Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Ghost of a Tale

  • PC 70
Ghost of a Tale je zvláštní kombinace adventury, plošinovky, RPGčka, logické 3D hidden object (tohle přirovnání ještě vysvětlím) a stealth akce s metroidvania designem. Je to kombinace ve svém pojetí neokoukaná a nakonec i docela zábavná. Hra od začátku nevede úplně za ruku a první hodiny ve hře jsem měl z průzkumu prostředí skoro až gothicovský feel, což mě na jednu stranu fakt bavilo, ale to, co mi příliš nesedlo, byl ten stealth. Osobně bych radši nepřátele eliminoval v nějakém soubojovém systému než je neustále dokola obíhal. Nakonec jsem ale pochopil celý ten záměr, neb je pro účely hry a její mechaniky nutný. A právě ty mechaniky je nutné nejprve si pořádně osahat a postupně objevit. Jakmile se hráč naučí zdejší zákonitosti a postoupí ve hře dál, tempo objevování se zrychluje a s ním i zábava a uspokojení.

Ghost of a Tale je každopádně ale rozlohou skromná, téměř až komorní hra. Indie záležitost každým coulem. Přesto je ale co do designu nečekaně promyšlená, byť občas trochu nevyvážená a matoucí. Tomu příliš nepomáhá zbytečně přestřelený kontrast mezi světlem a stíny. Vizuálně to vypadá dobře, zejména východy a západy slunce, ale někdy za cenu toho, že je prd vidět.

Příběhově je to sice velice jednoduchá ale chytlavá záležitost. Mladý myšáčí bard prchá z vězeňské cely, aby našel a zachránil svou milou. Postupem příběhu hráč navíc odhaluje myšákovu minulost a důvody, proč se ocitl ve vězení. Nenechte se ale zmást roztomilými animacemi. Ghost of a Tale je překvapivě dost temná záležitost zasazená do jakéhosi dystopického fantasy středověku, kde místnímu ekosystému nelegitimně vládne pevnou tlapkou společenství krys. A zlomený není jenom okolní svět, i samotného myšího hrdinu stíhá jeho vlastní minulost a trauma plynoucí ze ztráty bližního. Hře sice chybí dabing a dialogy jsou psány jednoduše, ale zároveň jsou poměrně zevrubné a nechybí jim určitá hloubka. To samé platí i pro lore a byť lvl Dragon Age to ještě ani zdaleka není, je radost jej poznávat.

Questy tu jsou většinou sice řešeny formou "najdi 30 hub" nebo "posbírej celou sadu oblečení", ale jsou udělány dostatečně zajímavě tak, aby to byla zábava a ne pruda. A tím se dostávám k myšlence, kterou jsem nakousl v úvodu. Místy mi tím až hra připomínala hidden object adventuru ve 3D prostředí. Mnohé objekty nejsou poházeny jen tak náhodně, ale má to většinou určitou logiku. A na ten zbytek, který logiku nemá, se dají zakoupit za herní měnu nápovědy. Tedy, až na jeden případ - urny (ty bych bez návodu asi nikdy všechny nenašel). Na druhou stranu ovšem chápu, že ne každému tahle hratelnost musí nutně sednout a pravda je, že bych osobně taky ocenil, kdyby komplexnějších vedlejších questů na úkor těch kompletačních bylo o něco víc.

Z technického hlediska je na tom hra vcelku dobře. Až na občasné propadnutí mimo mapu při agresivnější snaze zkrátit si cestu jsem nenarazil na žádné game breaking bugy. Mechaniky hry fungují bez problémů. Grafika by sem tam mohla být začištěnější, ale na takto relativně komplexní indie titul je to v pohodě. Že je autor hry bývalý hollywoodský animátor je znát jednak na příjemné stylizaci, ale také na detailní animaci zvířátek. Pozorovat přesné ťapkání hlavního hrdiny a různé další drobné pohyby je prostě radost.

Ghost of a Tale není hra, kterou bych se zdravým svědomím mohl doporučit úplně každému, ale rozhodně je to něco, co jsem ještě nehrál. Ne že by tu tvůrci něčím vyloženě posouvali hranice, ale úspěšně zkombinovali poměrně velké množství žánrů a tenhle mix úspěšně dotáhli do slušně hratelné podoby. Menší budget se tu ale sem tam projevuje a to především na některých viditelně nedodělaných mechanikách (busking, XP a zcela zbytečné levelování) a na uspěchaném a bohužel i otevřeném konci hry.

Pro: zajímavý svět, mix žánrů, stylizace, detailní animace, z většiny hratelnost, chytrý design, hudba

Proti: stealth zaměření mi moc nesedlo, až moc backtrackingu, občas trochu matoucí, nedodělaná a tudíž zbytečná mechanika levelování

+13