hra s pravidelnými poplatky, ale při kvantitě serverů a okolního merchandisingu by to ani jinak nešlo. Než se člověk ponoří do samotné hry, je na výběr z několika typů serverů - Normal, PvP, RP a RPvP. Rozdíl mezi Normal a PvP serverem je v interakci s nepřátelskými hráči, kdy na PvP serveru na vás může zaútočit každý, komu se zachce, ale na Normal pouze tehdy, má-li hráč aktivovaný PvP mod. RP server je takový, kde by jste se měli snažit komunikovat s ostatními hráči v souvislých větách s ohledem na svět, ve kterém se vyskutujete a RPvP je mix dvou předchozích. Serverů je skutečně mnoho a ještě se dělí podle hlavního komunikačního jazyka na - anglické, německé, francouzské, španělské a ruské.

Po dilematu s výběrem serveru na vás čeká příjemnější výběr a to tvorba postavy. Svět hráčů WoW je rozdělen na dvě frakce - Alianci a Hordu, každá s odlišnými rasami, městy a některými úkoly. Aliance nabízí Lidi, Trpaslíky, Gnomy a Noční Elfy. U Hordy jsou pak zastoupeni Orkové, Trolové, Taureni a Nemrtví. Tříd postav, neboli povolání je 9 - Warrior, Paladin, Hunter, Shaman, Rogue, Druid, Priest, Warlock a Mage, ale každá rasa je omezená jen na několik, takže z Taurena nebude nikdy Mage nebo z Trpaslíka Warlock. Vlastních úprav postavy mnoho není, vlastně můžete měnit jen vzhled, od tváře, přes barvu kůže, vlasů, až po různé druhy naušnic, vousů a svou postavu pojmenovat. Pro mě osobně je takováto tvorba postavy spíš pro ostudu, protože každé RPG, byť on-line nebo akční, by mělo mít komplexní tvorbu postavy od základních atributů až po co nejnemožnější nastavení, aby si tak člověk toho svého avatara co nejvíce odlišil od ostatních.

Po úvodní sekvenci se ocitnete v záčátečnické lokaci, kterou má každá rasa v jiném koutě světa a zde se seznámíte se základními principy, jak postavu ovládat a co vůbec dělat. Tak kolem 20. úrovně zjistíte, že kromě nového kontentu na vás toho moc objevného nečeká. Někdo může namítat, že po doexpení na maximální uroveň se vám teprve otvírá ta pravá tvář hry, ale za sebe můžu říct, že já jsem jí nenašel. Tzv. raidy jsou jen procházení dungeonů ve velkém a Battlegroundy zase větší bitvy mezi hráči obou frakcí, ale z vlastního principu děláte pořád to samé, co na daleko nižší úrovni.

Vlastní vývoj postavy by se dal rozdělit na dvě etapy, kdy v první získáváte zkušenosti ze zabíjení NPC a plnění úkolů, za to se vám zvyšuje úroveň, zlepšují se vám automaticky primární atributy (různě podle povolání), u class trenérů nakupujete nové dovednosti a od 10. úrovně dostáváte za každý level 1 talentový bod, který investujete do tzv. Talentového stromu, přes který různě vylepšujete nakoupené dovednosti. Ty jsou pro každé povolání celkem 3 a každý zaměřený na jiný typ hry - většinou jde o rozdělení na PvP, PvE a Grinding. Takže v raidech vám bude PvP talent build celkem k ničemu a naopak. Jestli si pamatujete na Strom schopností z Diabla II, tak tento princip v podstatě využívá i WoW v trochu rozšířené podobě. V druhé fázi vývoje se honíte za lepším vybavením, které vám rapidně zvyšuje primární atributy, útočné a obranné statistky. Já osobně nejsem zastáncem toho, aby vybavení určovalo víc jak 50% síly postav, byť je to pro MMO relativně dobrá cesta, ale pro lidi, kteří by si rádi vyhráli s vylepšováním postavy podle svého, tohle nemusí být dostačující.

Vedle bojových se postavy mohou zlepšovat i v ekonomických dovednostech, přičemž se mohou naučit pouze 2 hlavní a 3 vedlejší. Mezi ty hlavní patří např. Mining, Herbalism, Alchemy, Blacksmithing, Tailoring, Enchanting atd. a vedlejší jsou Fishing, Cooking a First Aid. Většinou jde tedy o skloubení vhodného gatherovacího a výrobního skillu co nejhodnějšího pro vaší postavu nebo, když chcete jen vydělávat peníze, vyberete si ty schopnosti, které nabízejí nejcennější produkty k prodeji na Otevřené aukci, která se nachází v každém hlavním městě. Systém zlepšování těchto dovedností je celkem jednoduchý, kdy za každý vyrobený předmět získáváte body, které se kumulují až do max. 350, kdy jste se po vytrénování stali Artisanem a máte přístup k nejlepším receptům na všemožné výrobky. Aby to nebylo však tak jednoduché, tak po určité době z výroby jednoduchých předmětů už žádné body nezískáváte a musíte si obstarat recepty na složitější věci. Tohle je celkem příjemný systém, který moc vylepšení nepotřebuje. Spíš jen možnost, ke konci vytvářet více rozmanitějších věcí, hlavně celé sety výzbroje, aby i hráči, kteří se nechtějí účastnit hromadných raidových orgií, měli možnost sáhnout si na lepší gear.

Alfou a omegou celé hry jsou boje, které jsou sice jednodušeji pojaté, ale v tom je právě jejich síla. Většina dovědností se dělí na útočné a obranné, příčemž se dál ještě dělí na několik podtříd, jako jsou buffy, healingy, cursy atd. Díky široké paletě nejrůznějších schopností si pak můžete vybrat, jakým způsobem pošlete svého nepřítele do věčných lovišť. Každá postava disponuje určitou energií - Rage/Energy/Mana, z které jednotlivé schopnosti odčerpávají určitý kus. Tento systém je rychlý, účelný a díky záplavě patchů také dobře vybalancovaný, i když se pořád najde několik nespokojenců, kterým něco vadí.

Z enviromentů, které hráči navštěvují nečastěji, jsou Instance/Raidy a Battlegroundy. Instance jsou uzavřené prostory až pro 5 členů party, obývané silnějšími verzemi NPC a kvalitnějším lootem. Raidy jsou pak to samé ve velkém, kdy se mohlo takových tažení účastnit až 40 lidí - v datadisku BC byl tento počet omezen na 25. Battlegroundy jsou zase instance určené pro PvP boj, kdy proti sobě stojí členové obou frakcí a svým konceptem vycházejí z multiplayer akcí a jejich modů, jako např. Capture the Flag, King of The Hill apod, za odměnu se pak získávají Honor pointy, které se dají proměňovat za PvP výbavu. Během času procházely tyto části hry velkým rozvojem, ale jestli se ubírají správným směrem, těžko říct. Hardcore hráči tvrdí, že se co nejvíce přibližují co nejširšímu publiku a na druhou stranu příležistoní hráči nebo méně schopní jásají nad možností, dostat se co nejsnáze k dobré výbavě.

Grafický styl hry vychází z Warcraftu III, a tak nemusí každému úplně sedět a ti, kdo s touto strategií nepřišli nikdy do styku, si na to buď musí zvyknout nebo hrát nebudou. Celý engine je starý něco přes 8 let a tak má své omezené možnosti, na dnešní dobu nemůže oslnit přehnanými efekty, ale svou úlohu pro MMO plní více než dobře. Hudba je oproti grafice opravdu výtečná, jak je u Blizzardu zvykem. WoW má mezi onlinovkami přeci jen své čestné místo, protože je jak pro hráče, kteří preferují single styl hry, bez zapojení do guild a chtějí se jen kochat světem Warcraftu, tak i pro hardcore nolifery, kteří prahnou po co nejvýše dosažitelných eventech.

Původně jsem nechtěl psát takhle rozsáhlý komentář, ale bych WoW trošku přiblížil i těm, kteří ho nikdy nehráli, tak to vypadá, jak to vypadá.


+25 +26 −1