Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Syberia 3

  • PC 45
Chudák Kate... Třetí díl slavné série Syberia jsem spustil spíš z povinnosti a rozhodl se jej zahrát v rámci Herní výzvy ve francouzštině. Předchozí díly jsem hrál velmi dávno a hodnotil je velmi vysoko. Dovedu si představit původní nadšení mnoha lidí, kteří v roce 2017 poprvé hru spustili a jejich následné rozčarování. Já jsem vydání hry naštěstí zaregistroval až mnohem později, kdy již byly známé obecné ohlasy na její technický stav, zahrání jsem tedy odložil a zahrál až nyní doufaje, že hra byla opravena do té míry, že bude příjemně hratelná. I po těch letech a řadě záplat ale stále nechápu to původní rozhodnutí přinést hru v kompletním 3D prostředí a s tímto ovládáním, což hru degraduje do trýznivé zkušenosti.

Hned při spuštění hry začal můj notebook protestovat, jako bych zapnul Cyberpunk 2077 na nejvyšší detaily – a to jsem se ještě ani nedostal z hlavního menu. Následuje úvod do hry v podobě filmečku. Filmeček se zhruba v polovině částečně zasekává, některé části se pravděpodobně nepřehrály, nebo mi něco podstatného uniklo. Pochopil jsem, že Kate zůstala s Youkoly a pomáhá jim a jejich pštrosům s tradiční migrací a pak se asi něco stalo, někdo s páskou přes oko po Youkolech jde z důvodu, který mi zůstal skrytý, Kate se probírá v nemocnici / blázinci. Beru myš a poměrně záhy přicházím na to, že hrát Syberii 3 bude utrpení a možná mě do toho blázince taky dostane. 

Kamera a ovládání jsou naprosto příšerné. Statická kamera často zobrazuje jen velmi omezenou část herního prostředí z roztodivných úhlů pohledu, případně z velké blízkosti. Při pohybu postavy či myši se někdy v omezené míře otáčí a při pohybu postavy do jiné části obrazovky přepíná v rámci té samé lokace na jiný záběr z jiného úhlu, což změní směr pohybu postavy, pokud ji musíte zrovna ovládat klávesnicí. Přechody mezi lokacemi nejsou plynulé. Až nepříjemně často se mi stalo, že kamera se odmítne přepnout, což znamená, že postava běhá mimo záběr neznámo kde, nebo při přechodu do nové lokace - například odchodu z obchodu - byl celý záběr překryt rozmazanou texturou. Ovládání postavy je neuvěřitelně těžkopádné, musel jsem různě kombinovat pohyb pomocí klávesnice a myši, a v řadě případů jsem měl dojem, že ovládám tank. A to opravdu velkou část herní doby strávíte právě pohybem postavy. A když se opravdu poštěstí, zabrousíte i do míst, které sice byly vymodelované a jsou poměrně rozlehlé, ale zcela pusté a těžko se z nich dostává zpět. A rychlý přesun pomocí dvojkliku zde samozřejmě také nefunguje. 

Kvůli nespolehlivé kameře a ovládání jsem musel několikrát načíst uloženou pozici. Pozice je však pouze jedna automaticky přepisovaná v různých okamžicích, takže jsem jen doufal, že se mi podaří hru vůbec dokončit bez toho, že bych zamrznul v neřešitelné situaci. Například, když mi Kate začala chodit v horizontální poloze nebo se zasekla o chaluhy na prázdném mořském dně nebo v jednom ze zmíněných případů překrytí obrazu texturou, kdy se mi ani pomocí klávesnice nepodařilo vymanévrovat postavu někam, kde by se přepla kamera. 

Ovládání interaktivních objektů byla další noční můra. Interaktivní místa občas interaktivní jsou a občas nejsou. Většinou je to lepší, když je postava u nich blíž, ale neplatí to vždy. U některých míst zase není poznat, ke kterému předmětu či postavě daný kruh interakce patří. Interakce s předměty při řešení puzzlů byla další tragédie. Točení myší v kruhu, abych otočil klíčkem, ještě fungovalo ve většině případů v pohodě, ale jakékoli jiné směry pohybů v podstatě nikdy nešly na první pokus. Posunout a zacvaknout zástrčku vyžadovalo opakované tažení myší pomalu přes celý stůl, odklopení víčka pak byl minutový boj pomocí naprosto nesouvisejících pohybů. A to jsem ještě nezmínil, že kurzor myši navíc každou chvíli mizí a je potřeba poklepávat a chvíli počkat, než se zase někde objeví. Spuštění ledoborce pak byla naprostá trýzeň, kdy jsem chvíli uvažoval, že zkusím někde najít nějakou uloženou pozici po tomto bodu hry.

No, na technickou stránku jsem si už postěžoval dost. 

Grafické zpracování kritizovat nebudu, první dva díly mi pocitově seděly lépe, než toto nové 3D pojetí, které zároveň asi neodpovídá úrovni soudobých her, ale zase tak špatně to nevypadá. 

Příběh se všemožně snaží navazovat na předchozí díly ale provázejí ho zbytečné absurdity a logické lapsy, u kterých jsem nejednou vyprsknul smíchy v místech, kde to určitě nebyl záměr tvůrců.

Abych tedy nebyl jen negativní, atmosféra se alespoň místy blíží své předloze z předchozích dílů. Francouzský dabing dobře seděl k postavám i animacím a přišel mi dobrý, i když jsem většině nerozuměl.

Zakončil bych to tím, že tato hra bohužel musela spoustu lidí očekávajících důstojného pokračovatele série značně zklamat. Mě též.
+6 +7 −1