Zdráhal bych se Fable označit za RPG. Od tohoto žánru lze minimálně očekávat hrdinu vyvíjejícího se v rámci příběhu odehrávajícím se v nějakém světě. Odmyslete si příběh i svět a máte zhruba vyznění této hry. To co je zde vydáváno za svět a příběh, není nic samostatně funkčního, jde prostě jen o kulisy pro hráčova hrdinu, kolem kterého se vše točí. Je to jen chabá záminka, aby hrdina mohl vykonávat své velké skutky. Fable je tak jakýmsi simulátorem hrdiny, který je ve hře stylizován něco mezi představou dítěte a parodií, jako by se snad tvůrci nemohli rozhodnout, do jakého stylu se vrhnout nebo nad tím spíš ani nepřemýšleli. To vlastně definuje vyznění celé hry vzhledem k tomu, že Fable je právě o hrdinovi a ničem jiném.
Jenže i samotný vývoj postavy je značně chabý. Možností kam investovat nahromaděné zkušenosti je málo, takže se prakticky od začátku do konce nezmění způsob hraní. Více je zde útočeno na hráčovi pudy hromadit různé předměty a překonávat výzvy. Hráč za celou dobu prakticky o ničem (natož podstatném) nerozhoduje, jen výjimečně je mu dána možnost zvolit mezi dvěma očividnými volbami dobra nebo zla. Těšil jsem se, že Fable bude vynikat alespoň v možnostech, jak se vyblbnout mimo "dějovou" linii, ale volba mezi dobrem a zlem se definuje podle toho, jestli zabíjím jen zlé lidi nebo zabíjím i dobré a sem tam někomu vyprázdním skříň. Hráčova volba má vliv leda tak na podobu postavy a proklamované reakce na jeho činy se pak smrskávají na jediné – jestli lidé strachy utíkají nebo nadšením tleskají (či co to asi dělají, když je hráč dobrák).
Fable je vizuálně krásná hra a ze začátku se tváří jako by hráči nabízela spoustu možností. Jenže brzy lze poznat, že pod kudrlinkami se neskrývá vůbec nic a vlastně nabízí jen spoustu jednoduchých "cool" blbinek naházených bez nějaké celistvosti či smyslu do hry. Hraní Fable tak připomíná návštěvu poutě, kde se vám také nabízejí v lákavých světýlkách různé atrakce nemající spolu nějakou souvislost. Některé vás baví míň, některé víc a na ty jdete třeba dvakrát. Ale potřetí je to už nuda nebo se vám z toho točí hlava. Když si odmyslíte všechny ty zbytečné ptákoviny, zůstane vám hlavní herní náplň - obyčejná rubačka, která celkem slušně zabaví.
Ve Fable jde o jednoduchou přímočarou zábavu bez nějakého většího smyslu. A tak největší slabinou hry pro mě nakonec byly náznaky, co víc by mohla být, ale není ani zdaleka. A vyznění některých lokací mi až příliš často vyvolávalo vzpomínky na pořádná RPG od Bioware, s kterými Fable absolutně nesnese srovnání.
Jenže i samotný vývoj postavy je značně chabý. Možností kam investovat nahromaděné zkušenosti je málo, takže se prakticky od začátku do konce nezmění způsob hraní. Více je zde útočeno na hráčovi pudy hromadit různé předměty a překonávat výzvy. Hráč za celou dobu prakticky o ničem (natož podstatném) nerozhoduje, jen výjimečně je mu dána možnost zvolit mezi dvěma očividnými volbami dobra nebo zla. Těšil jsem se, že Fable bude vynikat alespoň v možnostech, jak se vyblbnout mimo "dějovou" linii, ale volba mezi dobrem a zlem se definuje podle toho, jestli zabíjím jen zlé lidi nebo zabíjím i dobré a sem tam někomu vyprázdním skříň. Hráčova volba má vliv leda tak na podobu postavy a proklamované reakce na jeho činy se pak smrskávají na jediné – jestli lidé strachy utíkají nebo nadšením tleskají (či co to asi dělají, když je hráč dobrák).
Fable je vizuálně krásná hra a ze začátku se tváří jako by hráči nabízela spoustu možností. Jenže brzy lze poznat, že pod kudrlinkami se neskrývá vůbec nic a vlastně nabízí jen spoustu jednoduchých "cool" blbinek naházených bez nějaké celistvosti či smyslu do hry. Hraní Fable tak připomíná návštěvu poutě, kde se vám také nabízejí v lákavých světýlkách různé atrakce nemající spolu nějakou souvislost. Některé vás baví míň, některé víc a na ty jdete třeba dvakrát. Ale potřetí je to už nuda nebo se vám z toho točí hlava. Když si odmyslíte všechny ty zbytečné ptákoviny, zůstane vám hlavní herní náplň - obyčejná rubačka, která celkem slušně zabaví.
Ve Fable jde o jednoduchou přímočarou zábavu bez nějakého většího smyslu. A tak největší slabinou hry pro mě nakonec byly náznaky, co víc by mohla být, ale není ani zdaleka. A vyznění některých lokací mi až příliš často vyvolávalo vzpomínky na pořádná RPG od Bioware, s kterými Fable absolutně nesnese srovnání.
Pro: Vizuálně krásná, líbivá, lákavá, celkem zábavná.
Proti: Povrchní, dětinská, bez hlubší atmosféry, splácaná.