Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.
Ondřej • 27 let • ČR - kraj Praha

Komentář

Přejít na komentáře

Scratches

  • PC 80
Nebudu lhát, Scratches nikdy nebylo vysoko na mém "to play" listu. To se změnilo až s blížícím se vydáním hry Asylum od stejného tvůrce, která slibuje inspiraci filmy od studia Hammer a klasikami s Peterem Cushingem – a to jsou věci, které mám velice rád a vyloženě mě nalákaly. Abych měl lepší kontext, rozhodl jsem se proto dohnat resty a konečně si to zahrát.
 
Na první pohled jsem měl pocit, že půjde jen o nudné procházení domu, pročítání nekonečných zápisků a deníků – prostě to, co nabízí každá generic first-person Steam budgetovka . Ale musím přiznat, že jsem se mýlil. Hra mě po celou dobu (cca 3–4 hodiny, podle záseků) dokázala bavit.
 
Hlavním hrdinou je Michael Arthate, hororový spisovatel, který trpí tvůrčím blokem. Jako ideální řešení mu přijde izolace v sídle Blackwood , které mu sehnal realitní agent Jerry. Nachází se na okraji městečka Rothbury v hrabství Northumberland (mimochodem, miluju, jak to ve hře vyslovují! :D). Samozřejmě se brzy ukáže, že dům ukrývá temná tajemství. První varování přijde, když Michaela probudí podivné škrábání ozývající se za zdmi a krbem. On v tom ale vidí spíš inspiraci pro svou tvorbu než varování , a tak se rozhodne vše důkladně prošetřit. 

Musím ale pochválit, zároveň i trochu zkritizovat příběh. Až do samotného konce byl dobře vystavěný, pomalu gradoval a fungoval s atmosférou hry . Problém nastává až v závěru , který vyšumí do prázdna a postrádá jakoukoli pořádnou katarzi. Celá zápletka se pak jeví velice triviálně a nevytváří žádný pocit nebezpečí nebo skutečného vyvrcholení . Co ale oceňuji, jsou telefonické rozhovory s postavami , které dodávají hře větší spád a pomáhají budovat iluzi, že existuje svět i mimo Blackwood . Nejlepší z nich je realiták Jerry, který svým lehkým britským humorem příjemně narušuje jinak hutnou hororovou atmosféru.
 
Mimo tento kontakt se ale s nikým dalším nesetkáte a hra je plně zaměřená na průzkum sídla. Proto je klíčové číst dokumenty a spisy, které nacházíte, protože obsahují zásadní informace a pomáhají rozplétat příběh. Naštěstí jsou napsané výborně – příjemně se čtou , dokreslují atmosféru, a i když jsem se nejdřív bál, že jich bude moc, nakonec jsem si jejich pročítání velice užíval.

Problém ale nastává ve chvíli, kdy nevíte, kam přesně jít nebo co hledat. Hra nenabízí žádné explicitní vodítko , takže pokud přehlédnete aktivní bod nebo zapomenete provést interakci ve správném pořadí , blokuje to progres a vy se ocitnete v začarovaném kruhu bez jasného směru . Sídlo je velké, místností je spousta a lehce se dá něco přehlédnout, což několikrát vedlo k frustraci . Párkrát jsem se zasekl natolik, že jsem musel sáhnout po návodu , protože bych tam jinak bloudil déle než původní majitelé Blackwoodu. 

Co se ale hře musí nechat, je atmosféra. Ta je naprosto fantastická a skvěle ji doplňuje výborné ozvučení. Zvuky deště, hromů a burácení větru v kombinaci s ponurým soundtrackem vytvářejí parádní pocit izolace. Když se venku rozprší a bouřka hřmí, zatímco uvnitř praská dřevo v krbu, je to "labůžo"!

Ve výsledku se jedná o kvalitní hororovou adventuru , která sice nenabízí nijak převratný příběh, ale funguje díky silné atmosféře, britskému zasazení, skvělému soundtracku a charismatickému sídlu . Slabší finále a občasná frustrace z navigace sice hře trochu podráží nohy, ale celkově jsem si ji užil a nelituji času, který jsem v ní strávil. Neřadím ji mezi nejlepší horory, ale rozhodně mezi ty kvalitní určitě.

 PS: Soundtrack poslouchám doteď – na procházku lesem naprostý ideál.

Pro: Atmosféra, pomalé budování příběhu, sídlo, dialogy, ozvučení, ost, délka

Proti: Možnost poměrně blbých záseků, závěr jenž vyšumí do prázdna

+8