Tajemství Oslího ostrova byla první komerčně prodávaná česká grafická adventura na PC u nás, která pomohla nastartovat celé tuzemské herně-vývojářské prostředí. Tohle je primát, který jí nikdo neodpáře. Vznikala přitom jen jako hříčka dvou studentů brněnského gymnázia Jaroslava Koláře a Petra Vlčka, kteří vytvořili kompletní hru od naprogramování přes scénář až ke grafice a animaci. Přesněji řečeno se jednalo o prototyp hry, kdy si chtěli vyzkoušet ve vlastnoručně napsaném enginu na tvorbu adventur A.G.E. (Adventure game editor), jestli dokážou vytvořit provozuschopné dílo. Původně hru chtěli rozšířit jen mezi fanoušky a tak tvorba hry probíhala poklidným tempem a na nějaký copyright se příliš nehledělo. Až jeden inzerát v Excaliburu a následná návštěva u Petra Vochozky změnila celý původní záměr, ze kterého se vyvinula již zmíněná první prodávaná česká grafická adventura na PC u nás, tehdy ještě jenom v igelitovém pytlíku a s logem Pterodon Software.
To se psal rok 1994 a hra přišla na trh v pro ni nejlepší možnou dobu. Pořád bylo krátce po sametové revoluci, takže drtivá většina českého národa neuměla anglicky. Prakticky všechny v té době vycházející hry byly výhradně v angličtině. U akčnějších titulů či plošinovek to tolik nevadilo, u příběhových naopak výrazně. A proto když se objevila hra, která komunikovala s hráčem v mateřském jazyce, tak to bylo něco nevídaného. Právě české titulky jsou asi hlavním důvodem, proč hra prorazila a stala se doslova kultovní.
Jak můžete vidět, máme za sebou dva odstavce a ještě jsme se nevěnovali samotné hře, ale spíš té omáčce kolem. Důvodem je nutnost zasazení celé hry do kontextu doby a vysvětlení, proč se z ní stal takový fenomén. Kvalitativně se totiž nejedná o žádný velký zázrak, ale prostě byla první, revoluční.
Jak napovídá nejen název, hlavní inspirací pro tvůrce byla legendární adventura od LucasArts s názvem Secret of Monkey Island. Právě tuto hru se rozhodli parodovat, což dokazuje už jméno hlavní postavy Gajbraše Trípvůda. Také v tomto případě se jedná o piráta, který se společně se svými kumpány vydal přepadnout loď plnou zlata, diamantů a dalších jiných cenností. Po úspěšné akci však loď při bouři ztroskotala a moře vyvrhlo nebohého Gajbraše na pláž. Jak se záhy ukáže, pláž se nalézá na tajuplném Oslím ostrově obydleném mluvícími osly. A nejen jimi, roztodivných mluvících tvorů zde najdeme více. Hlavním úkolem tak bude zachránit se a zároveň zničit proradného LeGeka.
Toho musí dosáhnout plněním roztodivných úkolů v různých koutek celého ostrova. Při tvorbě příběhu i jednotlivých úkolů tvůrci porušili snad všechna možná designérská pravidla. Jen posuďte – pod kurzorem se neznačí žádné aktivní body, takže mnohdy není ve změti pixelů poznat, co by mohlo být aktivní či ne ; při nalézání některých předmětů je potřeba kliknout na konkrétní část jinak stejně vypadající celistvé plochy (např. při hledání jetele na zelené trávě) ; některé akce je potřeba opakovat mnohokrát, než se podaří úspěšně je vykonat (jitrnice) ; v řadě případů je pak možné dostat se do slepé uličky, ze které není úniku, přičemž hra to hráči ani nedá na vědomí. Když se člověk oprostí od těchto chyb, dostane celkem jednoduchý a nepříliš rozsáhlý příběh, ve kterém je potřeba získat čtyři ingredience pro magického osla, s jehož pomocí se podaří dostat až k samotnému závěru. Je škoda, že si tvůrci neodpustili výše zmíněné prohřešky (hlavně dead endy a zákeřnosti), jinak nejsou hádanky, dialogy a úkoly zase tak špatné. a je u nich vidět inspirace další tehdejší hvězdnou adventurou Legend of Kyrandia.
Technologicky jde o klasickou point and click adventuru, při které se kurzor mění na pět různých variant činností podle toho, co chcete dělat. Toho lze dosáhnout kliknutím na ikonku dole v liště a nebo rotováním pomocí pravého tlačítka myši. Graficky se jedná o i na tehdejší dobu vesměs průměrnou ručně kreslenou grafiku v rozlišení 320×200, obdobně jsou na tom animace, kterých je ale na takto jednoduchý projekt až překvapivě dost – pokud pominu časté animace hlavního hrdiny, tak moře se vlní, ze sopky stoupá dým, sovám ve stromě mrkají oči, láva odtéká, vítr si pohrává s korunami stromů. Hudba či zvukové efekty (pokud to tak můžeme nazvat) jsou použity jen v intru a to pomocí kvíkanců PC speakeru. Dabing samozřejmě chybí :-)
TOO je legendární česká komerční grafická adventura, která přinesla tuzemským hráčům jako první možnost zahrát si na PC grafickou adventuru v mateřském jazyce. I přes své nesporné nekvality patří do zlatého fondu českých her a určitě se na ni nikdy nezapomene.
To se psal rok 1994 a hra přišla na trh v pro ni nejlepší možnou dobu. Pořád bylo krátce po sametové revoluci, takže drtivá většina českého národa neuměla anglicky. Prakticky všechny v té době vycházející hry byly výhradně v angličtině. U akčnějších titulů či plošinovek to tolik nevadilo, u příběhových naopak výrazně. A proto když se objevila hra, která komunikovala s hráčem v mateřském jazyce, tak to bylo něco nevídaného. Právě české titulky jsou asi hlavním důvodem, proč hra prorazila a stala se doslova kultovní.
Jak můžete vidět, máme za sebou dva odstavce a ještě jsme se nevěnovali samotné hře, ale spíš té omáčce kolem. Důvodem je nutnost zasazení celé hry do kontextu doby a vysvětlení, proč se z ní stal takový fenomén. Kvalitativně se totiž nejedná o žádný velký zázrak, ale prostě byla první, revoluční.
Jak napovídá nejen název, hlavní inspirací pro tvůrce byla legendární adventura od LucasArts s názvem Secret of Monkey Island. Právě tuto hru se rozhodli parodovat, což dokazuje už jméno hlavní postavy Gajbraše Trípvůda. Také v tomto případě se jedná o piráta, který se společně se svými kumpány vydal přepadnout loď plnou zlata, diamantů a dalších jiných cenností. Po úspěšné akci však loď při bouři ztroskotala a moře vyvrhlo nebohého Gajbraše na pláž. Jak se záhy ukáže, pláž se nalézá na tajuplném Oslím ostrově obydleném mluvícími osly. A nejen jimi, roztodivných mluvících tvorů zde najdeme více. Hlavním úkolem tak bude zachránit se a zároveň zničit proradného LeGeka.
Toho musí dosáhnout plněním roztodivných úkolů v různých koutek celého ostrova. Při tvorbě příběhu i jednotlivých úkolů tvůrci porušili snad všechna možná designérská pravidla. Jen posuďte – pod kurzorem se neznačí žádné aktivní body, takže mnohdy není ve změti pixelů poznat, co by mohlo být aktivní či ne ; při nalézání některých předmětů je potřeba kliknout na konkrétní část jinak stejně vypadající celistvé plochy (např. při hledání jetele na zelené trávě) ; některé akce je potřeba opakovat mnohokrát, než se podaří úspěšně je vykonat (jitrnice) ; v řadě případů je pak možné dostat se do slepé uličky, ze které není úniku, přičemž hra to hráči ani nedá na vědomí. Když se člověk oprostí od těchto chyb, dostane celkem jednoduchý a nepříliš rozsáhlý příběh, ve kterém je potřeba získat čtyři ingredience pro magického osla, s jehož pomocí se podaří dostat až k samotnému závěru. Je škoda, že si tvůrci neodpustili výše zmíněné prohřešky (hlavně dead endy a zákeřnosti), jinak nejsou hádanky, dialogy a úkoly zase tak špatné. a je u nich vidět inspirace další tehdejší hvězdnou adventurou Legend of Kyrandia.
Technologicky jde o klasickou point and click adventuru, při které se kurzor mění na pět různých variant činností podle toho, co chcete dělat. Toho lze dosáhnout kliknutím na ikonku dole v liště a nebo rotováním pomocí pravého tlačítka myši. Graficky se jedná o i na tehdejší dobu vesměs průměrnou ručně kreslenou grafiku v rozlišení 320×200, obdobně jsou na tom animace, kterých je ale na takto jednoduchý projekt až překvapivě dost – pokud pominu časté animace hlavního hrdiny, tak moře se vlní, ze sopky stoupá dým, sovám ve stromě mrkají oči, láva odtéká, vítr si pohrává s korunami stromů. Hudba či zvukové efekty (pokud to tak můžeme nazvat) jsou použity jen v intru a to pomocí kvíkanců PC speakeru. Dabing samozřejmě chybí :-)
TOO je legendární česká komerční grafická adventura, která přinesla tuzemským hráčům jako první možnost zahrát si na PC grafickou adventuru v mateřském jazyce. I přes své nesporné nekvality patří do zlatého fondu českých her a určitě se na ni nikdy nezapomene.