Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

StarCraft II: Wings of Liberty

  • PC 65
Po cca 6 letech vývoje je tu fanoušky očekávaný Starcraft 2, který byl už po samotném ohlášení (a možná i před ním) označován za bombu. Mě Starcraft 1 osobně hodně minul s tím, že je to pro mě nudná a nezábavná RTS, takže S2 mě po ohlášení až tak nevzrušoval, i tak jsem se nějakou záhadou prokousal až do závěru což je velký úspěch už jen proto, že od AoE3 a CoD2 je to první novější hra kterou jsem dohrál, ale plky o tom jak jdou hry už několik let do kytek jsou jiná kapitola. Tahle hra mi stojí za komentář ne pro své (ne)kvality, ale protože v tom křiku "hype, hype, hurááá" jsem nějak cítil potřebu si taky zakřičet svůj názor.

Hodnotit budu jen Single player jelikož Multiplayer mě u téhle hry vůbec nezajímá, a s kamarády bych při hraní RTS dal přednost starší konkurenci, protože hrát na battlenetu stylem 5 minut a dost mě fakt nerajcuje. Dobrým ponaučením mi byl AoE3 kde jsem po několika hrách pochopil, že "na pohodičku" a zábavu se to hrát fakt nedá a každá hra se omezuje na maximálně pár minut hraní a to mě opravdun nebaví a je z toho prd. Vlastně nejde o zábavu ale o používání několika šablon herních postupů, jakých si buildů, což představuje zábavu hlavně asi pro honimíry ve virtuálním světě co staví existenci na tom koho vyklepli, ale ten kdo se chce pobavit a opravdu hrát tak musí podle mého volit cestu LAN kde se na nějaké tabulky sere jak na placatej kámen. LAN tu pokud vím není, tak neni co řešit, ale pokud dobře chápu možnosti battlenetu, jistě asi půjde nějak hrát skrze něj jako přes LAN.

Příběh, hm, cenu za popularitu teď asi nezískám, ale za sebe říkám, že příběh v S2 mě prostě nebere a scény jsem hlavně odmačkal už aby byly pryč. Boj tří ras ve vesmíru, mezi lidmi, oškivými brouky a hitech mimozemšťany už tady byl milionkrát a mě to prostě nebere, když se tohle totiž už xkrát protočí tak to mojí pozornost zkrátka nepřiláká, navíc když je to v dost neoriginálním podání špatně vypadajících ingame scén. Jak jsem řekl, nezájem o příběh asi někdo odsoudí (zdravím S fanboys) ale hodnocení hry holt neni soutěž v popularitě.

Hratelnost, ach ano, nevím jak si to vysvětlit, ale hra mě bavila, opravdu nevím čím to, čekal jsem, že to zabalím, ale pak mě to začalo bavit a nevím čemu to přičíst. S2 je pojatý hodně rychle a akčně, žádné velké šmrdlání se na základně, víceměné rychlá akce a kálet na základnu, ono se tam toho ostatně ani moc dělat nedá. Osobně nechápu např. absenci zdí, v době kdy se válčí s brouky bych viděl zeď jako logicky nejjednodušší a nejpraktičtější překážku, ale na druhou stranu je fakt, že je to asi zbytečnost vzhledem k tomu, že jsou vždy jasně dané přístupové cesty. Umělá inteligence, to je dost důležitý prvek v každé hře a RTS obzvlášť a pokud se jednotky chovají jak pitomci tak je zle. Zde je to tak "fifty fifty" ("Nesmějte se mu!!"). Na jedné straně je super jak SCV sami opravují jak jendotky tak stavby a to i když jsou celkem daleko, jak se v kolikrát jednotky vrátí na své místo, ale na straně druhé nevím jestli se mám smát, srát nebo lomit rukama při pohledu na své jednotky jak se nechají kosit nepřítelem, který stojí na okraji druhého patra a beztrestně si dělají co chtějí aniž by mé jednotky opětovaly palbu. Vysvětlení ve hře typu "musíš tam nejdřív odkrýt mlhu" mi jako inteligentní opravdu nepřijde už jen proto, že "fog of war" je hlavně herní prvek a ne součást výbavy onoho světa jako stromy, tráva atd , zkrátka když někdo stojí na okraji tak ho prostě ze země vidím a tak by to mělo být i ve hře, protože tak jak je to v S2 je to nesmysl. Navíc nepřítel střílí i když nestojí na okraji, takže to kropí asi skrze zem nebo střílí obloukem, balistika holt věda je. Kdyby např. artilerie střílela na mé jednotky aniž by byla vidět ze země, protože by byla krytá okrajem, tak neřeknu ani prd, ale takhle je to blbost. Další případ střední až pokročilé demence je nesmyslná honba jendotek, které neslouží k boji, za nepřítelem, pokud máte označenou skupinu jednotek všeho druhu a není čas řešit kdo je kdo, měly by jednotky, které neslouží k boji a nemají žádné bojové využití prostě při povelu k útoku sedět a točit palcem (nebo léčit a opravovat, zkrátka podle chuti) a ne se vrhnout k nepříteli zatímco opravdu bojové jednotky z dálky střílí, tohle mi opravdu vadí. Zde je prostor pro ukázku demence tentokrát nepřátelských jednotek, kterým můžete klidně až pod nos postavit tank, k němu libovolně opravářů a takhle kosit zástupy nepřátel, protože nepřátele ve své nekonečné demenci nenapadne zničit tyhle podpůrné jednotky, které prakticky zajišťují vašemu drobečkovi nesmrtelnost, tedy alespoň do vyčerpání zásob, ohromný problém nastavit jednotkám systém priorit pro eliminaci takového nešvaru, tohle tuším vynalezli už u her o více jak o dekádu zpět. Další nešvar který zde je, nemožnost skupině jednotek, ani když jsou stejného typu, udělit povel použít speciální schopnost najednou, máte skupinu křižníků, udělíte povel střelby ze super kanónu a místo toho aby vypálily všechny, tak pálí jeden po druhém, má to logiku? Asi takovou jako by generál v bitvě velel každému ze svých tanků zvlášť a všem do vysílačky musel jak papoušek opakovat jeden povel, jěště že Blizzard dělá do RTS her a ne do válek (i když...) Stejně je tomu tak např. v misi s hrdiny kde i při použití klávesové zkratky, která je pro všechny stejná svou schopnost použije jen jeden z nich, omluvou budiž v rozdílnost schopností hrdinů a jejich nutném nastevení před použitím, ale i to by šlo hravě vyřešit, např. v takové situaci defaultně v AI udělit povel "zaútoč na nejbližšího". problémy typu, že na přepravní jednotky nemá jak jsem si všiml vliv jestli jedou prázdný nebo plně naložený, rychlost je stejná, příkaz "hold position" (naprosto zásadní povel) se ruší pokud s jednotkou pohnete (do prdele, vždyť tohle a daleko víc možností už bylo např. v Aoe2!) , nemožnost udělit jednotce povel útoku na prázdné místo bez přítomnosti nepřátel, sakra vhodný třeba pro artilerii, nemožnost udělit jednotkám nějaké aspoň jednochuché formace, nemožnost zničit budovu autodestrukcí a místo koncentrací na dění ve hře se musíte zabývat likvidaci nevhodně postavené budovy, kterou potřebujete odstranit nebo např. narychlo její demolicí získat počet kreditů k něčemu důlěžitějšímu. Detaily typu nemožnost rotovat budovy při stavbě, nemožnost pokročileji ovládat kameru (sakra co je za problém do hry vepsat pár řádků pro kvalitnější ovládání kamery, zoomu atd., ať si na to najmou aspoň brigádníka z řad fanboys co umí programovat) nebo šířeji určit chování jednotek asi nemá cenu nějak široce rozebírat. Ale možnost oddálit kameru by fakt bodla zvlášť v případě kdy kolikrát ty hračky (eh, fuj, co jsem to řekl) tak tedy impozantní bojové jednotky větší než budova ze které vzešly zabírají opravdu hodně místa. Chválím velký počet jednotek, je jich fakt hodně a to je rozhodně plus, tohle plus se ale stává bohužel malé a bezvýznamné když 3/4 těch jednotek ze své vlastní vůle vůbec používat nebudete, protože jsou prostě k prdu a využijete je pouze když je mise pro konkrétní jednotku dělaná nebo když vám jich hra několik na startu dá. Ovšem tahle výtka možná veme za své v případě multiplayeru kde se třeba ty v singlu přítomné jednotky platné jak mrtvýmu zimník využijí. Při tvorbě základny mě celkem vytáčela absence možnosti stavět budovy ve větším počtu, takhle SCV staví jednu, pak druhou ve frontě a tím to hasne, šmitec, ale třeba jsem přehlédl nějakou super klávesovou zkratku, stejně jako jsem asi přehlédl povel, kterým bych SCV donutil přestat stavět a přesunout ho na důležitejší úkol. Obtížnost hry je kvalitně vyvážená, na Hard je to opravdu těžší a na Brutal tuplem, jsou hry u kterých rozdíl sotva poznáte, zde je to dobře oddělené. Fakt že jednotky typu siege tank se neumějí automaticky složit pokud je na ně útočeno v případě kdy jsou rozloženi jako artilerie a tudíž neschopni boje na blízko na celkovém dojmu nepřidá, to samé pro vikingy atd. touto demencí jednotek je pak docilováno zvýšení počtu jednotek ve hře, protože jedna kreje druhou, třetí tu první a druhá zase kreje třetí a přitom úplně zbytečně, stačilo by prostě zlepšit AI, Viking, který v letu neumí střílet na zem by se po útoku ze země automaticky složil do své pozemní varianty a po likviaci by se zase složil zpět a to vše za situace kdy zrovna necháte své dementy chvíli bez dozoru, ale to bylo snížilo počet druhů jednotek ve hře a to by se pak brečelo. Opravdu by bylo lepší kdyby více jednotek bylo ospravedlněno skutečnou použitelností a ne demencí v umělé inteligenci.

Herní prvky typu výzkumu, nebo upgradů mimo hru jsou pro mě osobně stále nové jelikož se to moc nepouživá a něco podobného ale mnohem lépe zpracovaného jsem miloval pouze v Earth 2150, od té doby se to zerg ví proč neujalo a přitom je to naprosto výborná záležitost si zkoumat vlastní zbraně, rozhodovat co ne a co ano, a následně stavět vlastní jednotky. V S2 je aspoň přítomen chudý příbuzný a já jsem za to rád. Některé výzkumy v laboratoři jsou dobré, jiné špatné, tak to holt je, nemůže to být dokonalé, ale přeci jen bych raději uvítal takový typ výzkumů, který mě aspoň chvíli bude nutit se rozhodovat co si vybrat. Dobré je, že zde nutnost sbírání artefatků pro výzkum nutí hráče ve hře trochu riskovat při jejich shánění, pěkné oživení hry. Upgrady jednotek taky dobrý nápad, ale osobně bych možná tohle klidně oželel za přítomnost mé oblíbené stupnice hodností pro jednotky zocelené v boji a jejich následné vylepšení díky vyšší hodnosti, tohle tady prostě chybí, člověka to hned nutí hrát jinak a oni to sem nedaj, tak holt zase kulový, aspoň, že jsou tu upgrady. Těch u každé jednotky po 2ks, ale opět 3/4 jich jsou k ničemu, jelikož 10 bodů života pro moje vojáky mě opravdu nespasí a podobných zbytečných vychytávek je tu více. Osobně jsem měl problém prachy utratit a když mi docvaklo, že jsem tedy asi ve finále hry, tak jsem těch 300 klacků, co jsem šetřil na něco užitečného co snad přijde, rozházel za tyhle kravinky u jednotek, který ani nepoužívám, prostě vylazeno k dokonalosti asi jako bezpečnostní ventily od BP. Chválím parádní předvedení každého upgradu, takže člověk netápe co že to vlastně koupil za vychytávku, u nějakých předváděček by se hodil popis či srovnání se stavem před a po, jelikož u upgradů řešících odolnost jen obraz prostě nestačí, ale to bych už jen šťoural a já se nerad v něčem šťourám pokud zrovna nejde o můj nos či jiné tělní dutiny, třebaže nejsou moje...eh, ale to už jsem zašťoural jinam. Najímaní žoldáků je jistě přínosem, veteráni jsou hodně užitěční a jejich vylepšené schopnosti jsou znát. Minihry v mimo herním rozhraní, sledování zpráv, povídání, atd. to už je jen kosmetická záležitost a doplnění, hru to ani nepoloží ani mi to nepřijde moc podstatné, ale pro milovníky příbehu jsou rozhovory asi hodně přínosné. Achievementy v každé misy okoření hraní, to je bez řečí, takže jednoznačně plus, chce to jen opravdu dobrou motivaci a odměnu aby je člověk plnil. Počet misí je na dnešní i dřívější poměry opravdu úctyhodný a potěší i možnost hraní za jinou rasu i když já jsem to po dvou zabalil a neviděl důvod proč za (pro mě) nudné protossy hrát když není co zkoumat a nepotřebuju tedy artefakty, ale opět to je asi pro milovníky rozvíjeného příběhu, takže to nezavrhuji. Délka hraní je na dnešní poměry hodně dobrá, a v dnešní době zaslouží uznání, i když člověk by řekl, že by mělo být standardem dostat za ten nemalý bakšiš více jak 6h herní doby, doba se holt mění a člověk chválí i to co bylo před pár lety samozřejmostí, takže zde se dočkáte desítek hodin hraní.

Přiznávám, že mé hodnocení asi ovlivňuje fakt, že přehnaně futuristické scifi není moje parketa, jsem ochoten připustit většinou jen scifi prvky, které jou v mezích a není to přeplácané, mám rád pěkný realistický a praktický design jednotek, kdy tanky vypadají jako tanky atd. čemuž se S2 s touto epizodou aspoň trochu blíží. Zpracování na mě působí dojmem předělávky enginu W3 pro nynější potřeby a hození celé hry do scifi kabátu a designu světa Starcraft kde to ale Warcraftem smrdí na míle daleko. Prostředí zpracované opět do "patrového stylu" kdy prakticky nenajdete normální převýšení ale pouze se po nájezdech přesouváte z jednoho patra rovné plochy do druhého a možná třetího, ale mám dojem, že více jak dvě podlaží v mapě jsem nenašel, žádné kopce, žádná údolí, prohlubeniny nic co by aspoň trochu rozšířilo taktické možnosti a pestrost prostředí. Stylizace, kterou Blizzard uplatňuje již několik let ve svém Warcraft světě je opět i zde i když musím uznat, že ze S1 si vzal v designu hodně, ale i přes to je vidět, že realistické pojetí je víceméně pryč a celkově to má nádech špatného Red Alert 3, který se představil v "hračkářském stylu" jak budov tak i jednotek. Jednotky na mě opravdu působí jako hračky, tenhle design jednotek mi prostě nesedí, tank má působit drsně, má mít šmrnc a respekt, zde neni ani poznat kde má tank zadek, hlaveň a zda je to vůbec tank, já osobně vidím jen kus "něčeho", to samé platí pro většinou jednotek a takové MEChy, které mohly mít opravdu kule vypadají jak laciné kopie transformers z chebské tržnice. Na druhé straně, vojáci jsou zpracovaní detailně a hodně povedeně. Celý způsob stavění, těžby a vytváření základny je, ať mě třeba sežere Zerg, jen předělávka toho co už je ve W3, osobně opravdu nesnáším, když se takhle mixují dva úplně jiné světy a celé to splívá v jedno, podle mě by každý takový svět a herní značka měla být unikátní a ne jen vyměnit jednotky, příběh a hodit to na trh. Grafika je podle mě pár let passé, přijde mi hodně náročná na to jak vypadá a optimalizace není nic moc, tahle grafika by se rozhodně neměla trhat ani na několik let starých strojích. Destrukce prostředí tu moc není, kde je nějaká deformace země atd.? vše pořád uhlazené jako by tam bitvy vůbec neproběhly, tohle je celkem odfláknuté. Počasí, jeho změny a nějaký vliv na hru zde nečekejte, protože to tu neni, a ohnivou vlnu nepovažuju za počasí. Článek o tom jak S2 někomu odpálil grafiku kvůli chybě enginu už je jen třešnička na dortu potvrzující že Blizz v tomhle ohledu něco fakt pokakal, osobně podobnou blamáž opravdu nepamatuji a vyjádření Blizzu už jen k té jedné třešničce na dortu přidá druhou což potěší nejednoho soudruha, ale hráče rozhodně ne.

Hudba ve většině případů sedí, ale pár skladeb mi do toho futuristického prostředí moc nesedí, čekal bych spíše něco více elektronického co by podtrhovalo dobu a zasazení děje do vzdálené budoucnosti. Zvuky, ty jsou slušný, ale když už obsadili ty samé lidi co namluvili postavy z Warcrafta, tak si mohli dát aspoň trochu práce a hlasy pozměnit, když promluvil hrdina z první mise za Protossy, tak jsem si říkal, co tam sakra dělá Tauren Chieftain z W3 a on to byl protossan, ale třeba je tam nějaká příbuzenská přízeň, kdoví.

Osobně jsem se jako grafik těšil na filmečky, ale ty jak jsem koukal pojal Blizzard hodně decentně, krátké, jejich málo a myslím, že kvalita šla lehce dolů od toho na co jsem byl od Blizzardu zvyklý, hlavně, že mariňáci žvejkaj v zavřeném těsnícím obleku žváro, tahle pitomá klišé by si tvůrci obecně mohli odpustit, což mi ale nevadí tolik jako nesmyslnost blafat doutník v hermeticky uzavřeném obleku, při takovém záběru na mě hrdina nepůsobí jako tvrďák (což byl hádám záměr), ale začnu se místo toho smát nad hloupostí tvůrců či onoho hrdiny, který se dříve či později začne dusit a za tvrďáka už rozhodně nebude. Myslel jsem si, že sekvence mezi misemi budou určitě CGI a dočkám se hodně filmečků, protože délka vývoje tomu odpovídala, ale spletl jsem se a in-game scény na mě prostě dobře nepůsobily, vypadalo to prostě lacině, narychlo zpíchnuté se snahou šetřit, to už by mi bylo milejší, když ne filmeček, tak nějaké působivé kreslené zpracování s doprovodným komentářem a hudbou.

Mínus podle mě provázanost s battlenetem, když si hru koupim tak chci hrát ať mám internet nebo ne, nechci ani dělat žádné účty a vůbec kvůli hraní používat battlenet, někdo by řekl detail, ale těmahle kravinkama to začíná a kdoví kde to skončí, tohle sraní jen lidi nutí to stahovat, protože se nechctěj crcat s těmahle kravinkama, to že se pak nemůžou chubit achievementy a honit si triko asi nikoho moc pálit nebude, to mi jako trest nepřijde, takže celkem buzerace.

Vypadá to, že mé hodnocení by se blížilo blízko nule kolem hodnoty IQ některých členů Blizzardů, kteří se podíleli na S2, ale není tomu tak, i přes jasnou převahu kritiky nad superlativy, kterých je a ještě bude všude v "nezávislých" a "nezaujatých" recenzích jak nasráno uděluji celkem solidní hodnocení, protože přes všechny ty problémy mě hra zkrátka zabavila, a to je nejdůležitější. Upřímně, i kdyby hra neobsahovala chyby hratelnostního rázu, stejně by se prd změnilo, protože základ prostě bude stejný, bohužel mě ty chyby ale vytáčely tak, že hodnocení tomu musí odpovídat. Osobně tyto všechny hlavně hratelnostní chyby považuji za dost zásadní a těžko si představuju, že tahle hra má být multiplayerovou špičkou, a pokud ano, tak hlavně asi pro masochisty, kterým to dělá dobře nebo flegmatiky, kterejm je to u glutea maxima. Jinak to opravdu nechápu, ale proti gustu...že?

Někdo by namítl, že jsem moc přísný, moc důsledný a tuze ošklivý, když jsem si dovolil napsat tenhle článek, ale prostě...no článek, spíše takový komentář, takže prostě já nem...komentář je přeci jen silné slovo,...inu takový sloupek a zkrátka ja prostě nemůžu ignorovat tak zásadní problémy, které byly vyřešeny už před x lety a Blizzard je zde naservíruje jako by o nic nešlo, podstatné inovace zde nejsou žádné, což by ani tak nevadilo jelikož jsou hry, které je lepší neměnit, což není tenhle případ, ale z mého pohledu pak nechápu tu bombastičnost kolem této hry. Šest let vývoje zde neni znát a být tato hra od studia, které se netěší kultu, který se kolem Blizzardu vytvořil a je pro mě stejnou záhadou jako tři mušličky na hajzlech v San Angeles roku 2032, tak by na ní nezůstala nit suchá, takový zásadní chyby se nedají přehlédnout. Za vše hovoří asi i to, že více než S2 mě bavila minihra Lost Vikings v podobě klasické scrollovací střílečky, trochu pech řekl bych.

Nezbývá než se sevřeným zadkem čekat co Blizzard provede s D3, kde razí úplně opačnou filozofii a mění co měnit nemá a v S2 nemění co měnit má, po zkušenosti s S2 se na značku D3 a další jejich ostatní hry (na ty všechny dvě) dívám opravdu s velkou dávkou pochybností.

Pro: upgrady, počet misí, většina hudby, počet jednotek, zpracování vojáků

Proti: grafika, styl, design, kvantita jendotek nad kvalitou, nic moc AI, celkově hodně laciný dojem

-4 +19 −23