Tak jsem po Gemini Rue vrátil k další kdysi dohrané adventuře. Alternativu jsem měl zaškatulkovanou jako těžký průser, proto se mě do ni tak dlouho nechtělo. Po znovu dohrání musím říct, že až na jednu podstatnou věc to tak hrozný nebylo.
Alternativa je pro mě po všech těch pixel art a freeware pokusech zas jednou moderně vypadající adventura. Celkem pěkná 2D/3D grafika zobrazující futuristickou Prahu, pár slušných animací jako bonbonek. Androidi se zeleně zářícím pendrekem jsou super, zbytek je celkem neurážející průměr.
Hratelnost je taky tradiční. 5 dnů na řešení problémů, mapa lokací kde lítáte od čerta k ďáblu a řešíte co jde. V jednotlivých lokacích se na lehčí obtížnost dají zobrazit pomocí "Tab" aktivní místa, kterých není zas tolik a v případě zákysu se dá použít oblíbená metoda "všechno na všechno". Je tu občas nějaké puzzle, občas záleží na prokecu postav či na kontrole PDAčka. V tom máte nejen databázi informací, ale i osobní poznámky a asi dvakrát jsem zakysl na tom, že jako hráč jsem věděl co chci, ale postava to nevěděla a akci odmítala provést dokud jsem neklikl na PDA a nepřečetl určitou věc. Většinu času ale trávíte tradičním sbíráním, kombinováním a používáním předmětů, moderní výslechovku nečekejte.
Jinak co se týče hratelnosti, první den je náročný kdy fakt běháte mezi x lokacemi a hledáte co a kde, další dny už jsou sevřenější a většinou se týkají dostávání se do konkrétního objektu. Hra opravdu hodně využívá objevující se aktivní místa, případně aktivní body které nešly použít a po nějaké akci jdou, ale vzhledem k možnosti označit si je to není takový problém. Horší je zadávání a lovení přístupových hesel, to je občas práce pro jasnovidce - třeba Petrenko má pro vstup do Theolexu jiné heslo než pro počítač, ale zjistit to nemáte jak, jiné hesla (letištní sklad, sejf na stavbě) zadáváte úplně random. Tady jsem se neobešel bez návodu.
Největším lákadlem i slabinou je příběh. Jsem v roce 2045, kdy je Praha rozdělená na tři části, všude jsou androidi a vše ovládá všemocný Stát. Jen kromě něj jsou tu ještě stejně všemocné korporace Endora (zabývající se stavbami!?) a Theloex (výroba androidů) - jak to jde dohromady netuším. Richarda Ročka vyhodí z práce, androidi mu zabaví občanku i šalinkartu/lítačku a uvrhnou ho do chudinské čtvrtě. Což ho naštve a rozhodne se přidat k Odboji.
A celé je to takové povrchní a pitomé. Odboj najdete přes prvního ožralu v hospodě (sice falešný, ale budiž), skutečný Odboj v podstatě nic nedělá vše za ně uděláte Vy. Hrdina se bez problémů vloupává na přísně střežená místa.. ale OK jsme v adventuře tak to prostě chodí v rámci spádu hry. Ale podobných pitomostí je ve hře spousta - policajtka Vás pošle vyšetřovat vraždu na základě pětiminutové debaty u dveří, profesor se nechá zabít aby jeho výzkum nepadl do špatných rukou.
Největším a nechvalně známým průserem je konec, který prostě není. Richard se vydává vloupat do centrály Endory, kde zjistí že Endora plánuje cestovat časem a vymazat Stát z historie. Informaci donese šéfovi odboje, který zavelí stop, tohle je na nás moc, dáváme od toho ruce pryč. Linie s agentem NoName se nedořeší, Richard je štvanec ale moc ho to netrápí a odchází do slunce... a ať se s tím piplá někdo jiný. Nevím jestli tvůrcům došli prachy a producent zavelel taky stop, tady to ukončíme, nebo chtěli udělat cliffhanger a nalákat na pokračování. Před léty mě to příšerně nasralo, teď jsem s tím už počítal, navíc mě ten příběh nijak extra nevtáhl, aby mě ten konec rozčílil.
Každopádně Alternativa je slušná, graficky, hratelností i délkou lehce nadprůměrná adventura, která ovšem nijak neskončí, takže víc jak 60% to nebude.
Alternativa je pro mě po všech těch pixel art a freeware pokusech zas jednou moderně vypadající adventura. Celkem pěkná 2D/3D grafika zobrazující futuristickou Prahu, pár slušných animací jako bonbonek. Androidi se zeleně zářícím pendrekem jsou super, zbytek je celkem neurážející průměr.
Hratelnost je taky tradiční. 5 dnů na řešení problémů, mapa lokací kde lítáte od čerta k ďáblu a řešíte co jde. V jednotlivých lokacích se na lehčí obtížnost dají zobrazit pomocí "Tab" aktivní místa, kterých není zas tolik a v případě zákysu se dá použít oblíbená metoda "všechno na všechno". Je tu občas nějaké puzzle, občas záleží na prokecu postav či na kontrole PDAčka. V tom máte nejen databázi informací, ale i osobní poznámky a asi dvakrát jsem zakysl na tom, že jako hráč jsem věděl co chci, ale postava to nevěděla a akci odmítala provést dokud jsem neklikl na PDA a nepřečetl určitou věc. Většinu času ale trávíte tradičním sbíráním, kombinováním a používáním předmětů, moderní výslechovku nečekejte.
Jinak co se týče hratelnosti, první den je náročný kdy fakt běháte mezi x lokacemi a hledáte co a kde, další dny už jsou sevřenější a většinou se týkají dostávání se do konkrétního objektu. Hra opravdu hodně využívá objevující se aktivní místa, případně aktivní body které nešly použít a po nějaké akci jdou, ale vzhledem k možnosti označit si je to není takový problém. Horší je zadávání a lovení přístupových hesel, to je občas práce pro jasnovidce - třeba Petrenko má pro vstup do Theolexu jiné heslo než pro počítač, ale zjistit to nemáte jak, jiné hesla (letištní sklad, sejf na stavbě) zadáváte úplně random. Tady jsem se neobešel bez návodu.
Největším lákadlem i slabinou je příběh. Jsem v roce 2045, kdy je Praha rozdělená na tři části, všude jsou androidi a vše ovládá všemocný Stát. Jen kromě něj jsou tu ještě stejně všemocné korporace Endora (zabývající se stavbami!?) a Theloex (výroba androidů) - jak to jde dohromady netuším. Richarda Ročka vyhodí z práce, androidi mu zabaví občanku i šalinkartu/lítačku a uvrhnou ho do chudinské čtvrtě. Což ho naštve a rozhodne se přidat k Odboji.
A celé je to takové povrchní a pitomé. Odboj najdete přes prvního ožralu v hospodě (sice falešný, ale budiž), skutečný Odboj v podstatě nic nedělá vše za ně uděláte Vy. Hrdina se bez problémů vloupává na přísně střežená místa.. ale OK jsme v adventuře tak to prostě chodí v rámci spádu hry. Ale podobných pitomostí je ve hře spousta - policajtka Vás pošle vyšetřovat vraždu na základě pětiminutové debaty u dveří, profesor se nechá zabít aby jeho výzkum nepadl do špatných rukou.
Největším a nechvalně známým průserem je konec, který prostě není. Richard se vydává vloupat do centrály Endory, kde zjistí že Endora plánuje cestovat časem a vymazat Stát z historie. Informaci donese šéfovi odboje, který zavelí stop, tohle je na nás moc, dáváme od toho ruce pryč. Linie s agentem NoName se nedořeší, Richard je štvanec ale moc ho to netrápí a odchází do slunce... a ať se s tím piplá někdo jiný. Nevím jestli tvůrcům došli prachy a producent zavelel taky stop, tady to ukončíme, nebo chtěli udělat cliffhanger a nalákat na pokračování. Před léty mě to příšerně nasralo, teď jsem s tím už počítal, navíc mě ten příběh nijak extra nevtáhl, aby mě ten konec rozčílil.
Každopádně Alternativa je slušná, graficky, hratelností i délkou lehce nadprůměrná adventura, která ovšem nijak neskončí, takže víc jak 60% to nebude.