Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentář

Přejít na komentáře

Fallout: New Vegas

  • PC 70
Jednoznačně jde o lepší kus, než předchůdce, Fallout 3.

V čem se mi tedy FNV jako takový líbil?
• Především donutil vysoko hodnotící hráče F3 zamyslet se nad sebou. O recenzentech podobného ražení nemluvě.
• Opět nabídl velice slušně graficky zpracovanou atmosféru prostředí, ve kterém se hráč pohybuje. Ano, gamebryo je na dnešní poměry zastaralé, ale v tomhle ohledu naprosto dostatečné. Mouchy má jinde, ale o tom později.
• Vynikající modding & G.E.C.K. editor. Nutno dodat, že hodnocení hry nezvyšuji za to, že nadšenci opravili množství nedodělků a udělali hru mnohem hratelnější, ale za to, že tu ta možnost je a Bethesda ji úspěšně podporuje.
• Úvod, tvorba postavy, první městečko a celý dojem je dosti silný.
• Větší finanční obnosy nelze krást ani se 100% plížením.
• Na poměry k jiným dnešním RPG opravdu bohatý kousek.
• Volba Hardcore módu. Ovšem... Opravdu ,,hardcore"? Bez něj je hra akorát nepovedenou FPS.

Co Obsidian oproti F3 napravil?
• Děj. Různorodý, neskutečně volný, v celku logický a propracovaný. Vedlejších questů je takové množství a jsou tak dobře udělané, že mi po 3 hodinách hry ani nepřišlo, co je hlavní dějovou linii a co ne. Což mi umožnilo svévolně pokračovat a hrát, hrát, hrát...
• Dialogy jsou konečně obsáhlejší, inteligentnější, vtipnější, syrovější (vulgarita, sexuální podtexty...).
• S.P.E.C.I.A.L. Herní mechanismy celkově zde fungují v mimo-bojových dovednostech mnohem lépe.
• Infantilní bambulky konečně zmizely z povrchu herního.
• Celá Mohavská poušť ,,žije". Jsou místa, kde se hráč konečně cítí v bezpečí, mezi svými. V místě, kde je zázemí s opravdu velkým množství NPC. Taky terén celého herního světa už není mírně zvrásněná placka s několika troskami budov. Hráč může zdolávat různá pohoří, potápět se do jeskyní, navštívit zasněžené město, prozkoumat zalesněné oblasti nebo zelení prorostlý vault...
• Návrat traitů (rysů). I když mírně pozměněných.
• Perky lze získat za různé styly hraní. Např. při dosažení určitého počtu zabití nějakého druhu nepřátel, při častém používání různých pdpůrných látek...
• Rozmanité druhy zbraní a nábojů a jejich tvorba z různých ingrediencí. I když se zaměřením na energetiku jsem toho pramálo využil.
• Geckoni, oživlé rostliny... Pár původních příšerek.
• Zbraně lze rozšiřovat o vzácně nacházející se doplňky (rozšiřování zásobníků, optika, urychlovače...). Pro zacházení z každou zbraní je také nutné mít určitou sílu.
• Lokace sice nenabídnou duchaplnější odměny v podobě zajímavých věcí, zato je ale kompenzuje jisté dění ve všech lokacích, rozmanitost jak interiérů tak exteriérů a několik překvapení (hlavně pro ty, co mají Fallout projitý).
• Reputace v jednotlivých lokacích a frakcích. Pro vývojáře 3D světa obrovská výzva. A zdá se že v 90% perfektně odvedená. Vychytávkou je možnost reputaci ovlivňovat na základě druhu oblečeného oděvu.
• Hráč je konečně zranitelný během zapnutého režimu V.A.T.S. a je to dost znát.
• Každé NPC má ve své mrtvole opravdu to, co na sobě má.
• Hudba! Konečně poslouchatelné záležitosti. Vyzdvihnout musím ty doprovody, které se snaží napodobit Morganův ambientní styl předvedený ve F1 a F2. I když zde tyhle originální kousky taky zazní (a ne všem můžou vyhovovat, jelikož dokážou vykrádat dojmy původních dílů), nevadily mi a brzo jsem si zvykl. Taky hudba v rádiu je povedená. Jazz lahodí každému uchu a co se týče country... Té jsem do nedávna moc nevěřil, opak je pravdou.

Co mi vadilo a napravil modding? (seznam mých doporučených modifikací)
∙ Možnost opravy nejrůznějšími věcmi válejícími se všude kolem, podobnými zbraněmi/zbrojí. (zde)
∙ Možnost upravovat unikátní zbraně (zde).
∙ Rychlejší běh (zde).
∙ Snížení rychlosti po zlomení/zchromení nohou (zde).
∙ Zvýšení max. level stropu (zde).
∙ Značnější vliv investovaných dovednostních bodů do bojových schopností (zde).
∙ Změny počasí. Naprosto jsem nepochopil, proč od tohohle Betehesda upustila. Dyť už v Morrowindu jim to fungovalo na výbornou (zde).
∙ Odstranění protivných neviditelných stěn (zde).
∙ Tmavší noc a silnější světla. Opravdu původní světlý měsíční svit působí divně (zde).
∙ NPC používají náboje. Je hloupost, aby protivníci (a společníci) kropili do aleluja (zde).
∙ Redukce nechutného pukání končetin a hlavy a realistická fyzika dopadu mrtvého těla. Trefa devítkou opravdu nezpůsobí 30metrový odlet hlavy na jednu stranu a těla na stranu druhou (zde).
∙ Spaní doplňuje zdraví (hardcore mód) (zde).
∙ Hi-res textury prostředí a objektů (zde).
∙ Hi-res textury zbraní (zde).

Co mě nehorázně vytáčelo?
◦ FPS. Alfa a omega překážející Falloutu jako takovému. Navíc nepovedené FPS (ostatně gamebryo bylo vytvořené pro souboje na blízko, max. na střelbu z luku - Oblivion). Nebýt režimu V.A.T.S, který je opravdu slabou náhražkou tahového režimu původních her, eliminace protivníků je nudná, zběsilá, nepřehledná, překážející... Rovněž se ztrácí 80% taktizování, intenzity perků či věnovaných bodů do bojových dovedností a hlavně variabilita zbraní, kterých tu je požehnaně. Když tak zavzpomínám... Puška, 5AB výstřel, 6AB cílený výstřel, 2AB nabití, 1AB jeden hex pohybu, 4AB náhled do inventáře... A mohl bych pokračovat. Tady funguje souboj stylem zaznamenat na kompasu, namířit, čapnout, mačkat tlačítko a pohybovat se, v jisté vzdálenosti zapnout V.A.T.S., v případě hrozby se zastavit, vesele si klikat v Pip-boyi, nacpat do sebe co se dá a doufat, že budu v mačkaní myši rychlejší, než NPC.
◦ Zátky a celý ekonomický systém. Finance tu jsou jednoduše na prd. Resp. není tu nic, za co bych svých 40k zátek dal. Sem tam jsem zaplatil za opravu unikátních věcí, ale tím to haslo. Jídlo se pokradlo, o náboje nelze nezakopnout, modifikace zbraní jsou levné, zbroje jde získat většinou jinde.
◦ Náhodná setkání. Prostě nejsou. A nebylo by problém nahodit tam něco během rychlého cestování.
◦ Vlastní přepravní prostředek. Motorka, auto, cokoliv...
◦ Závislý lze být pouze na drogách, u kterých je to jasné. Superstimpak jen dočasně sníží pár atributů a to hned po použití. Stimpaky lze brát neomezeně, taktéž Rad-away či Rad-X atp. Obavy z vedlejších účinků jsou kde tam.
◦ Bugy. Teď nemyslím mouchy v herních mechanismech či různých situacích, které variabilita nabízí (to je opravdu těžké vychytat), ale situace, kdy třeba NPC uvízne v textuře, textury prostředí na sebe nenavazují, hra samovolně spadne, některé NPC se ,,zapomene" načíst...
◦ Reakce NPC, hlavně v mimo-bojových momentech. Příklad: Hráč má za úkol hlídat prezidenta při proslovu. Když nenajde včas hrozbu, prezidentova hlava se prostě rozprskne (sniper). A jak na to reaguje jeho slušivá ochranka? Stojí a dívá se dál, jako by se nic nedělo. To samé diváci. Další příklad: Nelíbí se mi banda v maskách a tak jim odmítnu odevzdat zbraně. Zaútočí na mě (jiná možnost v dialogu není), tak je do jednoho vystřílím. Co na to přihlížející návštěvníci a hráči? Sedí dál u herního stolu dívajíc se na mrtvolu svého krupiéra. A ještě jeden příklad: Došly mi zásoby jídla. Najdu krámek, kde to mají všechno hezky vystavené. Před zraky všech (cca 8 NPC) nahodím tichošlápka a můžu si rýpat v jakémkoliv terminále, zámku, pobrat co se mi zlíbí... Někdy stačí mít NPC jen otočené zády k sobě.
◦ Zhruba na začátku 3/3 hry mě překlikávání z jednoho místa mapy na druhou stranu trošku nudilo.
◦ Optimalizace. HW nároky nejsou kdo ví jak náročné, ale je zde opravdu mnoho oblastí, kde je FPS nepochopitelně nízké. Nehledě na to, že je potřeba stahovat po plynulejší chod knihovnu zvlášť.
◦ Mimo Steam FNV jinak legálně na PC hrát nelze.

Nakonec pár statistik: přes 80 hodin (včetně času tráveného moddingem), hardcore mod, těžká obtížnost, 106 objevených lokací, 38 dokončených úkolů (včetně pod-úkolů).

Hodnocení těžce modifikované hry k obrazu svému: 80%

Pro: Nakope řiť vysko hodnotícím recenzentům F3 | Modding | Lépe fungující herní mechanismy | Volnost a variabilita plnění úkolů

Proti: FPS | Optimalizace | Bugy | Reakce NPC mimo boj | K Falloutu ještě chybí kousek

+22 +25 −3