První, ano, z Portalu 2 už možná lehce čouhá komerčnost. Jenže první portal byl skoro studentský projekt a všichni mu vytýkali jeho "délku". A když už má někdo vytvořit hru tak velkou aby jsme to ocenili musí do toho vrazit dost peněz a taky jich pár vydělat. Chtěli jsme víc, tu to máme. Jinak co říct o Portalu 2? Je větší. VĚTŠÍ ve všech ohledech. A je to fajn.
Všechny mechaniky z jedničky zůstaly(energo koule akorát nahrazeny lasery) a spousta jich přibyla. Novým mechanikám není vesměs co vytknout až na bílí gel který mě opravdu štval a nudil. Zajimalo by mě co se však stalo s pneumatic diversity vent protože ta byla akorát v trailerech ale ve hře ne. Oceňuji taktéž prostředí které se mění. A hlavně, příběh. Příběh je jedna z věcí co na jedničce všichni vychvalují, ale buďme upřimní jde spíš o jeho podání než kvalitu. Dvojka má opravdu příběhovou linku formátu Valve. První nosíte ukecanou kouli, pak vás GlaDOS testuje, pak děláte zase bordel s ukecanou koulí a nakonec se role obrátí a vy nosíte GlaDOS !!!přeměněnou na bramboru!!! napíchlou na ASHPD aby jste sesadili bordel dělající jádro Zrada. Ta je součásti dnes už snad každé příběhové linky. Tady byla však naprosto nečekaná a zabolela víc než Atlasův podraz v Bioshocku a to je co říct. Příběh celkem krátký ale stálo to za to, fakt že jo. A to finale...no k tomu se ještě dostanu. Grafika dobrá, fyzika perfektní(až na mizení gelu ale to je ospravedlnitelné, komu by se chtělo plavat v gelem polozatopené místnosti). Hudba je u Valve jako vždy, kdy u všech her(čestná vyjímka TF2) není nic moc sama o sobě ale účel plní skvěle. Samozřejmě pro "speciální kousky" jako Still Alive z jedničky to neplatí.
Než se dostanu ke konci hry tak ještě zápory. Za prvé, úkoly nejsou težší ale otravnější. Hledat v těch starých prostorách AS místo kam hodit portál jsou muka. Taky ubylo momentum skoků, a loading za loadingem.
No a už se pomalu dostáváme ke konci, jen ještě jedna zastávka: Humor a postavy. Lidi říkají že je to už ukecané až moc ale já si neztěžuju ani v nejmenším. Postavy jsou de facto jen dvě. Z toho hlavní záporák jedničky projde mnoha úhly pohledu a je super a Wheatley je jedna z něj postav vůbec. Valve říká že jejich charaktery nemluví aby si hráč za ně říkal co chce on. No Wheatley je první postava na kterou jsem se přistihl jak mluvím. A ještě oceňuji jak si valve hned v prvních pár minutách udělá asi třikrát srandu z toho že Chell nemluví. Laboratorní humor ja pořád super, jak v podání GlaDOS("Tuto komoru vymyslel laureát Nobelovy ceny. Nikdo už neví za co jí dostal. Vím jen to, že to určitě nebylo za odolnost vůči neurotoxinu...") tak v novém podaní Cave Johnsona(podívejte se na libovlný "Investment Opportunity" trailer a jste v obraze)
A teď finále. Celé je to spoiler a věřte mi že o tohle přijít nechcete. Úťek dobrý, souboj s Bossem velice dobrý, "zakončovací kombo" byla fakt jízda. Tady se me hodnocení z 85% zvedlo na 90%. No ale co přišlo potom... Opera věžiček!!! To mě totálně odrovnalo a hodnoceni vyskočilo na 100% jako divé. Scéna jak za vámi ještě vyhodí kostku by přidala tak 2% nebýt už za limitem. Opravdu tak krásný/dojemný ale přitom vtipný konec nepamatuju. Great job Valve! Na konci je samořejmě zase píseň od GlaDOS a rozhodně se kvalitou Still Alive vyrovná, ale už jsem to čekal. Ale na "to si dělaj prdel, tak to je boží" moment je zde situace popsaná ve spoileru výš. Co-op mě moc nebaví, ačkoliv Atlas a P-body jsou rozkošní ale protože jsem ho hrál jen chvíli nezapočítám ho do hodnocení.
Ještě takové dva detaily které nehrají vliv na hodnocení
1) část Apertue Science enrichment center kterou jsme viděli v jedničce byla ještě jakž takž reálná. Ale když si vybavím GIGANTICKE kaverny ve dvojce sahající kilometry pod zemí ketré byli vybudovány již v roce !1961! tak si říkam že bych chtěl vydět jak se něco takového staví. 2)Portal se odehrává v Half-Life universu a Portal dva několik staletí po Portalu, čili i několik staletí po HL2. Když se dostanete ven, je zde krásné zlaté pole a dýchatelný vzduch. A vzhledem k tomu jak Combine zemi zplundrovali za 20 let se dá usuzovat že Gordon Freeman zvítězil.
Všechny mechaniky z jedničky zůstaly(energo koule akorát nahrazeny lasery) a spousta jich přibyla. Novým mechanikám není vesměs co vytknout až na bílí gel který mě opravdu štval a nudil. Zajimalo by mě co se však stalo s pneumatic diversity vent protože ta byla akorát v trailerech ale ve hře ne. Oceňuji taktéž prostředí které se mění. A hlavně, příběh. Příběh je jedna z věcí co na jedničce všichni vychvalují, ale buďme upřimní jde spíš o jeho podání než kvalitu. Dvojka má opravdu příběhovou linku formátu Valve. První nosíte ukecanou kouli, pak vás GlaDOS testuje, pak děláte zase bordel s ukecanou koulí a nakonec se role obrátí a vy nosíte GlaDOS !!!přeměněnou na bramboru!!! napíchlou na ASHPD aby jste sesadili bordel dělající jádro Zrada. Ta je součásti dnes už snad každé příběhové linky. Tady byla však naprosto nečekaná a zabolela víc než Atlasův podraz v Bioshocku a to je co říct. Příběh celkem krátký ale stálo to za to, fakt že jo. A to finale...no k tomu se ještě dostanu. Grafika dobrá, fyzika perfektní(až na mizení gelu ale to je ospravedlnitelné, komu by se chtělo plavat v gelem polozatopené místnosti). Hudba je u Valve jako vždy, kdy u všech her(čestná vyjímka TF2) není nic moc sama o sobě ale účel plní skvěle. Samozřejmě pro "speciální kousky" jako Still Alive z jedničky to neplatí.
Než se dostanu ke konci hry tak ještě zápory. Za prvé, úkoly nejsou težší ale otravnější. Hledat v těch starých prostorách AS místo kam hodit portál jsou muka. Taky ubylo momentum skoků, a loading za loadingem.
No a už se pomalu dostáváme ke konci, jen ještě jedna zastávka: Humor a postavy. Lidi říkají že je to už ukecané až moc ale já si neztěžuju ani v nejmenším. Postavy jsou de facto jen dvě. Z toho hlavní záporák jedničky projde mnoha úhly pohledu a je super a Wheatley je jedna z něj postav vůbec. Valve říká že jejich charaktery nemluví aby si hráč za ně říkal co chce on. No Wheatley je první postava na kterou jsem se přistihl jak mluvím. A ještě oceňuji jak si valve hned v prvních pár minutách udělá asi třikrát srandu z toho že Chell nemluví. Laboratorní humor ja pořád super, jak v podání GlaDOS("Tuto komoru vymyslel laureát Nobelovy ceny. Nikdo už neví za co jí dostal. Vím jen to, že to určitě nebylo za odolnost vůči neurotoxinu...") tak v novém podaní Cave Johnsona(podívejte se na libovlný "Investment Opportunity" trailer a jste v obraze)
A teď finále. Celé je to spoiler a věřte mi že o tohle přijít nechcete. Úťek dobrý, souboj s Bossem velice dobrý, "zakončovací kombo" byla fakt jízda. Tady se me hodnocení z 85% zvedlo na 90%. No ale co přišlo potom... Opera věžiček!!! To mě totálně odrovnalo a hodnoceni vyskočilo na 100% jako divé. Scéna jak za vámi ještě vyhodí kostku by přidala tak 2% nebýt už za limitem. Opravdu tak krásný/dojemný ale přitom vtipný konec nepamatuju. Great job Valve! Na konci je samořejmě zase píseň od GlaDOS a rozhodně se kvalitou Still Alive vyrovná, ale už jsem to čekal. Ale na "to si dělaj prdel, tak to je boží" moment je zde situace popsaná ve spoileru výš. Co-op mě moc nebaví, ačkoliv Atlas a P-body jsou rozkošní ale protože jsem ho hrál jen chvíli nezapočítám ho do hodnocení.
Ještě takové dva detaily které nehrají vliv na hodnocení
1) část Apertue Science enrichment center kterou jsme viděli v jedničce byla ještě jakž takž reálná. Ale když si vybavím GIGANTICKE kaverny ve dvojce sahající kilometry pod zemí ketré byli vybudovány již v roce !1961! tak si říkam že bych chtěl vydět jak se něco takového staví. 2)Portal se odehrává v Half-Life universu a Portal dva několik staletí po Portalu, čili i několik staletí po HL2. Když se dostanete ven, je zde krásné zlaté pole a dýchatelný vzduch. A vzhledem k tomu jak Combine zemi zplundrovali za 20 let se dá usuzovat že Gordon Freeman zvítězil.
Pro: finále, obstojná délka, nové prvky, nový song, humor
Proti: bilí gel, hledání místa na portály, loadingy