RPGčka už nějaký pátek nehraju. Jsou to žrouti času, trávím u nich celé dny, neumím se rozhodovat, nemám trpělivost na dlouhý trénink. Ale když jsem narazil při procházení seznamů her na Cardhalii, červík zahlodal. Už jsem o ní slyšel (a zase zapomněl) v diskuzi o Grimrocku. Lákal mě retro dungeon, navíc český, zadarmo, o velikosti pár mega a tak jsem to zkusil. Ještě prvních pár map jsem váhal, zda budu dohrávat, nebo to smažu, ale nakonec mě to vtáhlo a hodnocení se zastavilo na 80%.
Cardhalia je zkrátka taková klasika, kdy pokud jste vyrůstali u podobných her z počátku devadesátek, tak Vás nic nepřekvapí. Už ten příběh - tradiční fantasy kraj s orky, trpaslíky, lidma (a šemědy). Bdí nad ním dobrý bůh Ventus, ale ten se ztratil a zlý bůh Urifel roztahuje pařáty. Přestože byl zakletý do hlavolamu rozbitého na spoustu kousků, jeho služebník sbírá díly a zabíjí jejich strážce. Za oběť samozřejmě padne i mistr čaroděj a na jeho učedníkovi je, aby s pomocí trojice náhodně přivolaných hrdinů zachránil svět. Je to klišé od začátku do konce, ale přesně takové, aby Vás to chytlo a nepustilo až do toho konce. Na rozdíl od těch starší kousků příběh dokresluje spousta knížek či vyprávění lidí, takže se dovíte o slavných bitvách, hrdinech, zemích i historii. Textu je hodně, ale číst to nemusíte.
Grafika... inu Grimrock to není. Je to opravdu jako tenkrát, čili ručně kreslená spíše průměrná grafika s nijak zázračnými lokacemi... přesto se pár atmosférických míst najde (bažiny plné oživlých mrtvol, stromů a duchů). A na freeware pokud je grafika naprosto v pohodě.
No a hratelnost je do třetice klasika. Kdo někdy hrál Lands of Lore, Beholdery nebo podobné, bude hned jako doma. Vybral jsem si Jekila, pár minut nahazoval statistiky na ultimátního válečníka. Přidal k němu divokého barbara Badsalese, moudrého mága Linxe a cynického zloděje Goldara a vydal se ven. Klasicky po krátkém lesíku přijdete do městečka kde je kurevsky draho, první co se vydáte čistit je sklep. Nechybí pevnost orků s brutálním podzemím, přátelští trpaslíci a jejich doly, kobky střídají rozsáhlé lesy a vše graduje v temné pevnosti.
Inventář je v pohodě, mapa se díky bohu kreslí sama a dokonce umí i tajná tlačítka (ale nikoliv neviditelné stěny). Puzzle jsou obtížností zhruba uprostřed, kdo ví co čekat tak na většinu věcí přijde a na ten zbytek je návod. Takže bojovníci fasují meče/sekery/kladiva, štíty, brnění, mág nějakou staffku a róbu, zloděj luk a sadu paklíčů na truhly a jde se čistit. Mezi čištěním občas najdete nějaký loot, mnohem častěji než ve starých hrách někoho na pokec. Statistiky jsou snadné - na začátku si vybíráte podle síly (bojovníci), moudrosti (mágové) či obratnosti (zloději), levely dáváte do boje, magie nebo zlodějství.
Přes těch 80% jsem s hrou dlouho bojoval. Spousta lokací je absolutně prázdných a obrovských, loot v nich je mizerný. Věci nemají žádnou identifikaci, takže zkoušíte metodou pokus omyl, vágní popis v knihách moc nepomůže. Na identifikaci mě pomohla jedna stránka se seznamem věcí a účinků (díky autore!) ale i s ní jsem s tím občas bojoval. Měl jsem dva bojovníky, specializované na boj s vysokou sílou, ale přesto ten druhý měl s některými věcmi úplně jiné (o desítky bodů) útočné číslo. Navíc i přes vyšší útočné číslo byla damage poloviční.
Největší problém mě dělal samotný boj. Bojovníci se tak v 90% netrefili, takže to řešil mág bleskem, který většinou vyřešil vše. Jenže mana byla rychle pryč, následoval spánek (mana lahvičky prakticky neexistují) a mezitím respawn. Ten je tady skutečně brutální, projdete chodbu, vrátíte se z druhé části dungeonu po vyřešení něčeho jiného a chodba je plná!
Ale chtělo to trpělivost a dost se toho zlepšilo. Loot se stal zajímavějším, u trpaslíků se dalo nakupovat i prodávat. Někdy nepotěšilo odbyté vyřešení questu (trpasličí doly) ale zase jsem si spravil náladu dostáváním se do jejich pokladnice :) Bojovníci kolem levelu 10 se začali konečně trefovat a mág byl redukován na mobilní lékárničku (magii jsem jinak moc nevyužil). Respawn se z životu nebezpečného změnil jen na lehce otravný.
A gradace až k finální pevnosti je fantastická, čeká vás několik brutálních "bitevních valčíků" s nadupanými bossy (díky bohu za ovládání na NumLock a svalovou paměť na tuto činnost :D) a na závěr přijde neodbyté, krásné zakončení včetně osudu postav.
Zkrátka přes všechny výtky to funguje jako kdysi. Tuna obrovských map (pro představu koukněte na návod i s mapkami), výborná hratelnost s pocitem "ty doly musím projít, vyspím se v práci :D" a skvělá zábava. A na to že je to freeware, tak klobouk dolů.
Cardhalia je zkrátka taková klasika, kdy pokud jste vyrůstali u podobných her z počátku devadesátek, tak Vás nic nepřekvapí. Už ten příběh - tradiční fantasy kraj s orky, trpaslíky, lidma (a šemědy). Bdí nad ním dobrý bůh Ventus, ale ten se ztratil a zlý bůh Urifel roztahuje pařáty. Přestože byl zakletý do hlavolamu rozbitého na spoustu kousků, jeho služebník sbírá díly a zabíjí jejich strážce. Za oběť samozřejmě padne i mistr čaroděj a na jeho učedníkovi je, aby s pomocí trojice náhodně přivolaných hrdinů zachránil svět. Je to klišé od začátku do konce, ale přesně takové, aby Vás to chytlo a nepustilo až do toho konce. Na rozdíl od těch starší kousků příběh dokresluje spousta knížek či vyprávění lidí, takže se dovíte o slavných bitvách, hrdinech, zemích i historii. Textu je hodně, ale číst to nemusíte.
Grafika... inu Grimrock to není. Je to opravdu jako tenkrát, čili ručně kreslená spíše průměrná grafika s nijak zázračnými lokacemi... přesto se pár atmosférických míst najde (bažiny plné oživlých mrtvol, stromů a duchů). A na freeware pokud je grafika naprosto v pohodě.
No a hratelnost je do třetice klasika. Kdo někdy hrál Lands of Lore, Beholdery nebo podobné, bude hned jako doma. Vybral jsem si Jekila, pár minut nahazoval statistiky na ultimátního válečníka. Přidal k němu divokého barbara Badsalese, moudrého mága Linxe a cynického zloděje Goldara a vydal se ven. Klasicky po krátkém lesíku přijdete do městečka kde je kurevsky draho, první co se vydáte čistit je sklep. Nechybí pevnost orků s brutálním podzemím, přátelští trpaslíci a jejich doly, kobky střídají rozsáhlé lesy a vše graduje v temné pevnosti.
Inventář je v pohodě, mapa se díky bohu kreslí sama a dokonce umí i tajná tlačítka (ale nikoliv neviditelné stěny). Puzzle jsou obtížností zhruba uprostřed, kdo ví co čekat tak na většinu věcí přijde a na ten zbytek je návod. Takže bojovníci fasují meče/sekery/kladiva, štíty, brnění, mág nějakou staffku a róbu, zloděj luk a sadu paklíčů na truhly a jde se čistit. Mezi čištěním občas najdete nějaký loot, mnohem častěji než ve starých hrách někoho na pokec. Statistiky jsou snadné - na začátku si vybíráte podle síly (bojovníci), moudrosti (mágové) či obratnosti (zloději), levely dáváte do boje, magie nebo zlodějství.
Přes těch 80% jsem s hrou dlouho bojoval. Spousta lokací je absolutně prázdných a obrovských, loot v nich je mizerný. Věci nemají žádnou identifikaci, takže zkoušíte metodou pokus omyl, vágní popis v knihách moc nepomůže. Na identifikaci mě pomohla jedna stránka se seznamem věcí a účinků (díky autore!) ale i s ní jsem s tím občas bojoval. Měl jsem dva bojovníky, specializované na boj s vysokou sílou, ale přesto ten druhý měl s některými věcmi úplně jiné (o desítky bodů) útočné číslo. Navíc i přes vyšší útočné číslo byla damage poloviční.
Největší problém mě dělal samotný boj. Bojovníci se tak v 90% netrefili, takže to řešil mág bleskem, který většinou vyřešil vše. Jenže mana byla rychle pryč, následoval spánek (mana lahvičky prakticky neexistují) a mezitím respawn. Ten je tady skutečně brutální, projdete chodbu, vrátíte se z druhé části dungeonu po vyřešení něčeho jiného a chodba je plná!
Ale chtělo to trpělivost a dost se toho zlepšilo. Loot se stal zajímavějším, u trpaslíků se dalo nakupovat i prodávat. Někdy nepotěšilo odbyté vyřešení questu (trpasličí doly) ale zase jsem si spravil náladu dostáváním se do jejich pokladnice :) Bojovníci kolem levelu 10 se začali konečně trefovat a mág byl redukován na mobilní lékárničku (magii jsem jinak moc nevyužil). Respawn se z životu nebezpečného změnil jen na lehce otravný.
A gradace až k finální pevnosti je fantastická, čeká vás několik brutálních "bitevních valčíků" s nadupanými bossy (díky bohu za ovládání na NumLock a svalovou paměť na tuto činnost :D) a na závěr přijde neodbyté, krásné zakončení včetně osudu postav.
Zkrátka přes všechny výtky to funguje jako kdysi. Tuna obrovských map (pro představu koukněte na návod i s mapkami), výborná hratelnost s pocitem "ty doly musím projít, vyspím se v práci :D" a skvělá zábava. A na to že je to freeware, tak klobouk dolů.