Asi nejlepší tahová strategie, co jsem kdy hrála. Jestli chcete tvořit historii a cítit u toho tu správnou atmosféru budování civilizace a řízení státu v průběhu historie, je Civilization IV tou nejlepší volbou.
Jednou z nejkrásnějších věcí na celé hře, je sledovat, jak se v průběhu hry celý svět mění a civilizuje. Tam, kde kdysi vaše průzkumníky napadli medvědi, je po pár hodinách (nebo desítkách hodin při nižší rychlosti hry) hraní průmyslové centrum vašeho národa.
Hra začíná 4000 let před naším letopočtem. Založíte svou první vesničku a můžete se začít rozvíjet a objevovat. Správa města je velmi přehledně zařízena. Města využívají nejdřív čtverec a pak když se rozrostou, tak kříž území kolem sebe. Krom toho ale také můžete umístit speciality přímo do města (v jejichž počtu jste ale omezeni speciálními budovami, které musíte postavit. Například knihovna vám dává možnost umístit dva vědce).
Rozvoj města je ale omezen nejen množstvím jídla, které pro něj dokážete obstarat, ale také spokojeností a nově v sérii také zdravím. Spokojenost a zdraví můžete ovlivnit mnoha faktory (například pitná voda a přítomnost lesů zvyšuje zdraví), především však jednou z hlavních devíz Civ 4 – surovinami. Ty se rozdělují na tři základní druhy: strategické (železo pro výrobu zbraní, ropa pro tanky a letadla, uran pro víte co), luxusní (přidávají spokojenost, např. zlato, kožešiny, hedvábí) a potravinové (přidávají zdraví – rýže, ovce, ryby). Potřebnost surovin pro ekonomický rozvoj a armádu jim dodává na důležitosti. Obchod s nimi je jednou z nejdůležitějších částí hry.
A tím se dostáváme k diplomacii. Ta je ve hře velmi dobře zpracovaná, kromě obchodu se surovinami a technologiemi (na což ale potřebujete patřičné technologie), můžete otevírat hranice obchodníkům a jednotkám jiných národů, nebo uzavírat aliance a obrané pakty. Velkou roli při tom hlavně v prostředních částech hry hraje novinka v sérii – náboženství. Obyvatelé každého města mohou vyznávat jedno, nebo i více náboženství. Každý stát podle své politiky může mít určené státní náboženství. Státy se stejným náboženstvím vás budou mít radši. Se státy s odlišným náboženstvím se ale moc nedohodnete.
Tím se zase dostáváme k jedné z nejlepších změn, které v tomto díle nastaly – nové možnosti domácí politiky. Po vynalezení určitých technologií můžete velmi různě nastavovat, jaká má být ve vašem státě politika: jestli se má uznávat kastovní systém nebo otroctví, teokracie nebo svoboda náboženství, volný obchod nebo centrální plánování atd. to vše nezávisle na sobě. Každý systém má svoje výhody i nevýhody.
Technologický strom je ten nejsmysluplnější, co jsem kdy v jakékoliv hře viděla. Každá technologie má zcela zřejmé požadavky na předchozí znalosti a tvůrci vás nenutí vymýšlet nic, co byste v reálu pro další technologický postup nepotřebovali – bez vynálezu kola můžete klidně vymyslet pokročilé kulturní technologie, jako filozofii, feudalismus nebo dokonce liberalismus, ale těžko bez něj vynaleznete jakékoliv stroje. Bez technologie jízdy na koni ale klidně můžete letět na Měsíc :)
Umělá inteligence počítačových hráčů je na docela vysoké úrovni a lehce vás mohou překvapit svou lstivostí. Na válku jsou vždy dobře připraveni a využijí jakéhokoliv vašeho oslabení. Tedy pokud jsou to vaši nepřátelé :)
Hra je skvěle uzpůsobena pro tvorbu modifikací – můžete buď upravit xml soubory se základními vlastnostmi budov, jednotek a technologií, což zvládne každý, vytvářet skripty v jazyce Python, nebo dokonce zajít ještě dál a upravovat celou hru pomocí stažitelného SDK. Ty nejlepší modifikace jsou obsaženy v datadisku Sid Meier's Civilization IV: Beyond the Sword.
A na závěr shrnutí audiovizuální stránky: Grafika sice není světová, ale pro účely hry stačí. Po delším hraní, kdy už je svět plný měst, farem, dolů a armád, začne být hra trochu náročnější na hardware, ale v dnešní době už to problém není. Hudba je naprosto perfektní, každé hostorické období je v jiném stylu, který se k němu hodí – domorodé bubny v dobách začátků historie, přes středověké chorály a složité novověké skladby slavných skladatelů, jako Mozart, Beethoven, nebo Dvořák až k moderním skladbám, o jejichž autorech teda nic nevím :)
Celkově prostě Civilization IV vlastně nemám co vytknout
Jednou z nejkrásnějších věcí na celé hře, je sledovat, jak se v průběhu hry celý svět mění a civilizuje. Tam, kde kdysi vaše průzkumníky napadli medvědi, je po pár hodinách (nebo desítkách hodin při nižší rychlosti hry) hraní průmyslové centrum vašeho národa.
Hra začíná 4000 let před naším letopočtem. Založíte svou první vesničku a můžete se začít rozvíjet a objevovat. Správa města je velmi přehledně zařízena. Města využívají nejdřív čtverec a pak když se rozrostou, tak kříž území kolem sebe. Krom toho ale také můžete umístit speciality přímo do města (v jejichž počtu jste ale omezeni speciálními budovami, které musíte postavit. Například knihovna vám dává možnost umístit dva vědce).
Rozvoj města je ale omezen nejen množstvím jídla, které pro něj dokážete obstarat, ale také spokojeností a nově v sérii také zdravím. Spokojenost a zdraví můžete ovlivnit mnoha faktory (například pitná voda a přítomnost lesů zvyšuje zdraví), především však jednou z hlavních devíz Civ 4 – surovinami. Ty se rozdělují na tři základní druhy: strategické (železo pro výrobu zbraní, ropa pro tanky a letadla, uran pro víte co), luxusní (přidávají spokojenost, např. zlato, kožešiny, hedvábí) a potravinové (přidávají zdraví – rýže, ovce, ryby). Potřebnost surovin pro ekonomický rozvoj a armádu jim dodává na důležitosti. Obchod s nimi je jednou z nejdůležitějších částí hry.
A tím se dostáváme k diplomacii. Ta je ve hře velmi dobře zpracovaná, kromě obchodu se surovinami a technologiemi (na což ale potřebujete patřičné technologie), můžete otevírat hranice obchodníkům a jednotkám jiných národů, nebo uzavírat aliance a obrané pakty. Velkou roli při tom hlavně v prostředních částech hry hraje novinka v sérii – náboženství. Obyvatelé každého města mohou vyznávat jedno, nebo i více náboženství. Každý stát podle své politiky může mít určené státní náboženství. Státy se stejným náboženstvím vás budou mít radši. Se státy s odlišným náboženstvím se ale moc nedohodnete.
Tím se zase dostáváme k jedné z nejlepších změn, které v tomto díle nastaly – nové možnosti domácí politiky. Po vynalezení určitých technologií můžete velmi různě nastavovat, jaká má být ve vašem státě politika: jestli se má uznávat kastovní systém nebo otroctví, teokracie nebo svoboda náboženství, volný obchod nebo centrální plánování atd. to vše nezávisle na sobě. Každý systém má svoje výhody i nevýhody.
Technologický strom je ten nejsmysluplnější, co jsem kdy v jakékoliv hře viděla. Každá technologie má zcela zřejmé požadavky na předchozí znalosti a tvůrci vás nenutí vymýšlet nic, co byste v reálu pro další technologický postup nepotřebovali – bez vynálezu kola můžete klidně vymyslet pokročilé kulturní technologie, jako filozofii, feudalismus nebo dokonce liberalismus, ale těžko bez něj vynaleznete jakékoliv stroje. Bez technologie jízdy na koni ale klidně můžete letět na Měsíc :)
Umělá inteligence počítačových hráčů je na docela vysoké úrovni a lehce vás mohou překvapit svou lstivostí. Na válku jsou vždy dobře připraveni a využijí jakéhokoliv vašeho oslabení. Tedy pokud jsou to vaši nepřátelé :)
Hra je skvěle uzpůsobena pro tvorbu modifikací – můžete buď upravit xml soubory se základními vlastnostmi budov, jednotek a technologií, což zvládne každý, vytvářet skripty v jazyce Python, nebo dokonce zajít ještě dál a upravovat celou hru pomocí stažitelného SDK. Ty nejlepší modifikace jsou obsaženy v datadisku Sid Meier's Civilization IV: Beyond the Sword.
A na závěr shrnutí audiovizuální stránky: Grafika sice není světová, ale pro účely hry stačí. Po delším hraní, kdy už je svět plný měst, farem, dolů a armád, začne být hra trochu náročnější na hardware, ale v dnešní době už to problém není. Hudba je naprosto perfektní, každé hostorické období je v jiném stylu, který se k němu hodí – domorodé bubny v dobách začátků historie, přes středověké chorály a složité novověké skladby slavných skladatelů, jako Mozart, Beethoven, nebo Dvořák až k moderním skladbám, o jejichž autorech teda nic nevím :)
Celkově prostě Civilization IV vlastně nemám co vytknout
Pro: Vše, ale především: atmosféra, herní systém budování civilizace, politika a diplomacie, technologický strom, hudba, modifikovatelnost
Proti: Prakticky nic