Empire: Total War je hra, u které jsem pár hodin vydržel čistě ze zajímavosti. Zajímala mě každopádně jedna, dost zásadní skutečnost. Změnilo se na ní vůbec něco od dob, co jsem si pořídil Medieval a pařil ho od rána do večera? Změnilo, ale v zásadě mi to nestálo za to, abych u hry zmáčel svůj už dost tak těžko vytvořený čas pro tuhle hru.
Dobře, Empire: Total War je dobrou hrou, to se jí rozhodně upřít nedá. Grafika je úžasná, bitvy impozantní, diplomatický, vývojový systém a bůhví jaký systém zde perfektně funguje. To ano! Také ale vývojové studio za ty celé roky nic nového nepřináší. Jen představuje historii, ukazuje, že se rok za rokem dá vytvořit tatáž hra, která bude stále více a více náročná na komponenty v počítači a hlavně z lidí stále velice úspěšně rejžuje peníze.
V dnešní době to už totiž dávno není o atmosféře hry, o její hratelnosti a o tom, jestli nás vůbec baví. V současnosti jsou hry dané především grafikou. Má působivou grafiku, bude o ní zájem. Pokud ji ale nemá, rychle se na ní zapomene. To je ten problém, který mě v současném herním světě neuvěřitelně mrzí. Když si například vzpomenu na koncept Civilizace, který jsem před patnácti lety hrál. Nenapadlo mě, že bych měl potřebu chtít vidět obrovské armády, které si to ženou planinou. Já byl spokojený s tím, co mám a víc jsem nepotřeboval. Další Civilizace pak ten nápad taky recyklovali a jeden nebo dva díly přišli s další revoluční myšlenkou. Jenže koncept totální války od Creative Assembly recykluje stále dokola tutéž myšlenku a vůbec se za to nestydí.
Jen by mě tedy zajímalo, kam by s tímto konceptem chtěli směřovat dál, protože mám pocit, že příběhově vycucli snad každou historickou epochu, která za pozornost stála. Vycucli ji, znásilnili a vyplivli s dalšími malými vymoženostmi, které nikdy nikdo nechtěl. Když se ale ve hře objevili, hráči se s nimi nakonec uspokojili. Jako třeba tady námořní bitvy. Předtím nebyly, a dnes tu o nich každý mluví, jak jsou úžasné. A tenkrát o nich snad někdo mluvil? Tenkrát je snad někdo v téhle sérii požadoval?
Pro mě za mě, ať si takové hry tvoří, jen nechápu stále dokola ty samé hodnocení. Empire: Total War na to, že už je rozlezlá po celém světě nemá v sobě nic nového. Přes neuvěřitelné množství národů akorát celkový koncept zpomaluje. A i přes veškeré vypnutí pohybu cizích vojsk jsem na každý tah čekal tak dvě minuty. K čemu? Abych měl ten pocit, že v ruce držím komplexní simulátor Napoleona Bonaparta se vším všudy? Ne, děkuji, já se radši spokojím s větou: "V jednoduchosti je síla" a pustím si hru, která mě zbytečně nezdržuje, zbytečně na nic nečekám a akční je ve všech ohledech a hlavně...skutečně mě baví hrát. Tohle totiž v současnosti dokážu říct už o málokteré hře.
Dobře, Empire: Total War je dobrou hrou, to se jí rozhodně upřít nedá. Grafika je úžasná, bitvy impozantní, diplomatický, vývojový systém a bůhví jaký systém zde perfektně funguje. To ano! Také ale vývojové studio za ty celé roky nic nového nepřináší. Jen představuje historii, ukazuje, že se rok za rokem dá vytvořit tatáž hra, která bude stále více a více náročná na komponenty v počítači a hlavně z lidí stále velice úspěšně rejžuje peníze.
V dnešní době to už totiž dávno není o atmosféře hry, o její hratelnosti a o tom, jestli nás vůbec baví. V současnosti jsou hry dané především grafikou. Má působivou grafiku, bude o ní zájem. Pokud ji ale nemá, rychle se na ní zapomene. To je ten problém, který mě v současném herním světě neuvěřitelně mrzí. Když si například vzpomenu na koncept Civilizace, který jsem před patnácti lety hrál. Nenapadlo mě, že bych měl potřebu chtít vidět obrovské armády, které si to ženou planinou. Já byl spokojený s tím, co mám a víc jsem nepotřeboval. Další Civilizace pak ten nápad taky recyklovali a jeden nebo dva díly přišli s další revoluční myšlenkou. Jenže koncept totální války od Creative Assembly recykluje stále dokola tutéž myšlenku a vůbec se za to nestydí.
Jen by mě tedy zajímalo, kam by s tímto konceptem chtěli směřovat dál, protože mám pocit, že příběhově vycucli snad každou historickou epochu, která za pozornost stála. Vycucli ji, znásilnili a vyplivli s dalšími malými vymoženostmi, které nikdy nikdo nechtěl. Když se ale ve hře objevili, hráči se s nimi nakonec uspokojili. Jako třeba tady námořní bitvy. Předtím nebyly, a dnes tu o nich každý mluví, jak jsou úžasné. A tenkrát o nich snad někdo mluvil? Tenkrát je snad někdo v téhle sérii požadoval?
Pro mě za mě, ať si takové hry tvoří, jen nechápu stále dokola ty samé hodnocení. Empire: Total War na to, že už je rozlezlá po celém světě nemá v sobě nic nového. Přes neuvěřitelné množství národů akorát celkový koncept zpomaluje. A i přes veškeré vypnutí pohybu cizích vojsk jsem na každý tah čekal tak dvě minuty. K čemu? Abych měl ten pocit, že v ruce držím komplexní simulátor Napoleona Bonaparta se vším všudy? Ne, děkuji, já se radši spokojím s větou: "V jednoduchosti je síla" a pustím si hru, která mě zbytečně nezdržuje, zbytečně na nic nečekám a akční je ve všech ohledech a hlavně...skutečně mě baví hrát. Tohle totiž v současnosti dokážu říct už o málokteré hře.
Pro: Monumentální bitvy, hudba, tahový systém
Proti: Proč bych měl hrát pořád tu samou hru, ale akorát v jiných barvách a jiné době? Čekání na tahy soupeřů byly nekonečný...