Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Mafia II

  • PC 80
Po ve své době legendárním prvním díle přišel po osmi letech díl druhý. A nutno podotknout, že měl před sebou přetěžký úkol se svému předchůdci alespoň vyrovnat. Dan Vávra se svým týmem nastavil laťku hodně vysoko zejména tehdejším až filmovým zpracováním, téměř realistickým modelem chování aut a jejich těžkopádnosti a interakcí s městem jako takovým. Mohli jste například využívat MHD v podobě tramvají a nadzemní dráhy. Jak se dvojce povedlo na český herní klenot navázat si povíme níže.

Dvojka vás přesouvá do období, kdy končí druhá světová válka. Vito Scaletta byl po chycení při loupeži nucen narukovat a vrací se po misi v domovině zpět do Ameriky. Samozřejmě jej hned vyzvedne jeho parťák Joe a vezme doveze jej domů. Doma se Vito shledává se svoji mamkou a sestrou. Zde musím vyzdvihnout filmečky, které jsou opět na vysoké úrovni a hra působí stejně filmově jako jednička. Poté Vitovi nic nebrání začít se stavět na vlastní nohy. Joe mu zpočátku pomáhá, ale postupem času si Vito buduje respekt svým přímočarým jednáním a nekompromisností. Ve hře dokonce i vystřídáte více mafiánských rodin a poté, co vás ta první zradí se spojíte s jinou a půjdete po té první. To bych ale příliš vyzrazoval příběh a to nechci.  Město Empire Bay ve srovnání s Lost Heaven je velikostně stejné a je lépe zpracované, co se týče budov a jejich velikostí. Downtown je opět plný naleštěných mrakodrapů, dále tu máme irskou čtvrť, čtvrť obývanou černochy, čínskou čtvrť a podobně. Byl jsem překvapený, že znepřátelné gangy spolu občas i obchodují, je-li to pro ně výhodné a nejdou po sobě jako Salieri s Morellem na krev.

Co se mi oproti jedničce líbí je větší propracovanost města. Nebudeme se bavit o grafice, která je samozřejmě lepší a novější. Ale zejména role peněz ve hře - můžete si od kamelotů kupovat noviny, oblečení v obchodě, zbraně a další. V baru si můžete koupit pití nebo jídlo a tím se uzdravit. Super, toto chválím. Můžete dokonce obchody i vykrást a tím na sebe pro změnu přilákat policii. Ta je bohužel oproti jedničce benevolentnější. Častokrát mě ignorovala, když jsem projel červenou, naboural jiné auto, srazil chodce a jel přes limit. Nevím, jestli šlo o bug, nebo prostě vývojáři policii nastavili benevolentnější. Policisty lze ale na druhou stranu uplácet osobně nebo i po telefonu a tím zklidnit napětí. A asi nejdůležitější změna ve hře - Vito je více gangsterský. Prostě využívá svého postavení a chodí za holkami, neváhá si respekt sjednat silo, když je to nutné a podobně. Na rozdíl od Tommyho Angela z prvního dílu je víc sobecký a jde víc přes mrtvoly, což mi přijde reálnější, možná i vzhledem k době, kdy se hra odehrává. Hudební doprovod jedničku vyloženě válcuje. Jazz a Rocknroll lemují známí interpreti té doby.

Teď klasicky k tomu, co mi ve hře vadilo. Je škoda, že ve městě jsou uzavřené části, které se zpřístupní až v DLC. Dále nelze využívat MHD - nelze nastoupit do autobusů, vlaku a nadzemka ve hře vůbec není. Jen kolejový koridor, po kterém jsem neviděl projet jediný vlak. Ze hry se stala větší arkáda, kdy Vito nosí pod kabátem celou škálu dlouhých zbraní a působí jako Rambo. Automatické uzdravování také jako hardcore hráč neuznávám. Taktéž nelze střílet z auta za jízdy z pozice řidiče. I tak v mých očích ale hra rozhodně uspěla a kvalitativně ve srovnání vzhledem k vydání obou dílů rozhodně nezaostává. Škoda omezení a některých nedodělků, pak bych ji hodnotil téměř 10 body. Velká škoda, že Vávrovi házeli noví lidé vlastnící práva hry klacky po nohy a nemohl do hry zakomponovat vše, co chtěl.

Pro: dobový hudební doprovod plný skutečných autorů, role peněz ve hře, Vito je víc gangsterský - větší egoista a jde víc přes mrtvoly, interakce s jinými NPC, filmečky

Proti: nekompletní město, chybějící funkčnost MHD, usnadnění v podobě autohealu, možnost nosit více zbraní, nelze střílet pistolí z auta jako řidič, benevolentnější policie

+9