Před více jak třemi lety jsem se dostal po hodně dlouhé době ke hraní RTS z doby druhé světové války. Šlo o Partisans 1941, boj v sovětských řadách proti nacistům jejich vyhánění ze SSSR. Ostřílený všemi díly Commandos s výjimkou Strike Force a remastrovaných verzí jsem po vyzkoušení dema Commandos: Origins po pár týdnech pořídil ve slevě War Mongrels a nelituji. Izometrická RTS od Destructive Creations je dalším příspěvkem do početné žánrové rodiny, kde se opět staráte o tým, kde každá postava umí něco jiného a kombinací jejich schopností musíte úspěšně přejít přes nepřátele a splnit úkoly. Tentokrát se boje budou odehrávat na východní frontě a ve střední Evropě.
Ve hře se vžijete do dvou Němců, bránících východní frontu kdesi v Bělorusku. Byli jste tam posláni za trest, jelikož jste doma odmítli střílet do "zrádců" zajatých nacisty. Ovšem poté, co váš náklaďák vybouchne a jediní dva Němci přežijí se v jejich kůži rozhodnete dezertovat. Musíte si přitom proklestit cestu řadami něměckých a především sovětských vojáků. Po úspěšném útěku Manfreda a Ewalda potkáte Litevce Lukase, který vás naverbuje do odboje způsobujícímu nacistům značné ztráty. Odboj si ale zároveň uvědomuje, že Sověti nebudou žádnou výhrou. Ve hře je celkem 12 misí, kdy budete působit nacistům škody pomocí malých týmů. Budete například osvobozovat zajatce určené k likvidaci, připravovat půdu pro povstání, utíkat z vězení a na chvíli zavítáte i do Francie, kde pomůžete tamnímu odboji v likvidaci důstojnického štábu. V misích bude přítomnost dobových symbolů i chování. Čekejte tedy svastiky na každém rohu, vojáky salutující na počest vůdce s odpovídajícím hlasovým doprovodem, propagandu z tlampačů a v neposlední řadě i viditelnou genocidu, kdy se budou po okolí válet mrtvá těla zabitých vězňů nebo budete svědky přímo jejich zabíjení pomocí plynu. Autoři šli v autenticitě dál, než bývá dnes obvyklé, a proto hru doporučuji spíše starším ročníkům.
Váš tým se skládá ze sedmi hrdinů, kde každý umí něco jiného. Ewald je drsňák a zastane práci, kdy je potřeba síla. Manfred se umí maskovat do uniforem vojáků, stříhat ploty nebo vypínat alarmy. Lukas je štíhlý jako pírko a dostane se pomocí háku i na vyvýšená místa. Dvojice drsňáků Lead a Rubble se skvěle doplňuje házením cigaret, nožů a používáním odstřelovací pušky. No a úplně na závěr zde máme Grétu a Joachima. Na něžné pohlaví je potřeba dávat velký pozor. Její nenávist vůči nacistům je převeliká a umí velmi dobře zacházet zejména s baterkou a tlumenou pistolí. Joachim se umí díky své němčině velmi dobře maskovat důstojnickými uniformami a využívat situace ve prospěch týmu. Co se týče vašich nepřátel, budete čelit protivníkům s puškami, samopaly, důstojníkům, kteří dokáží odhalit maskování v uniformě vojáků a na závěr i psům. Ti mohou být součástí hlídky a odhalí i Joachima v oficírské uniformě. Holt nějaká německá psí supervýchova. Jak postupujete misemi, je hra doplněna filmovým doprovodem. Nejsem si jistý, zda "Gorillaz" styl je pro WW2 vhodný, nicméně značně prohlubuje sklíčenou a depresivní atmosféru té doby.
Technická stránka hry je největším kamenem úrazu. Ve hře jsou přítomny bugy, kdy se například vaše postavy zasekávají o překážky a jediným řešením je opětovné nahrání pozice. Někdy vaše postavy nereagují na příkaz na pohyb, provedou pouze část příkazu, kdy se pouze pohnou a nezaútočí, nebo nejsou schopny zvedat mrtvoly ze země. AI je taktéž nepředvídatelná. Někdy reaguje a vyhlásí alarm naprosto nelogicky když vás viděl nepřítel sekundu na dálku, jindy protivník naprosto nereaguje na střelbu v blízkém okolí. Civilisté se někdy leknou vytažené zbraně nebo vaší přítomnosti a jindy naprosto ignorují masivní jatka hned vedle nich. S těmito zásadními nedostatky neměla být hra vůbec vydána, protože výrazným způsobem ničí hratelnost. Bez nich by se jednalo o devadesátkovou hru, protože atmosférou a zpracováním misí se řadí na nejvyšší úroveň. Na výběr je i pestrá škála obtížností. Já zvolil druhou nejtěžší Hard, přičemž nejtěžší Challenge nelze ukládat.
Ve hře se vžijete do dvou Němců, bránících východní frontu kdesi v Bělorusku. Byli jste tam posláni za trest, jelikož jste doma odmítli střílet do "zrádců" zajatých nacisty. Ovšem poté, co váš náklaďák vybouchne a jediní dva Němci přežijí se v jejich kůži rozhodnete dezertovat. Musíte si přitom proklestit cestu řadami něměckých a především sovětských vojáků. Po úspěšném útěku Manfreda a Ewalda potkáte Litevce Lukase, který vás naverbuje do odboje způsobujícímu nacistům značné ztráty. Odboj si ale zároveň uvědomuje, že Sověti nebudou žádnou výhrou. Ve hře je celkem 12 misí, kdy budete působit nacistům škody pomocí malých týmů. Budete například osvobozovat zajatce určené k likvidaci, připravovat půdu pro povstání, utíkat z vězení a na chvíli zavítáte i do Francie, kde pomůžete tamnímu odboji v likvidaci důstojnického štábu. V misích bude přítomnost dobových symbolů i chování. Čekejte tedy svastiky na každém rohu, vojáky salutující na počest vůdce s odpovídajícím hlasovým doprovodem, propagandu z tlampačů a v neposlední řadě i viditelnou genocidu, kdy se budou po okolí válet mrtvá těla zabitých vězňů nebo budete svědky přímo jejich zabíjení pomocí plynu. Autoři šli v autenticitě dál, než bývá dnes obvyklé, a proto hru doporučuji spíše starším ročníkům.
Váš tým se skládá ze sedmi hrdinů, kde každý umí něco jiného. Ewald je drsňák a zastane práci, kdy je potřeba síla. Manfred se umí maskovat do uniforem vojáků, stříhat ploty nebo vypínat alarmy. Lukas je štíhlý jako pírko a dostane se pomocí háku i na vyvýšená místa. Dvojice drsňáků Lead a Rubble se skvěle doplňuje házením cigaret, nožů a používáním odstřelovací pušky. No a úplně na závěr zde máme Grétu a Joachima. Na něžné pohlaví je potřeba dávat velký pozor. Její nenávist vůči nacistům je převeliká a umí velmi dobře zacházet zejména s baterkou a tlumenou pistolí. Joachim se umí díky své němčině velmi dobře maskovat důstojnickými uniformami a využívat situace ve prospěch týmu. Co se týče vašich nepřátel, budete čelit protivníkům s puškami, samopaly, důstojníkům, kteří dokáží odhalit maskování v uniformě vojáků a na závěr i psům. Ti mohou být součástí hlídky a odhalí i Joachima v oficírské uniformě. Holt nějaká německá psí supervýchova. Jak postupujete misemi, je hra doplněna filmovým doprovodem. Nejsem si jistý, zda "Gorillaz" styl je pro WW2 vhodný, nicméně značně prohlubuje sklíčenou a depresivní atmosféru té doby.
Technická stránka hry je největším kamenem úrazu. Ve hře jsou přítomny bugy, kdy se například vaše postavy zasekávají o překážky a jediným řešením je opětovné nahrání pozice. Někdy vaše postavy nereagují na příkaz na pohyb, provedou pouze část příkazu, kdy se pouze pohnou a nezaútočí, nebo nejsou schopny zvedat mrtvoly ze země. AI je taktéž nepředvídatelná. Někdy reaguje a vyhlásí alarm naprosto nelogicky když vás viděl nepřítel sekundu na dálku, jindy protivník naprosto nereaguje na střelbu v blízkém okolí. Civilisté se někdy leknou vytažené zbraně nebo vaší přítomnosti a jindy naprosto ignorují masivní jatka hned vedle nich. S těmito zásadními nedostatky neměla být hra vůbec vydána, protože výrazným způsobem ničí hratelnost. Bez nich by se jednalo o devadesátkovou hru, protože atmosférou a zpracováním misí se řadí na nejvyšší úroveň. Na výběr je i pestrá škála obtížností. Já zvolil druhou nejtěžší Hard, přičemž nejtěžší Challenge nelze ukládat.
Pro: s důrazem na autenticitu zachycená východní fronta, atmosféru přiživující filmečky, sedm rozdílných postav, více obtížností
Proti: zpackaná technická stránka hry v podobě zásadních bugů a glitchů kazících hraní, nelogická AI