První RPG, se kterým jsem přišel do styku. Vzpomínám si, jak jsem kdysi v jednom herním magazínu četl preview a tam stálo, že ve hře potkáte postavu a musíte se k ní nějak zachovat. Později ve hře tu samou postavu potkáte znova a ona se zachová k vám podle toho, jak jste se poprvé zachovali vy k ní...
To mi tehdy v roce 1998 (?) přišlo naprosto senzační a když se mi pak těch 5 CDček dostalo do rukou, neváhal jsem ani vteřinu :)
První plus: Tvorba postavy, resp. obrovský výběr: pohlaví, rasa, povolání, přesvědčení, bojové dovednosti...
Druhé plus: Atmosféra. Procházení hlubokým lesem s partičkou dobrodruhů, to je prostě zážitek nejen pro fanoušky dračího doupěte :)
Třetí plus: Příběh, který se krásně rozvine. Začíná jako nepříjemná železná krize, která sužuje celý kraj, aby se pak stočil úplně jiným směrem.
Čtvrté plus: Obrovské množství celkem různorodých questů, které můžete, ale nemusíte plnit. Je to jen na vás (samozřejmě že za jejich plnění dostanete odměnu v podobě zkušeností a občas zlata či nějakého toho magického předmětu)
Páté plus: Velké množství kouzel a předmětů, ať už to jsou helmy, brnění, zbraně, štíty, lektvary nebo zlaté kalhoty :) Navíc každý předmět má svůj vlastní podrobný popis, magické zbraně mají i svoji vlastní historii (!). Opravdu hrozně moc to přidává na atmosféře...
Šesté plus: Možnosti volby- ať už při tvorbě postavy, složení družiny, ale i procházení hrou za správňáka nebo zloducha... je to opět jen na vás.
Sedmé plus: NPC charaktery. Ty by sice mohly být trochu víc proklesleny (tato chybka byla napravena ve druhém díle :)), ale stejně vám přirostou k srdci (třeba nebohý trpaslík Yaslick, kterého zradil jeho "přítel" a kterému se chce pomstít). Každá postava má zkrátka svůj vlastní důvod proč se k vám (ne)přidat.
Osmé plus: Souboje, které můžete kdykoliv pauznout a rozdat příkazy, ale u kterých musíte občas opravdu přemýšlet (záleží na jakou hrajete obtížnost). Tady se taky hodí, abyste alespoň trochu znali herní pravidla- kouzlit Spánek na kostlivce opravdu není to pravé ořechové :) Navíc si můžete nastavit základní druh chování u každého člena družiny- bojovník ať útočí dle libosti, ale příliš se nevzdaluje od družiny, kouzelník ať na sebe nejdřív sešle obranné kouzlo, a pak kosí nepřítele kouzly...
Deváté plus: Provázanost s dalším díle a datadiskem- na konci hry si svoji postavu můžete uložit a začít s ní hrát druhý díl.
První minus: Grafika, která mi tehdy přišla kouzelná (mně osobně přijde i teď), ale nyní už asi nikoho nového moc neuchvátí.
Druhé minus: Družina měla občas problém s nalezením správné cesty (hlavně ve městech), ale když je budete navigovat vícero příkazy pomocí shiftu, dá se tomu celkem dobře předejít.
Na svou dobu je to prostě neuvěřitelně propracovaná hra, ke které se i dnes čas od času rád vrátím.
To mi tehdy v roce 1998 (?) přišlo naprosto senzační a když se mi pak těch 5 CDček dostalo do rukou, neváhal jsem ani vteřinu :)
První plus: Tvorba postavy, resp. obrovský výběr: pohlaví, rasa, povolání, přesvědčení, bojové dovednosti...
Druhé plus: Atmosféra. Procházení hlubokým lesem s partičkou dobrodruhů, to je prostě zážitek nejen pro fanoušky dračího doupěte :)
Třetí plus: Příběh, který se krásně rozvine. Začíná jako nepříjemná železná krize, která sužuje celý kraj, aby se pak stočil úplně jiným směrem.
Čtvrté plus: Obrovské množství celkem různorodých questů, které můžete, ale nemusíte plnit. Je to jen na vás (samozřejmě že za jejich plnění dostanete odměnu v podobě zkušeností a občas zlata či nějakého toho magického předmětu)
Páté plus: Velké množství kouzel a předmětů, ať už to jsou helmy, brnění, zbraně, štíty, lektvary nebo zlaté kalhoty :) Navíc každý předmět má svůj vlastní podrobný popis, magické zbraně mají i svoji vlastní historii (!). Opravdu hrozně moc to přidává na atmosféře...
Šesté plus: Možnosti volby- ať už při tvorbě postavy, složení družiny, ale i procházení hrou za správňáka nebo zloducha... je to opět jen na vás.
Sedmé plus: NPC charaktery. Ty by sice mohly být trochu víc proklesleny (tato chybka byla napravena ve druhém díle :)), ale stejně vám přirostou k srdci (třeba nebohý trpaslík Yaslick, kterého zradil jeho "přítel" a kterému se chce pomstít). Každá postava má zkrátka svůj vlastní důvod proč se k vám (ne)přidat.
Osmé plus: Souboje, které můžete kdykoliv pauznout a rozdat příkazy, ale u kterých musíte občas opravdu přemýšlet (záleží na jakou hrajete obtížnost). Tady se taky hodí, abyste alespoň trochu znali herní pravidla- kouzlit Spánek na kostlivce opravdu není to pravé ořechové :) Navíc si můžete nastavit základní druh chování u každého člena družiny- bojovník ať útočí dle libosti, ale příliš se nevzdaluje od družiny, kouzelník ať na sebe nejdřív sešle obranné kouzlo, a pak kosí nepřítele kouzly...
Deváté plus: Provázanost s dalším díle a datadiskem- na konci hry si svoji postavu můžete uložit a začít s ní hrát druhý díl.
První minus: Grafika, která mi tehdy přišla kouzelná (mně osobně přijde i teď), ale nyní už asi nikoho nového moc neuchvátí.
Druhé minus: Družina měla občas problém s nalezením správné cesty (hlavně ve městech), ale když je budete navigovat vícero příkazy pomocí shiftu, dá se tomu celkem dobře předejít.
Na svou dobu je to prostě neuvěřitelně propracovaná hra, ke které se i dnes čas od času rád vrátím.
Pro: Tvorba postavy, piplání postavy od 1. levelu, putování Tolkienovým světem, moře questů, soubojový systém, NPC charaktery, příběh, herní doba
Proti: Grafika už dnes leckoho odradí, pathfinding... jinak nic :)