Existence videohry jako je Moon: Remix RPG Adventure byla nevyhnutelná. V devadesátých
letech vznikalo jedno jRPG za druhým, a série jako Final Fantasy a Dragon Quest patřily mezi
nejcennější artikly média. Tento boom, který definoval celý žánr a jeho tropy, byl příliš hlučný na
to, aby nevyvolal komentář. A tím člověkem, který formou videohry reagoval, byl jistý designér Kenichi
Nishi. Tento dřívější zaměstnanec Square (pracoval na Chrono Triggeru a Super Mario RPG, tedy
lepší CV snad ani nešlo mít) se rozhodl, že zkusí něco jiného, nového. A založil tým Love-de-Lic, který
zkusil formuli ze svých dřívějších projektů otočit. Dekonstrukce RPG žánru, které se neptá „jak
porazit zlo“, ale „co po sobě jako hráči zanecháme i pokud jde jen o virtuální svět“. Po zapnutí
titulu Moon: Remix RPG Adventure vidíme, jak malý chlapec spouští, před spaním, videohru na svém
GameStationu. Jedná se o epické jRPG.
Hlavní postava (tedy hráč) začíná v generickém fantasy světě, který jako by z oka vypadl Dragon
Questu III, kde je zrychleně sledován příběh tradičního hrdiny – rytíře, který vyvražďuje hanebná
monstra a zachraňuje svět, aby zničil zlo a dosáhl slávy. Jenže pak se stane něco zvláštního: hra se
„rozpadne“, a hlavní postava, chlapec, se probudí ve skutečném světě Moon, a začíná zjišťovat, že
vše nebylo tak, jak se zdálo. A už vůbec nejde o "expení", zvyšování levelů a zabíjení monster. Ale
o pochopení světa, který není jen kulisou pro hlavní postavu, hráče. Naopak, hlavní mechanikou
titulu japonských vývojářů je získávání lásky, která se vrací zpátky do poničeného světa (kterým
prošel jRPG hrdina). Hlavním smyslem je tak oživování padlých tvorů, pomáhání místím obyvatel a
celkově náprava činů "hrdiny".
Nicméně i mechaniky jsou podobně originální. V Moonu plyne čas a hráč má pouze omezený čas,
po který může svět prozkoumávat; a tento časový interval se zvyšuje podle získané lásky a úrovně
dosažené hodnosti (například „ambasador lásky“). Podobně jako v Minit, i zde tedy máte čas jen na
určité interakce, jen s tím rozdílem, že po dosažení nové úrovně se tento časový interval mírně
zvyšuje, a tedy dojdete dále, můžete prozkoumávat svět i v noci a tak dále. Design přímo vybízí
k plnění menších a větších úkolů, které napravují svět a hráči zvyšují pole působnosti. Denní cyklus
je důležitý, jelikož postavy mají svůj vlastní životní rytmus a hráč je může sledovat, pomáhat jim,
nebo se stát součástí jejich příběhů. Tedy podobně jako v The Last Express, svět plyne vlastním
tempem. Na rozdíl od mrtvých monster, nebo li tvorů, které měli tu smůlu, že je „hrdina“ sprovodil
ze světa živých. Jejich duše ovšem stále bloudí, a je možnost je zachránit (a tím získat „love“ body).
Jde o malé puzzle problémy, a každý z tvorů je unikátní a vyžaduje jiný styl záchrany.
Moon je postavený na ironii – RPG žánr vždy stavěl hráče do role spasitele, ale nikdy se neptal, zda
jsou jejich činy správné. Zde se na tuto otázku tým Love-de-Lic ptá každou chvilku. U konce hry i
na závažnější otázky, ke kterým putování v Moon: Remix RPG Adventure neochvějně spěje.
Pokud si tvůrci dali za cíl obrátit design i mechaniky tradičních jRPG titulů, tak se jim to povedlo i
ve sféře příběhu a celkového vyznění hry. A je opravdu velká škoda, že Moon komerčně neuspěl
ani v Japonsku, a titul tedy nebyl dlouhé roky přeložen do angličtiny. A i přes to se internetem šířili
zprávy a fámy, že by mohlo jít o originální a unikátní dílo, které vlastně nemělo obdobu – a to
zvláště na prvním PlayStationu. Z trochu podobných her mě napadá snad jen SNESové Ihatovo
Monogatori (také vyšlo pouze v japonštině, než bylo za dlouhé roky přeloženo do AJ), které má
podobnou atmosféru a Mother 3, které více řeší absurditu jRPG mechanik.
Vizuální stránka je svá, jak by se i od podobně laděného titulu čekalo, a na kreslených a
renderovanýh pozadích naleznete i zcela trojrozměrné objekty, hliněné postavy a objekty a další
nesourodé prvky, které ovšem tvoří unikátní celek. Město, lesy, noční nebe – vše působí jako iluze
videohry nebo až jako ilustrace z dětské knihy. A i se zvuky a hudbou si tvůrci poradili originálně.
Titul vlastně nemá skladby přiřazené přimo k určitým místům (až na některé výjimky), ale může si
kupovat LPíčka (MoonDisky, každý s originálním albem, např. I'M WAITING FOR THE NIGHT) od místního rocekra, a následně si sestavit svůj vlastní playlist. A skladeb je opravdu velké množství. Je patrné, že i ty nejměnší
detaily dostaly péči.
Co je ale na Moon: Remix RPG Adventure nejzajímavější je obsah. Ačkoliv je svět celkově
maličký, a hra není úplně dlouhá (okolo 10–12 hodin), jsou jednotlivé lokace a městečko
prošpikováné událostmi, záhady, tvory, charaktery… Je stále co dělat, zvláště s přibývající úrovní.
Nicméně zde přichází i největší negativum hry. Začátek je obtížný, a hráč vlastně neví (a ani
pořádně nemůže vědět – hry vycházela s manuálem) co má dělat, jak nezemřít během prvních pár minut po opravdovém startu hry, jak řešit určité puzzly (japonské idiomy) a tak dále. Určitě tak není na škodu do manuálu nahlédnout, či konzultovat různě dostupné návody (a objevit tak další spoustu jinak pečlivě skrytého obsahu). Ve zkrtace lze tedy říci, že titul Moon vyžaduje určitou dobu, než do něj hráč pronikne a začne si hraní užívat. O to silnější zážitek ale pak tato nenápadná videohra nabídne. Nicméně jednotlivé zážitky a vjemy z události by bylo liché vypisovat, lze ovšem prozradit, že hra nabídne různorodé lokace, minihry a scény, které jsou více než kvalitně zpracované (ne, rybaření to ovšem není).
Prvotina Love-de-Lic (později např. Chulip a UFO: A Day in the Life) není jen kritikou jRPG, ale reflexe videoher jako média. A to je na rok 1997, a vlastně i dnes, poměrně raritní. Dlouho před The Stanley Parable nebo Undertale vznikl Moon: Remix RPG Adventure, a byl zapomenut. Tedy, než Toby Fox přesvědčil tvůrce, aby hru znovu vydali (a přeložili) v roce 2020. Ale to již bylo pozdě, ale status kultovní klasiky si hra, po mezidánorodním vydání, obhájila, a posílila.
letech vznikalo jedno jRPG za druhým, a série jako Final Fantasy a Dragon Quest patřily mezi
nejcennější artikly média. Tento boom, který definoval celý žánr a jeho tropy, byl příliš hlučný na
to, aby nevyvolal komentář. A tím člověkem, který formou videohry reagoval, byl jistý designér Kenichi
Nishi. Tento dřívější zaměstnanec Square (pracoval na Chrono Triggeru a Super Mario RPG, tedy
lepší CV snad ani nešlo mít) se rozhodl, že zkusí něco jiného, nového. A založil tým Love-de-Lic, který
zkusil formuli ze svých dřívějších projektů otočit. Dekonstrukce RPG žánru, které se neptá „jak
porazit zlo“, ale „co po sobě jako hráči zanecháme i pokud jde jen o virtuální svět“. Po zapnutí
titulu Moon: Remix RPG Adventure vidíme, jak malý chlapec spouští, před spaním, videohru na svém
GameStationu. Jedná se o epické jRPG.
Hlavní postava (tedy hráč) začíná v generickém fantasy světě, který jako by z oka vypadl Dragon
Questu III, kde je zrychleně sledován příběh tradičního hrdiny – rytíře, který vyvražďuje hanebná
monstra a zachraňuje svět, aby zničil zlo a dosáhl slávy. Jenže pak se stane něco zvláštního: hra se
„rozpadne“, a hlavní postava, chlapec, se probudí ve skutečném světě Moon, a začíná zjišťovat, že
vše nebylo tak, jak se zdálo. A už vůbec nejde o "expení", zvyšování levelů a zabíjení monster. Ale
o pochopení světa, který není jen kulisou pro hlavní postavu, hráče. Naopak, hlavní mechanikou
titulu japonských vývojářů je získávání lásky, která se vrací zpátky do poničeného světa (kterým
prošel jRPG hrdina). Hlavním smyslem je tak oživování padlých tvorů, pomáhání místím obyvatel a
celkově náprava činů "hrdiny".
Nicméně i mechaniky jsou podobně originální. V Moonu plyne čas a hráč má pouze omezený čas,
po který může svět prozkoumávat; a tento časový interval se zvyšuje podle získané lásky a úrovně
dosažené hodnosti (například „ambasador lásky“). Podobně jako v Minit, i zde tedy máte čas jen na
určité interakce, jen s tím rozdílem, že po dosažení nové úrovně se tento časový interval mírně
zvyšuje, a tedy dojdete dále, můžete prozkoumávat svět i v noci a tak dále. Design přímo vybízí
k plnění menších a větších úkolů, které napravují svět a hráči zvyšují pole působnosti. Denní cyklus
je důležitý, jelikož postavy mají svůj vlastní životní rytmus a hráč je může sledovat, pomáhat jim,
nebo se stát součástí jejich příběhů. Tedy podobně jako v The Last Express, svět plyne vlastním
tempem. Na rozdíl od mrtvých monster, nebo li tvorů, které měli tu smůlu, že je „hrdina“ sprovodil
ze světa živých. Jejich duše ovšem stále bloudí, a je možnost je zachránit (a tím získat „love“ body).
Jde o malé puzzle problémy, a každý z tvorů je unikátní a vyžaduje jiný styl záchrany.
Moon je postavený na ironii – RPG žánr vždy stavěl hráče do role spasitele, ale nikdy se neptal, zda
jsou jejich činy správné. Zde se na tuto otázku tým Love-de-Lic ptá každou chvilku. U konce hry i
na závažnější otázky, ke kterým putování v Moon: Remix RPG Adventure neochvějně spěje.
Pokud si tvůrci dali za cíl obrátit design i mechaniky tradičních jRPG titulů, tak se jim to povedlo i
ve sféře příběhu a celkového vyznění hry. A je opravdu velká škoda, že Moon komerčně neuspěl
ani v Japonsku, a titul tedy nebyl dlouhé roky přeložen do angličtiny. A i přes to se internetem šířili
zprávy a fámy, že by mohlo jít o originální a unikátní dílo, které vlastně nemělo obdobu – a to
zvláště na prvním PlayStationu. Z trochu podobných her mě napadá snad jen SNESové Ihatovo
Monogatori (také vyšlo pouze v japonštině, než bylo za dlouhé roky přeloženo do AJ), které má
podobnou atmosféru a Mother 3, které více řeší absurditu jRPG mechanik.
Vizuální stránka je svá, jak by se i od podobně laděného titulu čekalo, a na kreslených a
renderovanýh pozadích naleznete i zcela trojrozměrné objekty, hliněné postavy a objekty a další
nesourodé prvky, které ovšem tvoří unikátní celek. Město, lesy, noční nebe – vše působí jako iluze
videohry nebo až jako ilustrace z dětské knihy. A i se zvuky a hudbou si tvůrci poradili originálně.
Titul vlastně nemá skladby přiřazené přimo k určitým místům (až na některé výjimky), ale může si
kupovat LPíčka (MoonDisky, každý s originálním albem, např. I'M WAITING FOR THE NIGHT) od místního rocekra, a následně si sestavit svůj vlastní playlist. A skladeb je opravdu velké množství. Je patrné, že i ty nejměnší
detaily dostaly péči.
Co je ale na Moon: Remix RPG Adventure nejzajímavější je obsah. Ačkoliv je svět celkově
maličký, a hra není úplně dlouhá (okolo 10–12 hodin), jsou jednotlivé lokace a městečko
prošpikováné událostmi, záhady, tvory, charaktery… Je stále co dělat, zvláště s přibývající úrovní.
Nicméně zde přichází i největší negativum hry. Začátek je obtížný, a hráč vlastně neví (a ani
pořádně nemůže vědět – hry vycházela s manuálem) co má dělat, jak nezemřít během prvních pár minut po opravdovém startu hry, jak řešit určité puzzly (japonské idiomy) a tak dále. Určitě tak není na škodu do manuálu nahlédnout, či konzultovat různě dostupné návody (a objevit tak další spoustu jinak pečlivě skrytého obsahu). Ve zkrtace lze tedy říci, že titul Moon vyžaduje určitou dobu, než do něj hráč pronikne a začne si hraní užívat. O to silnější zážitek ale pak tato nenápadná videohra nabídne. Nicméně jednotlivé zážitky a vjemy z události by bylo liché vypisovat, lze ovšem prozradit, že hra nabídne různorodé lokace, minihry a scény, které jsou více než kvalitně zpracované (ne, rybaření to ovšem není).
Prvotina Love-de-Lic (později např. Chulip a UFO: A Day in the Life) není jen kritikou jRPG, ale reflexe videoher jako média. A to je na rok 1997, a vlastně i dnes, poměrně raritní. Dlouho před The Stanley Parable nebo Undertale vznikl Moon: Remix RPG Adventure, a byl zapomenut. Tedy, než Toby Fox přesvědčil tvůrce, aby hru znovu vydali (a přeložili) v roce 2020. Ale to již bylo pozdě, ale status kultovní klasiky si hra, po mezidánorodním vydání, obhájila, a posílila.
Pro: námět, zpracování, hratelnost, estetika
Proti: složité začátky