Takže po letech čekání jsem se konečně dočkal a mohl jsem si zahrát druhý díl "národního pokladu" se jménem Mafia 2. Nemá smysl zapírat, že po celé ty roky jsem hladově hltal každý uvolněný oobrázek i každé video a stejně jako asi většina hráčské populace v sobě snažil krotit nadšení, v předtuše, že to prostě nemůže dopadnout tak dobře, jak to vypadá. Druhý díl má oproti tomu prvnímu navíc na noze hodně těžkou kouli v podobě velkých očkávání ze všech stran, srovnání s GTA4, které je přece jenom trochu jiným typem hry, ale hlavně porovnání s Mafií 1. Hned na začátku napíšu, že přeměna Illussion Softworks z "nezávislého" studia na jednu z částí molochu 2K Games si dle mého názoru vybrala svou daň a v určitých částech hry jsem to vnímal docela silně, nicméně i přes všechny škodlivé vlivy z toho druhý díl vyšel poměrně se ctí.
Stejně jako v původní Mafii, i tady je důraz kladen na silný příběh, který stmeluje celou hru, nutí hráče pokračovat dál a dál a nedává prostor pro nějaké lelkování okolo. To ostatně nepřipouští ani sami tvůrci a tak, ačkoliv je během misí možné se jen tak projíždět po městě a trochu se vyblbnout, krom hlavního příběhu zde není umožněna nějaká zásadní vedlejší činnost. Příběh je první aspekt, kde vidím určité nedostatky. První část, zhruba do poloviny hry ještě jakž takž drží pohromadě, ale v té druhé už jsem ho vnímal spíš jako sled různých událostí bez nějaké větší provázanosti. Jako by někdo na poslední chvíli vyškrtl tu vatu mezi tím a nechal jen to podstatné, ovšem bez vzájemného kontextu.
Hlavní hrdina tentokrát není takový klaďas, jako Tommy Angelo z jedničky, ale zatímco ze začátku si drží aspoň nějakou linii, tak později se z něj stává celkem bezcharakterní postava, schopná vykonat vše, co mu kdo přikáže. Přes to všechno mi byl Vito celkem sympatický a dokázal jsem se s ním dobře sžít, stejně jako s jeho nejlepším kamarádem Joem, který mi co do propracovanosti přišel ještě lepší než Vito. Tím bohužel výčet zapamatovatelných postav končí, další se během celého příběhu objevují a mizí, buď navždy a nebo se po nějaké době opět objeví, ale žádná z nich nedostane takový prostor, aby byla hodna nějakého výraznějšího zaznamenání. Osobně to považuji za docela průser, vzhledem k tomu, na co Mafiia 2 sází a na čem stojí. Minimálně některé z postav by si zasloužily více propracovanosti a začlenění do děje.
V čem dvojka exceluje je rozhodně prostředí, které je mnohem detailnější, než v prvním díle, autoři občas projevují až maniakální smysl pro různé drobnosti, aby město nepůsobilo sterilně, exteriéry i interiéry (kterých si hráč užije opravdu dostatek) působí neskutečně uvěřitelným dojmem a Empire Bay, ač není jeho rozloha nijak závratná ma opravdu své kouzlo, ať už v zimním kabátku v první části hry, nebo v tom jarně podzimním v té druhé.
Stejně jako prostředí se vyvedly i přestřelky, mohlo jich být klidně více, díky povedenému systému krytí jsem se u nich vždy hodně bavil a střílecí mise mě bavily asi nejvíc, ale ani ježdění nebylo špatné. Osobně jsem jezdil v módu simulace, který mi přišel lepší a nezaznamenal jsem nějaké výraznější problémy, asi je to o zvyku.
Technické stránce nemám co vytknout, grafika je parádní a ani to rozmazávání objektů v dálce, kterého jsem se po vyzkoušení dema bál, se nakonec neukázalo, jako něco strašného a v podstatě jsem si toho při hraní ani nevšímal. Zvuky byly na standardní úrovni a určitě bych vyzdvihl anglický dabing, který mi sedl víc, než ten český. Akorát mě štvalo, že tak nějak nefungovalo taskování ze hry do Windows a zpět, ale vzhledem k tomu, že jsem hru dohrál asi na tři zátahy to nakonec moc nevadilo. Mimochodem herní doba se u mě zastavila na deseti a půl hodinách, dneska v podstatě standard.
Co říct na závěr ... Mafia 2 je důstojným nástupcem prvního dílu, přestože jeho věhlasu asi nedosáhne. Ještě více než první díl sází na lineární příběh a vynikající ingame filmečky, jejichž zpracování nemá chybu, ale občas to už spíš než hra vypadalo jako interaktvní film. Z některých pasáží lze cítit to, že se ve hře asi neobjevilo vše, co bylo původně plánováno a ať už je za tím cokoliv, je to rozhodně škoda. Škoda je i absence čehokoliv, co by mě po dohrání udrželo ještě nějakou dobu ve hře a protože znovuhratlenost je díky striktní linearitě dost sporná, tak musím hru, do doby, než bude nějaký DLC bohužel odložit do "poličky.
Kdyby tady bylo hodnocení po 1 % tak bych dal tak 88 %, protože na devítku to zas tak úplně nevidím, ale protože ta možnost není, dávám za 90, % bavil jsem se skvěle.
Stejně jako v původní Mafii, i tady je důraz kladen na silný příběh, který stmeluje celou hru, nutí hráče pokračovat dál a dál a nedává prostor pro nějaké lelkování okolo. To ostatně nepřipouští ani sami tvůrci a tak, ačkoliv je během misí možné se jen tak projíždět po městě a trochu se vyblbnout, krom hlavního příběhu zde není umožněna nějaká zásadní vedlejší činnost. Příběh je první aspekt, kde vidím určité nedostatky. První část, zhruba do poloviny hry ještě jakž takž drží pohromadě, ale v té druhé už jsem ho vnímal spíš jako sled různých událostí bez nějaké větší provázanosti. Jako by někdo na poslední chvíli vyškrtl tu vatu mezi tím a nechal jen to podstatné, ovšem bez vzájemného kontextu.
Hlavní hrdina tentokrát není takový klaďas, jako Tommy Angelo z jedničky, ale zatímco ze začátku si drží aspoň nějakou linii, tak později se z něj stává celkem bezcharakterní postava, schopná vykonat vše, co mu kdo přikáže. Přes to všechno mi byl Vito celkem sympatický a dokázal jsem se s ním dobře sžít, stejně jako s jeho nejlepším kamarádem Joem, který mi co do propracovanosti přišel ještě lepší než Vito. Tím bohužel výčet zapamatovatelných postav končí, další se během celého příběhu objevují a mizí, buď navždy a nebo se po nějaké době opět objeví, ale žádná z nich nedostane takový prostor, aby byla hodna nějakého výraznějšího zaznamenání. Osobně to považuji za docela průser, vzhledem k tomu, na co Mafiia 2 sází a na čem stojí. Minimálně některé z postav by si zasloužily více propracovanosti a začlenění do děje.
V čem dvojka exceluje je rozhodně prostředí, které je mnohem detailnější, než v prvním díle, autoři občas projevují až maniakální smysl pro různé drobnosti, aby město nepůsobilo sterilně, exteriéry i interiéry (kterých si hráč užije opravdu dostatek) působí neskutečně uvěřitelným dojmem a Empire Bay, ač není jeho rozloha nijak závratná ma opravdu své kouzlo, ať už v zimním kabátku v první části hry, nebo v tom jarně podzimním v té druhé.
Stejně jako prostředí se vyvedly i přestřelky, mohlo jich být klidně více, díky povedenému systému krytí jsem se u nich vždy hodně bavil a střílecí mise mě bavily asi nejvíc, ale ani ježdění nebylo špatné. Osobně jsem jezdil v módu simulace, který mi přišel lepší a nezaznamenal jsem nějaké výraznější problémy, asi je to o zvyku.
Technické stránce nemám co vytknout, grafika je parádní a ani to rozmazávání objektů v dálce, kterého jsem se po vyzkoušení dema bál, se nakonec neukázalo, jako něco strašného a v podstatě jsem si toho při hraní ani nevšímal. Zvuky byly na standardní úrovni a určitě bych vyzdvihl anglický dabing, který mi sedl víc, než ten český. Akorát mě štvalo, že tak nějak nefungovalo taskování ze hry do Windows a zpět, ale vzhledem k tomu, že jsem hru dohrál asi na tři zátahy to nakonec moc nevadilo. Mimochodem herní doba se u mě zastavila na deseti a půl hodinách, dneska v podstatě standard.
Co říct na závěr ... Mafia 2 je důstojným nástupcem prvního dílu, přestože jeho věhlasu asi nedosáhne. Ještě více než první díl sází na lineární příběh a vynikající ingame filmečky, jejichž zpracování nemá chybu, ale občas to už spíš než hra vypadalo jako interaktvní film. Z některých pasáží lze cítit to, že se ve hře asi neobjevilo vše, co bylo původně plánováno a ať už je za tím cokoliv, je to rozhodně škoda. Škoda je i absence čehokoliv, co by mě po dohrání udrželo ještě nějakou dobu ve hře a protože znovuhratlenost je díky striktní linearitě dost sporná, tak musím hru, do doby, než bude nějaký DLC bohužel odložit do "poličky.
Kdyby tady bylo hodnocení po 1 % tak bych dal tak 88 %, protože na devítku to zas tak úplně nevidím, ale protože ta možnost není, dávám za 90, % bavil jsem se skvěle.
Pro: Příběh, prostředí, přestřelky, jízda, Joe :)
Proti: Mohlo to být delší a rozvinutější, pěstní souboje po čase už nudné, potenciál byl ještě větší