Zaklínač jako výborná hra ? Určitě. Je tam hodně dobrých věcí, který jsem nikdy v RPGčkách nezažil. Ale je tam i dost špatných. Tato hra je naprosto prošpikována nedodělanostmi, špatnostmi a dalšími, hraní překážející a znechucující pakáží.
Dobrá tedy, co mi na něm vadí ? Začnu tedy negativy. I když je jich dost, vězte, že dojem ze hry je vlastně dobrý. A tak se u Martyho potvrdilo kouzlo Wiedzima, i přes spoustu chyb je to pořád skvělá hra. Baví mě, chci jí hrát. Později v sekci pozitiva se pokusím říct proč. Zjistit.
NEGATIVA:
Zdá se mi, že po každém loadu je tam jiné počasí, že všichni lidi vypadají stejně (uvítal bych větší variaci modelů postav, takhle se ve Wyzimě pohybuje tak 14 "typů" lidí a nelidí + speciální, což je málo, hodně málo - člověk jde po ulici a zdá se mi, že vidím pořád ty samé postavy - nejsou to důležité, příběhové postavy, ale i tak to vadí). Nečekal jsem, že to řeknu, ale fakt, že polovina žen ve hře má tak obrovská prsa, mi vadí. Ne ta velikost, ale jak jsou všechny stejné (až na trochu jiné barvy oblečení/vlasů. Po čase omrzí. Také jsou všude neviditelné zdi a Geralt nevyjde ani malý kopeček. To se ještě dá trochu pochopit, ale že v bažině ani neumí seskočit z mostu do mělké vody (jen proto, že to není naprogramované) a já to pak musím obejít ? A nebo v boji, kdy znamení nefungují (občas mačkám zběsile pravé a nic, nepřítel se blíží a hned mi ubere, jindy zas pomaličku, obezřetně se snažím a také nic, jen tam stojí a pohupuje se). A další - vím že v tom domě bude nebezpečno, tak vytáhnu meč, vejdu a on ho zandá. Též by bylo hezčí mít větší inventář, na 1600x900 je to dosti maličké. Graficky vypadá zaklínač velice hezky. Ale engine je zřejmě starý a neumožňuje plno věcí. Nejde skákat, nulová interakce s okolím a hledání alternativních cest/míst. Mě to zkrátka vadí, chtěl bych větší volnost.
Nejhorší je ale ta kamera. Jak jsem napsal v diskuzi, kamera se třese strašně rychle a sice mě z toho nebolí hlava, ale nedívá se na to hezky. V bažině mi to krutě sníží framerate (2-3x) a občas nevím co je seknutí a co jen třes. Za běhu se ani nedá poznat třesení amuletu vpravo nahoře, protože nevím jestli se třese on, nebo celý obraz. Nejde to vypnout, patch na to asi také není. Neukázaný sex, nenávidím to. s Addou to šlo, něco takového bych si dokázal představit i u ostatních - to by mi stačilo, ale člověk dostává jen karty. Do...někam s cenzory. I když jak říká jedno přísloví (co jsem vymyslel) - když chceš sex, podívej se na porno. Hloupé též je, že sice ukázat si úkol na mapě je hezké, ale často tam daná postava není, objeví se jen v určený čas. Hodilo by se něco jako čekání. Ne meditace, kde musím chodit za speciální osobou, ale funkce čekání, kde bych čekal kde chci. Bez možnosti dávat si talenty/alchymii, ovšem.
-pekelně dlouhé load timy (to by tak moc nevadilo, ale peklo nastalo ve chvíli, kdy jsem si uvědomil, že běhat sem/tam, dovnitř/ven budu neustále)
-prší i skrz některé budovy (např. kamenný průchod na Hrázi)
-nepřátele se okamžitě rozpadají v prach (vtipné párkrát, ale zamrzí později - mám rád mrtvoly pobitých nepřátel, dodává to lepší pocit z vítězství - klidně bych i zaplatil trochou toho výkonu)
-např. v Chapter III, kde se v nočních hodinách objevují Kikimory v ulicích Obchodní W., objeví se a nic, nemůžu tasit meč, nemůžu si zvolit znamení do té doby, než se nestvůra jakoby "aktivuje". To je blbost, protože jí vidím, vím že je to nebezpečí. Hra to ale neumožňuje. A další věc - musím pokaždé zvolit znamení (tedy mnou preferované Igni), po ukončení boje v této části se vždy "smaže".
-občas nejde přepínat styly meče, místo toho mi Geralt meč zandá. Většinou to však jde.
-quicksave - jsem zvyklý často savevovat, už jenom pro ten pocit jistoty, že nemusím stejný fight dělat dvakrát, nebo že se lokace nebudou nahrávat tak dlouho (protože si to uložím těsně před něčím těžkým - ale ne, quicksave vytvoří pokaždé nový soubor o ne zrovna malé velikosti. Mám jeden disk fyzický, ale dva logické - C: a D: (klasika, na jednom systém a na druhém data). Savy se defaultně tvoří na C:, který je zákonitě menší. Už několikrát mi to napsalo, že na C: je nedostatek místa. Všichni víme proč.
-postavy nejenom že občas hází nelogické hlášky, oni je hází skoro vždy. Časem je to dost otravné.
-když jsem v dungeonu, to hlavní co chci od mapy je zobrazit mi lokální mapu. Pokud však mám zapnuté sledování nějakého úkolu, zobrazuje mi to světovou.
A mnoho dalšího
-------------------------------------------------------------------------
To jsou negativa. Pozitiv je ovšem víc a tak můj dojem ze hry také není tak špatný. Není to špica (kvůli výše zmíněnému), ale i tak hraji Zaklínače rád.
-------------------------------------------------------------------------
Nyní pozitiva:
Grafika, stáří enginu není (vzhledově) vůbec poznat. Zvolil jsem český dabing (protože jsem velký fanoušek knih - jedna z mála knižních sérií, co jsem četl třikrát) a příběhově je hra dokonalá. Jeden z nejlepších, co jsem četl. Protože znám názvy v češtině, nemohl bych to hrát anglicky. Triss musí být Ranuncul, ne nějak jinak. Geralt je stále ta temná postava, co trousí moralistické hlášky (jak tak o tom přemýšlím, do extrému to dohnal J.C.Denton). Možná mohla být trochu ubrána míra "drnosti" v hlase G., ale to není problém, dobře se poslouchá. Problém je jen, když elfové mluví elfsky, nebo říkají elfské názvy. Nezní mi to moc dobře. Dabing se mi tedy hodně líbí.
Boj, velká část hry - docela dobře zvládnutý. Sice jsou tam občas kiksy, ale také z něj mám dobrý dojem. Občas mi však připomíná japonská realtime RPG, ale Zaklínačův divoký způsob asi nejde nijak jinak převést do vizuální podoby.
Co mě též potěšilo je, že na rozdíl od Falloutu 3/Vegas (které jsem hrál těsně předtím) hra nemá žádné bugy (ovšem jde pouze o bugy ve smyslu "nešel by dodělat quest" - chyby v herním systému tu jsou). Nic kde bych narazil na jakýkoliv problém. Je fakt, že jsem hrál až Enhanced verzi, to znamená nový patch, ale i tak potěší, že nemusím na každý druhý quest hledat v bug sekci (fallout wiki).
Uvidíme, ještě hraju. Ale dojem zůstane zřejmě stejný. Hraji na hardcore (řekl jsem si, proč to hrát na easy/normal a pak později si to znovuhrát na hardcore, když na tu nejtěžší obtížnost mohu hrát už teď). Je to těžká dřina, neobejdu se bez častých save.
Co mě hodně potěšilo je míra sprostosti (profanity) ve hře. Postavy klejí, to ano, ale dost sprostě, což jenom zlepšuje celkovou atmosféru středověku. Proč mít Hollywoodský/Shakespearovský středověk, když můžeme mít temného, drsného a celkem reálného Zaklínače ? Jeho světu bych klidně uvěřil.
Nedám 100%, hra mě celkem často sere a frustruje, takže by hodnocení nebylo správné. Chtěl jsem dát méně, ale zůstanu u těch těchto%. Koneckonců, i přes všechny ty špatné věci mě hra baví. Užívám si jí, má skvělý příběh, to je pro mě velmi důležité.
EDIT:
To se ale změnilo někdy za půlkou hry. Meč se stává zbytečným a stačí mi kombinace puštík+igni na jakéhokoliv nepřítele (+ vytuněné bonusy na zranění, regeneraci etc) - pokud potřebuji dobít energii, stačí nepřítele obíhat dokola (Dagon a kněží), nebo pobíhat kolem nestvůr tak, aby efekt igni zasáhl všechny (např. v kryptách) - meče už jsem hodně dlouho nevytáhl - to mi hru kazí docela dost. Jasně, nemusel bych to používat, ale nemyslím, že je to nějaký cheat. Hra to umožňuje, snad i podporuje.
===>>> Ale jak řekl někdo chytrý (nebo více chytrých lidí), na Zaklínače je těžké se zlobit. Hodnocení bych tedy dal na 75-85%, přičemž velice přemýšlecí závěr mě velice potěšil. Trochu mi připoměl konec KotOR II.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
KDY (poprvé) - 2011
KOLIK (hodin) - 30
KDY (naposled) - N/A
DOJEM (ano/hmm/ne) - ANO
OBTÍŽNOST (if it's) - nejtěžší (finální level 42)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Dobrá tedy, co mi na něm vadí ? Začnu tedy negativy. I když je jich dost, vězte, že dojem ze hry je vlastně dobrý. A tak se u Martyho potvrdilo kouzlo Wiedzima, i přes spoustu chyb je to pořád skvělá hra. Baví mě, chci jí hrát. Později v sekci pozitiva se pokusím říct proč. Zjistit.
NEGATIVA:
Zdá se mi, že po každém loadu je tam jiné počasí, že všichni lidi vypadají stejně (uvítal bych větší variaci modelů postav, takhle se ve Wyzimě pohybuje tak 14 "typů" lidí a nelidí + speciální, což je málo, hodně málo - člověk jde po ulici a zdá se mi, že vidím pořád ty samé postavy - nejsou to důležité, příběhové postavy, ale i tak to vadí). Nečekal jsem, že to řeknu, ale fakt, že polovina žen ve hře má tak obrovská prsa, mi vadí. Ne ta velikost, ale jak jsou všechny stejné (až na trochu jiné barvy oblečení/vlasů. Po čase omrzí. Také jsou všude neviditelné zdi a Geralt nevyjde ani malý kopeček. To se ještě dá trochu pochopit, ale že v bažině ani neumí seskočit z mostu do mělké vody (jen proto, že to není naprogramované) a já to pak musím obejít ? A nebo v boji, kdy znamení nefungují (občas mačkám zběsile pravé a nic, nepřítel se blíží a hned mi ubere, jindy zas pomaličku, obezřetně se snažím a také nic, jen tam stojí a pohupuje se). A další - vím že v tom domě bude nebezpečno, tak vytáhnu meč, vejdu a on ho zandá. Též by bylo hezčí mít větší inventář, na 1600x900 je to dosti maličké. Graficky vypadá zaklínač velice hezky. Ale engine je zřejmě starý a neumožňuje plno věcí. Nejde skákat, nulová interakce s okolím a hledání alternativních cest/míst. Mě to zkrátka vadí, chtěl bych větší volnost.
Nejhorší je ale ta kamera. Jak jsem napsal v diskuzi, kamera se třese strašně rychle a sice mě z toho nebolí hlava, ale nedívá se na to hezky. V bažině mi to krutě sníží framerate (2-3x) a občas nevím co je seknutí a co jen třes. Za běhu se ani nedá poznat třesení amuletu vpravo nahoře, protože nevím jestli se třese on, nebo celý obraz. Nejde to vypnout, patch na to asi také není. Neukázaný sex, nenávidím to. s Addou to šlo, něco takového bych si dokázal představit i u ostatních - to by mi stačilo, ale člověk dostává jen karty. Do...někam s cenzory. I když jak říká jedno přísloví (co jsem vymyslel) - když chceš sex, podívej se na porno. Hloupé též je, že sice ukázat si úkol na mapě je hezké, ale často tam daná postava není, objeví se jen v určený čas. Hodilo by se něco jako čekání. Ne meditace, kde musím chodit za speciální osobou, ale funkce čekání, kde bych čekal kde chci. Bez možnosti dávat si talenty/alchymii, ovšem.
-pekelně dlouhé load timy (to by tak moc nevadilo, ale peklo nastalo ve chvíli, kdy jsem si uvědomil, že běhat sem/tam, dovnitř/ven budu neustále)
-prší i skrz některé budovy (např. kamenný průchod na Hrázi)
-nepřátele se okamžitě rozpadají v prach (vtipné párkrát, ale zamrzí později - mám rád mrtvoly pobitých nepřátel, dodává to lepší pocit z vítězství - klidně bych i zaplatil trochou toho výkonu)
-např. v Chapter III, kde se v nočních hodinách objevují Kikimory v ulicích Obchodní W., objeví se a nic, nemůžu tasit meč, nemůžu si zvolit znamení do té doby, než se nestvůra jakoby "aktivuje". To je blbost, protože jí vidím, vím že je to nebezpečí. Hra to ale neumožňuje. A další věc - musím pokaždé zvolit znamení (tedy mnou preferované Igni), po ukončení boje v této části se vždy "smaže".
-občas nejde přepínat styly meče, místo toho mi Geralt meč zandá. Většinou to však jde.
-quicksave - jsem zvyklý často savevovat, už jenom pro ten pocit jistoty, že nemusím stejný fight dělat dvakrát, nebo že se lokace nebudou nahrávat tak dlouho (protože si to uložím těsně před něčím těžkým - ale ne, quicksave vytvoří pokaždé nový soubor o ne zrovna malé velikosti. Mám jeden disk fyzický, ale dva logické - C: a D: (klasika, na jednom systém a na druhém data). Savy se defaultně tvoří na C:, který je zákonitě menší. Už několikrát mi to napsalo, že na C: je nedostatek místa. Všichni víme proč.
-postavy nejenom že občas hází nelogické hlášky, oni je hází skoro vždy. Časem je to dost otravné.
-když jsem v dungeonu, to hlavní co chci od mapy je zobrazit mi lokální mapu. Pokud však mám zapnuté sledování nějakého úkolu, zobrazuje mi to světovou.
A mnoho dalšího
-------------------------------------------------------------------------
To jsou negativa. Pozitiv je ovšem víc a tak můj dojem ze hry také není tak špatný. Není to špica (kvůli výše zmíněnému), ale i tak hraji Zaklínače rád.
-------------------------------------------------------------------------
Nyní pozitiva:
Grafika, stáří enginu není (vzhledově) vůbec poznat. Zvolil jsem český dabing (protože jsem velký fanoušek knih - jedna z mála knižních sérií, co jsem četl třikrát) a příběhově je hra dokonalá. Jeden z nejlepších, co jsem četl. Protože znám názvy v češtině, nemohl bych to hrát anglicky. Triss musí být Ranuncul, ne nějak jinak. Geralt je stále ta temná postava, co trousí moralistické hlášky (jak tak o tom přemýšlím, do extrému to dohnal J.C.Denton). Možná mohla být trochu ubrána míra "drnosti" v hlase G., ale to není problém, dobře se poslouchá. Problém je jen, když elfové mluví elfsky, nebo říkají elfské názvy. Nezní mi to moc dobře. Dabing se mi tedy hodně líbí.
Boj, velká část hry - docela dobře zvládnutý. Sice jsou tam občas kiksy, ale také z něj mám dobrý dojem. Občas mi však připomíná japonská realtime RPG, ale Zaklínačův divoký způsob asi nejde nijak jinak převést do vizuální podoby.
Co mě též potěšilo je, že na rozdíl od Falloutu 3/Vegas (které jsem hrál těsně předtím) hra nemá žádné bugy (ovšem jde pouze o bugy ve smyslu "nešel by dodělat quest" - chyby v herním systému tu jsou). Nic kde bych narazil na jakýkoliv problém. Je fakt, že jsem hrál až Enhanced verzi, to znamená nový patch, ale i tak potěší, že nemusím na každý druhý quest hledat v bug sekci (fallout wiki).
Uvidíme, ještě hraju. Ale dojem zůstane zřejmě stejný. Hraji na hardcore (řekl jsem si, proč to hrát na easy/normal a pak později si to znovuhrát na hardcore, když na tu nejtěžší obtížnost mohu hrát už teď). Je to těžká dřina, neobejdu se bez častých save.
Co mě hodně potěšilo je míra sprostosti (profanity) ve hře. Postavy klejí, to ano, ale dost sprostě, což jenom zlepšuje celkovou atmosféru středověku. Proč mít Hollywoodský/Shakespearovský středověk, když můžeme mít temného, drsného a celkem reálného Zaklínače ? Jeho světu bych klidně uvěřil.
Nedám 100%, hra mě celkem často sere a frustruje, takže by hodnocení nebylo správné. Chtěl jsem dát méně, ale zůstanu u těch těchto%. Koneckonců, i přes všechny ty špatné věci mě hra baví. Užívám si jí, má skvělý příběh, to je pro mě velmi důležité.
EDIT:
To se ale změnilo někdy za půlkou hry. Meč se stává zbytečným a stačí mi kombinace puštík+igni na jakéhokoliv nepřítele (+ vytuněné bonusy na zranění, regeneraci etc) - pokud potřebuji dobít energii, stačí nepřítele obíhat dokola (Dagon a kněží), nebo pobíhat kolem nestvůr tak, aby efekt igni zasáhl všechny (např. v kryptách) - meče už jsem hodně dlouho nevytáhl - to mi hru kazí docela dost. Jasně, nemusel bych to používat, ale nemyslím, že je to nějaký cheat. Hra to umožňuje, snad i podporuje.
===>>> Ale jak řekl někdo chytrý (nebo více chytrých lidí), na Zaklínače je těžké se zlobit. Hodnocení bych tedy dal na 75-85%, přičemž velice přemýšlecí závěr mě velice potěšil. Trochu mi připoměl konec KotOR II.
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
KDY (poprvé) - 2011
KOLIK (hodin) - 30
KDY (naposled) - N/A
DOJEM (ano/hmm/ne) - ANO
OBTÍŽNOST (if it's) - nejtěžší (finální level 42)
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Pro: Atmosféra (která drtivě převyšuje špatné věci)
Proti: Bugy (díky bohu neznám původní verzi, tam bych šílel)